Методологічні засади формування культурної компетентності майбутніх учителів мистецтва за просвітницько-мотиваційним критерієм

Автор(и)

  • Ірина Барановська Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-8223-1683
  • Руфіна Добровольська Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-1414-8861
  • Юлія Якименко Вінницький державний педагогічний університет імені Михайла Коцюбинського https://orcid.org/0000-0002-7552-359X

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2024.2.10

Ключові слова:

культура, мистецтво, освіта, компетентність, майбутні учителі, музична терапія, здоров’язбережувальні, арттерапевтичі технології, професійна підготовка

Анотація

В статті порушено питання та розглянуто різні погляди сучасних науковців на проблему формування культурної компетентності майбутніх учителів мистецьких дисциплін. Проаналізовано нормативні освітні документи та науковий доробок сучасних вчених у галузі мистецької педагогіки з проблеми дослідження. Визначено концептуальну роль мистецтва для формування культурного імунітету та культурного інтелекту особистості. Обґрунтовано позицію щодо обрання просвітницького вектору у формуванні культурної компетентності майбутніх учителів мистецтва. Схарактеризовано сутність феномену «культурна компетентність» та визначено мотиваційно-просвітницький, когнітивно-комунікативний, інноваціно-дискурсивний його структурні компоненти. Обґрунтовано наукові підходи семіотико-герменевтичний, творчо-комунікативний, інноваціно-рефлексивний та принципи їх реалізації: інтеграції знань та вмінь, здобутих у процесі засвоєння змісту дисциплін навчального плану, актуалізації власного освітнього досвіду, активізації художньо-асоціативної уяви та персоніфікованого проникнення в художній задум митця, педагогічної толерантності, педагогічного артистизму, педагогічної підтримки інтерпретаційно-методичної ініціативи майбутніх учителів мистецьких дисциплін та орієнтації на застосування інноваційних мистецьких технологій в освітньому процесі.

Представлено результати діагностичного дослідження рівнів сформованості культурної компетентності здобувачів за мотиваційно-просвітницьким критерієм. Перспективи подальших досліджень визначено розробку спеціальних діагностичних завдань та вибір діагностичних методів задля визначення рівнів за всіма показниками досліджуваного конструкту та розробку методики формування комунікативної компетентності майбутніх учителів мистецтва засобами інноваційних технологій.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Baranovska, I.H. (2019). Mystetski intehratyvni tekhnolohii v polikhudozhnii osviti. Informatsiini tekhnolohii v osviti, (2). 40-50. doi:10.14308/ite000695 (ukr).

Honcharenko, S. (1997). Ukrainskyi pedahohichnyi slovnyk. Kyiv: Lybid (ukr).

Diardorf, D.K.(2006). Vyiavlennia ta otsinka mizhkulturnoi kompetentnosti yak studentskoho rezultatu internatsionalizatsii. Zhurnal doslidzhen z mizhnarodnoi osvity, (10), 241–266 (ukr).

Ziaziun, I. (2008). Intehratsiina funktsiia kulturnoi paradyhmy. Profesiino-khudozhnia osvity Ukrainy : zb. nauk. prats. (5), 34-38 (ukr).

Kvitka, O. (2020). Zmist i struktura zahalnokulturnoi kompetentnosti studentiv humanitarnykh spetsialnostei. Ukrainskyi pedahohichnyi zhurnal, (1), 14-19 (ukr).

Kvitka, O.O. (2019). Formuvannia kompetentnosti, kulturnoi obiznanosti y samovyrazhennia studentiv humanitarnykh spetsialnostei. Jurnalul Umanitar Modern. Republica Moldova, (1), 23-27 (ukr).

Kulturna kompetentnist. URL: https://uk.wikipedia.org/wiki (ukr).

Lakhtadyr, O. (2017). Psykholohichni osoblyvosti rozvytku komunikatyvnoi kompetentnosti maibutnikh fakhivtsiv z fizychnoi kultury i sportu. URL: https://elibrary.kubg.edu.ua/id/eprint/21935/ (ukr).

Malykhin, O.V., Hrytsenko, I.S. (2015). Formuvannia zahalnokulturnoi kompetentnosti studentiv filolohichnykh spetsialnostei: monohrafiia /O.V. Malykhin, I.S. Hrytsenko. Kyiv : Vydavnytstvo TOV«NVP Interservis» (ukr).

Masol, L., Myropolska, N., Rahozina, V., Rudenko, I., Khliebnykova, L. (2010). Formuvannia bazovykh kompetentnostei uchniv zahalnoosvitnoi shkoly v systemi intehratyvnoi mystetskoi osvity : metod. posib. dlia vchytelia. Kyiv: Pedahohichna dumka, (ukr).

Nova ukrainska shkola, 2016 URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (ukr).

