Інноваційні підходи до формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів у вищих військових навчальних закладах України

Автор(и)

  • Сергій Заболотний Національна академія державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0003-3714-8570
  • Олег Павленко Військовbq інститут телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут https://orcid.org/0000-0001-8752-1949
  • Олена Заболотна Національна академія імені Богдана Хмельницького Державної прикордонної служби України https://orcid.org/0000-0001-8501-0555
  • Наталія Потапчук Національна академія державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0001-8303-6196
  • Ірина Ковальська Національна академія державної прикордонної служби України імені Богдана Хмельницького https://orcid.org/0000-0002-7440-2497

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.4.6

Ключові слова:

managerial competence, approaches, future officers of communications units, professional training, higher military educational institution

Анотація

У статті узагальнено та проаналізовано досвід застосування інноваційних підходів до формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів підрозділів зв’язку в процесі професійної підготовки у вищих військових навчальних закладах України. Визначено, що методи навчання та технологія формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів підрозділів зв’язку визначаються з урахуванням функцій управлінської діяльності офіцерів зазначених підрозділів і сукупності управлінських якостей, які потрібно вдосконалити, щоб сформувати комплекс компонентів управлінської компетентності кваліфікованого керівника військового підрозділу. Авторами схарактеризовано особливості формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів через застосування в освітньому процесі вищих військових навчальних закладів України: ділових (командно-штабних) ігор, навчання на основі імітаційного моделювання; інформаційно-комунікативних технологій; тренінгових технологій і методів фасилітації; проблемного навчання та ситуаційного підходу, що забезпечує цілісність, безперервність й професійну орієнтованість освітнього процесу у вищих військових навчальних закладах України щодо формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів підрозділів зв’язку. Виявлено, що застосування систем імітаційного моделювання у підготовці військових фахівців дозволяє: значно скоротити вартість тактичних, тактико-спеціальних та інших навчань, які проводяться в реальному вимірі на полігонах; урізноманітнити можливі сценарії бойових операцій, що дозволить досягти широкого спектру навчальних цілей та відпрацювати тактику й прийоми дій, які важко відтворити в реальному середовищі та вимагають певного допоміжного обладнання, несуть ризики екологічній безпеці та життю і здоров’ю військовослужбовців; підвищити рівень тактичної підготовки командирів різної ланки, що в подальшому може зберегти життя та здоров’я військовослужбовців під час реальних бойових дій. Розглянуто специфіку застосування інноваційних засобів для підготовки офіцерів підрозділів зв’язку. Проводиться низка професійно орієнтованих тренінгів, а також розгорнуто та впроваджено навчально-тренувальний комплекс із програмною платформою, що забезпечує контроль фізичного, програмного та віртуального середовища. Цей комплекс дозволяє впроваджувати та керувати сценаріями проведення тренувань і практичних вправ за напрямом захисту інформації та кіберзахисту, зокрема з можливістю віддаленого підключення
користувачів з інших військових частин та організацій. Застосування зазначених інноваційних засобів відбувається в межах формальної, неформальної та інформальної освіти, водночас вони мають різний рівень впливу на формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів підрозділів зв’язку.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Batkivshchyna ta chest. (2021). [Motherland and Honour]. Kruty Heroes Military Institute of Telecommunications and Information Technology, Ed. K. Klymchenko, December 2021 [in Ukrainian]. https://www.viti.edu.ua/files/newspaper/magazine_59.pdf

Boyko, O., Mytsenko, D., & Romanyshyn, A. (2009). Psykholoho-pedahohichnyi praktykum liderstva komandyra vzvodu (roty) [Psycho-Pedagogical Practicum of Platoon (company)] Commander’s Leadership]. Training-method. manual, Lviv: ASV, 153 p. [in Ukrainian].

Kos, M. (2018). Imitatsiine modeliuvannia v protsesi profesiinoi pidhotovky maibutnikh ofitseriv taktychnoho rivnia yak naukovo-pedahohichna problema [Simulation Modelling in a Process of Professional Training of Future Offisers at the Tactical Level as a Scientific-Pedagogical Problem]. Young Scientist, No. 5 (57), May, 112–115 [in Ukrainian].

