ВИЩА ЕКОЛОГІЧНА ОСВІТА УКРАЇНИ: СТАНОВЛЕННЯ І СУЧАСНИЙ СТАН
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.1.3Ключові слова:
вища екологічна освіта, концепція екологічної освіти, стандарти вищої освітиАнотація
Екологічний складник освіти визначає соціально-економічні підвалини суспільства і є базовим складником державної екологічної політики. Від характеру взаємодії з навколишнім природним середовищем на рівні індивіда та соціуму можлива реалізація концепції сталого розвитку, а тому оцінка сучасного стану вищої екологічної освіти в Україні є вкрай актуальною проблемою. Метою статті є аналіз становлення і сучасного стану та перспектив вищої екологічної освіти в Україні, яка є центральною ланкою її безперервної системи. Важливим кроком у розвитку системи безперервної екологічної освіти, зокрема вищої екологічної освіти, була розробка у 2001 році Концепції екологічної освіти України, принципи якої, на жаль, не були реалізовані належним чином. Зміст вищої екологічної освіти віддзеркалювався у чотирьох поколіннях стандартів вищої екологічної освіти України, які ураховували зміни відповідних нормативно-законодавчих документів та вимоги до змісту і результатів освітньої діяльності закладів вищої освіти в межах окремих напрямів підготовки і спеціальностей. У статті охарактеризовані їх структура і зміст. Незважаючи на те, що екологічний складник на сьогодні превалює в тій формі освіти, який більшість вважає освітою для сталого розвитку, все ж поки – це лише початок формування нової системно-цілісної моделі освіти для сталого розвитку. Важливість екологізації й ідей сталого розвитку знайшло відображення в діючих стандартах вищої освіти України для здобувачів рівня вищої освіти «бакалавр» усіх спеціальностей. Але екологічний складник поки що відсутній в освітніх програмах і навчальних планах багатьох спеціальностей «неекологічних» закладів вищої освіти, тобто не приділяється належної уваги екологізації вищої освіти в Україні. Окремі положення є Концепції екологічної освіти України, вже неактуальні, що обумовлює розроблення сучасної Концепції, а, мабуть, і окремої Концепції вищої екологічної освіти України. В останні роки спостерігається зниження інтересу держави до підготовки фахівців-екологів, тому доцільно розробити заходи щодо удосконалення системи підготовки здобувачів вищої екологічної освіти.
Завантаження
Посилання
• Про Основні засади (стратегію) державної екологічної політики України на період до 2030 року. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2697-19#Text
• Про концепцію екологічної освіти в Україні № 13/6-19 від 20.12.2001 р. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01#Text
• Василенко А. О., Туркот Т. І. Вища екологічна освіта в Україні та Центрально-Азіатському регіоні. Таврійський вісник освіти. 2013. № 2 (42). С. 5–9.
• Бондар О. І., Барановська В. Є., Єресько О. В. та ін. Екологічна освіта для сталого розвитку у запитаннях та відповідях: науково-методичний посібник для вчителів. Херсон : Грінь Д. С., 2015. 228 с.
• Постанова КМУ від 07.08.1998 р. № 1247 «Про розроблення державних стандартів вищої освіти». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1247-98-%D0%BF#Text
• Постанова КМУ від 13.12.2006 р. № 1719 «Про перелік напрямів, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за відповідними освітньо-кваліфікаційними рівнями». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/507-97-%D0%BF#Text
• Постанова КМУ від 24.05.2010 р. № 507 «Про перелік напрямів та спеціальностей, за якими здійснюється підготовка фахівців у вищих навчальних закладах за відповідними освітньо-кваліфікаційними рівням. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/507-97-%D0%BF#Text
• Постанова КМУ від 29.04.2015 р. № 266 «Про затвердження переліку галузей знань і спеціальностей, за якими здійснюється підготовка здобувачів вищої освіти». URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ru/266-2015-%D0%BF#Text
• Сафранов Т.А., Владимирова О.Г., Чугай А.В. Особливості стандартів вищої екологічної освіти України. Сучасний стан та проблеми вищої екологічної освіти України: мат. Всеукр. науково-методич. конф. (м. Одеса, ОДЕКУ, 28-29 березня 2017 р.). Одеса: ТЕС, 2017. С. 148–152.
• Сафранов Т. А., Лукашев Д. В., Шелест та ін. Стандарти вищої екологічної освіти України: сучасний стан та проблеми реалізації. Вісник ХНУ імені В.Н. Каразіна. Серія «Екологія». 2017. Вип. 16. С. 141–149.
• Сафранов Т. А., Лукашов Д. В., Хрутьба В. О., Шелест З. М. Реалізація сучасної парадигми підготовки екологів: стандарти вищої освіти України спеціальності 101-Екологія. Професійний успіх в контексті стратегії сталого розвитку освіти: освіта, економіка, екологія: монографія. Черкаси: Видавець Чабаненко Ю. А. 2018. 410 с.
