CONCEPTUAL PROVISIONS OF THE FORMATION OF THE EXECUTIVE CULTURE OF FUTURE MUSIC TEACHERS WITH THE MEANS OF THE UKRAINIAN FORTOPIAN

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.2.4

Keywords:

performing culture, stages of formation, future teacher of music, pedagogical conditions, Ukrainian piano art

Abstract

The article is devoted to the problem of forming the performing culture in the instrumental preparation of future music teachers. The urgency of developing this problem is exacerbated by a number of existing contradictions, namely: between the increasing demands for the cultural orientation of performing arts teachers of the future and the insufficient level of formation of their performing culture; between the powerful educational potential of Ukrainian piano art and its underutilization in the process of forming the performing culture of future music teachers. Of particular importance is the Ukrainian piano art in the formation of the performing culture of future music teachers,

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Alla Mihalyuk, Boris Grinchenko Kyiv University, 18/2 I. Shamo b., 02154, Kyiv, Ukraine

Candidate of Pedagogical Sciences, Senior Lecturer of the Chair of Theory and History of Pedagogy

References

• Андрейко О. І. Виконавська культура скрипаля : теорія та методика формування. Львів : Галицька видавнича спілка, 2013. 298 с.

• Гуральник Н. П. Науково-педагогічна школа піаністів у теорії та практиці музичної освіти і виховання: навчал.-метод. посібник для вищих освітніх закладів. Київ : Вид-во НПУ ім. М.П. Драгоманова, 2011. 276 с.

• Лабунець В. М. Компонентна структура інструментально-виконавської підготовки майбутнього вчителя музики на інноваційних засадах. Педагогічна освіта : теорія і практика. Кам’янець-Подільський : Медобори – 2006, 2015. Вип. 18. С. 337–344.

• Лі Данься. Формування виконавської культури майбутніх педагогів-музикантів України та Китаю у процесі фортепіанної підготовки : автореф. дис. … канд. пед. наук : спец. 13.00.02 «Теорія та методика музичного навчання». Київ, 2016. 23 с.

• Кашкадамова Н. Історія фортеп’яного мистецтва ХІХ сторіччя. Тернопіль : Астон, 2006. 608 с.

• Кияновська Л. О. Українська музична культура : навч. посібник. Львів : «Тріаді плюс», 2009. – 356 с.

• Куришев Є. В., Ляшенко О. Д. Розвиток музично-виконавської компетентності у майбутніх педагогів музичного мистецтва в умовах вищої музичної освіти. Науковий часопис НПУ імені М. П. Драгоманов. Теорія і методика мистецької освіти. Київ : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2017. Серія № 14. Випуск 23(28). С. 73 – 78.

• Мистецтво у розвитку особистості : [за ред. Н. Г. Ничкало]. Чернівці : Зелена Буковина, 2006. 309 c.

• Михалюк А. М. Формування виконавської культури майбутніх учителів музики засобами українського фортепіанного мистецтва : навч.-метод. посібник. К. : Видавництво Ліра-К, 2016. 220 с.

• Нургаянова Н. Х. Повышение качества подготовки будущего педагога-музыканта на основе модульной технологии обучения. Образование и саморазвитие. Казань : Центр инновационных технологий. 2010. №1(17). С. 51 – 56.

• Олексюк О. М. Стратегічні орієнтири розвитку мистецької освіти в міждисциплінарному дискурсі. Музичне мистецтво в освітологічному дискурсі. К. : Київський університет імені Бориса Грінченка. Вип. 3, 2018. С. 4 – 8.

• Петрушин В. И. Музыкальная психология : учебник и практикум для среднего профессионального образования. 4-е изд., перераб. и доп. Москва : Издательство Юрайт, 2019. 380 с.

• Падалка Г. М. Педагогіка мистецтва : домінантні аспекти розвитку. Наукові записки. Серія : Педагогічні науки. Кропивницький : РВВ ЦДПУ ім. В. Винниченка, 2017. Вип. 152. С. 31−37.

• Філософський енциклопедичний словник : [за ред. В. І. Шинкарука]. К. : Абрис, 2002. 743 с.

• Шрамко О. І. Роль мистецької освіти у процесі духовного оновлення суспільства. Актуальні питання мистецької освіти та виховання: наукове видання. Суми : ФОП Цьома С.П. , 2019. Вип. 1 – 2 (13 – 14). С. 306 – 315. DOI: 10.24139/978-617-7487-53-0/2019-01-02/306-315.

• Щолокова О. П., Нагорна О. В. Синергетична детермінанта фахової підготовки вчителя музичного мистецтва. Науковий часопис НПУ ім.. М. П. Драгоманова. Серія 14. Теорія і методика мистецької освіти. К. : Видавництво НПУ ім. М.П. Драгоманова, Вип. 27, 2019. С. 3 – 9. DOI: 10.31392/NPU-nc.series14.2019.27.01.

References

• Andrejko, O. I. (2013). Vykonavsjka kuljtura skrypalja : teorija ta metodyka formuvannja [A carrying out culture of violinist : is a theory and forming methodology]. Ljviv : Ghalycjka vydavnycha spilka. 298 s.

• Huralnyk, N. P. (2011). Naukovo-pedahohichna shkola pianistiv u teorii ta praktytsi muzychnoi osvity i vykhovannia [Scientifically-pedagogical school of pianists is in a theory and practice of musical education and education]: navchal.-metod. posibnyk dlia vyshchykh osvitnikh zakladiv. Kyiv : Vyd-vo NPU im. M. P. Drahomanova. 276 s.