Maistrenko, O., Bubenshchikov, R., & Stetsiv, S. (2020). Zastosuvannia zasobiv imitatsiinoho modeliuvannia u protsesi pidhotovky maibutnikh ofitseriv zbroinykh syl Ukrainy do vykonannia sluzhbovykh oboviazkiv [The Use of Simulation Modelling Tools in a Practical Training for the Prospective Officers of the Armed Forces of Ukraine]. Information Technologies and Learning Tools, 75, 186–201 [in Ukrainian].

Miroshnichenko, V. (2005). Pedahohichna hra u zmisti profesiynoyi pidhotovky kursantiv [Pedagogical Game in the Content of Professional Training of Cadets]. Journal of Zhytomyr Ivan Franko State University. Pedagogical Sciences, Vol. 24, 102–105 [in Ukrainian].

Osnovy praktychnoi psykholohii. (1999). [Fundamentals of Practical Psychology]. Eds.V. Panok, T. Tytarenko, N. Chepeleva, et. al, textbook, Kyiv, 536 p. [in Ukrainian].

Pavlenko, O. (2019). Napriamky zaprovadzhennia system imitatsiinoho modeliuvannia pid chas pidhotovky viiskovykh fakhivtsiv [Directions of introduction of simulation modeling systems while the training military specialists]. «Priority areas of development of telecommunication systems and special purpose networks. The use of units, complexes, means of communication and automation in the operation of the United Forces»: coll. of materials XII scientific and practical. conf. (November 14–15, 2019), 177–178 [in Ukrainian].

Povstyn, O. (2018). Formuvannia upravlinskykh yakostei u maibutnikh fakhivtsiv u haluzi bezpeky lyudyny [The Forming of Management Qualities in Future Specialists in the Field of Human Security]. Youth and Market, 1(156), 127–135 [in Ukrainian].

Shapran, O. (2014). Tekhnolohii formuvannia upravlinskoi kompetentnosti maibutnikh kerivnykiv u systemi pisliadyplomnoi pedahohichnoi osvity [Technologies for the Formation of Management Competence of Future Managers in the System of Postgraduate Pedagogical Education]. Scientific works. Pedagogy, Issue 239, Volume 251, 143–146 [in Ukrainian].

Shevchenko, K. (2014). Pedahohichna fasylitatsiia u konteksti profesiinoi kompetentnosti vchytelia [Pedagogical Facilitation in the Context of the Teacher’s Professional Competence]. Psychological Sciences, Vol. 2.13(109), 258–263 [in Ukrainian].

Sobko, V. (2013). Detalizatsiia struktury modeli rozvytku profesiinoi kompetentnosti ofitserivprykordonnykiv u fakhovii pidhotovtsi shliakhom vykorystannia dilovykh ihor [Detailing the Structure of the Model of Development of Professional Competence of Border Officers in Professional Training by Using Business Games]. Collection of scientific works of the Khmelnytskyi Institute of Social Technologies of the University «Ukraine», 1 (7), 216–219 [in Ukrainian].

Vidomosti pro samootsiniuvannia osvitnioi prohramy 49847 «Informatsiini systemy ta tekhnolohii», 2023 [Information on the self-evaluation of the educational program 49847 «Information Systems and Technologies»]. Kruty Heroes Military Institute of Telecommunications and Information Technology [in Ukrainian]. https://www.viti.edu.ua/files/accreditation/2023/Statement%20of%20self-esteem%20EPP%20126%20(2023).pdf

Voloshko, H. (2016). Fasyiatyvnyi pidkhid u diialnosti vykladacha yak suchasnyi napriam reformuvannia vyshchoi osvity [Facilititing Approach in Teacher’s Activities as a Modern Direction of Higher Education Reforming]. Pedagogical Sciences: Theory, history, innovative technologies, 9 (63), 96–106 [in Ukrainian].

Downloads


Переглядів анотації: 187

Опубліковано

2024-12-30

Як цитувати

[1]
С. Заболотний, О. Павленко, О. Заболотна, Н. Потапчук, і І. Ковальська, «Інноваційні підходи до формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів у вищих військових навчальних закладах України », OD, вип. 47, вип. 4, с. 53–63, Груд 2024.

Номер

Розділ

Компетентнісний підхід в освіті