Якість вищої освіти в умовах дистанційного та змішаного навчання: досвід анкетування студентів спеціальності «Педіатрія» з навчання біологічної хімії
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.1.10Ключові слова:
анкетування, біологічна хімія, організація освітнього процесу, онлайн-навчання, навчання в умовах онлайн та офлайн, педіатрія, удосконалення навчанняАнотація
З початком пандемії ковід-19 більшість закладів вищої освіти зіткнулися з новими викликами, пов'язаними з необхідністю частково або ж повністю запроваджувати дистанційне навчання. В Україні з початком широкомасштабної війни ситуація з освітнім процесом ускладнилась максимально. Тому проблема підтримання якості навчання за умови складних та непрогнозованих змін набуло особливого значення. Зокрема, дистанційне та змішане навчання здобувачів вищої освіти спеціальності 228 «Педіатрія» біологічній хімії стало тією моделлю, завдяки якій були відпрацьовані основні підходи та алгоритми удосконалення процесу навчання майбутніх лікарів із застосуванням потужних механізмів процесного менеджменту та внутрішньої системи забезпечення якості освіти. Створене перед початком навчального року освітнє середовище з залученням дистанційної платформи навчання університету LIKAR.NMU, науково-педагогічні працівники кафедри з їх особистими навичками, вміннями та методичними прийомами, та студентський контингент 2 курсу спеціальності «Педіатрія» стали тими складовими освітнього процесу, які впродовж навчального року змінювалися, удосконалювалися, розвивалися та вивчалися. Після першого семестру вивчення дисципліни було проведено анонімне анкетування з метою з'ясування рівня задоволеності здобувачів вищої освіти з подальшим дебрифінгом результатів. Удосконалення освітнього середовища, розвиток навичок викладачів та їх ротація, проведені за результатами дебрифінгу, стали ключовими кроками для підвищення рівня задоволеності здобувачів вищої освіти 2-го курсу при опануванні ними біологічної хімії як основного компоненту освітньої програми «Педіатрія». Ефективність запроваджених змін вивчалась за допомогою повторного анонімного анкетування студентів після завершення ними навчальної дисципліни. Порівняння результатів першого та другого анкетування показало, що задоволеність якістю проведення лекцій зросла на 1,4%, в той час як рівень незадоволеності знизився на 1,3%. Також на 2,1% збільшився рівень задоволеності якістю проведення практичних занять з біологічної хімії, тоді як рівень незадоволеності зменшився на 2,2%.
Завантаження
Посилання
Bidenko, N. V., Dzevulska, I. V., Matkivska, R. M., Ibrahimova, I. V., Prysiazhniuk, L. V., & Yanchyshyn, A. Ya. (2022). Zastosuvannia anketnoho opytuvannia studentiv z metoiu pidvyshchennia yakosti vykladannia anatomii liudyny na stomatolohichnomu fakulteti [Application of a questionnaire of students to improve the quality of the human anatomy offer at the faculty of dental studies]. Suchasna stomatolohiia, 2022, № 3–4, pp. 45–49 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.33295/1992-576X-2022-3-45
Kuchyn, Yu. L., & Lymar, L. V. (2022). Osnovni pryntsypy orhanizatsii dystantsiinoho navchannia medykiv [Basic Principles of Organization of Distance Learning for Medical Students]. Medychna osvita / Medical Education, 2022, №1, Pp. 30–37 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.11603/m.2414-5998.2022.1.12652
Morguntsova, S. A., Voznyi, O. V., & Kokar, O. O. (2024). Orhanizatsiia navchalnoho protsesu u vyshchykh navchalnykh zakladakh v otsintsi zdobuvachiv [Organization of the Educational process in Higher Educational Institutions in the Assessment of Graduates]. Medychna osvita / Medical Education, 2024, № 4, pp. 72–76 [in Ukrainian]. https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/15140/13941
Nalyvaiko, N., Nalyvaiko, O. (2021). Zmishane navchannia v medychnykh zakladakh vyshchoi osvity. Osvitolohichnyi dyskurs / Educological Discourse, 2021, № 1 (32), pp. 101–111 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.1.7
Ryabushko, O. B., Yeroshenko, H. A., Klimach, T. M., Vatsenko A. V., Ulanovska-Tsyba N. A., & Shevchenko, K. V. (2021). Rezultaty anketuvannia studentiv shchodo osoblyvostei realizatsii dystantsiinoho navchannia. Medychna osvita / Medical Education, 2021, № 2(160) [in Ukrainian]. repository.pdmu.edu.ua/server/api/core/bitstreams/a318b85d-2f92-4d14-a42d-122677180e92/content
Strilchuk, L. M., Skliarov, Ye. Ya., & Sichkoriz, O. Ye. (2022). Dystantsiine navchannia: novi problemy chy novi mozhlyvosti (za rezultatamy opytuvannia uchasnykiv navchalnoho protsesu) [Distance Learning: New problems or new options (according to the pool of participants of the education process)]. Medychna osvita / Medical Education, 2022, № 2, pp. 39–45 [in Ukrainian]. https://ojs.tdmu.edu.ua/index.php/med_osvita/article/view/13267/12378
Shulhai, A. H., Polovyi, V. P., Petryuk, B. V., & Hospodarskyy, A. Ya. (2024). Deiaki aspekty dystantsiinoho navchannia u medychnomu universyteti [Some Aspects of Distance Learning in Medical University]. Medychna osvita / Medical Education, 2024, № 4, pp. 93–96 [in Ukrainian].
