Соціальний потенціал вчителів у професійному середовищі
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.19Ключові слова:
взаємність та лояльність, вчителі, довіра та авторитет, соціальний потенціал, стосунки та міжособистісне спілкування, участь та взаємодіяАнотація
У статті представлено результати дослідження проблеми соціального потенціалу вчителів у професійному середовищі. Під соціальним потенціалом ми розуміємо нематеріальні ресурси вподобання, довіра, норми спілкування та особисті зв’язків між вчителями, які уможливлюють співпрацю та обмін знаннями між ними.
Зясовано, що у системі освіти в сучасних умовах формування нового інформаційного суспільства зростає роль і значення соціального потенціалу вчителя. Тому праця сучасного педагога відбувається в контексті очікувань, які покладає на нього суспільство. Під час нашого дослідження було використано теорію соціального капіталу, яка вже певний час функціонує в економіці та політиці, а також у соціальних науках. У нашому дослідженні виокремлено чотири основні змінні, які визначають соціальний потенціал учителів: участь та взаємодія, міжособистісні стосунки та комунікація, довіра та надійність, взаємність та лояльність. Результати дослідження показують, що респонденти поділяються на дві групи. Перша - це вчителі, які в своїх оцінках створюють позитивний образ власного соціального потенціалу, особливо у випадках їхньої участі, залучення та взаємодії у професійному середовищі. Друга група - вчителі з більш скептичним та амбівалентним ставленням. Це особливо помітно у процесах взаємодії та лояльності, стосунків і спілкування. Вчителі не ставлять собі за мету негативно оцінювати власне оточення. Можливо, вони не помічають або не хочуть помічати незручних, складних та конфліктних ситуацій.. Тому можна припустити, що це є підтвердженням феномену фасадності та поверховості поведінки і стосунків серед вчителів, прагненням зберегти безпечний status quo.
Завантаження
Посилання
Kolenda, N., V. (2014). Social potential: levels, types, components, Global and national problems of economy, 2. URL: http://global-national.in.ua/archive/2-2014/197.pdf. (access date: 10/01/2024). (ukr)
Boguszewski, R., (2010). Public trust. Research Communication, CBOS, Warsaw 2010, p. 4, www.cbos.pl. (access date: 10/01/2024). (pol)
Education and civil society - an interdisciplinary perspective (2013) ed. by M. Kaminska, L. Tomaszewska, PWSZ Publishing House, Płock. (pol).
European Commission Directorate-General for Education and Culture. (2004) Implementation of “Education and Training 2010” Work Programme. Working Group A “Improving the Education of Teachers and Trainers”. Progress Report September. (eng).
Gaweł-Luty, E. (2021). The teacher in the face of contemporary social reality, Education in Dialogue and Perspective. https://doi.org/10.15290/nwwre.2021.02.
Nowaczyk, Cz. (1985) Fundamentals of statistic methods for pedagogues, PWN, Warsaw. (pol).
Paprotna, G. (2021). Selected contexts of socio-professional functioning of a kindergarten teacher, VARIA, EETP. 16, 4 (62). DOI: https://doi.org/10.35765/eetp.2021.1662.09/. (pol).
Pilch, T. (1995). Local environment - structure, functions, transformations, T. Pilch, I. Lepalczyk (eds.), Pedagogika społeczna. Man in a changing world, "Żak", Warsaw. (pol).
Quigley, K. (1996). Trust: The Social Virtues and the Creation of Prosperity, Elsevier Advanced Technology Publications. ORBIS, 40, 2. http://surl.li/slkip
Zascerinska, J. (2010). Professional Environment for Teacher Professional Development. Conference: 5th International scientific conference Theory for Practice in the Education of Contemporary Society. URL: http://surl.li/slkjb
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2024 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.