• Національна рамка кваліфікацій: Постанова КМУ від 23.11.2011 р. № 1341. URL: http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF
• Степаненко С. М., Сафранов Т. А., Лукашев Д. В. Проблема підготовки докторів філософії в галузі природничих наук (екологія). Управління якістю підготовки фахівців: мат. Всеукр. науково-методич. конф. (м. Одеса, ОДЕКУ, 26-27 березня 2019 р.). Одеса: ТЕС, 2019. С. 165–169.
• Сафранов Т. А. Стандарти вищої екологічної освіти України: історія становлення, сучасний стан та проблеми впровадження. Здоров’язбережувальний контент життєдіяльного середовища особистості: монографія. Черкаси: Видавець Чабаненко Ю. А. 2020. 294 с.
• Білявський Г. О., Ракша Л. В., Нагорнюк О. М., Боголюбов В. М. Нові тенденції вдосконалення екологічної освіти як важливого фактора гармонійного розвитку. Екологія і ресурси. 2003. № 8. С. 80-91.
• Білявський Г. О., Саєнко Т. В., Пащенко О. В. Екологізація освіти – важливий напрям екологізації економіки. URL: http://www.sd4ua.org/wp-content/uploads/2016/07/Bilyavskiy.doc
• Саєнко Т. В. Освіта екобезпечного інформаційного суспільства: проблеми і перспективи: монографія. К.: Освіта України. 2008. 233 с.
• Образование в интересах устойчивого развития в международных документах и соглашениях. М.: «ЭКО – Согласие», 2005. 142 с.
• Боголюбов В.М. Сталий розвиток суспільства: соціально-екологічні аспекти формування професійної компетентності магістрів-екологів: монографія. Херсон: Грінь Д.С., 2013. 322 с.
• Коренева І. М. Освіта для сталого розвитку: реалії України. Вісник Глухівського національного педагогічного університету імен Олександра Довженка. Педагогічні науки. 2018. №. 1. С. 17–25.
• Pro Osnovni zasady (strateghiju) derzhavnoji ekologhichnoji polityky Ukrajiny na period do 2030 roku (2019). [About the Basic principles (strategy) of the state ecological policy of Ukraine for the period till 2030]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2697-19#Text
• Pro koncepciyu ekologichnoyi osvity` v Ukrayini № 13/6-19 від 20.12.2001 р. (2001). [On the Concept Of Environmental Education in Ukraine]. https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v6-19290-01#Text
• Vasylenko A. O., Turkot T. I. (2013). Vyshha ekologhichna osvita v Ukrajini ta Centraljno-Aziatsjkomu reghioni. [Higher environmental education in Ukraine and the Central Asian region]. Tavrijsjkyj visnyk osvity. (42), 5–9.
• Bondar, O. I., Baranovs`ka, V. Ye., Yeres`ko, O.V. et al (2015). Ekologhichna osvita dlja stalogho rozvytku u zapytannjakh ta vidpovidjakh: naukovo-metodychnyj posibnyk dlja vchyteliv. [Еnvironmental education for sustainable development in questions and answers: a scientific and methodical manual for teachers]. Kherson: Green D.S., 228 p.].
• Postanova KМU vid 07.08.1998 r. № 1247 «Pro rozroblennja derzhavnykh standartiv vyshhoji osvity» [Resolution of the CMU of 07.08.1998 № 1247 "On the development of state standards of higher education"]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1247-98-%D0%BF#Text
• Postanova KMU vid 13.12.2006 r. № 1719 «Pro perelik naprjamiv, za jakymy zdijsnjujetjsja pidghotovka fakhivciv u vyshhykh navchaljnykh zakladakh za vidpovidnymy osvitnjo-kvalifikacijnymy rivnjamy». [Resolution of the CMU of December 13, 2006 № 1719 “On the list of areas in which specialists are trained in higher educational institutions at the relevant educational and qualification levels”]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/507-97-%D0%BF#Text
• Postanova KMU vid 24.05.2010 r. № 507 «Pro perelik naprjamiv ta specialjnostej, za jakymy zdijsnjujetjsja pidghotovka fakhivciv u vyshhykh navchaljnykh zakladakh za vidpovidnymy osvitnjo-kvalifikacijnymy rivnjam [Resolution of the CMU of 24.05.2010 № 507 “On the list of areas and specialties in which specialists are trained in higher educational institutions at the relevant educational and qualification levels]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/507-97-%D0%BF#Text
• Postanova KMU vid 29.04.2015 r. № 266 «Pro zatverdzhennja pereliku ghaluzej znanj i specialjnostej, za jakymy zdijsnjujetjsja pidghotovka zdobuvachiv vyshhoji osvity». [Resolution of the CMU of April 29, 2015 № 266 "On approval of the list of branches of knowledge and specialties for which higher education students are trained"]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/ru/266-2015-%D0%BF#Text
• Safranov, T. A., Vladymyrova, O. Gh., Chughaj, A. V. (2017). Osoblyvosti standartiv vyshhoji ekologhichnoji osvity Ukrajiny. [Features of standards of higher environmental education of Ukraine]. Suchasnyj stan ta problemy vyshhoji ekologhichnoji osvity Ukrajiny: mat. Vseukr. naukovo-metodych. konf. (m. Odesa, ODEKU, 28-29 bereznja 2017 r.). Odesa: TES, 148–152.
