ТЕОРЕТИЧНІ ОСНОВИ ВИКОРИСТАННЯ ІГОР ПСИХОЛОГІЧНОГО СПРЯМУВАННЯ В РОБОТІ З ДІТЬМИ ДОШКІЛЬНОГО ВІКУ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2020.3.7Ключові слова:
діти дошкільного віку, ігрова діяльність, класифікація ігрової діяльності, психотехнічні вправи, психологічні ігриАнотація
У статті розглянуто теоретичні підходи до використання ігор психологічного спрямування у закладах дошкільної освіти. З’ясовано необхідність врахування класифікації ігор в процесі організації ігрової діяльності дітей дошкільного віку з виокремленням групи ігор психологічного спрямування. Доведено, що усвідомлення та визначення спільних суттєвих ознак ігор педагогічного та психологічного спрямування є основою класифікації та забезпечує якість освітнього впливу на дітей. Уточнено поняття «психологічні ігри», що беруть початок від психотехнічних вправ, і які широко використовують під час проведення психологічних тренінгів і спрямовані на розвиток психічних процесів та властивостей особистості. Виокремлено складники психотехнічних вправ, що є елементами психологічних ігор. Обґрунтовано взаємозв’язок дидактичних ігор та ігор психологічного спрямування. Розроблено комплексну модель ігор психологічного спрямування, що враховує різні сфери психічного розвитку особистості дитини дошкільного віку: когнітивну, соціальну, емоційну, вольову та є складником дидактичних ігор. Одним із видів таких ігор є кінозологічні вправи, що забезпечують баланс емоційного та фізичного складника. Структуровано способи впливу психологічних ігор на розвиток таких психічних процесів особистості дошкільника, як: відчуття, сприйняття, мислення, свідомість, мова, пам’ять, уява; розвиток вольових якостей, проактивності, самоповаги, розвиток навичок спілкування, розвиток міжпівкульної спеціалізації, розвиток почуття доброзичливості; зняття напруженості, невротичних станів, страхів.
Ефективність впровадження в освітній процес різноманітних ігор психологічного спрямування залежить від професіоналізму педагогів та забезпечить розв’язання конкретних завдань практичного характеру, що дозволить поліпшити освітній процес та комунікацію всіх його учасників.
Завантаження
Посилання
• Балахтар В. В. Соціально-психологічний тренінг і маніпуляція : навч.-метод. посібник. Вижниця: Черемош, 2015. 432 с.
• Большой психологический словарь : под ред. Б. Г. Мещерякова, В. П. Зинченко. Изд. 4-е, расш. Москва : АСТ МОСКВА; Санкт-Петербург : Прайм-Еврознак, 2009. 811 с.
• Вачков И. В. Основы технологии группового тренинга. Психотехники : Учебное пособие. 3-е изд., перераб. и доп. Москва : Ось-89, 2007. 256 с.
• Грос К. Душевная жизнь ребенка. Киев: Издание Киевского Фребелевского общества, 1916. 242 с.
• Дитина: Освітня програма для дітей від двох до семи років / наук, кер. проекту В. О. Огнев’юк; авт. кол.: Г. В. Бєлєнька, О. Л. Богініч та ін. Київ : ун-т ім. Б. Грінченка, 2016. 304 с.
• Дуткевич Т. В. Дитяча психологія : Навч. Посібник. Київ : Центр учбової літератури, 2012. 424 с.
• Ігрова діяльність дошкільника : молодший дошкільний вік : посібник / Т.О. Піроженко та ін. Київ : Генеза, 2016. 88 с.
• Ігрова діяльність у дошкільній освіті п’ятирічних дітей (педагогічний супровід до програми «Дитина») : навч.-метод. посіб. / Г.В. Бєлєнька та ін. Київ : ун-т ім. Б. Грінченка, 2013. 220 с.
• Мороз Л. Психотехнічна вправа як одиниця аналізу тренінгового процесу URL: http://www.pravnuk.info/2013-12-27-15-13-14/348 (дата звернення: 13.08.2020).
• Новоселова С.Л. Новая классификация детских игр / Игра и развитие ребенка в дошкольном возрасте : Материалы международной научно-практической конференции. Ч. I. Москва : 1995. с.12-13
• Половіна О. А., Ліпчевська І.Л. Актуальні проблеми перспективності змісту сучасної дошкільної освіти. Молодий вчений 2018. № 8.1. С. 89-93.
• Руденко Ю. Використання ігрових технологій у фаховій лінгводидактичній освіті майбутніх вихователів закладів дошкільної освіти // ISSN Online: 2312-5829 Освітологічний дискурс, 2019, № 3-4 (26-27), С. 130-142, DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.3-4.130142.
• Фопель К. Как научить детей сотрудничать? Психологические игры и упражнения: Практическое пособие / Пер. с нем.; В 4-х томах. Т. 2. Москва : Генезис, 1998. 160 с.
• Філоненко М. М. Психологія спілкування : Підручник. Київ : Центр учбової літератури, 2008. 224 с.
• Штерн Вильям. Умственная одаренность: психологические методы испытания умственной одаренности в их применении к детям школьного возраста : пер. с нем. А. П. Болтунов. СПб. : Союз, 1997. 128 с.
• Щербань П. М. Навчально-педагогічні ігри у вищих навчальних закладах : Навч. посібник Київ : Вища школа, 2004. 207 с.
