Інноваційні підходи до формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів у вищих військових навчальних закладах України

Автор(и)

  • Сергій Заболотний Національна академія державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0003-3714-8570
  • Олег Павленко Військовbq інститут телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут https://orcid.org/0000-0001-8752-1949
  • Олена Заболотна Національна академія імені Богдана Хмельницького Державної прикордонної служби України https://orcid.org/0000-0001-8501-0555
  • Наталія Потапчук Національна академія державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0001-8303-6196
  • Ірина Ковальська Національна академія державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-7440-2497

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.4.6

Ключові слова:

managerial competence, approaches, future officers of communications units, professional training, higher military educational institution

Анотація

У статті узагальнено та проаналізовано досвід застосування інноваційних підходів до формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів підрозділів зв’язку в процесі професійної підготовки у вищих військових навчальних закладах України. Визначено, що методи навчання та технологія формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів підрозділів зв’язку визначаються з урахуванням функцій управлінської діяльності офіцерів зазначених підрозділів і сукупності управлінських якостей, які потрібно вдосконалити, щоб сформувати комплекс компонентів управлінської компетентності кваліфікованого керівника військового підрозділу. Авторами схарактеризовано особливості формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів через застосування в освітньому процесі вищих військових навчальних закладів України: ділових (командно-штабних) ігор, навчання на основі імітаційного моделювання; інформаційно-комунікативних технологій; тренінгових технологій і методів фасилітації; проблемного навчання та ситуаційного підходу, що забезпечує цілісність, безперервність й професійну орієнтованість освітнього процесу у вищих військових навчальних закладах України щодо формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів підрозділів зв’язку. Виявлено, що застосування систем імітаційного моделювання у підготовці військових фахівців дозволяє: значно скоротити вартість тактичних, тактико-спеціальних та інших навчань, які проводяться в реальному вимірі на полігонах; урізноманітнити можливі сценарії бойових операцій, що дозволить досягти широкого спектру навчальних цілей та відпрацювати тактику і прийоми дій, які важко відтворити в реальному середовищі і вимагає певного допоміжного обладнання, несе ризики екологічній безпеці та життю і здоров’ю військовослужбовців; підвищити рівень тактичної підготовки командирів різної ланки, що в подальшому може зберегти життя та здоров’я військовослужбовців під час реальних бойових дій. Розглянуто специфіку застосування інноваційних засобів для підготовки офіцерів підрозділів зв’язку: проводиться низка професійно-орієнтованих тренінгів, розгорнуто та впроваджено навчально-тренувальний комплекс, із програмною платформою, що дозволяє здійснювати контроль фізичного, програмного та віртуального середовища, впроваджувати та керувати сценаріями проведення тренувань, практичних вправ за напрямом захисту інформації та кіберзахисту, в тому числі з можливістю віддаленого підключення користувачів від інших військових частин та організацій. Застосування зазначених інноваційних засобів відбувається в межах формальної, неформальної та інформальної освіти, водночас вони мають різний рівень впливу на формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів підрозділів зв'язку.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Повстин О. Формування управлінських якостей у майбутніх фахівців у галузі безпеки людини. Молодь і ринок №1 (156), 2018, 127-135.

Мірошніченко В. Педагогічна гра у змісті професійної підготовки курсантів. Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка, Вип. 24, 2005, 102-105.

Собко В. Деталізація структури моделі розвитку професійної компетентності офіцерів-прикордонників у фаховій підготовці шляхом використання ділових ігор. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», №1(7)/2013, 216-219.

Павленко О. Напрямки запровадження систем імітаційного моделювання під час підготовки військових фахівців. «Пріоритетні напрямки розвитку телекомунікаційних систем та мереж спеціального призначення. Застосування підрозділів, комплексів, засобів зв’язку та автоматизації в операції Об’єднаних сил»: зб. матеріалів ХІI науково-практ. конф. (14– 15 листопада 2019), 177-178.

Майстренко, O. Бубенщиков, Р., Стеців, С. Застосування засобів імітаційного моделювання у процесі підготовки майбутніх офіцерів збройних сил України до виконання службових обов'язків. Information Technologies and Learning Tools. 75. 2020, 186-201.

Кос М. Імітаційне моделювання в процесі професійної підготовки майбутніх офіцерів тактичного рівня як науково-педагогічна проблема. Young Scientist, № 5 (57), May, 2018, 112-115.

Шевченко К. Педагогічна фасилітація у контексті професійної компетентності вчителя. Психологічні науки. Вип. 2.13 (109), 2014, 258–263.

Волошко Г. Фасилятивний підхід у діяльності викладача як сучасний напрям реформування вищої освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 9 (63), 2016, 96-106.

Відомості про самооцінювання освітньої програми 49847 «Інформаційні системи та технології», Військовий інститут телекомунікацій та інформатизації ім. Героїв Крут https://www.viti.edu.ua/files/accreditation/2023/Statement%20of%20self-esteem%20EPP%20126%20(2023).pdf

Бойко О., Миценко Д., Романишин А. Психологопедагогічний практикум лідерства командира взводу (роти): Навч.- метод. посібн. Львів: АСВ, 2009. 153 с.

Основи практичної психології / В. Панок, Т. Титаренко, Н. Чепелєва та ін.: Підручник. Київ: 1999. 536 с.

Шапран О. Технології формування управлінської компетентності майбутніх керівників у системі післядипломної педагогічної освіти. Наукові праці. Педагогіка. Випуск 239. Том 251, 2014,143-146.

Батьківщина та честь, Військовий інститут телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут. Головний редактор: К. Климченко, грудень 2021, https://www.viti.edu.ua/files/newspaper/magazine_59.pdf

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

[1]
С. Заболотний, О. Павленко, О. Заболотна, Н. Потапчук, і І. Ковальська, «Інноваційні підходи до формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів у вищих військових навчальних закладах України », OD, вип. 47, вип. 4, Груд 2024.

Номер

Розділ

Компетентнісний підхід в освіті