Історія навчальних закладів, названих іменем Бориса Грінченка, як форма репрезентації педагогічної біографіки

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.3.4

Ключові слова:

навчальні заклади імені Бориса Грінченка, педагогічна біографіка, увіковічення пам'яті

Анотація

У статті висвітлено й узагальнено історію створення та діяльності навчальних закладів, названих на честь Бориса Грінченка в містах Києві, Білій церкві, Львові, Харкові, Умані, на Полтавщині. Наведено приклади успішних випускників цих закладів, частково встановлено імена педагогів, які працювали в них. Аргументовано, що Борис Грінченко –   український педагог, письменник, етнограф, політичний  діяч, ім’я якого вписано у літопис національного відродження. Віднайдено матеріали про особистостей, які долучались до увіковічення пам’яті про Бориса Грінченка.  Зазначено, що вдячність нащадків про людину, яка зробила помітний слід у житті як окремої особистості або суспільства загалом може виявлятись по різному. Найчастіше шанування пам’яті про особу та її внесок у розвиток науки, освіти, культури, політики та інших сфер суспільного життя виявляється у присвоєнні імені конкретної людини вулиці, провулку, навчальному закладу, про що видається розпорядження, відбувається громадське обговорення. У дослідженні використано методи педагогічної біографістики, яка у структурному вимірі охоплює життєвий шлях і творчий доробок педагогічних персоналій. Зазначено, що актуалізація дослідження посилюється в умовах сьогодення, коли минуле осмислюється, оцінюється, порівнюється із сучасним крізь життєписи відомих або менш відомих діячів, що, завдяки своїм життєвим та творчим успіхам, стали символами окремих історичних періодів.  Дослідження історії навчальних закладів, названих іменем Бориса Грінченка, як форми репрезентації педагогічної біографіки, дозволило окреслити основні підходи до вшанування пам’яті про Бориса Грінченка.

Зроблено висновок, що окремих цілісних досліджень історії навчальних закладів імені Бориса Грінченка як форми репрезентації педагогічної біографіки недостатньо, що свідчить про актуальність та новизну матеріалів даної статті.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Bondar, A. (2020). The History of the First Bila Tserkva Gymnasium in Personalities (2nd ed. revised and expanded). Bila Tserkva: Publisher Oleksandr Pshonkivskyi.

Buket, Ye. (2023). Ovsiy Honchar – Ataman-Educator. Retrieved from https:// https://uain.press/blogs/ovsij-gonchar-otaman-prosvityanin-753937

Vashchenko, H. H. (2023). Biography. Retrieved from https:/ http://surl.li/ltoxvs

Vivcharyk, O. (2020). Ukrainian Ended the Second World War. Retrieved from https:// https://procherk.info/news/7-cherkassy/78342-ukrayinets-jakij-postaviv-krapku-v-drugij-svitovij-vijni

Havalyuk, R., & Sova, A. (2018). The Unknown History of Oksana Sukhoverha. Retrieved from https:// https://photo-lviv.in.ua/nevidoma-istoriya-oksany-suhoverskoji/

Hertsiuk, D. (2017). Ukrainian Private School in Lviv: Origins and Main Milestones of Development (end of 19th century – 1939). Retrieved from https:/ https://pedagogy.lnu.edu.ua/wp-content/uploads/2015/05/Ukr.pol.-chytannia.pdf

Hrinchenko in 1911. Retrieved from http:// http://surl.li/aumnno

Zub, Ye. (2019). No Gymnasiums in 'Dog Language': How White Generals Reformed Education. Retrieved from https:/ https://www.dsnews.ua/ukr/nasha_revolyutsiya_1917/-nikakih-gimnaziy-na-sobachem-yazyke-yak-bili-generali-ukrayinsku-16082019200000

Ivanitska, S. (2018). The Role of Sergiy Efremov in Creating Commemorative Practices in the Ukrainian Community (Based on the Materials of Honoring the Memory of Boris Hrinchenko): 1910–1913. Historiographic Research in Ukraine, (29), 19-49.

Manuscript Institute of the V. Vernadskyi National Library of Ukraine. (n.d.). [Letter to Mariya Mykolayivna Hrinchenko from the Students of the Boris Hrinchenko School]. Arkhiv i biblioteka vydatnoho diyacha ukrayinsʹkoho prosvitnytstva B. D. Hrinchenka: z fondiv NBUV / N. M. Zubkova. K. 2008. 178 c.

