CREATIVITY AND INNOVATION: MODERN CONTENT

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.33

Keywords:

art, creativity, innovation, innovations in education

Abstract

The current stage of civilization is closely linked to leadership in research and development, the emergence of new knowledge, the development of high-tech production and the creation of mass innovative products. The development of innovation potential is not only a way of dynamic development and success, but also a means of ensuring the security and sovereignty of the state, its competitiveness in the modern world. The article presents a modern scientific understanding of the phenomena of creativity and innovation from the standpoint of various fields of knowledge. Emphasis is placed on the relevance of this issue, given that the main dominant feature of the progressive development of our time is the formation of an innovative personality capable of creating innovations in all spheres of life. It has been found that in modern scientific discourse the phenomenon of creativity acts as a process of activity, characterized by a certain result, in which one can trace material or spiritual value. It is determined that an important quality of personality is creativity, which is understood as the ability of an individual to variability, flexibility, liquidity, stability, focus on action and can be formed by creating special conditions in the process of learning and education. The understanding of the phenomenon of innovation as a process of implementation of new ideas is described. The essence of innovations in education as a process of creation, introduction and dissemination in educational practice of new ideas, tools, pedagogical and managerial technologies, as a result of which indicators (levels) of achievements of structural components of education increase, the system transitions to a qualitatively different state. The study used methods of theoretical generalization, comparative analysis, analysis and synthesis, which allowed to identify the essence of the concepts of «creativity» and «innovation» to understand their modern content.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Гончаренко С. У. Педагогічний словник. К, 1997. 375 с.

Даниленко Л. І. Управління інноваційною діяльністю в загальноосвітніх навчальних закладах : монографія. К. : Міленіум, 2004. 358 с.

Дубасенюк О. А. Інновації в сучасній освіті. Інновації в освіті: інтеграція науки і практики: збірник науково-методичних праць. Житомир : Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2014. С. 12‒28.

Каташов А. І. Педагогічні основи розвитку інноваційного освітнього середовища сучасного ліцею : дис. ... канд. пед. наук : 13.00.01. Л., 2001. 265 с.

Кліпкова О. І. Креативність та інноваційність як основні складові нового вектора в управлінні підприємством. Науковий вісник Мукачівського державного університет. Серія: Економіка, Випуск 2 (4). Частина 2, 2015. С. 76 – 80.

Кремень В. Г. Філософія людиноцентризму в стратегіях освітнього простору. К. : Педагогічна думка, 2009. 520 с.

Куцевол О. М. Теоретико-методичні основи розвитку креативності майбутніх учителів літератури : дис. … доктора пед. наук : 13.00.02. К., 2007. 448 с.

Литвин І. В. Особливості пошуку інноваційних ідей у системі креативного менеджменту. Науковий вісник НЛТУ України. 2011. Вип. 21.7. С. 360‒364.

Моляко В. А. Творческая конструктология (пролегомены). К. : Освита Украины, 2007. 388 с.

Роменець В. А. Психологія творчості : навчальний посібник. 3-є вид. К. : Либідь, 2004. 288 с.

Сакун А. В. Евристика сучасності : знання, інновація, творчість : монографія. Київ : Книга, 2015. 352 с.

Сисоєва С. О. Педагогічна творчість : монографія. Х. : Каравела, 1998. 150 с.

Скубашевська О. Інновація як різновид творчості. Гілея : наук. вісн : зб. наук. праць. гол. ред. В. М. Вашкевич. Київ : ВІр УаН, 2011. Вип. 53 (№ 10). С. 275–281.

Стратегія розвитку сфери інноваційної діяльності на період до 2030 року. URL : http://www.reform.org.ua/proj_edu_strategy_2021-2031.pdf (дата звернення : 12.04.2021).

Феномен інновацій: освіта, суспільство, культура : монографія / Василя Кременя / АПН України, Ін-т обдар. дитини. К. : Педагогічна думка, 2008. 472 с.

Філософський енциклопедичний словник / НАН України, Ін-т філософії ім. Г. С. Сковороди ⁄ голов. ред. В. І. Шинкарук. К. : Абрис, 2002. 742 с.

Karwowski M. Identyfikacja potencjalu tworctego. Warszawa : APS, 2009. 300 p.

Mumford M. D. Where have we been, where are we going? Taking stock in creativity research. Creativity Research Journal. 2003. № 15. Р. 107–120.

Khoruzha L., Bratko M., Kotenko O., Melnychenko O., ProshkinV. The Study of the Higher School Lecturer’s Competence in Ukraine: Diagnostics and Analytics. The New Education Review (55(1)). 2019. С. 233–245. ISSN 1732-6729.

Szmidt K. Pedagogika tworczosci. Gdansk: GWP, 2007. 424 s.

Fagerberg J., Martin B., and Sloth Andersen E. (editors), Innovation Studies. Evolution and Future Challenges. Oxford: Oxford University Press, 2013.

