Огляд наукових підходів до використання технологій штучного інтелекту в освітньому процесі
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.3.1Ключові слова:
освіта, штучний інтелект, ChatGPT, індивідуалізоване навчання, інтелектуальні системи навчання, автоматизоване навчання, групове навчанняАнотація
Наразі розвиток технологій впливає на всі сфери діяльності суспільства. Технології штучного інтелекту інтенсивно розвиваються і починають активно використовуватися для вирішення різноманітних проблем як на побутовому рівні, так і на науковому. Відповідно ведуться обговорення в педагогічному колі про можливості використання штучного інтелекту для розв’язання освітніх завдань: від пошуку навчального матеріалу, перекладу навчального матеріалу на іншу мову, створення навчальної програми, комп’ютерної презентації до навчального заняття, створення комп’ютерної програми або проєкту до спілкування на іншій мові з IA-асистентом (Artificial Intelligence). Тобто науково-педагогічний працівник може делегувати виконання певних завдань технологіям штучного інтелекту (але з подальшої перевіркою виконаних завдань технологіями штучного інтелекту) та скоротити свій час на підготовку до навчальних занять. Усе частіше вчені наголошують про можливість використання технологій штучного інтелекту в освітньому процесі та необхідність підготовки науково-педагогічних працівників до використання штучного інтелекту.
Відповідно метою статті стало аналіз поняття «штучний інтелект» та опис існуючих наукових підходів до використання штучного інтелекту в освітньому процесі. Методологією дослідження виступили аналіз поняття «штучний інтелект» як українськими, так і закордонними вченими, аналіз наукових підходів, пояснення, порівняння і систематизація напрямів, переваг, недоліків використання штучного інтелекту в освіті.
Наведено визначення поняття «штучний інтелект» як українськими, так і закордонними вченими. Нами визначено поняття «штучний інтелект» як інформаційна технологія, яка забезпечує виконання певних складних інтелектуальних завдань. Наведено приклади технологій штучного інтелекту, які можна використовувати в освітньому процесі, зокрема: Anima, Grammarly, CENTURY, IntelliMetric, API DeepL, OpenArt, GodeRabbit тощо.
Описано і виділено напрями використання штучного інтелекту в освіті: індивідуалізоване навчання, інтелектуальні системи навчання, автоматизоване оцінювання, групове навчання. Схарактеризовано переваги і недоліки використання штучного інтелекту в освітньому процесі.
Результати дослідження підкреслюють важливість вивчення та використання штучного інтелекту в освітньому процесі, адже ця технологія швидко розвивається, має перспективи на подальший активний розвиток і використовується у різних сферах людської діяльності: науковій, медичній, військовій, педагогічній, виробничій, побутовій тощо.
Завантаження
Посилання
Андрощук А., Малуга О. Використання штучного інтелекту у вищій освіті: стан та тенденції. Міжнародний науковий журнал освіти та лінгвістики. 2024. № 3(2). С. 27–35. DOI: https://doi.org/10.46299/j.isjel.20240302.04
Бердо Р.С., Расюн В.Л., Величко В.А. Штучний інтелект та його вплив на етичні аспекти наукових досліджень в українських закладах освіти. Академічні візії. 2023. № 22. URL: https://academy-vision.org/index.php/av/article/view/469
Візнюк І.М., Буглай Н.М., Куцак Л.В., Поліщук А.С., Киливник В.В. Використання штучного інтелекту в освіті. Modern Information Technologies and Innovation Methodologies of Education in Professional Training Methodology Theory Experience Problems. 2021. Вип. 59. С. 14–22. DOI: https://doi.org/10.31652/2412-1142-2021-59-14-22
Драч І., Петроє О., Бородієнко О., Регейло І., Базелюк О., Базелюк Н., Слободянюк О. Використання штучного інтелекту у вищій освіті. Міжнародний науковий журнал «Університети і лідерство». 2023. № 15. С. 66–82. DOI: https://doi.org/10.31874/2520-6702-2023-15-66-82
Концепція розвитку штучного інтелекту в Україні, 2020. Верховна Рада України. Законодавство України: вебсайт. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text
Мар’єнко М., Коваленко В. Штучний інтелект та відкрита наука в освіті. Фізико-математична освіта. 2023. № 38(1). С. 48–53. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007
Ми anima. Anima: вебсайт. URL: https://ua.anima.help/about-us
Москалюк М., Москалюк Н. Особливості використання штучного інтелекту у професійній підготовці майбутніх учителів. Науковий вісник Ізмаїльського державного гуманітарного університету. 2023. № 64. С. 155–161. URL: http://visnyk.idgu.edu.ua/index.php/nv/article/view/766
Поліщук О.С., Поліщук О.В., Дудченко В.С. Філософія штучного інтелекту в освітньому процесі. Humanities Studies. 2022. № 13(90). С. 103–109. DOI: https://doi.org/10.26661/hst-2022-13-90-12
Проєкт Інструктивно-методичних рекомендацій щодо запровадження та використання технологій штучного інтелекту в закладах загальної середньої освіти. Міністерство освіти і науки України: вебсайт. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/sites/1/news/2024/05/21/Instruktyvno.metodychni.rekomendatsiyi.shchodo.SHI.v.ZZSO-22.05.2024.pdf