Kotlobulatova, I. (2018). B. Hrinchenko Folk School. Retrieved from https:// https://uma.lvivcenter.org/uk/photos/2769

Kosova, N. M. (2018). Book Marks with the Image of the Trident During the Ukrainian Revolution of 1917–1921 (from the Collections of the National Museum of Ukrainian History). Retrieved from https:// https://shron1.chtyvo.org.ua/Koshova_Nataliia/Knyzhkovi_znaky_iz_zobrazhenniam_tryzuba_periodu_Ukrainskoi_revoliutsii_1917_1921_rr.pdf

Chronicle of the Kyiv University Named After Boris Hrinchenko. (n.d.). The Formation of the Tradition of Teacher Training and Qualification Improvement in Kyiv. Retrieved from https:// https://kubg.edu.ua/prouniversitet/vizytivka/istoriya.html

Lushpynsky, P. L. (2019). Ukrainian Literary Scholar Educator. Retrieved from https:// http://surl.li/wcdabw

At the Grave of Boris Hrinchenko (1910). Autobiography Funeral Memories Articles. Edited by Sergiy Efremov. "Vik" Publishing. Kyiv 1910. Rada. 1911. № 9. January 26. P. 3.

Nyzhnosyrovytska Gymnasium Named After Boris Hrinchenko. (n.d.). Retrieved from https:// https://sirovatka.pp.ua/

Pilkevych (Rokytska), O. (2018). The Development of Gymnasium Education in the Kyiv Region at the End of the 19th – Beginning of the 20th Centuries. History of the Bila Tserkva Gymnasium (1847-1920). Retrieved from https:// https://kristti.com.ua/istoryko-pedagogichni-rozvidky-muzeyu-istoriyi-osvity-kyyivshhyny/

Pilkevych (Rokytska), O. (2018). Historical and Pedagogical Explorations of the Museum of the History of Education of the Kyiv Region "On the History of Pedagogical Courses in Tetiyiv and Stavyshche in the 1920s". Retrieved from https:// http://surl.li/smddrv

Pedahohichna biohrafika ta biohrafistyka v suchasnomu naukovo-informatsiynomu prostori : zb. materialiv VII Vseukr. nauk.-metodol. seminaru z istoriyi osvity, 20 trav. 2022 r., Kyyiv/ NAPN Ukrayiny, Vid-nya filosofiyi osvity, zahalʹnoyi ta doshkilʹnoyi pedahohiky, DNPB Ukrayiny im. V. O. Sukhomlynsʹkoho; redkol.: Berezivsʹka L. D. (holova redkol.), Sukhomlynsʹka O. V., Tarnavsʹka S. V., Sereda KH. V.]. Vinnytsya: TVORY, 2022. 74 s.

Pedagogical Map of Kyiv. (2023). Boris Hrinchenko Street. Retrieved from https://www.youtube.com/watch?v=J3sgmow-fNc

Unknown author. (n.d.). Kateryna Fedorivna Perelysna – Kateryna Fedorivna Hlyanko-Popova. Biography. Retrieved from https://ukrlit.net/biography/perelisna.html

Perelysna, K. (1989). School Years. Memories. Contemporary, № 1, 75-86. Retrieved from https://sites.ualberta.ca/~spk2/Drazhevska/shkilni_roky.htm

Petroshchuk, N. (2014). Mykyta Mynovych Hryshchenko (1900-1987): The First Greenchenkovets (Based on DAK Materials). In Boris Grinchenko – Known and Unknown. Proceedings of the 7th Annual Grinchenko Readings, December 9, 2014 (pp. 118-125).

Polyakh, L. (2018). Gymnasium Education in Bila Tserkva. Retrieved from http:// http://bc-news.com.ua/dozvillya/item/4458-himnaziina-osvita-u-bilii-tserkvi

Popyk, V. I. (2021). Biographics in the Years of Ukraine's Independence: Stages of Formation, Achievements, Unresolved Problems, Tasks, and Future Development Prospects. Ukrainian Biographics, 22, 13–38. https://doi.org/10.15407/ub.22.013

Stambol, I. (2022). The Forgotten Sower. Retrieved from https://tyzhden.ua/pryzabutyj-siiach/

Ukrainian Pedagogical Society for Citizenship. (2018). Retrieved from https:// https://zbruc.eu/node/72219

Yaremenko V. Borys Hrinchenko – natsionalʹnoyi ideyi smoloskyp». K.: «TOV «Yurka Lyubchenka», 2022.

Опубліковано

2024-10-02

Як цитувати

[1]
О. Матвійчук і Н. Петрощук, «Історія навчальних закладів, названих іменем Бориса Грінченка, як форма репрезентації педагогічної біографіки», OD, вип. 46, вип. 3, Жов 2024.

Номер

Розділ

Історія та філософія освіти