Історія навчальних закладів, названих іменем Бориса Грінченка, як форма репрезентації педагогічної біографіки
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.3.4Ключові слова:
навчальні заклади імені Бориса Грінченка, педагогічна біографіка, увіковічення пам'ятіАнотація
У статті висвітлено й узагальнено історію створення та діяльності навчальних закладів, названих на честь Бориса Грінченка в містах Києві, Білій церкві, Львові, Харкові, Умані, на Полтавщині. Наведено приклади успішних випускників цих закладів, частково встановлено імена педагогів, які працювали в них. Аргументовано, що Борис Грінченко – український педагог, письменник, етнограф, політичний діяч, ім’я якого вписано у літопис національного відродження. Віднайдено матеріали про особистостей, які долучались до увіковічення пам’яті про Бориса Грінченка. Зазначено, що вдячність нащадків про людину, яка зробила помітний слід у житті як окремої особистості або суспільства загалом може виявлятись по різному. Найчастіше шанування пам’яті про особу та її внесок у розвиток науки, освіти, культури, політики та інших сфер суспільного життя виявляється у присвоєнні імені конкретної людини вулиці, провулку, навчальному закладу, про що видається розпорядження, відбувається громадське обговорення. У дослідженні використано методи педагогічної біографістики, яка у структурному вимірі охоплює життєвий шлях і творчий доробок педагогічних персоналій. Зазначено, що актуалізація дослідження посилюється в умовах сьогодення, коли минуле осмислюється, оцінюється, порівнюється із сучасним крізь життєписи відомих або менш відомих діячів, що, завдяки своїм життєвим та творчим успіхам, стали символами окремих історичних періодів. Дослідження історії навчальних закладів, названих іменем Бориса Грінченка, як форми репрезентації педагогічної біографіки, дозволило окреслити основні підходи до вшанування пам’яті про Бориса Грінченка.
Зроблено висновок, що окремих цілісних досліджень історії навчальних закладів імені Бориса Грінченка як форми репрезентації педагогічної біографіки недостатньо, що свідчить про актуальність та новизну матеріалів даної статті.
Завантаження
Посилання
Бондар А. Історія Першої Білоцерківської гімназії в особах (2-ге вид., доповнене, виправлене). Біла Церква: Видавець Олександр Пшонківський, 2020.184 с.
Букет Є. Овсій Гончар — отаман-просвітянин. URL: https://uain.press/blogs/ovsij-gonchar-otaman-prosvityanin-753937
Ващенко Г. Біографія. URL: http://surl.li/ltoxvs
Вівчарик О. Українець, який поставив крапку у Другій світовій війні. URL: https://procherk.info/news/7-cherkassy/78342-ukrayinets-jakij-postaviv-krapku-v-drugij-svitovij-vijni
Гавалюк Р., Сова А. Невідома історія Оксани Суховерської. URL: https://photo-lviv.in.ua/nevidoma-istoriya-oksany-suhoverskoji/
Герцюк Д. Українська приватна школа у Львові: витоки і основні віхи становлення (кінець ХІХ — 1939 рр.). URL: https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/05/Ukr.pol.-chytannia.pdf
До історії видання першої біографії Б. Грінченка 1911 р. URL: http://surl.li/aumnno
Зуб Е. Ніяких гімназій на «собачій мові». Як білі генерали освіту реформували. URL: https://www.dsnews.ua/ukr/nasha_revolyutsiya_1917/-nikakih-gimnaziy-na-sobachem-yazyke-yak-bili-generali-ukrayinsku-16082019200000
Іваницька С. Роль Сергія Єфремова в творенні комеморативних практик української спільноти (на матеріалах ушанування пам’яті Бориса Грінченка): 1910–1913 роки. Історіографічні дослідження в Україні. 2018. № 29. С. 19–49.
