Еволюція концептуальних засад дошкільної освіти у Федеративній Республіці Німеччина: Від доглядової до освітньо-розвивальної моделі

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.3.7

Ключові слова:

дошкільна освіта, еволюція, інклюзивна освіта, компетентнісний підхід, модернізація, Німеччина, якість освіти

Анотація

У статті досліджується трансформація німецької дошкільної освіти від моделі переважно доглядової до сучасної освітньо-розвивальної системи протягом останніх десятиліть. Метою дослідження є аналіз еволюції концептуальних засад дошкільної освіти у Федеративній Республіці Німеччина та обґрунтування значення цього досвіду для модернізації української дошкільної освіти. Методологія дослідження базується на порівняльно-педагогічному підході з використанням методів теоретичного аналізу, синтезу, порівняння нормативно-правових документів, наукових праць німецьких дослідників та систематизації практичного досвіду функціонування дошкільних закладів у федеративних землях Німеччини. Аналізуються ключові етапи еволюції від ідей Фрідріха Фрьобеля до сучасних федеральних ініціатив з підвищення якості дошкільної освіти. Розглядаються концептуальні зміни в розумінні ролі дитячих садків від простого догляду за дітьми до повноцінної освітньої інституції, що забезпечує всебічний розвиток дитини. Особлива увага приділяється нормативно-правовим змінам, зокрема прийняттю Закону «Щодо раннього розвитку та освіти дітей» (2008) та Закону «Про якість дитячих садків» (2022), що закріпили новий статус дошкільної освіти в німецькій освітній системі. Результати дослідження свідчать про системний характер трансформації, що охопила концептуальні, організаційні та практичні аспекти функціонування дошкільних закладів. Ключовими характеристиками цієї трансформації визначено підвищення статусу дошкільної освіти до рівня повноцінної освітньої ланки, впровадження компетентнісного підходу, професіоналізацію педагогічних кадрів, розвиток інклюзивної освіти та створення високоякісного освітнього середовища. Висновки засвідчують важливість німецького досвіду для модернізації української дошкільної освіти, особливо в контексті європейської інтеграції. Визначено ключові аспекти німецької моделі для адаптації: розробка чітких стандартів якості, підвищення кваліфікації педагогічних кадрів, впровадження сучасних методик навчання та розвиток інклюзивної освіти.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bogush, A. M. (2004). Speech component of preschool education. Odesa: Slovo. [in Ukrainian]

Goncharenko, A. M. (2010). Modern approaches to creating a developmental environment in preschool educational institutions. Educator-methodologist of preschool institution, (3), 43-46. [in Ukrainian]

Kremen, V. G. (2011). Philosophy of human-centrism in the strategy of education modernization. Pedagogy and Psychology, (4), 5-17. [in Ukrainian]

Aßmann, S., Grafe, S., Martin, A. (Eds.) (2024). Media – Education – Research. Integrative and Interdisciplinary Perspectives. Bad Heilbrunn: Verlag Julius Klinkhardt. https://doi.org/10.25656/01:31899. [in German]

Brandes, H., Andrä, M., Röseler, W., Schneider-Andrich, P. (2016). Does gender make a difference? Results of the "Tandem Study" on professional educational behavior of women and men. Opladen: Verlag Barbara Budrich. https://doi.org/10.2307/j.ctvddzj53. [in German]

Dialog Reggio e.V. Reggio Germany Homepage. URL: https://reggio-deutschland.de/ (accessed: 21.08.2025). [in German]

Faas, S., Buchholz, S. (2023). Media and Children: Digital Education for Brandenburg's Daycare Professionals. Berlin: pädquis Foundation. https://doi.org/10.22602/IQ.9783949965050. [in German]

Fröhlich-Gildhoff, K., Nentwig-Gesemann, I., Pietsch, S. (2017). Competence development and competence assessment in early childhood education. Freiburg: FEL Verlag. [in German]

Haß, F. (Ed.) (2016). Subject didactics English. Tradition - Innovation - Practice. 2nd, revised ed. Stuttgart: Ernst Klett Sprachen GmbH. [in German]

König, A., Friederich, T. (2015). Quality through continuing education. Conceptual impulses for early childhood education. Weinheim: Beltz Juventa. [in German]

Mauthe, M. (2018). Language education and participation in daycare centers. Weingarten: Pädagogische Hochschule Weingarten. URL: https://hsbwgt.bsz-bw.de (accessed: 20.08.2025). [in German]

Roßbach, H.-G., Kluczniok, K., Kuger, S. (2018). Effects of family and daycare center characteristics on child development. Journal of Educational Science, 21(1), 1-35. [in German]

Schäfer, G. E. (2014). What is early childhood education? Children's beginner spirit in a culture of learning. 2nd ed. Weinheim: Beltz Juventa. [in German]

Stamm, M., Edelmann, D. (2020). Handbook of early childhood education research. 2nd, updated and expanded edition. Wiesbaden: Springer VS. [in German]

Strehmel, P., Ulber, D. (2017). Leading and developing daycare centers. A textbook on daycare management. Stuttgart: Kohlhammer. [in German]

Tietze, W., Becker-Stoll, F., Bensel, J., Eckhardt, A. G., Haug-Schnabel, G., Kalicki, B., Keller, H. (2015). NUBBEK – National Study on Education, Care and Upbringing in Early Childhood. Weimar: Verlag das Netz. [in German]

Tietze, W., Viernickel, S. (2016). Pedagogical quality in day-care institutions for children. A national criteria catalog. 5th, completely revised and updated edition. Weimar: Verlag das Netz. [in German]

Viernickel, S., Fuchs-Rechlin, K., Strehmel, P., Preissing, C., Bensel, J., Haug-Schnabel, G. (2015). Quality for all. Scientifically based standards for childcare. Freiburg: Herder.

Weltzien, D., Söhnen, S. A. (2019).Interaction and relationship design in pedagogical everyday life. First findings on external assessment and self-report of professionals in the InkluKiT project. Perspectives on empirical child and youth research, 5(1), 6-29. [in German]

Zipperle, M. (2017). Success conditions for early education from the perspective of a cooperation-sensitive multi-level system. Dissertation, Eberhard Karls University Tübingen. [in German]

Downloads


Переглядів анотації: 5

Опубліковано

2025-10-05

Як цитувати

[1]
М. Гончарук, «Еволюція концептуальних засад дошкільної освіти у Федеративній Республіці Німеччина: Від доглядової до освітньо-розвивальної моделі», OD, вип. 50, вип. 3, с. 76–82, Жов 2025.

Номер

Розділ

Компетентнісний підхід в освіті