Робоче місце викладача за умов дистанційного навчання: нормативно-правовий аспект
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.3.3Ключові слова:
віддалена робота, викладацький персонал, вища освіта, дистанційна робота, дистанційне навчання, нормативно-правове забезпечення діяльності, робоче місце викладача закладу вищої освітиАнотація
У статті досліджується сучасний стан робочого місця викладача закладу вищої освіти в умовах дистанційного навчання та віддаленої роботи, що спричинено перш за все пандемією COVID-19 і введенням воєнного стану в Україні, оголошеного після повномасштабного вторгнення рф. Зокрема, аналізується нормативно-правове забезпечення діяльності викладачів у дистанційному освітньому середовищі. Виокремлено ключові аспекти, які визначають особливості організації робочого місця викладача закладу вищої освіти в умовах дистанційного навчання, такі як: технічне забезпечення; організація освітнього процесу; психологічні аспекти; нормативно-правові гарантії тощо. Зазначено, що впровадження дистанційного навчання «знецінило» попередню роботу з насичення закладів освіти, зокрема вищої, комп’ютерною технікою та підключення комунікацій, перш за все орієнтованих на використання в режимі фізичної присутності в приміщеннях ЗВО. Також акцентовано увагу на проблемі забезпечення фізичної безпеки викладачів ЗВО і здобувачів вищої освіти та їх термінового дистанційного навчання ключових основ освітнього процесу, орієнтованого на те, що Міжнародна організація стандартизації (ISO) називає спільною діяльністю (Collaborative activities), яку забезпечують спільні робочі місця (Collaborative workplace). Послідовно викладено положення міжнародних стандартів та норми національного законодавства, що регулюють вимоги й гарантії організації робочого місця викладача ЗВО за ієрархічною структурою. Підкреслено, що регулювання професійної діяльності викладача ЗВО при виконанні дистанційної роботи на рівні норм законів більш-менш вирішено, однак запровадження підзаконних документів та локальних актів ЗВО, які регламентують дистанційне навчання, є неприпустимо повільним і шкодить якості вищої освіти. Відзначено, що українське законодавство та практика його застосування при дистанційному навчанні залишили здобувачів вищої освіти і викладачів ЗВО наодинці з проблемою необхідності забезпечення безпечних та ефективних умов у нових реаліях. Бракує рекомендацій щодо організації та оснащення робочого місця здобувача вищої освіти та демпфірується творчими практиками викладачів ЗВО. Зроблено висновок про те, що головною причиною інтенсивного розвитку системи дистанційного навчання в Україні є його інтеграційна спроможність, а п’ятирічний український досвід проведення дистанційного навчання в особливих умовах вимагає більш швидкого державного регулювання цієї форми освіти й здійснення відповідних академічних досліджень тощо.
Завантаження
Посилання
ILO 1981. Конвенція про безпеку й гігієну праці та виробниче середовище № 155 (ратифіковано 02.11.2011). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/993_050#Text
ILO 1985. Рекомендація щодо служб гігієни праці № 171. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/993_072#Text
ISO/IEC 19778-1:2015(en). Information technology — Learning, education and training — Collaborative technology — Collaborative workplace — Part 1: Collaborative workplace data model. URL: https://www.iso.org/obp/ui/en/#iso:std:iso-iec:19778:-1:ed-2:v1:en
McGaughey, F., Watermeyer, R., Shankar, K., Suri, V. K., Knight, C., Crick, T., Hardman, J., Phelan, D., & Chung, R. (2021). ‘This can’t be the new norm’: Academics’ perspectives on the COVID-19 crisis for the Australian University Sector. Higher Education Research and Development. https://doi.org/10.1080/07294360.2021.1973384
Shankar, K., Phelan, D., Suri, R., Watermeyer, R., Knight, C., & Crick, T. (2021). ‘The COVID-19 crisis is not the core problem’: Experiences, challenges, and concerns of Irish academia in the pandemic. Irish Educational Studies, 40(2), 169–175. https://doi.org/10.1080/03323315.2021.1932550
Watermeyer, R., Crick, T., Knight, C., & Goodall, J. (2021b). COVID-19 and digital disruption in UK universities: Afflictions and affordances of emergency online migration. Higher Education, 81, 623–641. https://doi.org/10.1007/s10734-020-00561-y
Watermeyer, R., Shankar, K., Crick, T., Knight, C., McGaughey, F., Hardman, J., Suri, V. R., Chung, R., & Phelan, D. (2021). ‘Pandemia’: A reckoning of UK universities’ corporate response to COVID-19 and its academic fallout. British Journal of Sociology of Education, 42(5–6), 651–666. https://doi.org/10.1080/01425692.2021.1937058
Вимоги щодо безпеки та захисту здоров’я працівників під час роботи з екранними пристроями: наказ Міністерства соціальної політики України № 207 від 14.02.2018. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0508-18/ed20180214#n29
