Сучасний стан, загрози і виклики використання генеративного штучного інтелекту для підтримування навчальної діяльності студентів
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.3.1Ключові слова:
ШІ, генеративний ШІ, студенти, навчальна діяльність, заклади вищої освіти, загрози і виклики використання ШІАнотація
Метою статті є аналіз сучасного стану, загроз і викликів використання генеративного штучного інтелекту (ГШІ) для підтримання навчальної діяльності студентів закладів вищої освіти. Актуальність дослідження зумовлена стрімким розвитком технологій ГШІ та їхнім запровадженням в освітнє середовище закладів вищої освіти, що потребує глибокого осмислення потенціалу їхнього використання та супутніх ризиків. У дослідженні використано теоретичні методи, включаючи системний аналіз наукових джерел, синтез та узагальнення наявного досвіду. Це дозволило визначити ключові тенденції впровадження ГШІ в освітній процес. Автори виділяють три основні, взаємопов’язані напрями розвитку: формування у студентів цифрової та ШІ-грамотності, розроблення інноваційних моделей індивідуалізації навчання, а також впровадження етичних та політико-нормативних рамок. На основі аналізу педагогічного досвіду, отриманого в ході організації та проведення міжнародних конференцій, вебінарів, семінарів і практичних занять з 2023 по 2025 роки, визначено основні загрози та виклики. Серед них виявлено ризики для академічної доброчесності, такі як плагіат і неконтрольоване використання ГШІ, а також методологічні прогалини у викладанні, що спонукає до розроблення нових підходів і запровадження інноваційних практик у навчання. Результати дослідження показують, що ГШІ має значний потенціал для персоналізації навчальних траєкторій, автоматизації оцінювання та надання адаптивного контенту, але його ефективне впровадження можливе лише за умови формування відповідних компетентностей у педагогів та студентів, а також створення чітких етичних норм. Автори зазначають, що подальші дослідження мають бути зосереджені на розробці практичних методик використання ГШІ для розвитку критичного мислення та креативності, а також на вивченні його впливу на мотивацію та оцінювання знань. Це дозволить максимально використати переваги нових технологій і мінімізувати їхні негативні наслідки. Висновки підкреслюють, що успішна інтеграція ГШІ вимагає комплексного підходу, що включає зміни як у технологічній, так і в освітньо-методичній площинах.
Завантаження
Посилання
Airaj, M. (2024). Ethical artificial intelligence for teaching-learning in higher education. Education and Information Technologies, 29(13), 17145–17167 [in English].
Ajibade, B. K., & Ibironke, S. S. (2023). Reflections on Managing the Use of AI in the Modern Humanities Classroom from 2022 to 2024. FUOYE JOURNAL OF EDUCATION, 6(1) [in English].
Alsharefeen, R., & Al Sayari, N. (2025). Examining academic integrity policy and practice in the era of AI: a case study of faculty perspectives. Frontiers in Education, 10, 1621743 [in English].
Apata, O. E. (2025). ChatGPT in Higher Education: A Systematic Review of Opportunities, Perceptions, and Challenges. Retrieved September 9, 2025, from https://www.preprints.org/frontend/manuscript/2bcec927a451b5fab69585bd89afa55e/download_pub [in English].
Bahrini, A., Khamoshifar, M., Abbasimehr, H., Riggs, R. J., Esmaeili, M., Majdabadkohne, R. M., & Pasehvar, M. (2023). ChatGPT: Applications, opportunities, and threats. In 2023 systems and information engineering design symposium (SIEDS) (pp. 274–279). IEEE [in English].
Balasubramaniam, N., Kauppinen, M., Rannisto, A., Hiekkanen, K., & Kujala, S. (2023). Transparency and explainability of AI systems: From ethical guidelines to requirements.
Information and Software Technology, 159, 107197 [in English].
Chun, J., & Elkins, K. (2023). The crisis of artificial intelligence: A new digital humanities curriculum for human-centred AI. International Journal of Humanities and Arts Computing, 17(2), 147–167 [in English].