• Safranov, T. A., Lukashev, D. V., Shelest Z. M. et al. (2017). Standarty vyshhoji ekologhichnoji osvity Ukrajiny: suchasnyj stan ta problemy realizaciji. [The standards of highest environmental education in Ukraine: modern state and implementation]. Visnyk KhNU imeni V.N. Karazina. Serija «Еnvironmentalogy», 16, 141–149.
• Safranov, T. A., Lukashov, D. V., Khrutba V. O. & Shelest, Z. M. et al. (2018). Realizacija suchasnoji paradyghmy pidghotovky ekologhiv: standarty vyshhoji osvity Ukrajiny specialjnosti 101-Ekologhija. Profesijnyj uspikh v konteksti strateghiji stalogho rozvytku osvity: osvita, ekonomika, ekologhija: monoghrafija. [Implementation of the modern paradigm of training ecologists: standards of higher education in Ukraine, specialty 101- Еnvironmentalogy]. Cherkasy: Vydavnecj Chabanenko Ju.A. 410 p.
• Nacionaljna ramka kvalifikacij: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrajiny vid 23 lystopada 2011 r. № 1341. http://zakon5.rada.gov.ua/laws/show/1341-2011-%D0%BF
• Stepanenko, S. M., Safranov, Т. А., Lukashov, D. V. (2019). Problema pidghotovky doktoriv filosofiji v ghaluzi pryrodnychykh nauk (ekologhija). Upravlinnja jakistju pidgho- tovky fakhivciv: materialy Vseukrajinsjkoji naukovo-metodychnoji konferencij. Odesa: TES,165–69.
• Safranov, T. A. (2020). Standarty vyshhoji ekologhichnoji osvity Ukrajiny: istorija stanovlennja, suchasnyj stan ta problemy vprovadzhennja. [Standards of higher ecological education of Ukraine: history of formation, current state and problems of implementation]. Zdorov'jazberezhuvaljnyj kontent zhyttjedijaljnogho seredovyshha osobystosti: monoghrafija. Cherkasy: Vydavnets Chabanenko Yu.A. 294 p.
• Biljavsjkyj, Gh. O., Raksha L. V., Naghornjuk O. M., Bogholjubov V. M. (2003). Novi tendenciji vdoskonalennja ekologhichnoji osvity jak vazhlyvogho faktora gharmonijnogho rozvytku. [New trends in improving environmental education as an important factor in harmonious development]. Ekologhija i resursy, 8. PP. 80–91.
• Biljavsjkyj, Gh. O., Sajenko, T. V., Pashhenko, O. V. (2008). Ekologhizacija osvity – vazhlyvyj naprjam ekologhizaciji ekonomiky.[ Greening of education is an important direction of greening of the economy.]. http://www.sd4ua.org/wp-content/uploads/2016/07/Bilyavskiy.doc
• Sajenko, T. V. (2008). Osvita ekobezpechnogho informacijnogho suspiljstva: problemy i perspektyvy: monoghrafija. Osvita Ukrajiny [Education of ecologically safe information society: problems and prospects: monograph]. Osvita Ukrainy. 233 p.
• Obrazovanye v ynteresakh ustojchyvogho razvytyja v mezhdunarodnыkh dokumentakh y soghlashenyjakh (2005). [Education for Sustainable Development in International Instruments and Agreements]. «ЕKO – Soghlasye», 2005. 142 p.
• Bogholjubov, V. M. (2013). Stalyj rozvytok suspiljstva: socialjno-ekologhichni aspekty formuvannja profesijnoji kompetentnosti maghistriv-ekologhiv: monoghrafija. [Sustainable development of society: socio-ecological aspects of the formation of professional competence of masters-ecologists: monograph]. Ghrinj D.S., 322 p.
• Korеneva, I. M. (2018). Osvita dlja stalogho rozvytku: realiji Ukrajiny [Education for sustainable development: the realities of Ukraine]. Visnyk Ghlukhivsjkogho nacionaljnogho pedaghoghichnogho universytetu imen Oleksandra Dovzhenka. Pedaghoghichni nauky, 1, 17–25.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2021 Освітологічний дискурс
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.