Державні санітарні правила і норми роботи з візуальними дисплейними терміналами електронно-обчислювальних машин ДСанПІН 3.3.2.007-98: постанова Головного державного санітарного лікаря України № 7 від 10.12.1998. URL: https://zakon.rada.gov.ua/rada/show/v0007282-98#Text
Жиляєв І.Б., Ковтунець В.В., Сьомкін М.В. Вища освіта України: стан та проблеми. Київ: Науково-дослідний інститут інформатики і права Національної академії правових наук України, Інститут вищої освіти Національної академії педагогічних наук України, 2015. 96 с. ISBN 978-966-7909-71-0. URL: https://ippi.org.ua/sites/default/files/tekst_21072015.pdf
Кафарський В.І., Чижевський Б.Г., Жиляєв І.Б. Конституційні механізми розвитку освіти в Україні: моногр.; під ред. канд. філос. наук, док. юрид. наук, проф. Кафарського В.І. / Інститут педагогіки НАПНУ, Національний університет водного господарства та природокористування, Навчально-науковий інститут права. Івано-Франківськ: Супрун В.П., 2023. 266 с. DOI: https://doi.org/10.32405/978-617-8128-24-1-2023-266
Кодекс законів про працю України (затверджений Законом № 322-VIII від 10.12.1971): станом на 30.06.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/322-08#Text
НАЗЯВО, 2024. Доповідь про якість вищої освіти в Україні, її відповідність завданням сталого інноваційного розвитку суспільства у 2023 році / авт. кол.: Бутенко А., Грузинська І., Єременко О. та ін. Київ, 2024. 54 с. URL: https://naqa.gov.ua/wp-content/uploads/2024/05/%D0%94%D0%BE%D0%BF%D0%BE%D0%B2%D1%96%D0%B4%D1%8C-2023-%D1%80%D0%BE%D0%BA%D1%83.pdf
Національна доповідь про стан і перспективи розвитку освіти в Україні: моногр. / Нац. акад. пед. наук України; [редкол.: В.Г. Кремень (голова), В.І. Луговий (заст. голови), О.М. Топузов (заст. голови)]; за заг. ред. В.Г. Кременя. Київ: КОНВІ ПРІНТ, 2021. 384 с. (До 30-річчя незалежності України). DOI: https://doi.org/10.37472/NAES-2021-ua
Положення про дистанційне навчання: наказ Міністерства освіти і науки України № 40 від 21.01.2004 (втратив чинність на підставі наказу МОН України № 466 від 25.04.2013). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0464-04#Text
Положення про дистанційне навчання: наказ Міністерства освіти і науки України № 466 від 25.04.2013 (втратив чинність на підставі наказу МОН України № 345 від 18.03.2024). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#Text
Положення про дистанційну форму здобуття повної загальної середньої освіти: наказ Міністерства освіти і науки України № 1115 від 08.09.2020: станом на 11.04.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0941-20#n22
Положення про організацію роботи з охорони праці та безпеки життєдіяльності учасників освітнього процесу в установах і закладах освіти: наказ Міністерства освіти і науки України № 1669 від 26.12.2017. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0100-18#Text
Порядок надання роботодавцям компенсації фактичних витрат за облаштування робочих місць працевлаштованих осіб з інвалідністю: постанова Кабінету Міністрів України № 893 від 22.08.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/893-2023-%D0%BF#Text
Про вищу освіту: Закон України № 1556-VII від 01.07.2014: станом на 16.08.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text
Про зайнятість населення: Закон України № 5067-VI від 05.07.2012: станом на 14.10.2023. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/5067-17#Text
Про освіту: Закон України № 2145-VIII від 05.09.2017: станом на 27.06.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text
Програма розвитку системи дистанційного навчання на 2004–2006 роки: постанова Кабінету Міністрів України № 1494 від 23.09.2003. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1494-2003-%D0%BF#Text
Професійний стандарт на групу професій «Викладачі закладів вищої освіти»: наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 610 від 23.03.2021. URL: https://mon.gov.ua/static-objects/mon/sites/1/pto/standarty/2021/03/25/Standart%20na%20hrupu%20profesiy_Vykladachi%20zakladiv%20vyshchoyi%20osvity_25.03.pdf
Технічний регламент щодо вимог до екодизайну для комп’ютерів та комп’ютерних серверів: постанова Кабінету Міністрів України № 737 від 14.08.2019. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/737-2019-%D0%BF#Text
Типова форма трудового договору про дистанційну роботу: наказ Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України № 913–21 від 05.05.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0886-21#n16
Типовий перелік комп’ютерного обладнання для закладів дошкільної, загальної середньої та професійної (професійно-технічної) освіти: наказ Міністерства освіти і науки України № 1440 від 02.11.20176: станом на 12.01.2024. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0055-18#Text
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.