THE PRACTICE-ORIENTED TRAINING OF FUTURE ELEMENTARY SCHOOL TEACHER
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2016.2.13752Keywords:
rehabilitation institutions, rehabilitation center, health, participants of military operations, medical rehabilitation, physical rehabilitationAbstract
This article highlights some aspects of practice-oriented training of future teacher of primary school teachers in the study of pedagogical subjects. The practice-oriented (raining of primary school teachers see as a system based on the fact that education is the result of a focused, organized, planned mastering a subject of future teachers, together elements of the system of objective human experience and social acceptance has on educational qualification of professional training.
The purpose of the article is to highlight features of practice-oriented training of future teacher in primary school in teaching pedagogical subjects. While working on the article studied the issue of professional training of future elementary school teacher, raised in studies Ukrainian and foreign scientists. Outlined problem is considered in the context of active, personal, competency approaches.
It was found that the practice-oriented training future teachers provided targeted sampling objective experience, learning in the process of training and formation of new educational quality.
The article deals with the essential features of the project technology with regard to progress in stages. Method of projects consider due to the fact that it enables the implementation of effective practice-oriented training of future elementary school teacher.
Posted author's experience in the use of educational projects, disciplines "Fundamental: of Education" and "Theory and Methods of Education. "Results of seeking ways practice oriented training students field of study "Primary education" for professional work in project technology have both scientific and practical significance.
The essence of the algorithm and the implementation of technology projects in the practice of the educational process of higher education. The implementation of educational projects with pedagogical disciplines enables upload of future primary school teachers to practice. Especially a cost component of the project is the motivation of the individual which promotes spiritual and moral formation of future teachers.
Downloads
References
Адольф В. А. Формирование профессиональной компетентности будущего учителя / В. А. Адольф // Педагогика. − 1998. − №1. − С. 72-75.
Бех І. Д. Теоретико-прикладний сенс компетентнісного підходу в педагогіці / І. Д. Бех // Педагогіка і психологія. – 2009. – №2 (63). – С. 27-31.
Бібік Н. М. Компетентнісний підхід: рефлексивний аналіз застосування / Н. М. Бібік // Наукові записки Вінницького Державного педагогічного університету імені Михайла Коцюбинського. Серія : Педагогіка і психологія : Зб. наук. праць. Випуск 34. – Вінниця : ТОВ фірма «Планер». – 2011. – С. 220-224.
Бондар В. Конкурентоздатність педагога як складова його професійної компетентності / Володимир Бондар // Початкова школа. – 2008. – №7. – С. 22-23.
Ващенко Г. Загальні методи навчання : Підручник для педагогів. – Видання перше / Григорій Ващенко. – Київ : Українська Видавнича Спілка, 1997. – 441 с.
Гузій Н. В. Педагогічний професіоналізм : історико-методологічні та теоретичні аспекти : монографія / Н. В. Гузій. – К. : НПУ ім. М. П. Драгоманова, 2004. – 243 с.
Життєва компетентність особистості: від теорії до практики : Науково-методичний посібник / За ред. І. Г. Єрмакова. – Запоріжжя : Центріон, 2005. – 640 с.
Жолнович Г. Створюємо колективний проект / Г. Жолнович // Проекти в початковій школі : тематика та розробка занять ; упоряд. : О. Онопрієнко, О. Кондратюк. – Київ : Шкільний світ, 2007. – 128 с. – (Бібліотека «шкільного світу»).
Іванюк Г. І. Метод проектів у педагогічному процесі сільської школи / Г. І. Іванюк // Проектний підхід до компетентнісно спрямованої освіти : науково-методичний збірник ; за наук. ред. канд. іст. наук І. Г. Єрмакова, канд. пед. наук В. В. Нечипоренко, канд. пед. наук В. Г. Прокопенко. – Запоріжжя : Видавництво Хортицький навчально-реабілітаційний багатопрофільний центр, 2008. – Т. 2. – С. 247-254.
Іванюк Г. І. Формування методологічної компетентності магістрів з дошкільної освіти / Г. І. Іванюк // Професійна адаптація молодого вчителя в умовах змін ціннісної парадигми суспільства : Матеріали Всеукраїнської науково-практичної конференції [редкол. : В. О. Огнев’юк, І. А. Зязюн та ін.]. – Київ : Київський ун-т імені Бориса Грінченка, 2010. – С. 117-120.
Іванюк Г. І. Діяльнісний підхід до навчання й виховання дітей дошкільного віку в історико-педагогічному контексті XX століття / Г. І. Іванюк, А. Д. Січкар // Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології : наук. журнал / голов. ред. А. А. Сбруєва. – Суми : Вид-во СумДПУ імені А. С. Макаренка, 2015. – №2 (46). – 452 с. – С. 119-130.
Мартиненко С. М. Акмеологічний підхід у формуванні професійної компетентності майбутнього педагога / С. М. Мартиненко. – Акмеологія в Україні : теорія і практика: збірник наукових праць / редкол. : Огнев’юк В. О., та ін. – Київ, 2013. – №24. – С. 45-48.
Освітні технології : Навчально-методичний посібник / [О. М. Пєхота, А. З. Кіктенко, О. М. Любарська та ін.] / за ред. О. М. Пєхоти. – Київ : А.С.К., 2001. – 256 с.
Пометун О. І. Теорія та практика послідовної реалізації компетентнісного підходу в досвіді зарубіжних країн / О. І. Пометун // Компетентнісний підхід у сучасній освіті: світовий досвід та українські перспективи : монографія / М-во освіти і науки України; [колектив авт. : Н. М. Бібік, Л. С. Ващенко, О. І. Локшина та ін.; під заг. ред. О. В. Овчарук]. – Київ, 2004. – 266 с.
Савченко О. Я. Компетентнісний підхід як чинник модернізації початкової освіти / О. Я. Савченко // Наука і освіта. Науково-практичний журнал Південного наукового центру НАПН України. – Серія «Педагогіка». – 2011. – №4. – С. 13-17.
Хуторской А. Ключевые компетентности как компонент личностно-ориентированной парадигмы образования / Андрей Хуторской / Народное образование. – 2003. – №2. – С. 58-64.