Особливості самоосвіти школярів в умовах цифрового світу
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.3.2Ключові слова:
самоосвіта, самоосвітня діяльність, самоосвітня компетентність, регіональність, школярі, особливості самоосвітиАнотація
Анотація. У статті розглянуто історичний ракурс феномену самоосвіти, який засвідчив виключне зростання її ролі у побудові неперервної освітньої траєкторії особистості задля її реалізації, а також поглибленням її особистісної спрямованості. Завдяки дослідженню вікових особливостей самоосвітньої діяльності школярів встановлено поетапність накопичення знань, умінь, навичок та особистісних якостей, необхідних для її здійснення. Викоремлено чотири етапи формування вікових особливостей самоосвітньої діяльності школярів – пропедевтичний (молодший шкільний вік), підготовчий (передпідлітковий вік), формувальний (підлітковий вік), розвитковий (старший шкільний вік). Базовим етапом визначено основну школа як період, коли у школярів закладаються і формуються знання, уміння та навички, мотивація та інтерес до навчання, самооцінка та рефлексія власної діяльності. Цей період є найбільш сенситивним до впливу на самоосвітню компетентність школярів у тому числі, завдяки віковим особливостям передпідліткового та підліткового віку, коли усвідомлення індивідуальності та потреба у самостійності постають провідними мотивами особистісного розвитку. Даний період є визначальним для формування стійких знань, умінь, навичок та особистісних якостей, які в подальшому мають бути використані для вирішення складних завдань юнацького віку із особистісного становлення. Обґрунтовано, що цифрові технології мають значний потенціал для самоосвіти та розвитку школяра. Вони стають ефективними інструментами для збагачення освітнього процесу та забезпечення доступу до інформації в будь-який час. Засоби цифрових технологій відкривають широкі можливості для самоосвіти та особистісного розвитку школярів. Запропоновано класифікацію засобів цифрових технологій за провідною метою використання у самоосвітній діяльності: цифрові ресурси-джерела освітньої інформації; цифрові діяльнісні середовища; цифрові ресурси для самоконтролю та самодіагностики; цифрові ресурси для організації персоналізованого навчання; цифрові ресурси зі створення власного освітнього контенту; цифрові ресурси для забезпечення комунікації. Перспективними напрямами подальших наукових розвідок постає встановлення педагогічних умов формування самоосвітньої компетентності учнів 5-9 класів закладів загальної середньої освіти з використанням цифрових технологій.
Завантаження
Посилання
Авдєєв Л.Г. Особливості професійного відбору в службі зайнятості. Ринок праці та зайнятість населення. 2006. № 3. С. 30–32.
Власова О.І. Педагогічна психологія: навч. посіб. URL: https://subject.com.ua/psychology/pedagog_psychology/36.html
Гайда В.Я. Критерії та показники рівня сформованості самоосвітньої компетентності учнів закладів загальної середньої освіти. URL: https://pednauk.cuspu.edu.ua/index.php/pednauk/article/view/445/389
Гайда В.Я. Структура самоосвітньої компетентності учнів закладів загальної середньої освіти. URL: http://dspace.tnpu.edu.ua/bitstream/123456789/14926/1/11_Haida.pdf
Державний стандарт базової середньої освіти. URL: https://www.kmu.gov.ua/npas/pro-deyaki-pitannya-derzhavnih-standartiv-povnoyi-zagalnoyi-serednoyi-osviti-i300920-898
Джаман Т.В. Неперервна освіта як головний системоутворювальний фактор формування особистості. URL: http://pedagogy-journal.kpu.zp.ua/archive/2019/66/part_1/34.pdf
Дмитрієва С.М., Бутузова Л.П. Психологічні особливості самооцінки та рівня домагань старшокласників. Наука і освіта: науково-практичний журнал Південного наукового центру НАПН України. 2016. № 5. С. 166–172.
Зайченко І.В. Педагогіка: навч. посіб. для студ. вищ. пед. навч. закл. Київ: Освіта України, КНТ, 2008. С. 528.
Канюк С.С. Психологія мотивації: навч. посіб. Київ: Либідь, 2002. С. 238–248.
Коваленко Н.В. Формування самоосвітньої компетентності учнів основної школи сільської місцевості: автореф. дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.09. Київ, 2009. С. 20.
