Інтеграція штучного інтелекту як передового засобу навчання в українське інклюзивне освітнє середовище
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.4.4Ключові слова:
штучний інтелект (ШІ), штучна технологія, інклюзивна освіта, психофізіологічні порушення, особливі освітні потреби (ООП)Анотація
Штучний інтелект (ШІ) наразі є передовим освітнім інструментом, що підтверджується суттєвими доказами його ефективності у вирішенні освітніх завдань різної складності — від створення планів уроків одним натисканням миші до відтворення віртуальних екскурсій не виходячи із класу. Незважаючи на переважно монополістичні тенденції серед виробників таких асистивних технологій, очікується, що цифровий ринок незабаром насититься різноманітним набором генеративних агентів на будь-яку потребу та гаманець. Звичайно, у контексті загальної педагогіки ефективність таких змін — очевидна, однак інклюзивна освіта залишається значною мірою залежною від традиційних педагогічних підходів, насамперед через маломобільність самої сфери. Порівняльний аналіз українського досвіду інклюзивної освіти з міжнародними стандартами показує помітний регрес з початку повномасштабного вторгнення: у той час як провідні міжнародні ініціативи зосереджені на потенціалі штучного інтелекту для вирішення глобальних освітніх викликів, Україна, схоже, значною мірою залежить від ідейності окремих освітян. Щоб відповісти на контроверсійне питання, чи є прийнятним нехтування певними рекомендаціями провідних міжнародних установ щодо безпечної інтеграції ШІ в освітню практику — особливо за відсутності альтернативних перевірених методологій для навчання дітей з особливими освітніми потребами (ООП) — було проведено опитування за участю 43 респондентів, які залучені в інклюзивну освітою сферу. Отримані результати підтверджують, що негативне сприйняття ШІ в інклюзивному контексті є частково виправданим: освітній ландшафт України все ще розвивається хоча б до рівня міжнародних інституцій початку 2000-х років. У цій статті також висвітлюються ризики, пов’язані з необдуманим впровадженням «радикально нових технологій» у навчальні заклади без попередньої перевірки відповідності чотирьом критеріям: точності змісту програми, її вікової відповідності, використання педагогічних методів з урахуванням культурної та соціальної придатності. Незважаючи на те, що стаття переважно висловлює скептичну точку зору щодо можливості ефективної інтеграції ШІ в інклюзивний освітній процес, автори не мають наміру применшувати національні досягнення. Натомість вони виступають за знаходження нових актуальних напрямків досліджень у даній області, адже шлях України до успішної інтеграції ШІ лежить через співрацю, вдосконалення інструментів, які розширюють можливості, а не перекривають, гарантуючи, що «штучна інклюзія» стане реальністю, а не галочкою на папері.
Завантаження
Посилання
A Bridge to Success: Using AI to Raise the Bar in Special Education. (2024, March 12). Lenovo Story Hub [in English]. https://news.lenovo.com/a-bridge-to-success/
AL-Smadi, M. (2023). ChatGPT and Beyond: The generative AI revolution in education. Qatar University, p. 22 [in English]. https://doi.org/10.48550/arXiv.2311.15198
Bruderer, H. (2016). The Birth of Artificial Intelligence: First Conference on Artificial Intelligence in Paris in 1951? Proceedings of the International Conference on the History of Computing (HC), May 2016, Brooklyn, NY, United States. pp.181–185 [in English]. https://doi.org/10.1007/978-3-319-49463-0_12
Drigas, A. S., & Ioannidou, R.-E. (2012). Artificial Intelligence in Special Education: A decade review. International Journal of Engineering Education, Vol. 28, No. 6, pp. 1366–1372 [in English]. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:14599151
Dvorsky, M. R., Shroff, D., Bonds, B. L. W., Steinberg, A., Breaux, R., & Becker, S. P. (2023). Impacts of COVID-19 on the School Experience of Children and Adolescents with Special Educational Needs and Disabilities. Current Opinion in Psychology, Vol. 52, pp. 1 – 12 [in English]. https://doi.org/10.1016/j.copsyc.2023.101635
Giannini, S. (2023). Generative AI and the Future of Education. UNESCO Digital Library [in English]. https://doi.org/10.54675/HOXG8740
Holtz, J. (2024, April 9). UW joins $110M cross-Pacific effort to advance artificial intelligence. UW News [in English]. https://www.washington.edu/news/2024/04/09/uw-joins-110-million-cross-pacific-effort-to-advanceartificial-intelligence/
How Ukraine is using AI to fight Russia. (2024, April 8). The Economist. [in English]. https://www.economist.com/science-and-technology/2024/04/08/how-ukraine-is-using-ai-to-fight-russia
Instruktyvno-metodychni rekomendatsii shchodo zaprovadzhennia ta vykorystannia tekhnolohii shtuchnoho intelektu v zakladakh zahalnoi serednoi osvity [Instructional and Methodical Recommendations on the Introduction and Use of Artificial Intelligence Technologies in General Secondary Education Institutions]. Ministerstvo osvity i nauky Ukrainy & Ministerstvo tsyfrovoi transformatsii Ukrainy vid 25 travnia 2024 roku [Ministry of Education and Science of Ukraine & Ministry of Digital Transformation of Ukraine dated May 25, 2024]. [in Ukrainian].
