MODELING OF SPECIALIZED SCHOOLS: THEORETICAL AND PRACTICAL ASPECTS

Authors

  • Hanna I. Ivaniuk Київський університет імені Бориса Грінченка

Abstract

In the article the basic methodological approaches to modeling school profile is highlightsd. Substantiates the ones that allow the fullest disclosing the potential of rural schools, namely close ties with socio-cultural environment; internal differentiation, which is determined by personal meaning students for specialized professional oriented school. The content of the article developed based on the results of the theoretical analysis of the results of problems in modeling educational systems and study the status of specialized schools in rural areas. It is posted algorithm of simulation profile (upper secondary) schools, considering specific factors of educational environments in rural areas. Summary and recommendations presented in the content may be occasional to develop concepts profile education and specialized modeling schools in rural areas.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hanna I. Ivaniuk, Київський університет імені Бориса Грінченка

Завідувач кафедри педагогіки і психології

References

Гершунский Б. С. Философия образования / Борис Семенович Гершунский. – М.: Моск. психол.-соц. ин-т; Флинта, 1998. – 432 с.

Гершунский Б. С. Философия образования для XXI века : в поисках практико-ориентированных образовательных концепций / Б. С. Гершунский. – М.: Совершенство, 1998. – 608 с.

Диференціація навчання на різних ступенях загальної середньої освіти: теорія, практика, перспективи: матеріали методологічного семінару АПН України. 20 листопада 2008 року, Київ / [Кремень В.Г. [та ін.] – К. : Педагогічна думка, 2009. – 188 с.

Іванюк Г.І. Основи моделювання профільної школи / Г.І. Іванюк // Варіативні моделі розвитку сільських загальноосвітніх навчальних закладів : наук.-метод. посіб. / за заг. ред. В.В. Мелешко. – К. : Педагогічна думка, 2011. – 160 с. – С. 49-55.

Крылова Н. Культурология образования / Ната Крылова. – М.: Нар. образование, 2000. – 272 с.

Нейматов Я. М. Образование в XXI веке : тенденции и прогнозы / Ягут Мамедович Нейматов. – М.: Алгоритм, 2002. – 480 с.

Панов В. И. Психодидактика образовательных систем : теория и практика / Виктор Иванович Панов. – М.: Питер, 2007. – 347 с.

Піддячий М.І. Підготовка старшокласників до професійної діяльності в умовах профільного навчання : монографія / М.І. Піддячий. – К.: Педагогічна думка, 2008. – 288 с

Психолого-педагогический словарь / Сост. Рапацевич Е.С. – Минск : «Соврем. Слово», 2006. – 928 с.

Самодрин А.П. Профільне навчання в середній школі: Моногр. / А.П. Самодрин. – Кременчук: ВЦСГЕІ, 2004. – 384 с

Шиян Н. І. Профільне навчання у школах сільської місцевості: теорія і практика / Надія Іванівна Шиян. – Полтава: АСМІ, 2004. – 442 с

Ярошенко А. О. Ціннісний дискурс освіти : монографія / Алла Олександрівна Ярошенко. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова, 2004. – 156 с.

Downloads


Abstract views: 273

Published

2015-04-10

How to Cite

[1]
H. I. Ivaniuk, “MODELING OF SPECIALIZED SCHOOLS: THEORETICAL AND PRACTICAL ASPECTS”, OD, no. 2(10), pp. 117–131, Apr. 2015.

Issue

Section

Загальний розділ

Most read articles by the same author(s)