Формування виконавського стилю магістра музичного мистецтва у процесі підготовки до концертно-виконавської діяльності: інтерпретаційний аспект

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.4.10

Ключові слова:

виконавський стиль, інтерпретація, концертно-виконавська діяльність, магістр музичного мистецтва

Анотація

У статті висвітлено питання формування виконавського стилю магістра музичного мистецтва у процесі підготовки до концертно-виконавської діяльності з огляду на інтерпретаційний аспект музично-творчої діяльності. Актуальність дослідження зумовлена динамікою розвитку виконавського мистецтва і, відтак, сталим інтересом науковців, педагогів-музикантів, викладачів-практиків до проблематики удосконалення виконавської майстерності музиканта загалом і виконавського стилю зокрема.  Мета полягає у  дослідженні феномену стилю у виконавському мистецтві, висвітленні аспектів формування виконавського стилю магістра музичного мистецтва у процесі підготовки до концертно-виконавської діяльності, обґрунтуванні впливу інтерпретаційної діяльності виконавця на означений процес. Методологія дослідження ґрунтується на комплексному застосуванні методів аналізу наукових джерел, узагальненні теоретичних положень, синтезі та систематизації отриманої інформації; використанні наукових підходів: компетентнісного, особистісно-зорієнтованого, практико-орієнтованого, герменевтичного, консолідаційного. У ході дослідження було проаналізовано дефініцію «виконавський стиль» та  охарактеризовано її зміст у контексті освітнього процесу інструментально-виконавської підготовки магістра музичного мистецтва. Зʼясовано, що робоча програма дисципліни «Спеціальний інструмент» охоплює три модулі, зміст яких розроблено відповідно до логіки підготовки музиканта-виконавця до концертного виступу й отримання пролонгованого результату щодо формування виконавського стилю магістра музичного мистецтва. Зміст першого модуля охоплює теми щодо підбору репертуару та вирішення технічних завдань у процесі вивчення музичних творів програми. Зміст другого модуля розкриває феномен саморегуляції  в процесі музично-виконавської та інтерпретаційної діяльності виконавця, охарактеризовує дефініції: виконавське музичне мислення, емпатійно-чуттєва сфера митця, творча інтуїція, артистизм. Зміст третього модуля окреслює передконцертний етап сценічно-виконавської діяльності музиканта. У висновку зазначено, що процес підготовки магістра музичного мистецтва до концертно-виконавської діяльності актуалізує оптимальні умови для розвитку особистості студента, є творчим полем для апробації множинних варіантів виконавських концепцій, набуття сценічного досвіду і, як результат, важливим чинником формування виконавського стилю.

 

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Давидов М.А. Теоретичні основи формування виконавської майстерності баяніста (акордеоніста) : підручник. К. : Музична Україна, 2004. 290 с.

Єргієв І.Д. Феномен авторсько-виконавської постнеокласичної творчості як наукова проблема (діалектично-творча колізія «автор–артист»). ВІСНИК НАКККіМ / [гол. ред. Денисюк Ж. З.]. К. : ІДЕЯ-ПРИНТ, 2020. Вип. І. С. 25–30.

Єременко О.В. Основи магістерської підготовки (теорія і практика реалізації в системі музично-педагогічної освіти) : навчальний посібник. Суми : СумДПУ, 2011. 292 с.

Катрич О.Т. Індивідуальний стиль музиканта-виконавця (теоретичні та естетичні аспекти) : автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 Київ. 2000. 17 с.

Ляшенко О. Д. Художня інтерпретація творів мистецтв в теорії та практиці наукового аналізу. Неперервна проф. освіта: теорія і практика. 2011. № 2. С. 58-63.

Малахова М.О. До питання розвитку музичного виконавського мислення студента-інструменталіста. Народно-інструментальне мистецтво на зламі XX-XXI століть : зб. матеріалів та тез XVІІ Міжнар. наук.-практ. конф. ДДПУ ім. І. Франка, 1 грудня 2023 р. / ред.-упоряд. А. Душний. Дрогобич : Посвіт, 2024. С. 31–34

Малахова М.О. Підготовка студента-інструменталіста до концертного виступу: практичний досвід. Актуальні дискурси мистецтва естради: традиції та європейська інтеграція : матеріали ІІ Всеукр. наук. конф. Київ, 21 квітня 2022 р. Київ : Київ. нац. ун-т культури і мистецтв, 2022. С. 34–39.

Освітньо-професійна програма 025.00.01. Музичне мистецтво другого (магістерського) рівня вищої освіти (нова редакція) / розроб. Олексюк О.М., Кондратенко Г.Г., Бондаренко Л.А., Юхименко Т.О. Київський університет імені Бориса Грінченка. 2021. 19 с. URL: https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/vstupnikam/im/mag/2024/OPP_MM.pdf (дата звернення 03.05.2024).

Рудницька О.П. Художня культура у виховній діяльності вчителя. Prace Naukowe. Pedagogika. 1999-2000-2001. 8-9-10. 2001. S. 713-716

Рябова О.В. Формування музично-стильових уявлень підлітків в умовах колективного музикування: автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.02. Суми. 2021. 23 с.

Спеціальний інструмент. Баян. Акордеон : робоча програма навчальної дисципліни для студентів зі спеціальності 025 «Музичне мистецтво» другого (магістерського) рівня вищої освіти освітньої програми 025.00.01. Музичне мистецтво / розроб. Малахова М.О. Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. Київ, 2023. 14 с. URL : https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/46439/1/M_Malakhova_Spetsialnyi%20instrument_magistr_FMMH.pdf (дата звернення 03.05.2024).

Ткач Ю.С. Індивідуальний виконавський стиль диригента-хормейстера як предмет теоретичного дослідження. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2018. № 3. С. 359-366.

Хмелюк М.О. Формування виконавського стилю майбутнього вчителя музичного мистецтва засобами виконавської інтерпретації. Педагогічна освіта: теорія і практика : збірник наукових праць. Вип.25 (2-2018). Ч.2. Кам’янець-Подільський, 2018. С. 120-125

Шевченко О.В. Консолідаційний підхід як методологічна основа формування вокально-виконавського досвіду майбутнього вчителя музичного мистецтва. Педагогічна освіта: теорія і практика : збірник наукових праць. / Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України [гол. ред. Лабунець В.М.]. – Вип.26 (1-2019). Ч.2. Кам’янець-Подільський, 2019. С.186-191

Шип С.В. Музична форма від звуку до стилю : навчальний посібник. Київ : Заповіт, 1998. 368 с.

Drozdova, O., Borysova, S., Plokhotnyuk, A., Goncharov, A., ; Kondratenko, G. (2023). Repertoire policy as a basis for the development of performance skills of an instrumentalist musician AD ALTA (13). с. 201-206. ISSN 1804-7890

Oleksiuk, O., Koval, A., & Rakhmanova, O. (2018). Decomposition of Educational Objectives in the Context of Hermeneutic Experience of Future Music Teachers Journal of History Culture and Art Research, 7 (5). с. 233-238. ISSN 2147-0626

Oleksiuk, O., Rebrova, O., & Mikulinska, O. (2019) Dramatic Hermeneutics as a Perspective Technology in the Artistic Education Journal of History Culture and Art Research, 8 (3). с. 100-112. ISSN 2147-0626

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

[1]
М. Малахова, «Формування виконавського стилю магістра музичного мистецтва у процесі підготовки до концертно-виконавської діяльності: інтерпретаційний аспект», OD, вип. 47, вип. 4, Груд 2024.

Номер

Розділ

Теорія і практика професійної освіти