ВИВЧЕННЯ ПЕДАГОГІКИ ТА ПЕДАГОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ: ПОГЛЯДИ ПЕДАГОГІВ І БОГОСЛОВІВ (кінець ХІХ – початок ХХ століття)

Автор(и)

  • Tetiana Tverdokhlib Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди http://orcid.org/0000-0001-5261-0394

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.3-4.118

Ключові слова:

духовна академія, духовна семінарія, жіночий навчальний заклад Православної Церкви, педагогіка, педагогічна дисципліна, церковно-учительська школа, другокласна школа

Анотація

У статті на основі аналізу першоджерел та історико-педагогічної літератури представлено погляди архімандрита Віссаріона, І. Андреєва, Д. Брянцева, А. Гриневича, Г. Маляревського, М. Маккавейського, П. Соколова, Н. Красовського, А. Юрикаса та інших педагогів і богословів стосовно навчання педагогіки і педагогічних дисциплін в закладах освіти Православної Церкви в кінці ХІХ – на початку ХХ століття. Встановлено, що теоретичні наробки з означених питань представлені в публікаціях духовних періодичних видань «Богословський вестник», «Вера и разум», «Волынские епархиальные ведомости», «Народное образование», «Подольские епархиальные ведомости», «Христианское чтение»,  «Церковный вестник», «Черниговские епархиальные известия» тощо.

Визначено і розкрито ідеї педагогів і релігійних діячів стосовно завдань педагогічної підготовки, змісту, організаційних аспектів, форм, кадрового забезпечення навчання педагогіки і педагогічних дисциплін в православних духовних академіях, семінаріях, жіночих  навчальних закладах Православної Церкви, церковно-учительських і другокласних школах. Доведено, що найбільше думок вони присвятили змісту і організаційним аспектам педагогічної освіти в навчальних закладах Православної Церкви. Дописувачі журналів висловлювалися за розширення змісту педагогічної освіти в духовних академіях і церковно-учительських школах, переструктурування навчального матеріалу з метою оптимального поєднання теоретичної і практичної педагогічної підготовки учнів семінарій, відміни деталізації семінарської навчальної програми з дидактики тощо. Встановлено, що розглядаючи питання організації навчання педагогіки і педагогічних дисциплін, вони  більшою мірою зосередилися на православних вищих духовних навчальних закладах. Педагоги і богослови висловлювалися за віднесення педагогіки до церковно-практичного відділення духовних академій, заснування педагогічних відділів чи товариств, розділення  кафедри педагогіки та пастирського богослов’я, уведення окремої кафедри дидактики в вищих духовних навчальних закладах.  З’ясовано, що науковці знову звернули увагу на деякі питання, що становили науковий інтерес для педагогів і богословів у 60-х і 70-х роках ХІХ ст.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Біографія автора

Tetiana Tverdokhlib, Харківський національний педагогічний університет імені Г. С. Сковороди

кандидат педагогічних наук, докторант кафедри загальної педагогіки і педагогіки вищої школи

Посилання

A.P. (1897), K voprosu o shtatnyh prepodavateliah v eparhialnyh zhenskih uchilischah [On the question about full-time teachers at women’s diocesan schools]. Church Herald, 35, 1105-1109. (rus).

Andreiev, I.D. (1899), Kafedra didaktiki nuzhna-li pri duhovnyh akademiyah [Is the Department of Didactics necessary at theological academies]. Church Herald, 11, 77-97. (rus).

Arhimandrit Vissarion. (1906), Proekt reformy duhovnoi shkoly [Project of the reform of theological school]. Volyn Diocesan Information. Part unofficial, 1-2, 1-10. (rus).

Briantsev, D. (1906), O postanovke teoreticheskoi i prakticheskoi podgotovki k uchitelstvu v duhovnyh seminariyah [About organization of theoretical and practical training for teaching at theological seminaries]. Faith and Reason, 6, 167-178. (rus).

Hrynevych, Anton. (1905), K voprosu o frantsuzskom iazyke v Tulchinskom zhenskom eparhialnom uchilische i o sedmom klasse pri tom zhe uchilische [On the question about the French language at Tulchin Women’s Diocesan School and about the seventh grade at this school]. Podillya Diocesan Information. Part unofficial, 25, 593-600. (rus).

I.B. (1912), Podgotovka k pedagogicheskoi deiatelnosti prepodavatelei duhovnyh shkol i novyi akademicheskii ustav [Preparation for pedagogical activity of lecturers of theological schools and new academic statute]. Faith and Reason. News on Kharkiv Diocese, 2, 185-193. (rus).

K voprosu ob organizatsii eparhialnyh zhenskih uchilisch. (1906). [On the question about organization of women’s diocesan schools]. Church Herald, 49, 1597-1601. (rus).

Krasovskyi, N. (1911), Neskolko slov k voprosu o postanovke pedagogiki i didaktiki v tserkovno-uchitelskih shkolah [Some words on the question about organization of Pedagogy and Didactics at church-teacher schools]. People’s education, 4, 453-458. (rus).

Linytskyi, P. (1897), Polozhenie i nuzhdy nashego duhovnogo, preimuschestvenno vyschego obrazovaniya [State and needs of our theological, mainly higher education]. Faith and Reason, 2, 361-376. (rus).

M. (1911), Duhovno-shkolnaya pedagogika [Theological school pedagogy]. Church Herald, 42, 1302-1310. (rus).

Makkaveiskyi, N. (1906), Kafedra pedagogiki v duhovnoi akademii. K voprosu o podgotovke k uchebno-vospitatelnomu delu v duhovnoi shkole [Department of Pedagogy at theological academy. On the question about preparation for educational activity at theological school]. Church Herald, 8, 235-239. (rus).

