ОСОБИСТІСНО ОРІЄНТОВАНЕ ЛІДЕРСТВО В УПРАВЛІННІ ЗАКЛАДОМ ОСВІТИ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2016.2.15364Анотація
У статті розглядається еволюція підходів до визначення сутності лідерства: лідерство як позиція в організації, роль; лідерство як набір індивідуальних якостей; лідерство як набір навичок; лідерство як поведінка, стиль. Акцентується увага на тому, що на зміну авторитарним стилям управління та головній ролі керівника, в тому числі й в освіті, приходить орієнтація на демократичні норми, цінності та активну участь співробітників в управлінні закладами освіти. Теорії лідерства з їх орієнтацією виключно на особі, персональних якостях та навичках керівника не відображають всієї багатоманітності процесів, які відбуваються у закладі освіти.Завантаження
Посилання
Asghar R. Ranking The 9 Toughest Leadership Roles // http://www.forbes.com/sites/robasghar/2014/02/25/ranking-the-9-toughest-leadership-roles/
Ashby M.D., Miles S.A. Leaders Talk Leadership: Top Executives Speak Their Minds. – NY: Oxford University Press, Inc., 2002. – 288 p.
Avery G. Understanding Leadership, Paradigms and Cases. Paradigms and Cases. – L: SAGE, 2011. – 300 p.
Belinskaja L., Paulienė R. Overwiew of the Current Leadership Theories: What It Means To Lead? // 7th International Scientific Conference “Business and Management 2012” // http://bm.vgtu.lt/index.php/bm/bm_2012/paper/view/89
Blank W. The 108 Skills of Natural Born Leaders. – NY: AMACOM, 2001. – 272 p.
Bolden R., Petrov G. Gosling J. Tensions in Higher Education Leadership: Towards a Multi-Level Model of Practice // Higher Education Quarterly. – № 10. – 2008. – DOI: 10.1111/j.1468-2273.2008.00398.x // https://ore.exeter.ac.uk/repository/bitstream/handle/10036/4229/bolden9.pdf?sequence=6
Bush T. Theories of Educational Leadership and Management / Fourth Edition. – London: SAGE Publications, Inc., 2011. – 232 p.
Caldwell B.J., Spinks J.M. The Self-Transforming School. – UK: Routledge, 2013. – 232 p.
Casimir G. Combinative aspects of leadership style: the ordering and temporal spacing of leadership behaviors // Leadership Quarterly. – Volume 12, Issue 3. – 2001. – P. 245-78 // http://dx.doi.org/10.1016/S1048-9843(01)00079-0
Day, D. Leadership development: a review in context // Leadership Quarterly. – Volume 11, Issue 4. – 2001. – P. 581-613. http://dx.doi.org/10.1016/S1048-9843(00)00061-8
De Paul G. Nine Practices of 21st Century Leadership: A Guide for Inspiring Creativity, Innovation, and Engagement. – NY: CRC Press, 2016. – 356 p.
English F.W. The challenge of postmodernism to the theory and practice of educational administration. – Springfield: Charles C Thomas Publisher, LTD., 2003. – 292 p.
Foskett N., Lumby J. Leading and Managing Education: International Dimensions. – London: Paul Chapman Publishing, 2003. – 240 p.
Giancola J.M., Hutchison J.K. Transforming the culture of school leadership: Humanizing our practice. – Corwin Press, 2005. – 224 p.
Gini A., Green R. Ten Virtues of Outstanding Leaders: Leadership and Character. – Wiley-Blackwell, 2013 – 232 p.
Harris A. Distributed School Leadership: Developing Tomorrow's Leaders. – UK: Routledge, 2008. – 192 p.
Humphrey R.H. Effective Leadership: Theory, Cases and Applications. – SAGE Publications, Inc., 2014. – 480 p.
Hunter J. The Servant: a Simple Story About the True Essence of Leadership. – Roseville, California: Prima Publishing, 1998. – 189 p.
Iszatt-White M. Leadership as Emotional Labour: Management and the 'Managed Heart'. – Routledge, 2013. – 256 p.
Kaplan L., Owings W. Introduction to the principalship: theory to practice. – NY: Routledge, 2015. – 351 p.
Kouzes J. Pozner B. The Leadership Challenge. – San Francisco, CA: Jossey – Bass, 2007. – 416 p.
Northouse P.G. Introduction to Leadership: Concepts and Practice. – Third edition. – SAGE Publications, Inc., 2015. – 352 p.
Rethinking Educational Leadership Challenging the Conventions // Edited by Nigel Bennett and Lesley Anderson. – London: SAGE Publications, 2003. – 206 p.
Riggio R., Tan S. Leader interpersonal and influence skills: the Soft Skills of Leadership. – NY: Routledge, 2014. – 422 p.
Rodriguez N., Espinoza J. Essence of Leadership: How CEO’S and Presidents Promote Strategic and Analytical Tools for Growth // https://play.google.com/books/reader?printsec=frontcover&output=reader&id=hSHpCQAAQBAJ&pg=GBS.PA1
Roy S. Promoting Trait Emotional Intelligence in Leadership and Education. – IGI Global, 2015. – 341 p.
Saleh I.M., Swe Khine M. Reframing Transformational Leadership: New School Culture and Effectiveness. – Rotterdam: Sense Publishers, 2014. – 120 p.
School leadership: concepts and evidence (Summary report, Spring 2003) // http://dera.ioe.ac.uk/5119/14/dok217-eng-School_Leadership_Concepts_and_Evidence_ Redacted.pdf.
Sheppard B. Exploring the Transformational Nature of Instructional Leadership // Alberta Journal of Educational Research; Vol. XLII, No. 4, December 1996. – P. 325-344.
Tichy N. The Cycle of Leadership. How Great Leaders Teach Their Companies to Win. – Harper Collins e-books, 2002. – 464 p.
Ulrich D., Smallwood N. Leadership Sustainability: Seven Disciplines to Achieve the Changes Great Leaders Know They Must Make. – McGraw-Hill Education, 2013 – 288 p.
Wallace R. The Servant Leader and High School Change: More Lessons from Principal to Principal. – RowmanLittlefield Education, 2009. – 132 p.
Yukl G. Managerial Leadership: A Review of Theory and Research // Journal of Management June 1989 15: 251-289,
Максвелл Дж. Розвинь лідера в собі / Пер. з англ. Н.Гербіш. – К.: Брайт Стар Паблішинг, 2013. – 184 с.
Оуэн Х., Ходжсон В., Газзард Н. Призвание – лидер: Полное руководство по эффективному лідерству / Пер. с англ. – Днепропетровск: Баланс Бизнес Букс, 2005. – 384 с.
Филонович С.Р. Теории лидерства в менеджменте: история и перспективы // Российский журнал менеджмента. – 2003. – № 2. – С. 3-24.
Элиот Д., Саймон У. Стив Джобс: уроки лидерства. – М.: Эксмо, 2012. – 336 с.