Інноваційні підходи до формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів у вищих військових навчальних закладах України
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2024.4.6Ключові слова:
managerial competence, approaches, future officers of communications units, professional training, higher military educational institutionАнотація
У статті узагальнено та проаналізовано досвід застосування інноваційних підходів до формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів підрозділів зв’язку в процесі професійної підготовки у вищих військових навчальних закладах України. Визначено, що методи навчання та технологія формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів підрозділів зв’язку визначаються з урахуванням функцій управлінської діяльності офіцерів зазначених підрозділів і сукупності управлінських якостей, які потрібно вдосконалити, щоб сформувати комплекс компонентів управлінської компетентності кваліфікованого керівника військового підрозділу. Авторами схарактеризовано особливості формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів через застосування в освітньому процесі вищих військових навчальних закладів України: ділових (командно-штабних) ігор, навчання на основі імітаційного моделювання; інформаційно-комунікативних технологій; тренінгових технологій і методів фасилітації; проблемного навчання та ситуаційного підходу, що забезпечує цілісність, безперервність й професійну орієнтованість освітнього процесу у вищих військових навчальних закладах України щодо формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів підрозділів зв’язку. Виявлено, що застосування систем імітаційного моделювання у підготовці військових фахівців дозволяє: значно скоротити вартість тактичних, тактико-спеціальних та інших навчань, які проводяться в реальному вимірі на полігонах; урізноманітнити можливі сценарії бойових операцій, що дозволить досягти широкого спектру навчальних цілей та відпрацювати тактику і прийоми дій, які важко відтворити в реальному середовищі і вимагає певного допоміжного обладнання, несе ризики екологічній безпеці та життю і здоров’ю військовослужбовців; підвищити рівень тактичної підготовки командирів різної ланки, що в подальшому може зберегти життя та здоров’я військовослужбовців під час реальних бойових дій. Розглянуто специфіку застосування інноваційних засобів для підготовки офіцерів підрозділів зв’язку: проводиться низка професійно-орієнтованих тренінгів, розгорнуто та впроваджено навчально-тренувальний комплекс, із програмною платформою, що дозволяє здійснювати контроль фізичного, програмного та віртуального середовища, впроваджувати та керувати сценаріями проведення тренувань, практичних вправ за напрямом захисту інформації та кіберзахисту, в тому числі з можливістю віддаленого підключення користувачів від інших військових частин та організацій. Застосування зазначених інноваційних засобів відбувається в межах формальної, неформальної та інформальної освіти, водночас вони мають різний рівень впливу на формування управлінської компетентності майбутніх офіцерів підрозділів зв'язку.
Завантаження
Посилання
Повстин О. Формування управлінських якостей у майбутніх фахівців у галузі безпеки людини. Молодь і ринок №1 (156), 2018, 127-135.
Мірошніченко В. Педагогічна гра у змісті професійної підготовки курсантів. Вісн. Житомир. держ. ун-ту ім. І. Франка, Вип. 24, 2005, 102-105.
Собко В. Деталізація структури моделі розвитку професійної компетентності офіцерів-прикордонників у фаховій підготовці шляхом використання ділових ігор. Збірник наукових праць Хмельницького інституту соціальних технологій Університету «Україна», №1(7)/2013, 216-219.
Павленко О. Напрямки запровадження систем імітаційного моделювання під час підготовки військових фахівців. «Пріоритетні напрямки розвитку телекомунікаційних систем та мереж спеціального призначення. Застосування підрозділів, комплексів, засобів зв’язку та автоматизації в операції Об’єднаних сил»: зб. матеріалів ХІI науково-практ. конф. (14– 15 листопада 2019), 177-178.
Майстренко, O. Бубенщиков, Р., Стеців, С. Застосування засобів імітаційного моделювання у процесі підготовки майбутніх офіцерів збройних сил України до виконання службових обов'язків. Information Technologies and Learning Tools. 75. 2020, 186-201.
Кос М. Імітаційне моделювання в процесі професійної підготовки майбутніх офіцерів тактичного рівня як науково-педагогічна проблема. Young Scientist, № 5 (57), May, 2018, 112-115.
Шевченко К. Педагогічна фасилітація у контексті професійної компетентності вчителя. Психологічні науки. Вип. 2.13 (109), 2014, 258–263.
Волошко Г. Фасилятивний підхід у діяльності викладача як сучасний напрям реформування вищої освіти. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології, 9 (63), 2016, 96-106.
Відомості про самооцінювання освітньої програми 49847 «Інформаційні системи та технології», Військовий інститут телекомунікацій та інформатизації ім. Героїв Крут https://www.viti.edu.ua/files/accreditation/2023/Statement%20of%20self-esteem%20EPP%20126%20(2023).pdf
Бойко О., Миценко Д., Романишин А. Психологопедагогічний практикум лідерства командира взводу (роти): Навч.- метод. посібн. Львів: АСВ, 2009. 153 с.
Основи практичної психології / В. Панок, Т. Титаренко, Н. Чепелєва та ін.: Підручник. Київ: 1999. 536 с.
Шапран О. Технології формування управлінської компетентності майбутніх керівників у системі післядипломної педагогічної освіти. Наукові праці. Педагогіка. Випуск 239. Том 251, 2014,143-146.
Батьківщина та честь, Військовий інститут телекомунікацій та інформатизації імені Героїв Крут. Головний редактор: К. Климченко, грудень 2021, https://www.viti.edu.ua/files/newspaper/magazine_59.pdf
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.