Кузьма-Качур М.І., Говрат М.В., Чорноличак О.М. Самоосвіта вчителя: історичний аспект. URL: http://dspace-s.msu.edu.ua:8080/bitstream/123456789/8187/1/Teacher%27s%20_self-education_%20historical%20_aspect.pdf
Лисенко Л.М. Методичні рекомендації з навчальної дисципліни «Вікова психологія» для здобувачів вищої освіти першого (бакалаврського) рівня зі спеціальності 053 Психологія. Харків: ХНПУ ім. Г.С. Сковороди, 2020. С. 113.
Майстрюк І.С. Етапність у формуванні самоосвітньої компетентності школярів. Психолого-педагогічні проблеми вищої і середньої освіти в умовах сучасних викликів: теорія і практика: м-ли VIІ Міжнар. наук.-практ. конф. (16–18 березня 2023 р., м. Харків). Харків: ХНПУ ім. Г.С. Сковороди, 2023. С. 852–855.
Майстрюк І.С. Цифрові технології в самоосвіті школярів. Цифрова трансформація освіти та науки: м-ли І Всеукр. наук.-практич. конф. (2–3 березня 2023 р., м. Харків). Харків: ХНПУ ім. Г.С. Сковороди, 2023. C. 120–122.
Майстрюк І.С., Пономарьова Н.О. Інтернет-ресурси для організації самоосвіти школярів. Наумовські читання: м-ли XIХ науково-практичної конференції студентів і молодих вчених (23–24 листопада 2021 р., м. Харків). Харків: ХНПУ ім. Г.С. Сковороди, 2021. С. 76–77.
Майстрюк І.С., Пономарьова Н.О. Порівняльний аналіз інтернет-ресурсів для самоосвіти школярів. Інноваційні педагогічні технології в цифровій школі: м-ли V Всеукр. (з міжнародною участю) наук.-практич. конф. молодих учених (10–11 травня 2023 р., м. Харків) / [упор.: Н. Пономарьова, Н. Олефіренко, В. Андрієвська]. Харків, 2023. С. 150–152.
Назарець Л., Руденко Н. Формування мотивації навчальної діяльності здобувачів вищої освіти. Філософія освітнього простору: психологічний вимір: кол. моногр.; під ред. Р.В. Павелківа, Н.В. Корчакової. Київ: Вид-во «Центр учбової літератури», 2021. С. 29–54.
Назарець Л.М., Гаврилюк О.А. Вплив вікових особливостей на мотивацію навчальної діяльності школярів. URL: https://www.rshu.edu.ua/images/nauka/03_mol_nv/stud_digest_2021_4.pdf#page=26
Негода О.Р. Самоосвіта як соціальний феномен. URL: https://er.nau.edu.ua/handle/NAU/55295
Нова українська школа: концептуальні засади реформування середньої школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf
Нова українська школа: путівник для вчителя 5–6 класів: навч.-метод. посіб. / за ред. А.Л. Черній; відп за вип. В.М. Салтишева. Рівне: РОІППО, 2022. С. 168.
Парфілова С.Л., Павлущенко Н.М., Шаповалова О.В., Бутенко В.Г. Формування пізнавальної мотивації і вікових особливостей молодших школярів. Science and Education a New Dimension. Pedagogy and Psychology. 2020 May. VIII (91). С. 37–40.
Тесленко В.В. Самоосвіта старшокласників у загальноосвітньому навчальному закладі. URL: https://lib.iitta.gov.ua/9310/1/%D0%A2%D0%B5%D1%81%D0%BB%D0%B5%D0%BD%D0%BA%D0%BE_04-2014.pdf
Шапошнікова Л.М. Розвиток ідей про самоосвіту школярів в історії вітчизняної педагогіки (кінець ХІХ — поч. ХХ ст.): автореф. дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.01. Житомир, 2007. 19 с.
Шаренкова Т.О. Організація самоосвіти вчителя у вітчизняній теорії і практиці (кінець XIX — початок XX століття): дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.01 «Загальна педагогіка та історія педагогіки» / Житомир. держ. ун-т ім. І. Франка. Житомир, 2017. 244 с.
Яворська Т.М. Соціально-історичні передумови розвитку самоосвітньої діяльності особистості: теоретичний аспект. URL: http://dspace.pnpu.edu.ua/bitstream/123456789/5372/1/Javorska.pdf
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.