Makkaveiskyi, N. (1898), Pasterskoe bogoslovie i pedagogika v kurse naukduhovnyk akademiy [Pastoral Theology and Pedagogy in the course of the sciences of theological academies]. Works of Kiev Theological Academy, Vol. 1, 204-224. (rus).

Maliarevskyi, G. (1906), K reforme duhovno-uchebnyh zavedenij [To the reform of theological educational institutions]. People’s Education, 9, 189-224. (rus).

Ob otkrytii vtoroklassnyh shkol pri zhenskih monastyriah. (1897). [About opening the second-degree schools at women’s monasteries]. Faith and Reason. Newsletter for Kharkiv Diocese, 12, 321-323. (rus).

Pedagogika v duhovnyh seminarijah. (1911), [Pedagogy at theological seminaries]. Church Herald, 4, 107-108. (rus).

S.P. (1897). Shkola i zhizn: Esche po povodu preobrazovaniya duhovnyh uchebnyh zavedeniy. O podgotovke studentov akademii k uchitelstvu v seminariyah i uchilischah. Golos za usilenie specializatsii v duhovnyh akademiyah [School and life: More information about transformation of theological educational institutions. About academy students’ preparation for teaching at seminaries and schools. Voice for strengthening the specialization at theological academies]. Christian Reading, 1, 153-168. (rus).

S.P. (1897), Shkola i zhizn: Esche po povodu specializatsii predmetov v duhovnyh akademiyah. Raspredelenie seminarskih predmetov po klassam. Obschaya tserkovnaya istoriya. Filosofskie predmety. Didaktika [School and life: More information about specialization of subjects at theological academies. Distribution of seminary subjects by classes. General church history. Philosophical subjects. Didactics]. Christian Reading, 3, 481-499. (rus).

S.P. (1897), Shkola i zhizn: Nashi eparhialnyie zhenskie uchilischa, ih kolichestvennyj rost. Vopros ob administratsii etih uchilishh. O pensii sluzhaschih v nih. O sedmom dopolnitelnom klasse [School and life: Our women’s diocesan schools, their quantitative growth. Question about administration of these schools. About pensions of the staff working in them. About the seventh additional class]. Christian Reading, 12, 810-821. (rus).

S.P. (1897), Shkola i zhizn: Pedagogicheskiy otdel ist.-filolog.obsch-va pri Harkovskom un-te. Esshe otnositelno obiedineniya uchebno-pedagogicheskogo personala duhovnoi shkoly. Rozn mezhdu seminariyami i uchilischami po voprosu o priyemnyh ispytaniyah v seminariyu i gramotnosti uchenikov. Kak uluchshit postanovku pismennyh uprazhneniy v seminariyah [Pedagogical department of historical-philological society at Kharkiv University. Also about integration of teaching staff of theological school. Difference between seminaries and schools on the question about entrance tests in seminary and students’ literacy. How to improve organization of writing exercises in seminaries]. Christian Reading, 5, 788-799. (rus).

Sh. (1905), Sovremennyie zadachi zhenskih eparhialnyh uchilisch [Modern tasks of women’s diocesan schools]. Volyn Diocesan Information. Part unofficial, 15, 463-473. (rus).

Sokolov, P. A. (1905), K voprosu o preobrazovanii nashei duhovnoi shkoly [On the question about transformation of our theological school]. Yekaterinoslav Diocesan Information. Part unofficial, 35-36, 927-942. (rus).

Tverdokhlib, T. (2018), Navchannia pedahohiky u osvitnih zakladah Pravoslavnoi Tserkvy: pogliady pedagogiv i religiinyh diiachiv (1867-1884 rr.) [Teaching Pedagogy in Educational Institutions of the Orthodox Church: Views of Educators and Religious Figures (1867-1884)]. Educological discourse, 1-2 (20-21), 26-37. (ukr). DOI: http://dx.doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1-2.52613

Tverdokhlib, T. (2018), Pytannia rozvytku pedahohichnoi osvity na storinkah vitchyznianoi duhovnoi periodyky (seredyna 80-h – persha polovyna 90-h rr. ХІХ st.) [Issues of the Development of Pedagogical Education on the Pages of Domestic Ecclesiastical Periodicals (Mid-80s – the First Half of 90s of the Nineteenth Century)]. Pedagogical Discourse, 24, 29-35. (ukr). DOI: https://doi.org/10.31475/ped.dys.2018.24.05

Yurykas, A. (1906), K voprosu o reforme zhenskih eparhialnyh uchilisch [On the question about the reform of women’s diocesan schools]. Faith and Reason. News on Kharkiv Diocese, 13, 643-648. (rus).

Zhenskie vtoroklassnye shkoly. Znachenie ih v obschem stroie tserkovnyh shkol. (1904), [Women’s second-degree schools. Their significance in general structure of church schools]. Chernihiv Diocesan Information. Part inofficial, 20, 713-718. (rus).

Downloads


Переглядів анотації: 274

Опубліковано

2019-10-17

Як цитувати

[1]
T. Tverdokhlib, «ВИВЧЕННЯ ПЕДАГОГІКИ ТА ПЕДАГОГІЧНИХ ДИСЦИПЛІН В ЗАКЛАДАХ ОСВІТИ ПРАВОСЛАВНОЇ ЦЕРКВИ: ПОГЛЯДИ ПЕДАГОГІВ І БОГОСЛОВІВ (кінець ХІХ – початок ХХ століття)», OD, с. 1–18, Жов 2019.

Номер

Розділ

Філософія та історія освіти