• Labunets, V. M. (2015). Komponentna struktura instrumentalno-vykonavskoi pidhotovky maibutnoho vchytelia muzyky na innovatsiinykh zasadakh [A component structure of instrumental-carrying out preparation of future music master is on innovative principles]. Pedahohichna osvita : teoriia i praktyka. Kamianets-Podilskyi : Medobory – 2006. Vyp. 18. S. 337–344.

• Li Dansia (2016). Formuvannia vykonavskoi kultury maibutnikh pedahohiv-muzykantiv Ukrainy ta Kytaiu u protsesi fortepiannoi pidhotovky [Forming of carrying out culture of future teachers-musicians of Ukraine and China is in the process of фортепіанної preparation]: avtoref. dys. … kand. ped. nauk : spets. 13.00.02 «Teoriia ta metodyka muzychnoho navchannia». Kyiv. 23 s.

• Kashkadamova, N. (2006). Istoriia fortepianoho mystetstva KhIKh storichchia [History of фортеп'яного art of ХІХ of century]. Ternopil : Aston. 608 s.

• Kyianovska, L. O. (2009). Ukrainska muzychna kultura [Ukrainian musical culture]: navch. posibnyk. Lviv : «Triadi plius». 356 s.

• Kuryshev, Ye. V. & Liashenko, O. D. (2017). Rozvytok muzychno-vykonavskoi kompetentnosti u maibutnikh pedahohiv muzychnoho mystetstva v umovakh vyshchoi muzychnoi osvity [The future teachers of musical art have development of musically-carrying out competence in the conditions of higher musical education]. Naukovyi chasopys NPU imeni M. P. Drahomanov. Teoriia i metodyka mystetskoi osvity. Kyiv : NPU im. M. P. Dorahomanova. Seriia № 14. Vypusk 23(28). S. 73 – 78.

• Mystetstvo u rozvytku osobystosti [An art is in development of personality]: [za red. N. H. Nychkalo] (2006). Chernivtsi : Zelena Bukovyna. 309 c.

• Mykhaliuk A. M. (2016). Formuvannia vykonavskoi kultury maibutnikh uchyteliv muzyky zasobamy ukrainskoho fortepiannoho mystetstva [Forming of carrying out culture of future music masters by facilities of the Ukrainian фортепіанного art]: navch.-metod. posibnyk. Kyiiv : Vydavnytstvo Lira-K. 220 s.

• Nurgayanova N. H. (2010). Povyishenie kachestva podgotovki buduschego pedagoga-muzyikanta na osnove modulnoy tehnologii obucheniya [Upgrading of preparation of future teacher-musician on the basis of module technology of educating]. Obrazovanie i samorazvitie. Kazan : TSentr innovatsionnyih tehnologiy. №1(17). S. 51 – 56.

• Oleksiuk O. M. (2018). Stratehichni oriientyry rozvytku mystetskoi osvity v mizhdystsyplinarnomu dyskursi. Muzychne mystetstvo v osvitolohichnomu dyskursi [Strategic reference-points of development of artistic education in interdisciplinary dyskurs]. Kyiiv : Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka. Vyp. 3. S. 4 – 8.

• Petrushin V. I. (2019). Muzyikalnaya psihologiya [Musical psychology]: uchebnik i praktikum dlya srednego professionalnogo obrazovaniya. 4-e izd., pererab. i dop. Moskva : Izdatelstvo YUrayt. 380 s.

• Padalka, Gh. M. (2017). Pedaghoghika mystectva : dominantni aspekty rozvytku [Pedagogics of art : is dominant aspects of development]. Naukovi zapysky. Serija : Pedaghoghichni nauky. Kropyvnycjkyj : RVV CDPU im. V. Vynnychenka. Vyp. 152. S. 31−37.

• Filosofskyi entsyklopedychnyi slovnyk [Philosophical encyclopaedic dictionary]: [za red. V. I. Shynkaruka] (2002). K. : Abrys. 743 s.

• Shramko O. I. (2019). Rol mystetskoi osvity u protsesi dukhovnoho onovlennia suspilstva [A role of artistic education is in the process of the spiritual updating of society[. Aktualni pytannia mystetskoi osvity ta vykhovannia: naukove vydannia. Sumy : FOP Tsoma S.P. Vyp. 1 – 2 (13 – 14). S. 306 – 315. DOI: 10.24139/978-617-7487-53-0/2019-01-02/306-315.

• Shcholokova O. & Nahorna O. (2019). Synerhetychna determinanta fakhovoi pidhotovky vchytelia muzychnoho mystetstva [Sinergistical детермінанта of professional preparation of teacher of musical art]. Naukovyi chasopys NPU im.. M. P. Drahomanova. Seriia 14. Teoriia i metodyka mystetskoi osvity. Kyiiv : Vydavnytstvo NPU im. M. P. Drahomanova, Vyp. 27. S. 3 – 9. DOI: 10.31392/NPU-nc.series14.2019.27.01.

Downloads


Abstract views: 294

Published

2020-06-01

How to Cite

[1]
A. Mihalyuk, “CONCEPTUAL PROVISIONS OF THE FORMATION OF THE EXECUTIVE CULTURE OF FUTURE MUSIC TEACHERS WITH THE MEANS OF THE UKRAINIAN FORTOPIAN”, OD, no. 2 (29), pp. 40–50, Jun. 2020.

Issue

Section

Socio-culturological Principles of Modern Education