Роль теорій мотивації у залученні до фізичної активності: теоретичний синтез
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.3.5Ключові слова:
мотивація, фізична активність, теорія самовизначення, когнітивні оцінки, теоретичний синтезАнотація
Розуміння того, що спонукає людей розпочинати та підтримувати участь у фізичній активності, є ключовим питанням як в освітньому, так і в медико-соціальному контексті. Попри значний обсяг емпіричних досліджень щодо дотримання режиму фізичних вправ і причин їх переривання, теоретична інтеграція залишається обмеженою. У цій статті подано всебічний теоретичний синтез шести визнаних мотиваційних теорій теорії самовизначення, теорії досягнення цілей, теорії очікувань і цінності, теорії запланованої поведінки, теорії потоку та соціально-когнітивної теорії з метою поглиблення концептуального розуміння та підвищення прикладної значущості у сфері фізичної активності. Шляхом детального аналізу та порівняльної оцінки дослідження виявляє повторювані мотиваційні конструкти, зокрема автономію, компетентність, самоефективність, цінність завдання та досвід занурення, що впливають на поведінку індивідів у контексті фізичного виховання та спорту. На основі цих висновків запропоновано Багаторівневу модель мотивації, яка інтегрує психологічні потреби, когнітивні оцінки та досвідчення залученості в динамічну й чутливу до контексту модель. Ця модель підкреслює взаємозалежність внутрішніх мотивів, систем переконань і середовищних чинників у формуванні сталої поведінки у сфері фізичної активності. Також у статті представлено практичні рекомендації для педагогів, тренерів і політиків щодо формування змістовної та довготривалої мотивації до фізичної активності. Нарешті, окреслено теоретичні й культурні обмеження запропонованого синтезу та визначено напрями для подальшої емпіричної перевірки й адаптації в різних популяціях і умовах.
Завантаження
Посилання
Ajzen, I. (1991). The theory of planned behavior. Organizational Behavior and Human Decision Processes, 50(2), 179–211. https://doi.org/10.1016/0749-5978(91)90020-T.
Bandura, A. (1997). Self-efficacy: The exercise of control. W.H. Freeman.
Cecchini, J. A., González, C., Carmona, A. M., Arruza, J., Escartí, A., & Balagué, G. (2001). The influence of the physical education teacher on intrinsic motivation, self-confidence, anxiety, and pre- and post-competition mood states. European Journal of Sport Science, 1(4), 1–13. https://doi.org/10.1080/17461390100071407.
Csikszentmihalyi, M. (1990). Flow: The psychology of optimal experience. Harper & Row.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (1985). Intrinsic motivation and self-determination in human behavior. Springer.
Deci, E. L., & Ryan, R. M. (2000). The “what” and “why” of goal pursuits: Human needs and the self-determination of behavior. Psychological Inquiry, 11(4), 227–268. https://doi.org/10.1207/S15327965PLI1104_01.
Dweck, C. S., & Leggett, E. L. (1988). A social-cognitive approach to motivation and personality. Psychological Review, 95(2), 256–273. https://doi.org/10.1037/0033-295X.95.2.256.
Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2002). Motivational beliefs, values, and goals. Annual Review of Psychology, 53, 109–132. https://doi.org/10.1146/annurev.psych.53.100901.135153.
Eccles, J. S., & Wigfield, A. (2020). From expectancy-value theory to situated expectancy-value theory: A developmental, social cognitive, and sociocultural perspective on motivation. Contemporary educational psychology, 61, 101859. https://doi.org/10.1016/j.cedpsych.2020.101859.
Eccles, J. S., Adler, T. F., Futterman, R., Goff, S. B., Kaczala, C. M., Meece, J. L., & Midgley, C. (1983). Expectancies, values, and academic behaviors. In J. T. Spence (Ed.), Achievement and achievement motives (pp. 75–146). W.H. Freeman.
Fortier, M. S., Duda, J. L., Guerin, E., & Teixeira, P. J. (2012). Promoting physical activity: Development and testing of self-determination theory-based interventions. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9, 20. https://doi.org/10.1186/1479-5868-9-20.
Girelli, L., Alivernini, F., Lucidi, F., Cozzolino, M., Savarese, G., Sibilio, M., & Salvatore, S. (2018). Autonomy supportive contexts, autonomous motivation, and self-efficacy predict academic adjustment of first-year university students. Frontiers in Education, 3, Article 95. https://doi.org/10.3389/feduc.2018.00095.
Grech, E. M., Hevner, A. R., & Gay, V. (2024). A field experiment on gamification of physical activity: Effects on motivation and perceived usefulness. Computers in Human Behavior, 152, 107410. https://doi.org/10.1016/j.chb.2023.107410.
Hagger, M. S., & Chatzisarantis, N. L. D. (2014). An integrated behavior change model for physical activity. Exercise and Sport Sciences Reviews, 42(2), 62–69. https://doi.org/10.1249/JES.0000000000000008.
Hagger, M. S., Chatzisarantis, N. L.D., & Biddle, S. J.H. (2002). A meta-analytic review of the theories of reasoned action and planned behavior in physical activity: Predictive validity and the contribution of additional variables. Journal of Sport & Exercise Psychology, 24(1), 3–32. https://doi.org/10.1123/jsep.24.1.3.
Harris, D. J., Allen, K. L., Vine, S. J., & Wilson, M. R. (2021). A systematic review and meta-analysis of the relationship between flow states and performance. International Review of Sport and Exercise Psychology, 16(1), 693–721. https://doi.org/10.1080/1750984X.2021.1929402.
