THE FORMATION AND DEVELOPMENT OF TECHNICAL CREATIVITY OF STUDENTS OF SECONDARY SCHOOLS (AN EXAMPLE OF CHEMISTRY)

Authors

  • Andrii K. Grabovyy Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

Keywords:

ICT, University, Microsoft IT Academy, ITA, competence, KUBG

Abstract

The study examined  the theoretical and methodological bases of formation and development of technical creativity of  chemistry students of secondary schools. Methods of forming technical creativity of students in chemistry is based on the principle of unity  of time limit and extracurricular acties of technical students. Pointed out in stoges in the formation of technical creativity: the initial formation of technical skills, improvement and their application. Didactic conditions effective formation of technical creativity are: creating a high level of motivation and reflection; dominance productive methods of teaching chemistry; organization of active cooperation between teachers and students in the classroom and extracurriculal classes.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Andrii K. Grabovyy, Черкаський національний університет імені Богдана Хмельницького

Кандидат педагогічних наук,

доцент кафедри якості, стандартизації та органічної хімії Навчально-наукового інституту природничих наук

References

Вивюрский В. Я. О дифференцированном подходе к формированию экспериментальных умений / В. Я. Вивюрский // Химия в шк. – 1984. – №2. – С. 52-54.

Гончаренко С. Український педагогічний словник / Семен Гончаренко; гол. ред. С. Головко. – К. : Либідь, 1997. – 376 с.

Енциклопедія освіти / Академія пед. наук України; гол. ред. В. Г. Кремень. – К. : Юрінком Інтер, 2008. – 1040 с.

Жук Ю. Забезпеченість кабінетів біології та хімії засобами навчання / Юрій Жук // Біологія і хімія в шк. – 2004. – №3. – С.48-51.

Зайцев О. С. Пути формирования творческого химического мышления / О. С. Зайцев // Журнал ВХО им. Д. И. Менделеева. – 1983. – №5. – С.35-40.

Зламанюк Л. Мотивація до навчання як умова розвитку творчого мислення учнів / Людмила Зламанюк // Біологія і хімія в сучас. шк. – 2013. – №2. – С.10-13.

Лашевська Г. Саморобні засоби проведення хімічного експерименту ужиткового характеру / Галина Лашевська // Біологія і хімія в шк. – 2006. – №2. – С.42-44.

Максимов О. С. Формування технічного мислення у процесі навчання природничих предметів: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня доктора пед. наук : спец. 13.00.01 "Теорія та історія педагогіки" / О. С. Максимов. – К., 1996. – 49 с.

Моляко В. А. Психология решения школьниками творческих задач / В. А. Моляко. – К. : Рад. шк., 1083. – 94 с.

Начкина Л. В. Организация деятельности учащихся при изготовлении самодельных приборов / Л. В. Начкина, Г. В. Винокурова, О. С. Зайцев // Химия в шк. – 1991. – №6. – С.65-67.

Полосин В. С. О некоторых методических подходах к организации химического эксперимента / В. С. Полосин // Химия в шк. – 1988. – №5. – С.62-63.

Різванов А. К. Хімічний експеримент у школі: методичний посібник / А. К. Різванов. – Харків : Веста : Вид-во «Ранок», 2002. – 128 с.

Рубинштейн С. Л. О мышлении и путях его исследования / С. Л. Рубинштейн. – М. : Изд-во АПН РСФСР, 1958. – 147 с.

Талызина Н. Ф. Управление процессом усвоения знаний / Н. Ф. Талызина. – М. : Изд во МГУ, 1984. – 245 с.

Хуторской А. В. Практикум по дидактике и методикам обучения / А. В. Хуторской. – СПб. : Питер, 2004. – 267 с.

Downloads


Abstract views: 444

Published

2014-11-20

How to Cite

[1]
A. K. Grabovyy, “THE FORMATION AND DEVELOPMENT OF TECHNICAL CREATIVITY OF STUDENTS OF SECONDARY SCHOOLS (AN EXAMPLE OF CHEMISTRY)”, OD, no. 4 (8), pp. 100–111, Nov. 2014.

Issue

Section

Загальний розділ