Rekomendatsiia Rady vid 22 travnja 2018 roku pro osnovni kompetentsii dlia navchannia protiahom usoho zhyttia (2018/C 189/01) URL: https://eur-lex.europa. eu/legal-content/EN/TXT/?uri=uriserv:OJ.C_.2018.189.01.0001.01. ENG&toc= OJ:C:2018:189:TOC (ukr).

Rebrova, O. (2014). Akmeolohichnyi kontekst metodyky formuvannia khudozhno-mentalnoho dosvidu studentiv-muzykantiv ta khoreohrafiv. Naukovyi visnyk Pivdennoukrainskoho natsionalnoho pedahohichnoho universytetu im. K. D. Ushynskoho, (7-8), 146-153 (ukr).

Rudnytska, O. (2005). Muzyka i kultura osobystosti: Problemy suchasnoi pedahohichnoi osvity. Ternopil: Bohdan (ukr).

Fedorets, M., Ho, Tsziun. (2020). Aktualni pytannia pidhotovky maibutnikh uchyteliv do formuvannia muzychnoi kultury suchasnykh shkoliariv. Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, (8 (102)), 485-495, (ukr).

Fedorets, M., Siui, Sinchzhou. (2020). Formuvannia muzychno-estetychnoho dosvidu maibutnikh uchyteliv muzychnoho mystetstva yak naukova problema v Ukraini ta Kytai. Muzychne mystetstvo v osvitolohichnomu dyskursi, (5). doi: 10.28925/2518-766X.2020.5.6 (ukr).

Chzhou, Tintin (2021). Kulturna kompetentnist yak rezultat fakhovoi pidhotovky vchyteliv muzychnoho mystetstva. Molod i rynok, (5-6 (191-192)), 177-182 URL: http://mir.dspu.edu.ua/article/view/239355/237750 (ukr).

Shevniuk, O. (1995). Formuvannia khudozhno-estetychnoho dosvidu maibutnoho vchytelia dys. kand. ped. nauk. Kyiv. URL: http://enpuir.npu.edu.ua/handle/123456789/32012 (ukr).

Guo, Jun. (2023) Analysis of the main results of the study on the problem “Preparation of future musical art teachers for the formation of schoolchildren’s cultural competence by means of innovative art technologies” Pedahohichni nauky: teoriia, istoriia, innovatsiini tekhnolohii, (3 (127)), 313 – 321. URL: https://pedscience.sspu.edu.ua/wp-content/uploads/2023/09/%D0%B3%D0%BE-%D1%86%D0%B7%D1%8E%D0%BD%D1%8C.pdf (eng).

Earley, P. C. (2002). Redefining interactions across cultures and organizations: moving forward with cultural intelligence. Oxford : Elsevier. (eng).

Lievens, F., Harris, M. M., Van Keer, E., & Bisqueret, C. (2003). Predicting cross-cultural training performance: The validity of personality, cognitive ability, and dimensions measured by an assessment center and a behavior description interview. Journal of Applied Psychology, 476–489. URL: https://doi.org/10.1037/0021-9010.88.3.476 (eng).

Matsumoto, D., & Hwang, H. C. (2013). Assessing cross-cultural competence: A review of available tests. Journal of cross-cultural psychology, 44(6), 849-873. https://doi.org/10.1177/0022022113492891 (eng).

Moskvichova, Y., Mozgalova, N., Shcholokova, O., &Baranovska, I. (2019). Historical Prerequisites for the Formation, Worldview, and Aesthetics of Romanticism: Specificity of the Ukrainian Model. Journal of History Culture and Art Research, 8(4), 300-312. URL: https://doi.org/10.7596/taksad.v8i4.2314 (eng).

Mozgalova, N. G., Baranovska, I. G., Hlazunova, I. K., Mikhalishen, A. V., & Kazmirchuk,N. S. (2021). Methodological foundations of soft skills of musical art teachers in pedagogical institutions of higher education. Linguistics and Culture Review, 5(S2), 317-327. URL: https://doi.org/10.37028/lingcure.v5nS2.1355 (eng).

Nickel, A. et al. (2003). Music therapy in the treatment of children with migraine. Music Therapy Today (online). (4), 1-15. URL: https://www.wfmt.info/Musictherapyworld/modules/mmmagazine/issues/20030904095541/20030904100950/NickelMTT_4_03.pdf (eng).

Опубліковано

2024-07-01

Як цитувати

[1]
І. Барановська, Р. Добровольська, і Ю. Якименко, «Методологічні засади формування культурної компетентності майбутніх учителів мистецтва за просвітницько-мотиваційним критерієм», OD, вип. 45, вип. 2, Лип 2024.

Номер

Розділ

Соціокультурологічні засади сучасної освіти