Психодіагностичні детермінанти (критерії) визначення рівня сформованості здоров’язбережувальної компетентності майбутніх викладачів іноземної мови
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.111Ключові слова:
здоров’язбережувальна компетентність, мотивація здоров’язбережувальної діяльності викладача, емоційно-вольова регуляція, рефлексія, емоційна стійкістьАнотація
У сучасній вищій школі пріоритетне місце займає компетентнісний підхід, який відіграє важливу роль у концептуальних змінах, що відбуваються у сфері освіти. Майбутній високваліфікований фахівець, який засвоїв освітню програму, повинен мати низку компетентностей, що відповідають певним видам діяльності. Серед них – здоров’язбережувальна компетентність педагога, як інтегративна професійно-особистісна якість, що забезпечує охорону життя та здоров’я, формування культури здорового та безпечного способу життя суб’єктів освітнього процесу. В умовах євроінтеграції освітнього середовища особливої значущості набуває діяльність викладача іноземної мови, яка орієнтована не тільки на розвиток комунікативних та лінгвістичних компетентностей здобувачів, але й на реалізацію здоров’язбережувальної діяльності в сучасному освітньому середовищі. В статті обґрунтовується необхідність побудови структурно-функціональної моделі здоров’язбережувальної компетентності майбутнього викладача іноземної мови. Дана модель представлена як рівнева система, що включає ряд взаємодетермінованих компонентів: ціннісно-мотиваційний, когнітивний, гносеологічний, діяльнісний, комунікативний та рефлексивний. Наведено опис компонентів моделі та їх характеристику. Відповідна структурно-функціональна модель покладена в основу визначення діагностичних критеріїв аналізу рівня сформованості здоров’язбережувальної компетентності майбутнього вчителя іноземної мови. За допомогою розробленої системи критеріально-вимірювального інструментарію можна оцінити рівень сформованості як окремих компонентів здоров’язбережувальної компетентності майбутнього викладача, так і оцінити її рівень загалом.
Завантаження
Посилання
Antonova, O. Ye., & Polishchuk, N. M. (2016). Pidhotovka vchytelia do rozvytku zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti uchniv : monohrafiia. Zhytomyr : ZhDU im. I. Franka.
Bashavets, N. A. (2013). Zdoroviazberezhuvalna kompetentnist maibutnoho fakhivtsia yak osnova yoho kultury. Nauka i osvita, 1-2, 120–122.
Bielikova, N. O., & Sushchenko L. P. (2009). Terminolohiia napriamu pidhotovky «Zdorovia liudyny» : navch. posib. Kyiv : Kozari.
Veretenko, T., & Lekholetova, M. (2017). Zmistovi kharakterystyky zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti maibutnikh sotsialnykh pedahohiv i sotsialnykh pratsivnykiv. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohiiiu, 2(66), 20–40.
Voronin, D. Ye. (2006). Formuvannia zdoroviazberihaiuchoi kompetentnosti studentiv vyshchykh navchalnykh zakladiv zasobamy fizychnoho vykhovannia : dys. … kand. ped. nauk : 13.00.07. Kherson.
Boiko, T. V. (uklad.). (2013). Diahnostuvalni metodyky. Chernihiv : ChNPU imeni T.H. Shevchenka.
Rybalk L. M. (red). (2019). Zdoroviazberezhuvalni tekhnolohii v osvitnomu seredovyshchi : kolektyvna monohrafiia. Ternopil : Osadtsa V. M.
Yevropeiska prohrama roboty, 2020–2025: Spilni dii dlia mitsnishoho zdorovia. Kopenhahen: Yevropeiske rehionalne biuro VOOZ, 2021. 64 s. URL: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/345924/WHO-EURO-2021-1919-41670-59496-ukr.pdf.
Ionova, O. M., & Lukianova, Yu. S. (2009). Zdoroviazberezhennia osobystosti yak psykholoho-pedahohichna problema. Pedahohika, psykholohiia ta medyko-biolohichni problemy fizychnoho vykhovannia i sportu, 1, 69-72.
Moskalova, A. S., & Moskalov, M. V. (2013). Metody psykhodiahnostyky v navchalno-vykhovnomu protsesi : navch. posib. Kyiv.
Polishchuk, S. A. (2021). Diahnostyka sformovanosti emotsiinoi samorehuliatsii liudyny. Naukovyi visnyk Khersonskoho derzhavnoho universytetu. Seriia «Psykholohichni nauky», 1, 118-124.
Shevenko, A. M. (2016). Metodychne zabezpechennia vidboru uchnivskoi molodi do vyshchykh navchalnykh zakladiv pedahohichnoho profiliu : metod. rek. Kyiv.
Vasyliuk, O. M. (2023). Struktura zdoroviazberezhuvalnoi kompetentnosti maibutnikh vykladachiv inozemnoi movy. Pedahohika formuvannia tvorchoi osobystosti u vyshchii i zahalnoosvitnii shkolakh, 87, 105-109. https://doi.org/10.32840/1992-5786.2023.87.18
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.