Jackman, P. C., Dargue, E. J., Johnston, J. P., & Hawkins, R. M. (2021). Flow in youth sport, physical activity, and physical education: A systematic review. Psychology of Sport and Exercise, 54, 101924. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2021.101924
Jackson, S. A., & Eklund, R. C. (2004). The flow scales manual. Fitness Information Technology.
Jaitner, D., Rinas, R., Becker, C., Niermann, C., Breithecker, J., & Mess, F. (2019, July). Supporting subject justification by educational psychology: A systematic review of achievement goal motivation in school physical education. In Frontiers in Education (Vol. 4, p. 70). Frontiers Media SA. https://doi.org/10.3389/feduc.2019.00070.
Liu, J., Zeng, M., Wang, D., Zhang, Y., Shang, B., & Ma, X. (2022). Applying social cognitive theory in predicting physical activity among Chinese adolescents: A cross-sectional study with multigroup structural equation model. Frontiers in psychology, 12, 695241.
Manninen, M., Jaakkola, T., & Liukkonen, J. (2022). Self-determination theory–based instructional interventions in physical education: A meta-analysis. Psychology of Sport and Exercise, 63, 102274. https://doi.org/10.1016/j.psychsport.2022.102274.
McEachan, R. R. C., Conner, M., Taylor, N. J., & Lawton, R. J. (2011). Prospective prediction of health-related behaviors with the Theory of Planned Behavior: A meta-analysis. Health Psychology Review, 5(2), 97–144. https://doi.org/10.1080/17437199.2010.521684.
Mkrtichian, O., & Wu, Y. (2019). To work with gifted children in the system of informal education in PR China: Training of sports disciplines’ teachers. In International Scientific Conference Scientific Development of New Eastern Europe: Conference Proceedings, April 6th, 2019, Riga, Latvia (Part I, pp. 70–73). Baltija Publishing.
Monroe, C. M., Cai, B., Edney, S., Jake-Schoffman, D. E., Brazendale, K., & Turner-McGrievy, G. (2023). Harnessing technology and gamification to increase adult physical activity: A cluster randomized controlled trial (Columbia Moves). International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 20, 98. https://doi.org/10.1186/s12966-023-01530-1.
Nalyvaiko, O., & Bondarenko, A. (2022). The role of intrinsic motivation in the process of mastering the piano. Per Musi, (42), 1–16. https://doi.org/10.35699/2317-6377.2022.39891.
Nicholls, J. G. (1984). Achievement motivation: Conceptions of ability, subjective experience, task choice, and performance. Psychological Review, 91(3), 328–346. https://doi.org/10.1037/0033-295X.91.3.328.
Ntoumanis, N. (2005). A prospective study of participation in optional school physical education using a self-determination theory framework. Journal of Educational Psychology, 97(3), 444–453. https://doi.org/10.1037/0022-0663.97.3.444.
Reeve, J. (2002). Self-determination theory applied to educational settings. In Deci & Ryan (Eds.), Handbook of Self-Determination Research (pp. 183–203). University of Rochester Press.
Rhodes, R. E., & de Bruijn, G.-J. (2013). How big is the physical activity intention–behaviour gap? A meta-analysis using the action control framework. British Journal of Health Psychology, 18(2), 296–309. https://doi.org/10.1111/bjhp.12032 (eng).
Rhodes, R. E., Cox, A., & Sayar, R. (2022). What predicts the physical activity intention–behavior gap? A systematic review. Annals of Behavioral Medicine, 56(1), 1–20. https://doi.org/10.1093/abm/kaab044.
Roberts, G. C., Treasure, D. C., & Conroy, D. E. (2007). Understanding the dynamics of motivation in sport and physical activity: An achievement goal interpretation. In G. Tenenbaum & R. C. Eklund (Eds.), Handbook of sport psychology (3rd ed., pp. 3–30). Wiley. https://doi.org/10.1002/9781118270011.ch1.
Ryan, R. M., & Deci, E. L. (2000). Intrinsic and extrinsic motivations: Classic definitions and new directions. Contemporary Educational Psychology, 25(1), 54–67. https://doi.org/10.1006/ceps.1999.1020.
Standage, M., Duda, J. L., & Ntoumanis, N. (2005). A test of self-determination theory in school physical education. British Journal of Educational Psychology, 75(3), 411–433. https://doi.org/10.1348/000709904X22359.
Teixeira, P. J., Carraça, E. V., Markland, D., Silva, M. N., & Ryan, R. M. (2012). Exercise, physical activity, and self-determination theory: A systematic review. International Journal of Behavioral Nutrition and Physical Activity, 9(1), 78. https://doi.org/10.1186/1479-5868-9-78.
Van den Berghe, L., Vansteenkiste, M., Cardon, G., Kirk, D., & Haerens, L. (2014). Research on self-determination in physical education: Key findings and proposals for future research. Physical Education and Sport Pedagogy, 19(1), 97–121. https://doi.org/10.1080/17408989.2012.732563.
Wallhead, T. L., & Ntoumanis, N. (2004). Effects of a sport education intervention on students’ motivational responses in physical education. Journal of Teaching in Physical Education, 23(1), 4–18.
Weathington, B. L., Cunningham, C. J. L., & Pittenger, D. J. (2012). Understanding business research. Wiley.
World Health Organization. (2020). WHO guidelines on physical activity and sedentary behaviour. https://www.who.int/publications/i/item/9789240015128.
Xiang, P., McBride, R., & Bruene, A. (2006). Fourth graders' motivational changes in an elementary physical education running program. Research Quarterly for Exercise and Sport, 77(2), 195–207. https://doi.org/10.1080/02701367.2006.10599354.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.