Досвід використання засобів штучного інтелекту здобувачів вищої медичної освіти під час вивчення «Молекулярної біології»

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.2.4

Ключові слова:

штучний інтелект, молекулярна біологія, освітній процес, медична освіта, академічна доброчесність, освітні ризики

Анотація

Анотація

Актуальність використання штучного інтелекту (ШІ) в освітньому процесі закладів вищої освіти в Україні створює нові можливості для забезпечення ефективного освітнього процесу, а саме застосування ШІ як засобу підвищення мотивації та саморозвитку особистості здобувачів освіти. Проте, значення ролі викладачів та тьюторів не має знижуватись, оскільки функціонування технологій ШІ не замінює комунікацію та міжособистісну взаємодію, яка забезпечує формування критичного мислення здобувачів вищої освіти. У статті вивчено та проаналізовано досвід користування засобами ШІ серед здобувачів вищої медичної освіти під час опанування курсу «Молекулярної біології».

В результаті вивчення досвіду користування засобами ШІ серед здобувачів вищої медичної освіти під час опанування курсу «Молекулярної біології» було встановлено, що 70,3% опитаних використовують ШІ для навчання. Встановлено, що досвід учасників опитування користування ШІ пов'язаний з аудіо візуалізацію.  Проте, результати дослідження доводять, що серед здобувачів вищої медичної освіти найпоширенішим засобом ШІ є ChatGPT.  

У дослідженні визначено кілька способів використання ChatGPT здобувачами: пошук особистісно-орієнтованої інформації здобувачам вищої освіти під час виконання наукової роботи;  перевірка та редагування текстових робіт;  розробка та створення розкладу й таймінгу занять; пошук особистісно-індивідуальних рекомендації щодо освітніх ресурсів тощо. Вказано, що безконтрольне використання ШІ здобувачами вищої медичної освіти в навчальній діяльності може призвести до певних освітніх ризиків, а саме: використання наданої інформації ChatGPT порушує принципи академічної доброчесності; «автоматичне» використання згенерованих текстів ШІ, що також суперечить принципам академічної доброчесності; втрата здобувачами навичок критичного мислення та умінь аналізувати й співставляти одержані знання.

З метою уникнення зазначених освітніх ризиків уважаємо важливо застосовувати ефективні стратегії контролю щодо використання ШІ в освітньому процесі, а також навчати здобувачів вищої медичної освіти критично аналізувати інформацію одержану засобами ШІ. Уникнути зазначених ризиків можливо також удосконаленням академічних програм, урізноманітненням різнорівневих індивідуальних завдань, які вимагають навичок критичного мислення, обговорення проблемних та складних запитань під час аудиторних занять. 

Ключові слова: штучний інтелект; молекулярна біологія; освітній процес; медична освіта; академічна доброчесність; освітні ризики.  

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Zhu, H., Wei, L. and Niu, P. (2020) The Novel Coronavirus Outbreak in Wuhan, China. Global Health Research and Policy, 5, Article No. 6. https://ghrp.biomedcentral.com/articles/10.1186/s41256-020-00135-6

Thiti Jantakun, Kitsadaporn Jantakun1 & Thada Jantakoon (2021) A Common Framework for Artificial Intelligence in Higher Education (AAI-HE Model). International Education Studies; Vol. 14, No. 11; 2021. DOI:10.5539/ies.v14n11p94 URL: https://ccsenet.org/journal/index.php/ies/article/view/0/46195

Van Seters, J. R., Ossevoort, M. A., Tramper, J., & Goedhart, M. J. (2012). The influence of student characteristics on the use of adaptive e-learning material. Computers & Education, 58(3), 942-952. https://doi.org/10.1016/j.compedu.2011.11.002 URL: https://www.researchgate.net/publication/220140145_The_influence_of_student_characteristics_on_the_use_of_adaptive_e-learning_material

Hwang, Gwo-Jen & Xie, Haoran & Wah, Benjamin & Gasevic, Dragan. (2020). Vision, challenges, roles and research issues of Artificial Intelligence in Education. Computers and Education: Artificial Intelligence. 1. 10.1016/j.caeai.2020.100001. URL: https://research.monash.edu/en/publications/vision-challenges-roles-and-research-issues-of-artificial-intelli

Nakadai, K., Okuno, H.G., Kitano, H. (2002) Auditory fovea based speech enhancement and its application to human-robot dialog system. Proc. 7th International Conference on Spoken Language Processing (ICSLP 2002), 1817-1820, doi: 10.21437/ICSLP.2002-271 URL: https://www.isca-archive.org/icslp_2002/nakadai02b_icslp.pdf

Essa, Alfred. (2016). A possible future for next generation adaptive learning systems. Smart Learning Environments. 3. 10.1186/s40561-016-0038-y. URL: https://www.researchgate.net/publication/310388054_A_possible_future_for_next_generation_adaptive_learning_systems

L. Chen, P. Chen and Z. Lin. “Artificial Intelligence in Education: A Review” in IEEE Access. vol. 8. pp. 75264-75278, 2020. doi: 10.1109/ACCESS.2020.2988510. URL:https://ieeexplore.ieee.org/document/9069875

Marienko, M., & Kovalenko, V. (2023). Shtuchnyi intelekt ta vidkryta nauka v osviti [Artificial intelligence and open science in education]. Fizyko-matematychna osvita – Physical and Mathematical Education, 38(1), 48-53. DOI: https://doi.org/10.31110/2413-1571-2023-038-1-007 URL: https://fmo-journal.org/index.php/fmo/article/view/225

Rozporiadzhennia Kabinetu Ministriv Ukrainy "Pro skhvalennia Kontseptsii rozvytku shtuchnoho intelektu v Ukraini" vid 2 hrudnia 2020 r. № 1556-r Kyiv, iz zminamy, vnesenymy zghidno z Rozporiadzhenniam KM. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-2020-%D1%80#Text

Biswas, Som, Role of Chat GPT in Education (February 25, 2023). https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4369981

BAİDOO-ANU, D., & OWUSU ANSAH, L. (2023). Education in the Era of Generative Artificial Intelligence (AI): Understanding the Potential Benefits of ChatGPT in Promoting Teaching and Learning. Journal of AI, 7(1), 52-62. doi.org/10.61969/jai.1337500 URL: https://dergipark.org.tr/en/pub/jai/issue/77844/1337500

Dempere, Juan and Modugu, Kennedy Prince and Hesham, Allam and Ramasamy, Lakshmana, The impact of ChatGPT on higher education (September 8, 2023). Dempere J, Modugu K, Hesham A and Ramasamy LK (2023) The impact of ChatGPT on higher education. Front. Educ. 8:1206936. doi:10.3389/feduc.2023.1206936. URL: https://papers.ssrn.com/sol3/papers.cfm?abstract_id=4592192

Imran, M., & Almusharraf, N. (2023). Analyzing the role of ChatGPT as a writing assistant at higher education level: A systematic review of the literature. Contemporary Educational Technology, 15(4), ep464. https://doi.org/10.30935/cedtech/13605

Опубліковано

2024-06-28

Як цитувати

[1]
Н. Постернак, Л. Яніцька, і А. Михайлова, «Досвід використання засобів штучного інтелекту здобувачів вищої медичної освіти під час вивчення ‘Молекулярної біології’», OD, вип. 45, вип. 2, Чер 2024.

Номер

Розділ

Цифровізація освіти