ФОРМУВАННЯ МІЖКУЛЬТУРНОЇ КОМПЕТЕНТНОСТІ МАЙБУТНІХ ЮРИСТІВ ПІД ЧАС БАЗОВОЇ ПІДГОТОВКИ В ЗАКЛАДІ ВИЩОЇ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.3-4.4860Ключові слова:
майбутній юрист, міжкультурна компетентність, міжкультурне спілкування, тренінг, толерантністьАнотація
У статті розкривається сутність поняття «міжкультурна компетентність майбутнього юриста», яке тлумачимо як інтегративну багаторівневу професійно особистісну якість, що синтезує сукупність знань, умінь, ставлень, ціннісних установок, обумовлених метою і завданнями міжкультурного спілкування на засадах взаємоповаги, взаєморозуміння, взаємозбагачення. Міжкультурна компетентність розглядається як цілісна система, що складається з певних складових, відносно самостійних, утім взаємопов’язаних і взаємообумовлених. До них віднесено такі: комунікативну, соціокультурну, мотиваційно-ціннісну, афективну, когнітивну. Доведено, що формуванню міжкультурної компетентності фахівців з права сприятиме застосування інноваційних методів і форм навчальних занять (ділові/рольові ігри, диспути, дискусії, дебати, моделювання, симуляції тощо), серед яких особливе значення відіграє міжкультурний тренінг.
Завантаження
Посилання
Avxuts`ka, S. (2011). Polikul`turna kompetentnist` yak chy`nny`k profesijnogo j osoby`stisnogo zrostannya majbutn`ogo uchy`telya istoriyi [Polycultural competence as a factor of professional and personal growth of the future teacher of history]. Problemy` pidgotovky` suchasnogo vchy`telya, 4, 110–115 (ukr).
Gal'skova, N. D. & Gez, N. I. (2006). Teorija obuchenija inostrannym jazykam. Lingvodidaktika i metodika [The theory of teaching foreign languages. Linguodidactics and methodology]. Moscow, Russia : Akademija (rus).
Gry`cy`k, N. (2011). Mizhkul`turny`j trening yak efekty`vny`j zasib formuvannya kul`turologichnoyi kompetenciyi majbutn`ogo vchy`telya inozemnoyi movy` [Intercultural training as an effective means of forming the cultural competence of the future teacher of a foreign language]. Psy`xologo-pedagogichni problemy` sil`s`koyi shkoly`, 39 (2), 27–31 (ukr).
Dorda, S. V. (2012). Formuvannya inshomovnoyi profesijno oriyentovanoyi komunikaty`vnoyi kompetentnosti u studentiv yury`dy`chnogo fakul`tetu [Formation of foreign language vocationally oriented communicative competence among the students of law faculty]. Naukovi zapy`sky`. Seriya «Filologichna», 23, 263–265 (ukr).
Elizarova, G. V. (2005). Kul'tura i obuchenie inostrannym jazykam [Culture and teaching of foreign languages]. SPb., Russia : КАРО (ru).
Zelikovs`ka, O. (2014). Sutnist` ta struktura mizhkul`turnoyi kompetenciyi studentiv vy`shhy`x ekonomichny`x navchal`ny`x zakladiv [The essence and structure of intercultural competence of students of higher educational institutions]. Duxovnist` osoby`stosti : metodologiya, teoriya i prakty`ka, 3. (62), 129–143 (ukr).
Kalashnik, N. V. (2016). Zastosuvannya mizhkul`turnogo treningu u formuvanni mizhkul`turnoyi komunikaty`vnoyi kompetentnosti inozemny`x studentiv – majbutnix medy`kiv [Application of intercultural training in the formation of intercultural communicative competence of foreign students – future doctors]. Naukovi zapy`sky` Ternopil`s`kogo nacional`nogo pedagogichnogo universy`tetu imeni Volody`my`ra Gnatyuka. Seriya: pedagogika, 1, 153–159 (ukr).
Pluzhnik, I. L. (2003). Formirovanie mezhkul'turnoj kommunikativnoj kompetencii studentov gumanitarnogo profilja v processe profissional'noj podgotovki [Formation of intercultural communicative competence of students of the humanitarian profile in the processional training process]. Extended abstract of Doctor’s thesis: 13.00.01. Tyumen. Russia (rus).
Rembach, O. O. (2017). Formuvannya mizhkul`turnoyi kompetentnosti majbutnix pravoznavciv u procesi inshomovnoyi pidgotovky` [Formation of intercultural competence of future lawyers in the process of foreign language training]. Universy`tets`ki naukovi zapy`sky`, 63, 387–400 (ukr).
Sadohin, A. P. (2007). Mezhkul'turnaja kompetentnost': ponjatie, struktura, puti formirovanija [Intercultural competency: concept, structure, ways of formation]. Zhurnal sociologii i social'noj atrapologii, T. Χ, 1, 125–139 (rus).
Suvorova, S. L. (2004). Mezhkul'turnyj trening v podgotovke budushhih uchitelej inostrannogo jazyka [Intercultural workshop in training of future teachers of a foreign language]. Shkol'nye tehnologii, 5, 224–228 (rus).
Triandis, G. K. (2007). Kul'tura i social'noe povedenie; per. s angl. V. A Sosnina [Culture and social behavior]. Moscow, Russia : Forum (rus).
Frolova, O. A. (2003). Formirovanie mezhkul'turnoj kompetencii studentov vysshih uchebnyh zavedenij jekonomicheskogo profilja v sovremennyh uslovijah [Formation of intercultural competence of students of higher educational institutions of economic profile under modern conditions]. Candidate’s thesis: 13.00.01. Moscow, Russia (rus).
Furmanova, V. P. (1993). Mezhkul'turnaja kommunikacija i lingvokul'turovedenie v teorii i praktike obuchenija inostrannym jazykam [Intercultural communication and linguistics in the theory and practice of teaching foreign languages]. Saransk, Russia (rus).
Centr mizhkul`turnoyi tolerantnosti pry` Students`kij social`nij sluzhbi dlya molodi Zhy`tomy`rs`kogo derzhavnogo universy`tetu imeni Ivana Franka [Center for intercultural tolerance at the students’ social service for youth of Zhytomyr State University named after Ivan Franko]. Retrieved from http://spf.zu.edu.ua/proek_spf_25.html (ukr).
Yur'yeva, K. A. & Tishhenko, O. M. (2014). Kompetenciya, kompetentnist`, mizhkul`turna kompetentnist` uchy`telya: sutnist` i zmist [Competency, competence, intercultural competence of the teacher: essence and content]. Teoriya ta metody`ka navchannya ta vy`xovannya, 42, 169–182 (ukr).
Jankina, N. V. (2006). Formirovanie mezhkul'turnoj kompetentnosti studenta universiteta [Formation of intercultural competence of a university student]. Doctor’s thesis: 13.00.08. Orenburg, Russia (rus).
Maiier, N. (2017). The methodological training of future university teachers to implement intercultural foreign language education: the competency-based approach. Advanced education, 8, 4–9. doi: 10.20535/2410-8286.101358 (eng).
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2019 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.