D'Souza, K. M. (2024). A Study of Multimodal AI and Human Feedback Loops in STEM Learning Environments [Doctoral dissertation]. Purdue University [in English].
Haroud, S., & Saqri, N. (2025). Generative ai in higher education: Teachers’ and students’ perspectives on support, replacement, and digital literacy. Education Sciences, 15(4), 396 [in English].
Kambhampati, V., & Patel, R. K. (2025). AI-Enhanced Digital Literacy: A Framework for Higher Education and Workforce Collaboration. In Institutes of Higher Education (IHE) and Workforce Collaboration for Digital Literacy (pp. 181–212). IGI Global Scientific Publishing [in English].
McDaniel, A. (2025). Integrating artificial intelligence in STEM education: Enhancing learning through smart technologies. American Journal of STEM Education, 7, 1–10 [in English].
Munaye, Y. Y., Admass, W., Belayneh, Y., Molla, A., & Asmare, M. (2025). ChatGPT in Education: A Systematic Review on Opportunities, Challenges, and Future Directions. Algorithms, 18(6), 352 [in English].
Navarro, L. V., Pérez, M. M. G., Barajas-Álvarez, P., Ortiz-Zavala, E., Villegas, E. R., & Sánchez-Lizárraga, J. M. (2025). Qualitative Feedback Comparison Between Professors and AI in STEM Education. In 2025 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 1–6). IEEE [in English].
Poce, A. (2024). Using AI for critical thinking assessment: A digital humanities education experience. In The Learning Ideas Conference (pp. 94–102). Cham: Springer Nature Switzerland [in English].
Prokhorchuk, O. (2023). Application of artificial intelligence in teaching disciplines of the humanities cycle. Humanities Studios: Pedagogy, Psychology, Philosophy, 1(11), 79–84 [in English].
Rakedzon, T., Tsabari, A. B., Segev, E., & Yosef, R. (2024). The Impact of Interactive AI Feedback on STEM Students' Writing of Lay Research Summaries. In 2024 IEEE International Professional Communication Conference (ProComm) (pp. 294–295). IEEE [in English].
Saeed, S. (2025). The role of Artificial intelligence in Enhancing digital literacy: challenges and
opportunities in higher education. Dialogue Social Science Review (DSSR), 3(7), 357–376 [in English].
Svetsky, S. & Shyshkina, M. (2023). Cloud-oriented systems for open science: supporting virtual research teams through adaptive content management and collaboration tools. In CTE (pp. 36–42) [in English].
Singh, P., & Pushpanadham, K. (2024). AI Ethics in Higher Education: Bridging the Gap Between Principles and Practices. Gener. Artif. Intell. High. Educ. A Handb. Educ. Leaders, 64 [in English].
Svetsky, S., & Moravcik, O. (2020). The utility model UV 8787. Retrieved February 28, 2025, from https://wbr.indprop.gov.sk/WebRegistre/UzitkovyVzor/Detail/75-2019 [in English].
Svetsky, S., Mikulowski, D., & Moravcik, O. (2022). Universal IT Support Design for Engineering Education. In 2022 IEEE Global Engineering Education Conference (EDUCON) (pp. 498–507). IEEE [in English].
Svetsky, S., Moravcik, O., Ruskova, D., Vaskova, L., Cervenanska, Z., & Mikulowski, D. (2023). Universal personal hybrid e-learning design system for university teachers and students. In Proceedings of the Future Technologies Conference (pp. 295–313). Cham: Springer Nature Switzerland [in English].
Svetsky, S., Moravcik, O., Shyshkina, M., Cervenanska, Z., & Kotianova, J. (2021). The knowledge-based design of educational technology. In Proceedings of the Future Technologies Conference (pp. 759–775). Cham: Springer International Publishing [in English].
Zuo, Z., Luo, Y., Yan, S., & Jiang, L. (2025). From Perception to Practice: Artificial Intelligence as a Pathway to Enhancing Digital Literacy in Higher Education Teaching. Systems, 13(8), 664 [in English].
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.