• Coleman, J. S. Introduction: In Defense of Games. American Behavioral Scientist, 1966 № 10(2), Р. 3–4.
• Elkonin D.B. The psychology of play Journal of Russian and East European Psychology, vol. 43, no. 1, January-February 2005, pp. 11-21.
• Garvey Catherine Play. 2nd ed. London : Fontana, 1991. Р. 135-137.
• Kondratiuk, S. G. Psychodidactic determinans of the development of children of preschool age. Wiadomości lekarskie, 2018, no. 71(6), 1207-1214, PMID: 30267501.
References
• Balakhtar, V. V., (2015). Socialjno-psykhologhichnyj treningh i manipuljacija [Socio-psychological training and manipulation. Educology]. Vyzhnycja: «Cheremosh», 432 (ukr).
• Bjeljenjka, Gh. V. (Eds.). (2013). Ighrova dijaljnistj u doshkiljnij osviti p’jatyrichnykh ditej (pedaghoghichnyj suprovid do proghramy «Dytyna») [Play activities in preschool education for five-year-olds]. Kyiv : un-t im. B. Ghrinchenka, 220 (ukr).
• Coleman, J. S., (1966) Introduction: In Defense of Games. American Behavioral Scientist, no 10(2), 3-4, https://doi.org/10.1177/000276426601000201 (eng).
• Dutkevych, T. V., (2012) Dytjacha psykhologhija [Child psychology. Educology]. Kyiv: «Centr uchbovoji literatury», 424 (ukr).
• Elkonin, D. B. (2005) The psychology of play Journal of Russian and East European Psychology, vol. 43, no. 1, 11-21. https://doi.org/10.1080/10610405.2005.11059245 (eng).
• Filonenko, M. M., (2008). Psykhologhija spilkuvannja [Psychology of communication. Educology]. Kyiv: «Centr uchbovoji literatury», 224 (ukr).
• Fopel, K., (1998). Kak nauchit’ detej sotrudnichat’? Psihologicheskie igry i uprazhnenija: Prakticheskoe posobie [How to teach children to cooperate? Psychological Games and Exercises: A Practical Guide] p.2, Moscow: «Genezis», 160 (rus).
• Garvey, Catherine, (1991), Play. 2nd ed. London : Fontana, Р. 135-137, ISBN 10: 0674673654 / ISBN 13: 9780674673656, (eng).
• Gross, K. (1916) Dushevnaja zhizn’ rebenka [Spiritual life of the child]. Kiev: «Publishing house of Kiev Frebel Publication Society», 242 (rus).
• Kondratiuk, S. G., (2018). Psychodidactic determinans of the development of children of preschool age. Wiadomości lekarskie, 71(6), 1207-1214, PMID: 30267501. (eng).
• Meshherjakova, B. G., Zinchenko, V. P., (2009). Bol’shoj psihologicheskij slovar [Great psychological dictionary]. (4th ed.) Moscow: AST: AST MOSCOW; Sankt-Peterburg: «Prajm-Evroznak», 811 (rus).
• Moroz, L., (2013) Psykhotekhnichna vprava jak odynycja analizu treninghovogho procesu [Psychotechnical exercise as a unit of analysis of the training process] Retrieved from http://www.pravnuk.info/2013-12-27-15-13-14/348 (ukr).
• Novoselova, S. L. (1995) Novaja klassifikacija detskih igr / Igra i razvitie rebenka v doshkol’nom vozraste [New classification of children’s games / Play and child development in preschool age]. Materials of an international scientific and practical conference. Part I. Moscow.12-13 (rus).
• Ohneviuk, V. O., Bielenka, H. V., Bohinich, O. L. & Mashovets, M. A. (2016). Dytyna: Osvitnja proghrama dlja ditej vid dvokh do semy rokiv [Child: Educational program for children from two to seven years]. Borys Grinchenko Kyiv University, 304 (ukr).
• Pirozhenko, T. O. (2016). Ihrova diialnist doshkilnyka: molodshyi doshkilnyi vik [Playing activity of a preschooler: junior preschool age]. Kyiv : Heneza, 88 (ukr).
• Polovina E. A., Lipchevskaya I. L. (2018) Aktualjni problemy perspektyvnosti zmistu suchasnoji doshkiljnoji osvity [Actual problems of perspectiveness of content of modern preschool education]. Young Scientist no 8.1 89-93, (ukr).
• Rudenko, Ju., (2019). Vykorystannja ighrovykh tekhnologhij u fakhovij linghvodydaktychnij osviti majbutnikh vykhovateliv zakladiv doshkiljnoji osvity [The use of game technologies in professional language didactic education of future educators of preschool education] Osvitologhichnyj dyskurs. Borys Grinchenko Kyiv University, no. 3-4 (26-27), 130-142, DOI: https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.3-4.130142 (ukr).
• Shherbanj, P. M., (2004). Navchaljno-pedaghoghichni ighry u vyshhykh navchaljnykh zakladakh [Educational and pedagogical games in higher educational institutions. Educolog]. Kyiv: «Vyshha shkola», 207 (ukr).
• Stern, V. (1997). Umstvennaya odarennost [Mental aptitude]. Sankt-Peterburg : «Soyuz», 128 (rus).
• Vachkov, I. V., (2007). Osnovy tehnologii gruppovogo treninga. Psihotehniki. [Basics of group training technology. Psychotechnics. Educology]. (3rd ed.) Moscow: «Os`», 256 (rus).
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2020 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.