Управлінський вимір інституційного забезпечення якості підготовки фахівців у закладах вищої освіти
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.3.8Ключові слова:
якість вищої освіти, управління якістю, інституційне забезпечення якості, внутрішня система забезпечення якості, заклади вищої освіти, управлінський вимірАнотація
У статті проаналізовано управлінський вимір інституційного забезпечення якості підготовки фахівців у закладах вищої освіти через дослідження місій університетів та нормативних документів, що регламентують функціонування внутрішніх систем забезпечення якості в умовах постійних соціально-економічних та технологічних змін. Метою дослідження є аналіз стратегічних орієнтирів та нормативно-правового забезпечення внутрішніх систем забезпечення якості у закладах вищої освіти й визначення сутності управлінського виміру їх функціонування. Застосовано метод контент-аналізу, що дозволив систематично вивчити зміст місій закладів вищої освіти та виокремити ключові орієнтири – формування конкурентоспроможних фахівців, забезпечення якості освітніх послуг, розвиток інноваційного потенціалу, інтеграція в міжнародний освітній простір, соціальна відповідальність і підтримка регіонального розвитку. Документальний аналіз дав змогу дослідити внутрішні регламенти, положення та інші нормативні акти, які визначають принципи, процедури та інструменти управління якістю. Результати показали, що заклади вищої освіти мають комплексно структуровані системи якості та відповідальні підрозділи, проте ступінь деталізації процедур, регулярність моніторингу та систематичність їх застосування відрізняються, що впливає на ефективність функціонування внутрішніх систем забезпечення якості. Зроблено висновок, що підвищення результативності інституційного забезпечення якості потребує узгодженості між задекларованими стратегічними орієнтирами та практичними управлінськими діями, що передбачає удосконалення механізмів моніторингу та оцінювання результатів, підвищення прозорості внутрішніх процесів і залучення широкого кола стейкґолдерів, зокрема здобувачів вищої освіти, роботодавців та представників громадськості, до процедур забезпечення якості.
Завантаження
Посилання
Verbovskyi, I., & Chyporniuk, V. (2024). Osnovni etapy rozvytku systemy upravlinnia yakistiu vyshchoi osvity [Мain stages of the development of the quality management system of higher education]. Vytoky pedahohichnoi maisternosti, 34, 24–31. https://doi.org/10.33989/2075-146x.2024.34.317666. [in Ukrainian]
Halitsan, O., Khil, O., & Kyrylenko, Ya. (2021). Upravlinnia yakistiu vyshchoi osvity v umovakh yevrointehratsiinykh protsesiv [Quality management of higher education in the conditions of european integration processes]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 103–112. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2021-2-103-112. [in Ukrainian]
Petrychenko, L. O. (2014). Teoretyko-metodolohichni zasady upravlinnia yakistiu osvity u vyshchomu pedahohichnomu navchalnomu zakladi [Theoretical and methodological foundations of quality management in higher education institutions] (Doctor’s thesis). Kharkiv. [in Ukrainian]
Poliakova, H., Raievnieva, V., & Azizova, K. (2021). Upravlinnia yakistiu osvity yak holovnyi chynnyk konkurentospromozhnosti innovatsiino-aktyvnoho universytetu [Education quality management as a major factor in the competitiveness of an innovative university.]. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, 3(107), 219–235. https://doi.org/10.24139/2312-5993/2021.03/219-235. [in Ukrainian]
Prihunov, O. V. (2020). Upravlinnia yakistiu diialnosti zakladiv vyshchoi osvity [Quality management in higher education institutions] (Candidate’s thesis). Vinnytsia. [in Ukrainian]
Chernenko, O. (2024). Porivnialnyi analiz modelei system upravlinnia yakistiu vyshchoi osvity [Comparative analysis of models of quality management systems in higher education]. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, 2, 79–89. https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-2-79-89. [in Ukrainian]
Aldhobaib, M. A. (2024). Quality assurance struggle in higher education institutions: Moving towards an effective quality assurance management system. Higher Education, 88(4), 1547–1566. https://doi.org/10.1007/s10734-024-01182-5. [in English]
Dias, D., Augusto, C., Carvalho, R., & Lebre, A. (2019). (Re)construction of a quality assurance system in higher education: When compliance emerge from organizational status quo. In L. G. Chova, A. L. Martinez, & I. C. Torres (Eds.), 13th International Technology, Education and Development Conference (INTED2019) (pp. 7707–7713). https://doi.org/10.21125/inted.2019.1903. [in English]
Greere, A. (2023). Training for quality assurance in higher education: Practical insights for effective design and successful delivery. Quality in Higher Education, 29(2), 165–191. https://doi.org/10.1080/13538322.2021.2020978. [in English]
Hincapié, N. C., Cornejo, J. W., Bretaña, R. M. G., Morell, A. I., & Juárez, J. P. (2024). Maturity models of internal quality assurance systems of higher education institutions. Revista Electrónica Calidad en la Educación Superior, 15, 33–63. https://doi.org/10.22458/caes.v15i2.5563. [in English]
Javed, Y., & Alenezi, M. (2023). A case study on sustainable quality assurance in higher education. Sustainability, 15(10). https://doi.org/10.3390/su15108136. [in English]
Kooli, C., & Abadli, R. (2022). Could education quality audit enhance human resources management processes of the higher education institutions? Vision: The Journal of Business Perspective, 26(4), 482–490. https://doi.org/10.1177/09722629211005599. [in English]
Krooi, M., Whittingham, J., & Beausaert, S. (2024). Introducing the 3P conceptual model of internal quality assurance in higher education: A systematic literature review. Studies in Educational Evaluation, 82. https://doi.org/10.1016/j.stueduc.2024.101360. [in English]
Neophytou, L., & Koutselini, M. (2025). Shaping quality in higher education: Beyond the external quality assurance to genuine internal control and quality. Quality in Higher Education. https://doi.org/10.1080/13538322.2025.2529058. [in English]
Stensaker, B., & Matear, S. (2024). Student involvement in quality assurance: Perspectives and practices towards persistent partnerships. Quality in Higher Education. https://doi.org/10.1080/13538322.2024.2346358. [in English]
Vorobyova, O., Horokhova, M., Iliichuk, L., Tverezovska, N., Drachuk, O., & Artemchuk, L. (2022). ISO Standards as a Quality Assurance Mechanism in Higher Education. Revista Romaneasca Pentru Educatie Multidimensionala, 14(2), 73–88. https://doi.org/10.18662/rrem/14.2/567 [in English]
Wysocka, K., Jungnickel, C., & Szelagowska-Rudzka, K. (2019). Internationalization and quality assurance in higher education. Management-Poland, 26(1), 204–230. https://doi.org/10.2478/manment-2019-0091. [in English]
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.