Формування виконавського стилю магістра музичного мистецтва у процесі підготовки до концертно-виконавської діяльності: інтерпретаційний аспект
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.4.10Ключові слова:
виконавський стиль, інтерпретація, концертно-виконавська діяльність, магістр музичного мистецтваАнотація
У статті висвітлено питання формування виконавського стилю магістра музичного мистецтва у процесі підготовки до концертно-виконавської діяльності з огляду на інтерпретаційний аспект музично-творчої діяльності. Актуальність дослідження зумовлена динамікою розвитку виконавського мистецтва і, відтак, сталим інтересом науковців, педагогів-музикантів, викладачів-практиків до проблематики удосконалення виконавської майстерності музиканта загалом і виконавського стилю зокрема. Мета полягає у дослідженні феномену стилю у виконавському мистецтві, висвітленні аспектів формування виконавського стилю магістра музичного мистецтва у процесі підготовки до концертно-виконавської діяльності, обґрунтуванні впливу інтерпретаційної діяльності виконавця на означений процес. Методологія дослідження ґрунтується на комплексному застосуванні методів аналізу наукових джерел, узагальненні теоретичних положень, синтезі та систематизації отриманої інформації; використанні наукових підходів: компетентнісного, особистісно-зорієнтованого, практико-орієнтованого, герменевтичного, консолідаційного. У ході дослідження було проаналізовано дефініцію «виконавський стиль» та охарактеризовано її зміст у контексті освітнього процесу інструментально-виконавської підготовки магістра музичного мистецтва. Зʼясовано, що робоча програма дисципліни «Спеціальний інструмент» охоплює три модулі, зміст яких розроблено відповідно до логіки підготовки музиканта-виконавця до концертного виступу й отримання пролонгованого результату щодо формування виконавського стилю магістра музичного мистецтва. Зміст першого модуля охоплює теми щодо підбору репертуару та вирішення технічних завдань у процесі вивчення музичних творів програми. Зміст другого модуля розкриває феномен саморегуляції в процесі музично-виконавської та інтерпретаційної діяльності виконавця, охарактеризовує дефініції: виконавське музичне мислення, емпатійно-чуттєва сфера митця, творча інтуїція, артистизм. Зміст третього модуля окреслює передконцертний етап сценічно-виконавської діяльності музиканта. У висновку зазначено, що процес підготовки магістра музичного мистецтва до концертно-виконавської діяльності актуалізує оптимальні умови для розвитку особистості студента, є творчим полем для апробації множинних варіантів виконавських концепцій, набуття сценічного досвіду і, як результат, важливим чинником формування виконавського стилю.
Завантаження
Посилання
Давидов М.А. Теоретичні основи формування виконавської майстерності баяніста (акордеоніста) : підручник. К. : Музична Україна, 2004. 290 с.
Єргієв І.Д. Феномен авторсько-виконавської постнеокласичної творчості як наукова проблема (діалектично-творча колізія «автор–артист»). ВІСНИК НАКККіМ / [гол. ред. Денисюк Ж. З.]. К. : ІДЕЯ-ПРИНТ, 2020. Вип. І. С. 25–30.
Єременко О.В. Основи магістерської підготовки (теорія і практика реалізації в системі музично-педагогічної освіти) : навчальний посібник. Суми : СумДПУ, 2011. 292 с.
Катрич О.Т. Індивідуальний стиль музиканта-виконавця (теоретичні та естетичні аспекти) : автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 Київ. 2000. 17 с.
Ляшенко О. Д. Художня інтерпретація творів мистецтв в теорії та практиці наукового аналізу. Неперервна проф. освіта: теорія і практика. 2011. № 2. С. 58-63.
Малахова М.О. До питання розвитку музичного виконавського мислення студента-інструменталіста. Народно-інструментальне мистецтво на зламі XX-XXI століть : зб. матеріалів та тез XVІІ Міжнар. наук.-практ. конф. ДДПУ ім. І. Франка, 1 грудня 2023 р. / ред.-упоряд. А. Душний. Дрогобич : Посвіт, 2024. С. 31–34
Малахова М.О. Підготовка студента-інструменталіста до концертного виступу: практичний досвід. Актуальні дискурси мистецтва естради: традиції та європейська інтеграція : матеріали ІІ Всеукр. наук. конф. Київ, 21 квітня 2022 р. Київ : Київ. нац. ун-т культури і мистецтв, 2022. С. 34–39.
Освітньо-професійна програма 025.00.01. Музичне мистецтво другого (магістерського) рівня вищої освіти (нова редакція) / розроб. Олексюк О.М., Кондратенко Г.Г., Бондаренко Л.А., Юхименко Т.О. Київський університет імені Бориса Грінченка. 2021. 19 с. URL: https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/vstupnikam/im/mag/2024/OPP_MM.pdf (дата звернення 03.05.2024).
Рудницька О.П. Художня культура у виховній діяльності вчителя. Prace Naukowe. Pedagogika. 1999-2000-2001. 8-9-10. 2001. S. 713-716
Рябова О.В. Формування музично-стильових уявлень підлітків в умовах колективного музикування: автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.02. Суми. 2021. 23 с.
Спеціальний інструмент. Баян. Акордеон : робоча програма навчальної дисципліни для студентів зі спеціальності 025 «Музичне мистецтво» другого (магістерського) рівня вищої освіти освітньої програми 025.00.01. Музичне мистецтво / розроб. Малахова М.О. Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. Київ, 2023. 14 с. URL : https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/46439/1/M_Malakhova_Spetsialnyi%20instrument_magistr_FMMH.pdf (дата звернення 03.05.2024).
Ткач Ю.С. Індивідуальний виконавський стиль диригента-хормейстера як предмет теоретичного дослідження. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2018. № 3. С. 359-366.
Хмелюк М.О. Формування виконавського стилю майбутнього вчителя музичного мистецтва засобами виконавської інтерпретації. Педагогічна освіта: теорія і практика : збірник наукових праць. Вип.25 (2-2018). Ч.2. Кам’янець-Подільський, 2018. С. 120-125
Шевченко О.В. Консолідаційний підхід як методологічна основа формування вокально-виконавського досвіду майбутнього вчителя музичного мистецтва. Педагогічна освіта: теорія і практика : збірник наукових праць. / Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України [гол. ред. Лабунець В.М.]. – Вип.26 (1-2019). Ч.2. Кам’янець-Подільський, 2019. С.186-191
Шип С.В. Музична форма від звуку до стилю : навчальний посібник. Київ : Заповіт, 1998. 368 с.
Drozdova, O., Borysova, S., Plokhotnyuk, A., Goncharov, A., ; Kondratenko, G. (2023). Repertoire policy as a basis for the development of performance skills of an instrumentalist musician AD ALTA (13). с. 201-206. ISSN 1804-7890
Oleksiuk, O., Koval, A., & Rakhmanova, O. (2018). Decomposition of Educational Objectives in the Context of Hermeneutic Experience of Future Music Teachers Journal of History Culture and Art Research, 7 (5). с. 233-238. ISSN 2147-0626
Oleksiuk, O., Rebrova, O., & Mikulinska, O. (2019) Dramatic Hermeneutics as a Perspective Technology in the Artistic Education Journal of History Culture and Art Research, 8 (3). с. 100-112. ISSN 2147-0626
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.