МЕТОДОЛОГІЧНЕ ОБГРУНТУВАННЯ АКМЕСТРАТЕГІЇ ТА АКМЕТЕХНОЛОГІЇ ПРОДУКТИВНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ ФАХІВЦЯ СОЦІОНОМІЧНОГО ПРОФІЛЮ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.3-4.280293Ключові слова:
акметехнологія, акместратегія, методологічний підхід, методологічний принцип, продуктивна діяльність, фахівець соціономічного профілюАнотація
У статті висвітлені результати теоретичного аналізу методологічних засад
акместратегії та акметехнології продуктивної діяльності фахівців соціономічного
профілю.
Зазначено, що найбільш розробленим на сьогодні є функціонально-рольовий
підхід та особистісно-діяльнісний підхід. Наразі науковці пропонують для аналізу
діяльності фахівця соціономічного профілю суб’єктно-акмеологічний
акмесинергетичний підходи.
Методологічні принципи розвитку творчої особистості фахівця
соціономічного профілю щільно взаємопов’язані між собою й утворюють систему:
інтенціональної динамічності; інваріантності; індивідуалізації – колективної
своєрідності; антропологічний; вивчення загального в окремому та через окреме;
одночасного вивчення людини та її діяльності; необхідності вивчення людини в
ланцюжку: індивід-особистість – суб’єкт праці – індивідуальність; системно-
структурний принцип; історизму; гуманізму; розвитку; єдності психіки і
діяльності; відображення – суб’єкта; детермінізму – самодетермінізму.
Розглянуті методологічні принципи визначають методологічний простір
дослідження, його специфіку та орієнтацію. Вони уможливлюють
акмесинергетичну специфіку фахівця соціономічного профілю як особистості, що
розвивається, самовдосконалюється, суб’єктний характер такого розвитку та
самовдосконалення, що спрямовані на всебічне розкриття її внутрішнього
потенціалу, досягнення найвищого рівня.
Стосовно окремої особистості як члена суспільства акместратегія – це
система життєзабезпечення акмецінностей і потреб саморозвитку,
самоактуалізації особистості, що досягає акмецілі в продуктах діяльності.
Результат реалізації акместратегій і входження в нове середовище, згідно
загального акмеологічного закону розвитку продуктивної компетентності фахівця,
виявляється в процесі зворотного зв’язку на тактичному, оперативному і
стратегічному рівнях. Процес розробки та реалізації акместратегіі покликаний
вирішувати питання формування і подальшого вдосконалення професійних
структур як фундаменту побудови продуктивної авторської системи діяльності
та досягнення продуктивної компетентності фахівця в ній.
Реалізація акместратегій у професійній діяльності фахівця соціономічного
профілю здійснюється за допомогою акметехнологій. Суттєвою рисою
акметехнологіі є процес цілеутворення. В акметехнології ця центральна проблема
розглядається з позиції втілення шуканого образу результату в духовний продукт у
властивостях суб’єктів діяльності, що задовольняє заздалегідь сформульованим
вимогам.
Акмеологічні технології враховують багаторівневість взаємодії, відносин і
взаємин. Важливими елементами акметехнологій є теоретичні моделі діяльності.
Завантаження
Посилання
Hladkova V.M. (2018), Profesiine samovdoskonalennia menedzheriv vyshchukh
navchalnukh
zakladiv: akmeologichni osnovu (Professional self-improvement of higher education
managers institutions: acmeological foundations): Monografiia. Kyiv: Osvita
Ukraini, 2013. 350 s.
ZHarinova E.N. (2015), Psikhologo-akmeologicheskiye tekhnologii v obrazovanii
(Psychological and acmeological technologies in education). Monografiia. SPb.:
Izd-vo NU «TSentr strategicheskikh issledovaniy», 2015. 208 s.
Kuzmina N.V., Pautova L.E., ZHarinova E.N. (2018), Akmeologiya – osnovy
professionalizma prepodavatelya v ХХI veke (Acmeology – the basics teacher
professionalism in the twenty-first century): uchebnoye posobiye v tryekh chastiakh. CH. 1. SPb.: Izd-vo NU «TSentr strategicheskikh issledovaniy», 2018.
s.
Kuzmina N.V., ZHarinov N.M., ZHarinova E.N. (2016), Akmeologicheskiye tekhnologii
vysshego obrazovaniya (Acmeological technology higher education). Monografiia.
Pod red. Sivaka A.N. SPb.: Izd-vo NU «TSentr strategicheskikh issledovaniy»,
410 s.
Fundamentalna akmeologiia – nauka ХХІ stolittia (Basic Acmeology is the science of the
st century): monografiia / za zag. red. V.M. Hladkovoii, S.D. Pozharskogo. Kyiv:
Interservis, 2019. 206 s.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.