The formation of the individual performance style of a future master of musical arts while preparing for concert performance: an interpretive aspect
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.4.10Keywords:
індивідуальний виконавський стиль, інтерпретація, концертно-виконавська діяльність, майбутній магістр музичного мистецтва, individual performing style, concert performance, interpretation, a future master of musical arts performance styleAbstract
The article highlights the problem of how a master of musical arts develops their performance style while preparing for concert performances in terms of the interpretive aspect of musical-creative activity. The topicality of the research is determined by the dynamics of performing arts development and, as a result, the ongoing interest of scientists, music educators, and practicing teachers in enhancing musicians' performance skills in general and performance style in particular. The purpose of this research is to examine the phenomenon of style in the performing arts, to emphasize the ways in which a master of musical arts develops their performance style in the lead-up to a concert, and to support the impact of the performer's interpretative activity on the process of preparation. The research methodology is based on the complex application of methods of analysis of scientific resources, generalization of theoretical provisions, synthesis and systematization of received information; using scientific approaches: competence-based, person-oriented, practice-oriented, hermeneutic, and consolidation approaches. During the study, the definition of "performance style" has been examined, and its characteristics have been described in the context of the educational process of instrumental and performance training for a master of musical arts. The syllabus of the discipline "Special Instrument" has been discovered to cover three modules, the content of which is developed under the logic of preparing a musician-performer for a concert performance and achieving a long-term result in the formation of the performance style of a master of musical arts. The content of the first module focuses on issues pertaining to repertoire selection and technical problem-solving when studying the program's musical pieces. The content of the second module reveals the phenomenon of self-regulation in the process of musical performance and the interpretative activity of the performer. It also defines terms such as musical performance thinking, the artist's empathic-sensual sphere, creative intuition, and artistry. The third module covers the pre-concert phase of a musician's stage performance. According to the conclusion, the process of preparing a master of musical arts for concert performance creates optimal conditions for the development of an artist's personality, serves as a creative field for testing various variants of performing concepts, gaining stage experience, and, ultimately, plays a significant role in the formation of the performing style.
Downloads
References
Давидов М.А. Теоретичні основи формування виконавської майстерності баяніста (акордеоніста) : підручник. К. : Музична Україна, 2004. 290 с.
Єргієв І.Д. Феномен авторсько-виконавської постнеокласичної творчості як наукова проблема (діалектично-творча колізія «автор–артист»). ВІСНИК НАКККіМ / [гол. ред. Денисюк Ж. З.]. К. : ІДЕЯ-ПРИНТ, 2020. Вип. І. С. 25–30.
Єременко О.В. Основи магістерської підготовки (теорія і практика реалізації в системі музично-педагогічної освіти) : навчальний посібник. Суми : СумДПУ, 2011. 292 с.
Катрич О.Т. Індивідуальний стиль музиканта-виконавця (теоретичні та естетичні аспекти) : автореф. дис... канд. мистецтвознав.: 17.00.03 Київ. 2000. 17 с.
Ляшенко О. Д. Художня інтерпретація творів мистецтв в теорії та практиці наукового аналізу. Неперервна проф. освіта: теорія і практика. 2011. № 2. С. 58-63.
Малахова М.О. До питання розвитку музичного виконавського мислення студента-інструменталіста. Народно-інструментальне мистецтво на зламі XX-XXI століть : зб. матеріалів та тез XVІІ Міжнар. наук.-практ. конф. ДДПУ ім. І. Франка, 1 грудня 2023 р. / ред.-упоряд. А. Душний. Дрогобич : Посвіт, 2024. С. 31–34
Малахова М.О. Підготовка студента-інструменталіста до концертного виступу: практичний досвід. Актуальні дискурси мистецтва естради: традиції та європейська інтеграція : матеріали ІІ Всеукр. наук. конф. Київ, 21 квітня 2022 р. Київ : Київ. нац. ун-т культури і мистецтв, 2022. С. 34–39.
Освітньо-професійна програма 025.00.01. Музичне мистецтво другого (магістерського) рівня вищої освіти (нова редакція) / розроб. Олексюк О.М., Кондратенко Г.Г., Бондаренко Л.А., Юхименко Т.О. Київський університет імені Бориса Грінченка. 2021. 19 с. URL: https://kubg.edu.ua/images/stories/Departaments/vstupnikam/im/mag/2024/OPP_MM.pdf (дата звернення 03.05.2024).
Рудницька О.П. Художня культура у виховній діяльності вчителя. Prace Naukowe. Pedagogika. 1999-2000-2001. 8-9-10. 2001. S. 713-716
Рябова О.В. Формування музично-стильових уявлень підлітків в умовах колективного музикування: автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.02. Суми. 2021. 23 с.
Спеціальний інструмент. Баян. Акордеон : робоча програма навчальної дисципліни для студентів зі спеціальності 025 «Музичне мистецтво» другого (магістерського) рівня вищої освіти освітньої програми 025.00.01. Музичне мистецтво / розроб. Малахова М.О. Київ. ун-т ім. Б. Грінченка. Київ, 2023. 14 с. URL : https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/46439/1/M_Malakhova_Spetsialnyi%20instrument_magistr_FMMH.pdf (дата звернення 03.05.2024).
Ткач Ю.С. Індивідуальний виконавський стиль диригента-хормейстера як предмет теоретичного дослідження. Вісник Національної академії керівних кадрів культури і мистецтв. 2018. № 3. С. 359-366.
Хмелюк М.О. Формування виконавського стилю майбутнього вчителя музичного мистецтва засобами виконавської інтерпретації. Педагогічна освіта: теорія і практика : збірник наукових праць. Вип.25 (2-2018). Ч.2. Кам’янець-Подільський, 2018. С. 120-125
Шевченко О.В. Консолідаційний підхід як методологічна основа формування вокально-виконавського досвіду майбутнього вчителя музичного мистецтва. Педагогічна освіта: теорія і практика : збірник наукових праць. / Кам’янець-Подільський національний університет імені Івана Огієнка; Інститут педагогіки НАПН України [гол. ред. Лабунець В.М.]. – Вип.26 (1-2019). Ч.2. Кам’янець-Подільський, 2019. С.186-191
Шип С.В. Музична форма від звуку до стилю : навчальний посібник. Київ : Заповіт, 1998. 368 с.
Drozdova, O., Borysova, S., Plokhotnyuk, A., Goncharov, A., ; Kondratenko, G. (2023). Repertoire policy as a basis for the development of performance skills of an instrumentalist musician AD ALTA (13). с. 201-206. ISSN 1804-7890
Oleksiuk, O., Koval, A., & Rakhmanova, O. (2018). Decomposition of Educational Objectives in the Context of Hermeneutic Experience of Future Music Teachers Journal of History Culture and Art Research, 7 (5). с. 233-238. ISSN 2147-0626
Oleksiuk, O., Rebrova, O., & Mikulinska, O. (2019) Dramatic Hermeneutics as a Perspective Technology in the Artistic Education Journal of History Culture and Art Research, 8 (3). с. 100-112. ISSN 2147-0626
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2024 Educological discourse
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by-nc/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.