Лідерство в освіті як провідний напрям освітньої політики
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.348Ключові слова:
лідерство в освіті, людський фактор, освітня політика, управлінняАнотація
Стаття присвячена аналізу теоретико-практичних аспектів освітнього лідерства. Зазначено, що лідерство: це модель управління освітньою організацією, що стимулює інноваційну поведінку педагогів, забезпечує використання новацій на всіх рівнях організації; повинно створити практику корпоративного управління з метою підтримки інноваційної поведінки педагогів в освітніх закладах різного типу.
Автором показано, що одним із провідних напрямів державної освітньої політики виступає лідерство в освіті як спосіб ефективного управління персоналом в системі менеджменту освіти. Запропоновано різні підходи до визначення освітньої політики, де спільними показниками виступають: організована й цілеспрямована діяльність держави; комплексна система заходів державних інституцій; ключовий суб’єкт освітньої політики в суспільстві – держава; система освіти – провідний інститут демократичного суспільства.
У статті виокремлено пріоритетні напрями освітньої політики: забезпечення державних гарантій доступу якісної освіти; створення умов для підвищення якості загальної та професійної освіти; формування ефективних економічних відносин в системі освіти; забезпечення системи освіти висококваліфікованими фахівцями, їх підтримка державою та суспільством; управління розвитком освіти на основі розподілу відповідальності між суб’єктами освітньої політики.
Акцентовано увагу на техніці управління структурним підрозділом у закладі освіти (сукупність операцій, процесів і процедур управлінської діяльності, які виконуються формалізовано, на основі правил, інструкцій). Доведено, що навчання керівників основним аспектам кадрової політики в галузі освіти, залучення в програми їх підготовки й підвищення кваліфікації з питань організації управління персоналом сприяють формуванню в них науково обгрунтованої роботи з науково-педагогічними працівниками, що забезпечує ефективну організацію освітнього процесу.
Завантаження
Посилання
Andrushchenko, V. P., & Vernydub R. M. (2016). Suchasna derzhavna osvitnia polityka ukrainy: sproba prohnostychnoho analizu [Modern state educational policy of Ukraine: an attempt at prognostic analysis]. Formuvannia derzhavnoi osvitnoi polityky: filosofski, teoretychni ta prykladni aspekty. Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova. https://cutt.ly/T1Pcga8
Klochko, A. (2021). Liderstvo yak model efektyvnoho upravlinnia osvitnoiu orhanizatsiieiu [Leadership as a model of effective management of an educational organization]. Osvitnie liderstvo: vid teorii do praktyky. Kyivskyi universytet imeni Borysa Hrinchenka. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/36659
Melnychuk, A. (2020). Upravlinnia personalom u systemi menedzhmentu orhanizatsii [Personnel management in the management system of organizations]. In Aktualni problemy menedzhmentu ta publichnoho upravlinnia v umovakh innovatsiinoho rozvytku ekonomiky : materialy Vseukrainskoi naukovo-praktychnoi internet-konferentsii z mizhnarodnoiu uchastiu, m. Ternopil, 15 travnia 2020 r.). (S. 325–328). http://dspace.wunu.edu.ua/bitstream/316497/38901/1/325.pdf
Nohas, N. (2020). Derzhavna polityka u haluzi osvity Ukrainy: sutnist ta zmist [State policy in the field of education of Ukraine: essence and content]. Aktual. problemy pravoznavstva, 1. S. 87–95.
Psykholohichni aspekty kadrovoi roboty [Psychological aspects of personnel work]. URL: https://library.if.ua/book/34/2300.html
Shulha, N. D. (2019). Sutnisni kharakterystyky poniattia “derzhavna osvitnia polityka” [Essential characteristics of the concept of "state educational policy"]. Pedahohichnyi protses, 2, 22–34.
Ivats O. (2022). Non-governmental Participants in Modern Ukrainian Educational Policy. Experience of Interaction and Influences. In Continuous education: current discourses (S. 7–14).
Tamášová Viola, Silvia Matúšová. Management in a Modern Quality System of In-service Training at the University. Continuous education: current discourses (S. 14–23).
Machynska, N., Kostashchuk, O, Oliynyk, M., & Ivanchuk, M. (2020). Professional Honor in the Pedagogical Activity of the Future Teacher. Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 12(1), 291–310. https://www.researchgate.net/publication/339485305_Professional_Honor_in_the_Pedagogical_Activity_of_the_Future_Teacher
Machynska, N., Yaremchuk, N., Korniat, V., Derkach, Y., Sirant, N., & Lozynska, S. (2022). Research of readiness of pedagogical workers for innovations. Amazonia Investiga, 11(51), 50–60. https://amazoniainvestiga.info/index.php/amazonia/article/view/1932
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.