Terenda, N. O., Terenda, O. A., Horishnyi, M. I., Panchyshyn, N. Ya. (2020). Osoblyvosti dystantsiinoho navchannia studentiv v umovakh pandemii COVID-19 (za rezultatamy anketuvannia). Medychna osvita / Medical Education, 2020, № 4, pp. 57–60 [in Ukrainian]. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.1.7
Yanitska, L. V., Obernikhina, N. V., Stechenko, O. V. (2022). Dystantsiine ta zmishane navchannia biolohichnoi ta bioorhanichnoi khimii studentiv spetsialnosti «Pediatriia»: pershi rezultaty. Materialy III Nauk.-prakt. konf. z mizhnar. uchastiu, prysviachenoi 180-richchiu Natsionalnoho medychnoho universytetu imeni O. O. Bohomoltsia «PLANTA+. Nauka, praktyka ta osvita», Kyiv, T. 2, pp. 319–323 [in Ukrainian].
Alom, K., Hasan, M. K., Khan, S. A., Raez, M. T., Saleh, M. A. (2023). The Covid-19 and Online Learning Process in Bangladesh. Heliyon, 2023, № 9, el3912 [in English]. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405844023011192
Ballouk, R., Mansour, V., Dalziel, B., McDonald, J., & Hegazi, I. (2022). Medical Students’ Self-regulation of Learning in a Blended Learning Environment: A systematic scoping review. Medical Education Online, 2022, Vol. 27, 2029336 [in English]. https://doi.org/10.1080/10872981.2022.2029336
Barfi, K.A., Arkorful, V., Appiah, F., Agyapong, E. M., & Acheampong, E. (2023). The Impact of Blended Learning on Students Using the IBOX Platform: Initial perspectives of teachers. Heliyon, 2023, № 9, el4297 [in English].
https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S2405844023015049
Huszti, I., Csatary, G., Lechner, I. (2022). Distance Learning as the New Reality in Tertiary Education: A case study. Advanced Education, 2022, № 21, pp. 100–120 [in English]. https://doi.org/10.20535/2410-8286.261705
https://ae.fl.kpi.ua/article/view/261705
Law, M. Y. (2021). Student’s Attitude and Satisfaction towards Transformative Learning: A Research Study on Emergency Remote Learning in Tertiary Education. Creative Education, 2021, № 12, pp. 494–528 [in English]. https://doi.org/10.4236/ce.2021.123035 https://www.scirp.org/journal/paperinformation?paperid=107575
Salarvand, S., Mousavi, M.-S., Rahimi, M. (2023). Communication and Cooperation Challenges in the Online Classroom in the COVID-19 Era: A qualitative study. BMC Medical Education, 2023, 23:201 [in English]. https://doi.org/10.1186/s12909-023-04189-1
Stradiotova, E., Nemethova, I., Štefančik, R. (2022). What We Know after the Pandemic. Online and face-toface testing in comparative perspective. Advanced Education, 2022, № 21, pp. 4–21 [in English]. https://doi.org/10.20535/2410-8286.270182
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.