Котлобулатова І. Народна школа ім. Б. Грінченка. URL: https://uma.lvivcenter.org/uk/photos/2769
Кошова Н. Книжкові знаки із зображенням тризуба періоду Української революції 1917–1921 рр. (із фондів бібліотеки НМІУ). URL: https://shron1.chtyvo.org.ua/Koshova_Nataliia/Knyzhkovi_znaky_iz_zobrazhenniam_tryzuba_periodu_Ukrainskoi_revoliutsii_1917_1921_rr.pdf
Лист для Марії Миколаївни Грінченко від учениць школи ім. Бориса Грінченка. Архів і бібліотека видатного діяча українського просвітництва Б.Д. Грінченка (з фондів Національної бібліотеки України імені В.І. Вернадського) / Н.М. Зубкова. Київ, 2008. 178 c.
Літопис Київського Університету імені Бориса Грінченка. Становлення традиції підготовки та підвищення кваліфікації вчителів у Києві. URL: https://kubg.edu.ua/prouniversitet/vizytivka/istoriya.html
Лушпинський П. Український літературознавець, освітянин. URL: http://surl.li/wcdabw
Над могилою Бориса Грінченка. Автобіографія, похорон, спомини, статті / уложив Сергій Єфремов. Київ: Вид-во «Вік», 1910. 187 с.
Нижньосироватський ліцей імені Бориса Грінченка. URL: https://sirovatka.pp.ua/
Пількевич (Рокицька) О. Становлення та розвиток гімназійної освіти на Київщині кінця ХIХ — початку ХХ століть. Історія Білоцерківської гімназії (1847–1920). URL: https://kristti.com.ua/istoryko-pedagogichni-rozvidky-muzeyu-istoriyi-osvity-kyyivshhyny/
Пількевич (Рокицька) О. Історико-педагогічні розвідки музею історії освіти Київщини «З історії педагогічних курсів у Тетієві та Ставищах в 20-х роках ХХ століття». URL: http://surl.li/smddrv
Педагогічна біографіка та біографістика в сучасному науково-інформаційному просторі : зб. м-лів VІІ Всеукр. наук.-методол. семінару з історії освіти (20 трав. 2022 р., Київ) / НАПН України, Від-ня філософії освіти загальної та дошкільної педагогіки, ДНПБ України ім. В.О. Сухомлинського; редкол.: Березівська Л.Д. (голова редкол.), Сухомлинська О.В., Тарнавська С.В., Середа Х.В.]. Вінниця: ТВОРИ, 2022. 74 с.
Педагогічна мапа Києва. Вулиця Бориса Грінченка. URL: https://www.youtube.com/watch?v=J3sgmow-fNc
Перелісна Катерина Федорівна — Катерина Федорівна Глянько-Попова. Біографія. URL: https://ukrlit.net/biography/perelisna.html
Перелісна К. Шкільні роки. Спогади. Сучасність. 1989. № 1. С. 75–86.
Петрощук Н. Перший грінченківець Микита Минович Грищенко (1900–1987) (за матеріалами ДАК). Борис Грінченко — відомий і невідомий: м-ли VII щорічних Грінченківських читань, 9 грудн. 2014 р. Київ: Київ.ун-т ім. Б. Грінченка, 2015. С. 118–125.
Полях Л. Гімназійна освіта у Білій Церкві. URL: http://bc-news.com.ua/dozvillya/item/4458-himnaziina-osvita-u-bilii-tserkvi
Попик В. Біографіка в роки незалежності України: етапи становлення, здобутки, нерозв’язані проблеми, завдання та перспективи майбутнього розвитку. Українська біографістика. 2021. № 22. С. 13–38.
Стамбол І. Призабутий сіяч. URL: https://tyzhden.ua/pryzabutyj-siiach/
Українське Педагогічне Товариство до громадянства. URL: https://zbruc.eu/node/72219
Яременко В. Борис Грінченко — національної ідеї смолоскип. Київ: ТОВ «Юрка Любченка», 2022. 400 с.
Опубліковано
Версії
- 2024-11-03 (3)
- 2024-11-03 (2)
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.