ORGANIZATION OF EDUCATIONAL WORK BY THE GENERAL STAFF OF THE ARMY OF THE UKRAINIAN PEOPLE'S REPUBLIC IN THE CAMPS OF INTERNED UKRAINIAN SOLDIERS IN POLAND, 1921.

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.11

Keywords:

interned Ukrainian soldiers, camp, education, school, General Staff, Army of the Ukrainian People's Republic, Poland

Abstract

The article highlights the specifics of the activities of the cultural and educational department (board) of the General Staff of the Army of the Ukrainian People's Republic, the activities of whose staff developed normative and instructive documents, that allowed to properly organize the work of divisional (camp) cultural and educational departments. It was established that the organization of general education of interned soldiers of the UPR Army in the camps was always marked by great difficulties, as a result of which the work of most camp educational courses and schools was irregular, but gave its positive signs. It was also very important that the general educational work in the camps was combined with a set of measures designed to strengthen the foundations of the military's conscious understanding of state needs and consistent defense of national ones – for which Ukrainian studies courses were organized in all parts of the UPR Army.

One of the main achievements of educational work was the elimination (during 1921) of illiteracy among the Cossacks of the Army of the Ukrainian People's Republic, which was achieved through the daily efforts of the organizers in the camps. Members of public organizations of internees (student and senior communities) also contributed to the intensification of educational work in the camps. They considered it their patriotic duty to carry out such work.. However, it should be noted that the success of educational work in the camps was mostly due to the American charitable organization YMSA, which generously sponsored the vast majority of educational needs of campers. These contributions greatly enabled the work of various camp educational centers, which allowed internees to fill their camp existence with constructive content and adapt to the difficult conditions of stay in exile. The most important thing was that it created favorable opportunities for the campers to continue their education, as well as made it easier for them to master one or more civilian specialties – which ultimately greatly facilitated the employment process after the liquidation of the camps.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Колянчук О. (2000). Українська військова еміграція у Польщі 1920-1939 рр. Львів, 2000. 276 с.

Павленко М. І. (1999). Українські військовополонені й інтерновані у таборах Польщі, Чехословаччини та Румунії: ставлення влади і умови перебування (1919-1924 рр.). К., 1999. С.80-174.

Руккас А. О. (2013). «Разом з польським військом»: Армія Української Народної Республіки 1920 р. (структура, організація, чисельність, уніформа). Ніжин, 2013. 480 c.

Срібняк І. (1997а). Обеззброєна, але нескорена: Інтернована Армія УНР у таборах Польщі й Румунії (1921-1924 рр.). Київ-Філядельфія. 187 с.

Срібняк І. (1997b). Культурно-освітня робота в Армії УНР у 1921-1923 рр. Бібліотека «Вістей Комбатанта». Ч.6. Торонто-Нью-Йорк. 16 с.

Срібняк І. (2017а). Умови перебування та культурно-освітня діяльність інтернованих вояків-українців у таборі Ланцут, Польща (січень-серпень 1921 р.) у світлі архівних документів Вісник Черкаського університету. Серія: «Історичні науки». Черкаси. № 3. С. 63-72.

Срібняк І. (2017b). Табір інтернованих Військ УНР у Щипіорно (1922-1923 рр.): гуманітарно-просвітня складова діяльності українського вояцтва Революція, державність, нація: Україна на шляху самоствердження (1917-1921 рр.): Матеріали Міжнародної наукової конференції (м. Київ, 1-2 червня 2017 р.) / Упоряд. В. Верстюк (відп. ред.), В. Скальський та ін. Київ-Чернігів. С. 381-396.

Срібняк І. (2017с). «Почуття великого обов’язку, покладеному на Генеральний штаб Батьківщиною…»: заснування та діяльність Академічних курсів штабних старшин у таборі Каліш (Польща) у 1921-1924 рр. Nad Wіsłą і Dnіeprem. Polska і Ukraіna w przestrzenі europejskiej – przeszłość і teraźnіejszość. Zbiór prac naukowych dedykowanych profesorowie Emilianowi Wiszce (1940-2014). Toruń-Kijów: Consortium scientifico-éducatif international Lucien Febvre. T. 1. S. 24-32.

Срібняк І. (2018). Генеральний штаб армії УНР (специфіка діяльності в умовах інтернування у таборах Польщі, 1921-1924 рр.) ScienceRise: Scientific Journal. Vol. 8(49). S. 10-13.

Срібняк І. (2020a). Діяльність освітніх закладів у таборі інтернованих вояків Армії УНР Каліш (1921-1924 рр.) Facta Simonidis. Zamość, № 1 (13). S. 143-161.

Срібняк І. (2020b). Військово-фахова та загальна освіта інтернованого вояцтва Армії УНР в таборі Стшалково, Польща (серпень 1921 – 1922 рр.): особливості проведення Європейські історичні студії. К. № 16. С. 155-169.

ЦДАВО України (ЦДАВОУа), ф.4465, оп.1, спр.370.

ЦДАВО України (ЦДАВОУb), ф.4465, оп.1, спр.335.

ЦДАВО України (ЦДАВОУc), ф.1078, оп.2, спр.197.

