Формування виконавського стилю магістра музичного мистецтва у процесі підготовки до концертно-виконавської діяльності: інтерпретаційний аспект
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.4.10Ключові слова:
індивідуальний виконавський стиль, інтерпретація, концертно-виконавська діяльність, майбутній магістр музичного мистецтваАнотація
У статті висвітлено питання формування виконавського стилю магістра музичного мистецтва у процесі підготовки до концертно-виконавської діяльності з огляду на інтерпретаційний аспект музично-творчої діяльності. Актуальність дослідження зумовлена динамікою розвитку виконавського мистецтва і, відтак, сталим інтересом науковців, педагогів-музикантів, викладачів-практиків до проблематики удосконалення виконавської майстерності музиканта загалом і виконавського стилю зокрема. Мета полягає у дослідженні феномену стилю у виконавському мистецтві, висвітленні аспектів формування виконавського стилю магістра музичного мистецтва у процесі підготовки до концертно-виконавської діяльності, обґрунтуванні впливу інтерпретаційної діяльності виконавця на означений процес. Методологія дослідження ґрунтується на комплексному застосуванні методів аналізу наукових джерел, узагальненні теоретичних положень, синтезі та систематизації отриманої інформації; використанні наукових підходів: компетентнісного, особистісно-зорієнтованого, практико-орієнтованого, герменевтичного, консолідаційного. У ході дослідження було проаналізовано дефініцію «виконавський стиль» та охарактеризовано її зміст у контексті освітнього процесу інструментально-виконавської підготовки магістра музичного мистецтва. Зʼясовано, що робоча програма дисципліни «Спеціальний інструмент» охоплює три модулі, зміст яких розроблено відповідно до логіки підготовки музиканта-виконавця до концертного виступу й отримання пролонгованого результату щодо формування виконавського стилю магістра музичного мистецтва. Зміст першого модуля охоплює теми щодо підбору репертуару та вирішення технічних завдань у процесі вивчення музичних творів програми. Зміст другого модуля розкриває феномен саморегуляції в процесі музично-виконавської та інтерпретаційної діяльності виконавця, охарактеризовує дефініції: виконавське музичне мислення, емпатійно-чуттєва сфера митця, творча інтуїція, артистизм. Зміст третього модуля окреслює передконцертний етап сценічно-виконавської діяльності музиканта. У висновку зазначено, що процес підготовки магістра музичного мистецтва до концертно-виконавської діяльності актуалізує оптимальні умови для розвитку особистості студента, є творчим полем для апробації множинних варіантів виконавських концепцій, набуття сценічного досвіду і, як результат, важливим чинником формування виконавського стилю.
Завантаження
Посилання
Davydov, M. A. (2004). Teoretychni osnovy formuvannia vykonavskoi maisternosti baianista (akordeonista) [Theoretical Foundations of the Development of the Performance Skills of a Bayanist (accordionist)]. Pidruchnyk, Kyiv: Muzychna Ukraina, 290 p. [in Ukrainian].
Katrych, O. T. (2000). Indyvidualnyi styl muzykanta-vykonavtsia (teoretychni ta estetychni aspekty) [Individual Style of the Musician-Performer (theoretical and aesthetic aspects)]. Avtoref. dys... kand. mystetstvoznav.: 17.00.03, Kyiv, 17 p. [in Ukrainian].
Khmeliuk, M. O. (2018). Formuvannia vykonavskoho styliu maibutnioho vchytelia muzychnoho mystetstva zasobamy vykonavskoi interpretatsii [Forming the Performing Style of the Future Musical Art Teacher by Means of Performing Interpretation]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka: zbirnyk naukovykh prats, Vyp. 25 (2–2018), Ch. 2, Kamianets-Podilskyi, pp. 120–125 [in Ukrainian].
Liashenko, O. D. (2011). Khudozhnia interpretatsiia tvoriv mystetstv v teorii ta praktytsi naukovoho analizu [Artistic interpretation of works of art in the theory and practice of scientific analysis]. Neperervna profesiina osvita: teoriia i praktyka, 2, 58–63 [in Ukrainian].
Malakhova, M. O. (2022). Pidhotovka studenta-instrumentalista do kontsertnoho vystupu: praktychnyi dosvid [Training an Instrumentalist Student for a Concert Performance: practical experience]. Aktualni dyskursy mystetstva estrady: tradytsii ta yevropeiska intehratsiia: materialy II Vseukr. nauk. konf., Kyiv, 21 kvitnia 2022 r., Kyiv: Kyiv. nats. un-t kultury i mystetstv, 34–39 [in Ukrainian].
Malakhova, M. O. (2024). Do pytannia rozvytku muzychnoho vykonavskoho myslennia studentainstrumentalista [Development of Musical Performance Thinking of an Instrumentalist Student]. FolkInstrumental Art at the Turn of XX XXI Century: collection of materials and theses XVII International Scientific and Practical Conference, Drohobych Ivan Franko State Pedagogical University, December 01, 2023, Drohobych: Posvit, 31–34 [in Ukrainian].
