Цифрова інфраструктура освітнього середовища професійної підготовки майбутніх економістів
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.3.11Ключові слова:
цифрова інфраструктура, освітнє середовище, професійна підготовка, майбутні економісти, цифровізація освітнього процесуАнотація
Розглянуто теоретичні засади формування цифрової інфраструктури освітнього середовища підготовки майбутніх економістів. Інформаційно-освітнє середовище закладу вищої освіти визначено як систему засобів передачі інформації, програмного та методичного забезпечення, яка спрямована на надання інформаційних послуг і ресурсів освітнього спрямування. Цифрове освітнє середовище розглянуто як інтегративну систему, що поєднує інформаційно-комунікаційні технології, цифрові ресурси, технічні засоби, платформи, сервіси та методичну підтримку з метою забезпечення якісного й доступного навчання. Визначено суперечності, які необхідно подолати для ефективного функціонування інформаційно-освітнього середовища закладу вищої освіти, а саме між: застосуванням традиційних форм навчання викладачами старшого покоління і використанням інформаційних ресурсів; потенційними і реальними можливостями цифровізації освітнього процесу у закладі вищої освіти; традиційним методичним забезпеченням і цифровізацією освітнього процесу. Розкрито сутність та особливості побудови цифрової інфраструктури освітнього середовища професійної підготовки майбутніх економістів; виокремлено складові інформаційного освітнього середовища (комп’ютери, мультимедійні пристрої, інтерактивні дошки,Internet, StarLink, відеоконференції, електронні платформи, хмарні сервіси, соціальні мережі, штучний інтелект, віртуальна та доповнена реальність тощо); визначено компоненти інфраструктури цифрового освітнього простору (цифрові ресурси, сучасні педагогічні технології, форми інформаційної взаємодії учасників освітнього процесу, технологічні засоби інформаційних комп’ютерних технологій, обладнання, бази даних); створено номенклатуру цифрових інструментів та ресурсів освітнього процесу; виділено основні об’єкти цифрової інформації в економічній діяльності. Виокремлено складові інформаційно-освітнього середовища та компоненти цифрової інфраструктури, зокрема штучний інтелект, хмарні технології, мультимедійні пристрої, відеосервіси, адаптивні цифрові платформи, доповнену й віртуальну реальність. Обґрунтовано доцільність використання парсерів, цифрових екосистем, персоналізованих освітніх профілів і рекомендаційних механізмів для індивідуалізації навчання та підвищення його ефективності. Наведено перелік актуальних цифрових інструментів, що забезпечують безперервну взаємодію учасників освітнього процесу. Зроблено висновок, що створення цифрової інфраструктури не лише сприяє підвищенню якості підготовки майбутніх економістів, а й забезпечує формування цифрової культури, готовність до роботи в умовах швидких змін і викликів цифрової економіки.
Завантаження
Посилання
Bykov, V.Yu. (2008). Modeli orhanizatsiinykh system vidkrytoi osvity [Models of organizational systems of open education]. Kyiv: Ataka. [in Ukrainian]
Buinytska, O.P. (2019). Strukturno-funktsionalna model informatsiino-osvitnoho seredovyshcha universytetu [Structural-functional model of the university’s information-educational environment]. Informatsiini tekhnolohii i zasoby navchannia, 69(1), 268–278. [in Ukrainian]
Demskyi, V.V., & Miroshnichenko, V.I. (2024). Pedahohichni umovy pidhotovky bakalavriv z ekonomiky do vykorystannia IKT u profesiinii diialnosti [Pedagogical conditions of preparing bachelors of economics for using ICT in professional activity]. Mystetska osvita ta rozvytok tvorchoi osobystosti, (3), 17–22. [in Ukrainian]
Morze, N., Buinytska, O., & Varchenko-Trotsenko, L. (2016). Stvorennia suchasnoho elektronnoho kursu v systemi Moodle [Creating a modern e-course in Moodle system]. Kamianets-Podilskyi: PP Buinytskyi. [in Ukrainian]
Poiasok, T.B. (2009). Systema zastosuvannia informatsiinykh tekhnolohii u profesiinii pidhotovtsi maibutnikh ekonomistiv [System of using IT in professional training of future economists]. Kremenchuk. [in Ukrainian]
Poiasok, T.B., Bespartochna, O.I., Chencheva, O.O., & Chenchevyi, V.V. (2022). Vykorystannia dodatku dopovnenoi realnosti BlippAR u protsesi kombinvanoho navchannia studentiv tekhnichnykh spetsialnostei [Use of AR app BlippAR in blended learning of technical students]. Informatsiini tekhnolohii ta zasoby navchannia, 87(1), 111–123. [in Ukrainian]
Seredina, I.A. (2024). Osoblyvosti profesiinoi pidhotovky maibutnikh bakalavriv z ekonomiky u zakladakh vyshchoi osvity [Features of professional training of future bachelors in economics]. Problemy suchasnykh transformatsii. Seriia: Pedahohika ta psykholohiia, (3). https://doi.org/10.54929/2786-9199-2024.-3-02-02 [in Ukrainian]
Siomkina, T.V., Voskoboeva, O.V., & Romaschenko, O.S. (2019). Pidhotovka ekonomistiv: innovatsiinyi pidkhid [Training of economists: innovative approach]. Ekonomika. Menedzhment. Biznes, 1(27), 76–84. [in Ukrainian]
Topuzov, M.O. (2017). Proiektuvannia informatsiino-osvitnoho seredovyshcha navchalnykh zakladiv u suchasnomu suspilstvi [Designing the information-educational environment in modern society]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, (1), 26–36. [in Ukrainian]
Zierer, K. (2019). Bibliometric synthesis of educational productivity research: Benchmarking the visibility of German educational research. Research in Comparative and International Education, 14(2), 294–317. [in English]
Evans, T., & Nation, D. (Eds.). (2000). Changing university teaching: Reflections on creating educational technologies. London: Kogan Page. [in English]
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.