Соменко Д., Трифонова О., Садовий М. Використання штучного інтелекту та нейромереж в освітньому процесі з фахових дисциплін студентами спеціальності «Професійна освіта (цифрові технології)». Наукові записки Тернопільського національного педагогічного університету імені Володимира Гнатюка. Серія: Педагогіка. 2023. № 1. С. 45–54. URL: https://journals.tnpu.ternopil.ua/index.php/pedagogy/article/view/100
Стратегія розвитку штучного інтелекту в Україні : моногр. / за заг. ред. А.І. Шевченка. Київ: ІПШІ, 2023. 305 с. URL: https://jai.in.ua/archive/2023/ai_mono.pdf
Топузов О., Алєксєєва С. Можливості використання штучного інтелекту в освітньому процесі закладів середньої освіти в умовах воєнного стану. Український педагогічний журнал. 2024. № (1). С. 5–11. DOI: https://doi.org/10.32405/2411-1317-2024-1-5-11
Ahmad M.F., Ghapar W. The Era of Artificial Intelligence in Malaysian Higher Education: Impact and Challenges in Tangible Mixed-Reality Learning System toward Self Exploration Education (SEE). Procedia Computer Science. 2019. Vol. 163. https://doi.org/10.1016/j.procs.2019.12.079
Ali O., Murray P. A., Momin M., Dwivedi Y. K., Malik T. The effects of artificial intelligence applications in educational settings: Challenges and strategies. Technological Forecasting and Social Change. 2024. Vol. 199. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2023.123076
Attard-Frost B., Brandusescu A., Lyons K. The governance of artificial intelligence in Canada: Findings and opportunities from a review of 86 AI governance initiatives. Government Information Quarterly. 2024. Vol. 41, Issue 2. https://doi.org/10.1016/j.giq.2024.101929
Ayanwale M. A., Adelana O. P., Molefi R. R., Adeeko O., Ishola A. M. Examining artificial intelligence literacy among pre-service teachers for future classrooms. Computers and Education Open. 2024. Vol. 6. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2024.100179
CodeRabbit: website: https://coderabbit.ai/
DeepL Translate: website: https://developers.deepl.com/docs
Gignac G. E., Szodorai E. T. Defining Intelligence: Bridging the gap between human and artificial perspectives. Intelligence. 2024. Vol. 104. https://doi.org/10.1016/j.intell.2024.101832
Home. OpenArt. website: https://openart.ai/home
How does CENTURY’s AI work? CENTURY: website: https://www.century.tech/news/how-does-centurys-ai-work/
Ivcevic Z., Grandinetti M. Artificial intelligence as a tool for creativity. Journal of Creativity. 2024. Vol. 34, Issue 2. https://doi.org/10.1016/j.yjoc.2024.100079
Ka’bi A. A. Proposed artificial and deep learning techniques for development of higher education. International Journal of Intelligent Networks. 2023. Vol. 4. https://doi.org/10.1016/j.ijin.2023.03.002
Livberber T., Ayvaz S. The impact of Artificial Intelligence in academia: Views of Turkish academics on ChatGPT. Heliyon. 2023. Vol. 9, Issue 9. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2023.e19688
Malik A. R., Pratiwi Y., Andajani K., Numertayasa I. W., Suharti S., Darwis A., Marzuki. Exploring Artificial Intelligence in Academic Essay: Higher Education Student’s Perspective. International Journal of Educational Research open. 2023. Vol. 5. https://doi.org/10.1016/j.ijedro.2023.100296
McGrath C., Pargman T. C., Juth N., Palmgren P. J. University teachers’ perceptions of responsibility and artificial intelligence in higher education — An experimental philosophical study. Computers and Education: Artificial Intelligence. 2023. Vol. 4. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100139
Memarian B., Doleck T. Human-in-the-loop in artificial intelligence in education: A review and entity-relationship (ER) analysis. Computers is Human Behavior: Artificial Humans. 2024. Vol. 2, Issue 1. https://doi.org/10.1016/j.chbah.2024.100053
Petrescu M.-A., Pop E.-L., Mihoc T.-D. Students’ interest in knowledge acquisition in Artificial Intelligence. Procedia Computer Science. 2023. Vol. 225. https://doi.org/10.1016/j.procs.2023.10.090
Stolpe K., Hallström J. Artificial intelligence literacy for technology education. Computers and Education Open. 2024. Vol. 6. https://doi.org/10.1016/j.caeo.2024.100159
Tabuenca B., Uche-Soria M., Greller W., Hernandez-Leo D., Balcells-Falgueras P., Gloor P., Garbajosa J. Greening smart learning environments with Artificial Intelligence of Things. Internet of Things. 2024. Vol. 25. https://doi.org/10.1016/j.iot.2023.101051
To Improve Lives by Improving Communication. Grammarly: website: https://www.grammarly.com/about?_gl=1*29gmi2*_gcl_au*MTU2MzYxMjI5OS4xNzE1Njc0NjA2*_ga*MTkyNDU5NjU4NC4xNzE1Njc0NjAz*_ga_CBK9K2ZWWE*MTcxNTY3NDYxMS4xLjEuMTcxNTY3NDg0NC4yOS4wLjA
Transforming Assessment With AI-Powered Essay Scoring. IntelliMetric: website: https://www.intellimetric.com/direct/
Verma N., Getenet S., Dann C., Shaik T. Designing an artificial intelligence tool to understand student engagement based on teacher’s behaviours and movements in video conferencing. Computers and Education: Artificial Intelligence. 2023. Vol. 5. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100187
Yilmaz R., Yilmaz F. The effect of generative artificial intelligence (AI)-based tool use on students’ computational thinking skills, programming self-efficacy and motivation. Computers and Education; Artificial Intelligence. 2023. Vol. 4. https://doi.org/10.1016/j.caeai.2023.100147
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.