Osvitno-profesiina prohrama 025.00.01. (2021). Muzychne mystetstvo druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity (nova redaktsiia). Ed. Oleksiuk O. M., Kondratenko H. H., Bondarenko L. A., Yukhymenko T. O., Borys Grinchenko Kyiv University, 19 p. [in Ukrainian]. https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/vstupnikam/im/mag/2024/OPP_MM.pdf
Padalka, H. (2017). Pedahohika mystetstva: dominantni aspekty rozvytku. Naukovi zapysky Kirovohradskoho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka, Seriia: Pedahohichni nauky, 2017, Vyp. 152, pp. 31–37 [in Ukrainian]. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2017_152_9
Riabova, O. V. (2021). Formuvannia muzychno-styliovykh uiavlen pidlitkiv v umovakh kolektyvnoho muzykuvannia [The Formation of Musical and Stylistic Notions in Teenagers within Collective Music Playing]. Avtoref. dys... kand. ped. nauk: 13.00.02, Sumy, 23 p. [in Ukrainian].
Rudnytska, O. Р. (2001). Khudozhnia kultura u vykhovnii diialnosti vchytelia [Art Culture in the Educational Activities of Teachers]. Prace Naukowe. Pedagogika, 1999–2000–2001, 8–9–10, 713–716 [in Ukrainian].
Shevchenko, O. V. (2019). Konsolidatsiinyi pidkhid yak metodolohichna osnova formuvannia vokalno-vykonavskoho dosvidu maibutnioho vchytelia muzychnoho mystetstva [Consolidative Approach as a Methodological Basis for Forming Vocal-Performing Experience of the Future Teacher of Music]. Pedahohichna osvita: teoriia i praktyka: zbirnyk naukovykh prats / Pedagogical Education: Theory and Practice, collection of research papers, Kamianets-Podilskyi Ivan Ohiienko National University, Institute of Pedagogy of NAES of Ukraine, Issue 26 (1–2019), Ch. 2, Kamianets-Podilskyi, 186–191 [in Ukrainian].
Shyp, S. V. (1998). Muzychna forma vid zvuku do styliu [Musical Form from Sound to Style]. Navchalnyi posibnyk, Kyiv: Zapovit, 368 p. [in Ukrainian].
Spetsialnyi instrument. Baian. Akordeon (2023). Robocha prohrama navchalnoi dystsypliny dlia studentiv zi spetsialnosti 025 «Muzychne mystetstvo» druhoho (mahisterskoho) rivnia vyshchoi osvity osvitnoi prohramy 025.00.01. Muzychne mystetstvo, Ed. Malakhova M. O., Borys Grinchenko Kyiv University, Kyiv, p. 14 [in Ukrainian]. https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/46439/1/M_Malakhova_Spetsialnyi%20instrument_magistr_FMMH.pdf
Tkach, Yu. S. (2018). Indyvidualnyi vykonavskyi styl dyryhenta-khormeistera yak predmet teoretychnoho doslidzhennia [Individual Performance Style of the Conductor-Choirmaster as a Subject of Theoretical Research]. Visnyk Natsionalnoi akademii kerivnykh kadriv kultury i mystetstv / Scientific Journal “National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald”, 3, pp. 359–366 [in Ukrainian].
Yeremenko, O. V. (2011). Osnovy mahisterskoi pidhotovky (teoriia i praktyka realizatsii v systemi muzychnopedahohichnoi osvity) [Basics of Master’s Training (тheory and practice implementation in the musicpedagogical system educational)]. Navchalnyi posibnyk, Sumy: SumDPU, 292 p. [in Ukrainian].
Jerghijev, I. D. (2020). Fenomen avtorsko-vykonavskoi postneoklasychnoi tvorchosti yak naukova problema (dialektychno-tvorcha koliziia «avtor–artyst») [The Phenomenon of Author-Performer PostNeoclassical Creativity as a Scientific Problem (dialectical and creative collision “author-artist”)]. Scientific Journal “National Academy of Managerial Staff of Culture and Arts Herald”, 1, 2020, Kyiv: IDEIa-PRYNT, pp. 25–30 [in Ukrainian].
Drozdova, O., Borysova, S., Plokhotnyuk, A., Goncharov, A., & Kondratenko, G. (2023). Repertoire Policy as a Basis for the Development of Performance Skills of an Instrumentalist Musician. AD ALTA, Journal of Interdisciplinary Research, 13, pp. 201–206, ISSN 1804-7890 [in English].
Oleksiuk, O., Koval, A., & Rakhmanova, O. (2018). Decomposition of Educational Objectives in the Context of Hermeneutic Experience of Future Music Teachers. Journal of History Culture and Art Research, 7 (5), pp. 233– 238, ISSN 2147-0626 [in English].
Oleksiuk, O., Rebrova, O., & Mikulinska, O. (2019). Dramatic Hermeneutics as a Perspective Technology in the Artistic Education. Journal of History Culture and Art Research, 8(3), pp. 100–112, ISSN 2147-0626 [in English].
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.