ЦДАВО України (ЦДАВОУd), ф.1078, оп.2, спр.196.

ЦДАВО України (ЦДАВОУe), ф.1078, оп.2, спр.308.

ЦДАВО України (ЦДАВОУf), ф.1078, оп.4, спр.6.

Karpus, Z. (1997). Jeńcy і іnternowanі rosyjscy і ukraіńscy na terenіe Polskі w latach 1918-1924. Toruń. 209 s.

Kolyanchuk O. (2000). Ukrayinsʹka viysʹkova emihratsiya u Polʹshchi 1920-1939 rr. Lʹviv, 2000. 276 s.

Pavlenko M. I. (1999). Ukrayinsʹki viysʹkovopoloneni y internovani u taborakh Polʹshchi, Chekhoslovachchyny ta Rumuniyi: stavlennya vlady i umovy perebuvannya (1919-1924 rr.). K., 1999. S.80-174.

Rukkas A.O. (2013). «Razom z polʹsʹkym viysʹkom»: Armiya Ukrayinsʹkoyi Narodnoyi Respubliky 1920 r. (struktura, orhanizatsiya, chyselʹnistʹ, uniforma). Nizhyn, 2013. 480 s.

Sribnyak I. (1997a). Obezzbroyena, ale neskorena: Internovana Armiya UNR u taborakh Polʹshchi y Rumuniyi (1921-1924 rr.). Kyiv-Filyadelʹfiya. 187 s.

Sribnyak I. (1997b). Kulʹturno-osvitnya robota v Armiyi UNR u 1921-1923 rr. Biblioteka «Vistey Kombatanta». № 6. Toronto-Nʹyu-York. 16 s.

Sribnyak I. (2017a). Umovy perebuvannya ta kulʹturno-osvitnya diyalʹnistʹ internovanykh voyakiv-ukrayintsiv u tabori Lantsut, Polʹshcha (sichenʹ-serpenʹ 1921 r.) u svitli arkhivnykh dokumentiv Visnyk Cherkasʹkoho universytetu. Seriya: «Istorychni nauky». Cherkasy. № 3. S. 63-72.

Sribnyak I. (2017b). Tabir internovanykh Viysʹk UNR u Shchypiorno (1922-1923 rr.): humanitarno-prosvitnya skladova diyalʹnosti ukrayinsʹkoho voyatstva Revolyutsiya, derzhavnistʹ, natsiya: Ukrayina na shlyakhu samostverdzhennya (1917-1921 rr.): Materialy Mizhnarodnoyi naukovoyi konferentsiyi (m. Kyyiv, 1-2 chervnya 2017 r.) / Uporyad. V.Verstyuk (vidp. red.), V.Skalʹsʹkyy ta in. Kyiv-Chernihiv. S. 381-396.

Sribnyak I. (2017s). «Pochuttya velykoho obovʺyazku, pokladenomu na Heneralʹnyy shtab Batʹkivshchynoyu…»: zasnuvannya ta diyalʹnistʹ Akademichnykh kursiv shtabnykh starshyn u tabori Kalish (Polʹshcha) u 1921-1924 rr. Nad Wisłą i Dnieprem. Polska i Ukraina w przestrzeni europejskiej – przeszłość i teraźniejszość. Zbiór prac naukowych dedykowanych profesorowie Emilianowi Wiszce (1940-2014). Toruń-Kijów: Consortium scientifico-éducatif international Lucien Febvre. T. 1. S.24-32.

Sribnyak I. (2018). Heneralʹnyy shtab armiyi UNR (spetsyfika diyalʹnosti v umovakh internuvannya u taborakh Polʹshchi, 1921-1924 rr.) ScienceRise: Scientific Journal. Vol. 8(49). S. 10-13.

Sribnyak I. (2020a). Diyalʹnistʹ osvitnikh zakladiv u tabori internovanykh voyakiv Armiyi UNR Kalish (1921-1924 rr.) Facta Simonidis. Zamość, № 1 (13). S.143-161.

Sribnyak I. (2020b). Viysʹkovo-fakhova ta zahalʹna osvita internovanoho voyatstva Armiyi UNR v tabori Stshalkovo, Polʹshcha (serpenʹ 1921 – 1922 rr.): osoblyvosti provedennya Yevropeysʹki istorychni studiyi. K. № 16. S.155-169.

СDAVOa Ukrainy, f.4465, оp.1, spr.370.

СDAVOb Ukrainy, f.4465, оp.1, spr.335.

СDAVOc Ukrainy, f.1078, оp.2, spr.197.

СDAVOd Ukrainy, f.1078, оp.2, spr.196.

СDAVOe Ukrainy, f.1078, оp.2, spr.308.

СDAVOf Ukrainy, f.1078, оp.4, spr.6.

Karpus, Z. (1997). Jeńcy і іnternowanі rosyjscy і ukraіńscy na terenіe Polskі w latach 1918-1924. Toruń. 209 s.

Downloads


Abstract views: 218

Published

2022-04-04

How to Cite

[1]
I. Sribnyak, “ 1921”., OD, vol. 36, no. 1, pp. 1–18, Apr. 2022.

Issue

Section

History and Philosophy of Education