Інноваційні підходи до формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів у вищих військових навчальних закладах України
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.4.6Ключові слова:
managerial competence, approaches, future officers of communications units, professional training, higher military educational institutionАнотація
У статті узагальнено та проаналізовано досвід застосування інноваційних підходів до формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів підрозділів зв’язку в процесі професійної підготовки у вищих військових навчальних закладах України. Визначено, що методи навчання та технологія формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів підрозділів зв’язку визначаються з урахуванням функцій управлінської діяльності офіцерів зазначених підрозділів і сукупності управлінських якостей, які потрібно вдосконалити, щоб сформувати комплекс компонентів управлінської компетентності кваліфікованого керівника військового підрозділу. Авторами схарактеризовано особливості формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів через застосування в освітньому процесі вищих військових навчальних закладів України: ділових (командно-штабних) ігор, навчання на основі імітаційного моделювання; інформаційно-комунікативних технологій; тренінгових технологій і методів фасилітації; проблемного навчання та ситуаційного підходу, що забезпечує цілісність, безперервність й професійну орієнтованість освітнього процесу у вищих військових навчальних закладах України щодо формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів підрозділів зв’язку. Виявлено, що застосування систем імітаційного моделювання у підготовці військових фахівців дозволяє: значно скоротити вартість тактичних, тактико-спеціальних та інших навчань, які проводяться в реальному вимірі на полігонах; урізноманітнити можливі сценарії бойових операцій, що дозволить досягти широкого спектру навчальних цілей та відпрацювати тактику й прийоми дій, які важко відтворити в реальному середовищі та вимагають певного допоміжного обладнання, несуть ризики екологічній безпеці та життю і здоров’ю військовослужбовців; підвищити рівень тактичної підготовки командирів різної ланки, що в подальшому може зберегти життя та здоров’я військовослужбовців під час реальних бойових дій. Розглянуто специфіку застосування інноваційних засобів для підготовки офіцерів підрозділів зв’язку. Проводиться низка професійно орієнтованих тренінгів, а також розгорнуто та впроваджено навчально-тренувальний комплекс із програмною платформою, що забезпечує контроль фізичного, програмного та віртуального середовища. Цей комплекс дозволяє впроваджувати та керувати сценаріями проведення тренувань і практичних вправ за напрямом захисту інформації та кіберзахисту, зокрема з можливістю віддаленого підключення
користувачів з інших військових частин та організацій. Застосування зазначених інноваційних засобів відбувається в межах формальної, неформальної та інформальної освіти, водночас вони мають різний рівень впливу на формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів підрозділів зв’язку.
Завантаження
Посилання
Batkivshchyna ta chest. (2021). [Motherland and Honour]. Kruty Heroes Military Institute of Telecommunications and Information Technology, Ed. K. Klymchenko, December 2021 [in Ukrainian]. https://www.viti.edu.ua/files/newspaper/magazine_59.pdf
Boyko, O., Mytsenko, D., & Romanyshyn, A. (2009). Psykholoho-pedahohichnyi praktykum liderstva komandyra vzvodu (roty) [Psycho-Pedagogical Practicum of Platoon (company)] Commander’s Leadership]. Training-method. manual, Lviv: ASV, 153 p. [in Ukrainian].
Kos, M. (2018). Imitatsiine modeliuvannia v protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnikh ofitseriv taktychnoho rivnia yak naukovo-pedahohichna problema [Simulation Modelling in a Process of Professional Training of Future Offisers at the Tactical Level as a Scientific-Pedagogical Problem]. Young Scientist, No. 5 (57), May, 112–115 [in Ukrainian].
Maistrenko, O., Bubenshchikov, R., & Stetsiv, S. (2020). Zastosuvannia zasobiv imitatsiinoho modeliuvannia u protsesi pidhotovky maibutnikh ofitseriv zbroinykh syl Ukrainy do vykonannia sluzhbovykh oboviazkiv [The Use of Simulation Modelling Tools in a Practical Training for the Prospective Officers of the Armed Forces of Ukraine]. Information Technologies and Learning Tools, 75, 186–201 [in Ukrainian].
Miroshnichenko, V. (2005). Pedahohichna hra u zmisti profesiynoyi pidhotovky kursantiv [Pedagogical Game in the Content of Professional Training of Cadets]. Journal of Zhytomyr Ivan Franko State University. Pedagogical Sciences, Vol. 24, 102–105 [in Ukrainian].
Osnovy praktychnoi psykholohii. (1999). [Fundamentals of Practical Psychology]. Eds.V. Panok, T. Tytarenko, N. Chepeleva, et. al, textbook, Kyiv, 536 p. [in Ukrainian].
Pavlenko, O. (2019). Napriamky zaprovadzhennia system imitatsiinoho modeliuvannia pid chas pidhotovky viiskovykh fakhivtsiv [Directions of introduction of simulation modeling systems while the training military specialists]. «Priority areas of development of telecommunication systems and special purpose networks. The use of units, complexes, means of communication and automation in the operation of the United Forces»: coll. of materials XII scientific and practical. conf. (November 14–15, 2019), 177–178 [in Ukrainian].
Povstyn, O. (2018). Formuvannia upravlinskykh yakostei u maibutnikh fakhivtsiv u haluzi bezpeky lyudyny [The Forming of Management Qualities in Future Specialists in the Field of Human Security]. Youth and Market, 1(156), 127–135 [in Ukrainian].
Shapran, O. (2014). Tekhnolohii formuvannia upravlinskoi kompetentnosti maibutnikh kerivnykiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Technologies for the Formation of Management Competence of Future Managers in the System of Postgraduate Pedagogical Education]. Scientific works. Pedagogy, Issue 239, Volume 251, 143–146 [in Ukrainian].
Shevchenko, K. (2014). Pedahohichna fasylitatsiia u konteksti profesiinoi kompetentnosti vchytelia [Pedagogical Facilitation in the Context of the Teacher’s Professional Competence]. Psychological Sciences, Vol. 2.13(109), 258–263 [in Ukrainian].
Sobko, V. (2013). Detalizatsiia struktury modeli rozvytku profesiinoi kompetentnosti ofitserivprykordonnykiv u fakhovii pidhotovtsi shliakhom vykorystannia dilovykh ihor [Detailing the Structure of the Model of Development of Professional Competence of Border Officers in Professional Training by Using Business Games]. Collection of scientific works of the Khmelnytskyi Institute of Social Technologies of the University «Ukraine», 1 (7), 216–219 [in Ukrainian].
Vidomosti pro samootsiniuvannia osvitnioi prohramy 49847 «Informatsiini systemy ta tekhnolohii», 2023 [Information on the self-evaluation of the educational program 49847 «Information Systems and Technologies»]. Kruty Heroes Military Institute of Telecommunications and Information Technology [in Ukrainian]. https://www.viti.edu.ua/files/accreditation/2023/Statement%20of%20self-esteem%20EPP%20126%20(2023).pdf
Voloshko, H. (2016). Fasyiatyvnyi pidkhid u diialnosti vykladacha yak suchasnyi napriam reformuvannia vyshchoi osvity [Facilititing Approach in Teacher’s Activities as a Modern Direction of Higher Education Reforming]. Pedagogical Sciences: Theory, history, innovative technologies, 9 (63), 96–106 [in Ukrainian].
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.