Markovska, M. (2024, February 2). Shcho z inkliuzyvnoiu osvitoiu v Ukraini pid chas viiny [What about Inclusive Education in Ukraine during the War]. Nova ukrainska shkola [New Ukrainian School]. [in Ukrainian]. https://nus.org.ua/articles/shho-z-inklyuzyvnoyu-osvitoyu-v-ukrayini-pid-chas-vijny/
Marino, Matthew T., Vasquez, E., Dieker, L., Basham, J. & Blackorby, J. (2023 The future of Artificial intelligence in special education technology. Journal of Special Education Technology, 38(3), 404–416 [in English]. https://doi.org/10.1177/01626434231165977
Miao, F., Holmes, W. (2023). Guidance for Generative AI in Education and Research. UNESCO Digital Library [in English]. https://doi.org/10.54675/EWZM9535
Minsotspolityky ta Vsesvitnia prodovolcha prohrama OON rozshyriuiut pidtrymku liudei z invalidnistiu [Ministry of Social Policy and the UN World Food Programme are expanding support for people with disabilities]. Ministerstvo sotsialnoi polityky Ukrainy vid 06 liutoho 2024 [Ministry of Social Policy of Ukraine dated February 6, 2024]. [in Ukrainian]. https://www.kmu.gov.ua/news/minsotspolityky-ta-vsesvitnia-prodovolcha-prohrama-oon-rozshyriuiutpidtrymku-liudei-z-invalidnistiu
Natsionalnyi plan dii z realizatsii Konventsii pro prava osib z invalidnistiu na period do 2025 roku [“National Action Plan for the Implementation of the Convention on the Rights of Persons with Disabilities for the Period until 2025”]. (7 April 2021). Rozporiadzhennia Kabinetu ministriv Ukrainy vid 7 kvitnia 2021 r. № 285-r [Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated April 7, 2021, No. 285-r]. [in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/285-2021-%D1%80#Text
Plan zakhodiv shchodo pidtrymky osib z invalidnistiu na period dii karantynu, vstanovlenoho Kabinetom Ministriv Ukrainy, ta posylenykh protyepidemichnykh zakhodiv u zviazku z poshyrenniam hostroi respiratornoi khvoroby COVID-19, sprychynenoi koronavirusom SARS-CoV-2, minimizatsii yii naslidkiv [Plan of measures to support persons with disabilities during the period of quarantine established by the Cabinet of Ministers of Ukraine and strengthened anti-epidemic measures in connection with the spread of the acute respiratory disease COVID-19 caused by the SARS-CoV-2 coronavirus, minimizing its consequences]. Rozporiadzhennia Kabinetu ministriv Ukrainy vid 14 kvitnia 2021 r. № 338-r [Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated April 14, 2021 No. 338]. [in Ukrainian]. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/338-2021-%D1%80#Text
Podhaietskyi, O. (2012). Evoliutsiia rozrobok u haluzi shtuchnoho intelektu v Ukraini ta sviti [Evolution of Research in the Field of Artificial Intelligence in Ukraine and the World]. Doslidzhennia z istorii tekhniky [Research in History of Technology], 16, pp. 48–54 [in Ukrainian].
Potapiuk, L. M., & Dymarchuk, O. V. (2021). Asystyvni tekhnolohii yak dopomizhni zasoby orhanizatsii navchannia osib z vadamy zoru [Assistant Technologies during the Organization of the Educational Process of Persons with Visual Disabilities]. Assistive Technologies as Auxiliary Means of Organizing the Training of Visually Impaired Persons]. Engineering and Educational Technologies, 9 (1), pp. 8–18 [in Ukrainian].
Radford, A., Narasimhan, K., Salimans, T., & Sutskever, I. (2018). Improving Language Understanding by Generative Pre-Training. Computer Science, Linguistics [in English]. https://api.semanticscholar.org/CorpusID:49313245
Rudnik, Yu. (2024). The Use of Artificial Intelligence Chatbots in Teaching Foreign Languages as an Innovative Interactive Technology. Educological Discourse, Vol. 46, No. 3, pp. 16–24 [in English]. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.2.2
Shevchenko, A., Baranovsky, S., Bilokobylskyi, O., Bodyanskiy, Ye., Bomba, А., Dovbysh, А., Yeroshenko, T., Zhokhin, А., Kazymyr, V., Klymenko, М., Kovalevskyy, S., Kozlov, О., Kondratenko, Yu., Kupin, А., Lande, D., Malyarets, L., Mincer, O., Pankratova, N., Pysarenko, V., … Jakovyna, V. (2023). Strategy for Artificial Intelligence Development in Ukraine. Institute of Artificial Intelligence Problems of the Ministry of Education and Science of Ukraine & National Academy of Sciences of Ukraine [in English]. https://doi.org/10.15407/development_strategy_2023
The Role of AI in Supporting SEND Learners in Cumbria. (2024, May 9) SENse education [in English]. https://senseeducation.co.uk/2024/05/09/the-role-of-ai-in-supporting-send-learners-in-cumbria/
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.