References

Goncharenko S. U. (1997). Pedagogichny`j slovny`k. [Pedagogical dictionary]. Kyiv (in Ukrainian)

Dany`lenko L. I. (2004). Upravlinnya innovacijnoyu diyal`nistyu v zagal`noosvitnix navchal`ny`x zakladax : monografiya. [Management of innovation activity in secondary schools]. Kyiv (in Ukrainian)

Dubasenyuk O. A. (2014). Innovaciyi v suchasnij osviti. Innovaciyi v osviti: integraciya nauky` i prakty`ky`: zbirny`k naukovo-metody`chny`x pracz`. [Innovations in modern education]. Zhytomyr (in Ukrainian)

Katashov A. I. (2001). Pedagogichni osnovy` rozvy`tku innovacijnogo osvitn`ogo seredovy`shha suchasnogo liceyu : dy`s. ... kand. ped. nauk 13.00.01. [Pedagogical bases of development of innovative educational environment of modern lyceum]. Lviv (in Ukrainian)

Klipkova O. I. (2015). Kreaty`vnist` ta innovacijnist` yak osnovni skladovi novogo vektora v upravlinni pidpry`yemstvom. Naukovy`j visny`k Mukachivs`kogo derzhavnogo universy`tet. Seriya: Ekonomika [Creativity and innovation as the main components of the new vector in enterprise management]. Мukachevo (in Ukrainian)

Kremen` V. G. (2009). Filosofiya lyudy`nocentry`zmu v strategiyax osvitn`ogo prostoru. [Philosophy of anthropocentrism in the strategies of educational space]. Kyiv (in Ukrainian)

Kucevol O. M. (2007). Teorety`ko-metody`chni osnovy` rozvy`tku kreaty`vnosti majbutnix uchy`teliv literatury` : dy`s. … doktora ped. nauk : 13.00.02. [Theoretical and methodical bases of development of creativity of future teachers of literature: dis. … Dr. ped. Science]. Kyiv (in Ukrainian)

Ly`tvy`n I. V. (2011). Osobly`vosti poshuku innovacijny`x idej u sy`stemi kreaty`vnogo menedzhmentu. Naukovy`j visny`k NLTU Ukrayiny`. [Features of search of innovative ideas in the system of creative management]. Lviv (in Ukrainian)

Molyako V. A. (2007). Tvorcheskaya konstruktologiya (prolegomeny). [Creative constructology (prolegomena)]. Kyiv (in Ukrainian)

Romenecz` V. A. (2004). Psy`xologiya tvorchosti : navchal`ny`j posibny`k. [Psychology of creativity]. Kyiv (in Ukrainian)

Sakun A. V. (2015). Evry`sty`ka suchasnosti : znannya, innovaciya, tvorchist` : monografiya. [Heuristics of modernity: knowledge, innovation, creativity]. Kyiv (in Ukrainian)

Sy`soyeva S. O. (1998). Pedagogichna tvorchist` : monografiya. [Pedagogical creativity]. Kyiv (in Ukrainian)

Skubashevs`ka O. (2011). Innovaciya yak riznovy`d tvorchosti. Gileya : nauk. visn : zb. nauk. pracz`. gol. red. V. M. Vashkevy`ch. [Innovation as a kind of creativity. Gilea]. Kyiv (in Ukrainian)

Strategiya rozvy`tku sfery` innovacijnoyi diyal`nosti na period do 2030 roku. (2021). [Strategy for the development of innovation for the period up to 2030] Kyiv (in Ukrainian)

Fenomen innovacij: osvita, suspil`stvo, kul`tura: monografiya. (2008). [The phenomenon of innovation: education, society, culture]. Kyiv (in Ukrainian)

Filosofsjkyj encyklopedychnyj slovnyk (2002) / NAN Ukrajiny, In-t filosofiji im. Gh. S. Skovorody ⁄ gholov. red. V. I. Shynkaruk. [Philosophical encyclopedic dictionary]. Kyiv (in Ukrainian)

Karwowski M. (2009). Identyfikacja potencjalu tworctego. Warszawa.

Mumford M. D. (2003). Where have we been, where are we going? Taking stock in creativity research. Creativity Research Journal.

Khoruzha L., Bratko M., Kotenko O., Melnychenko O., ProshkinV. (2019). The Study of the Higher School Lecturer’s Competence in Ukraine: Diagnostics and Analytics. The New Education Review (55(1)). С. 233–245. ISSN 1732-6729 (SCOPUS).

Szmidt K. (2007). Pedagogika tworczosci. Gdansk.

Fagerberg J., Martin B., and Sloth Andersen E. (editors) (2013). Innovation Studies. Evolution and Future Challenges. Oxford: Oxford University Press.

Downloads


Abstract views: 582

Published

2021-09-30

How to Cite

[1]
A. Mihalyuk, “CREATIVITY AND INNOVATION: MODERN CONTENT”, OD, vol. 34, no. 3, pp. 32–45, Sep. 2021.

Issue

Section

Socio-culturological Principles of Modern Education