Цифровізація освіти в медичному університеті: фактори трансформації
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.48Ключові слова:
медична освіта, дистанційна освіта, цифрова освіта, цифровий університет, цифровий диплом, цифровий профіль, компетентністьАнотація
Пандемія COVID-19 спровокувала раптовий перехід на дистанційне навчання та інтенсивний розвиток цифрового середовища університетів в Україні, який, фактично, продовжується на теперішній час. Розглядаючи широку і стійку систему впровадження цифрових технологій в національну охорону здоров’я, існує потреба в дослідженні цифровізації освіти в закладах вищої медичної освіти, та оцінити, успішним є процес формування інноваційної інфраструктури сучасного університету, та спектр можливих досліджень швидкого впровадження цифрової освіти. У статті досліджується досвід організації дистанційного навчання, що регламентується нормативними документами, умови формування компонентів електронно-цифрової інфраструктури в сучасному університеті; вивчення спектра можливих наслідків застосування цифрової освіти у закладах вищої медичної освіти. Проаналізовано поняття «цифрова освіта» та «цифрова компетентність», «цифрові медичні технології». Розглядається освітній процес, а саме онлайн-курси та дистанційні освітні технології, освітні ресурси, віртуальна цифрова бібліотека. Проаналізовано впровадження освітніх дисциплін з медицини з використанням віртуальних симуляторів та доповненої реальності. Розглянуті питання організаційно-управлінської сфери у медичному університеті. Проаналізовані деякі добавки, а саме, цифровий кампус, електронний студентський сертифікат, цифровий диплом, цифровий слід здобувача вищої освіти, цифрове портфоліо викладача та ін. Розглядається іміджеве позиціонування медичного університету, а саме, університетський сайт, цифрова трансформація процесів профорієнтації та працевлаштування; створення центру компетентностей в університеті як бази для підвищення кваліфікації професорсько-викладацького складу на основі концепції безперервної освіти. Проаналізовано позитивні та негативні соціальні ефекти використання цифрових технологій в освітньому середовищі.
Завантаження
Посилання
Alkhowailed, M. S., Rasheed, Z., Shariq, A., Elzainy, A., Sadik, A.E., et al. (2020).
Digitalization plan in medical education during COVID-19 lockdown. Informatics in Medicine Unlocked, 1–6. https://doi.org/10.1016/j.imu.2020.100432
Batyuk, L. (2022). Koncepcіya formuvannya cifrovoї ta profesіjnoї kompetentnostі studentіv pri vivchennі osvіtn'ogo komponentu «Іnformatizacіya v sferі gromads'kogo zdorov’ya» [The Concept of Forming of the Students’ Digital and Professional Competence in the Study of the Educational Component «Informatization in the Field of Public Health»]. Profesіjna osvіta: metodologіya, teorіya ta tekhnologії [Professional Education: Methodology, Theory and Technologies], 16, 11–42. https://doi.org/0000-0003-1863-0265.
Batyuk, L., Zhernovnykova О. (2022). Modern educational digital competence of future doctors of Poland as a European state. New Collegium, 3, 55–65. https://doi.org/10.30837/nc.2022.3.55
Batyuk, L., Zhernovnykova, O. (2018). Strategy for the development of digital competence in the national education system of Ukrainian society. Journal of Education, Health and Sport, 8 (11), 912-921. http://dx.doi.org/10.12775/JEHS.2018.8.11.087
Batyuk, L.V., Zhernovnykova, O.A. Materіali VІІ Mіzhnarodnoї naukovo-praktichna konferencіya «Psihologo-pedagogіchnі problemi vishchoї osvіti v umovah suchasnih viklikіv: teorіya і praktika», 16–18 bereznya 2023 r. Harkіvs'kij nacіonal'nij pedagogіchnij unіversitet іmenі G. S. Skovorodi [Formation of a new strategy in higher education in ukraine: digitalization of medical education. Materials of the VII International scientific and practical conference «Psychological and pedagogical problems of higher education in conditions of modern challenges: theory and practice», March 16–18, 2023. Kharkiv National Pedagogical University named after H. S. Skovoroda], 2023. 15–20.
Carney, P.A., Palmer, R.T., Miller, M. F., Thayer, E. K., Estroff, S.E., Litzelman D.K., et al. (2016). Tools to Assess Behavioral and Social Science Competencies in Medical Education: A Systematic Review. Acad Med, 91, 730–742. https://doi.org/10.1097/ACM.0000000000001090
Carretero, S., Vuorikari, R., Punie, Y. (2017). DigComp 2.1: The Digital Competence Framework for Citizens with eight proficiency levels and examples of use, 2017. EUR 28558 EN. 48 p. https://doi.org/10.2760/38842
Deyakі pitannya organіzacії distancіjnogo navchannya: Nakaz Mіnіsterstva Osvіti і Nauki Ukraїni 08.09.2020 № 1115. Dokument z0941-20, chinnij, potochna redakcіya/Redakcіya vіd 11.04.2023, pіdstava - z0455-23. Baza danih «Zakonodavstvo Ukraїni»/VR Ukraїni [Some issues of distance learning organization: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 09/08/2020 No. 1115. Document z0941-20, valid, current edition/Editorial dated 04/11/2023, basis - z0455-23. Database «Legislation of Ukraine» /BP of Ukraine]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0941-20#Text (Date of application: 14.06.2023).
European C. Communication on enabling the digital transformation of health and care in the Digital Single Market; empowering citizens and building a healthier society. https://ec.europa.eu.: European Commission; 2018. URL: https://ec.europa.eu/newsroom/dae/document.cfm?doc_id=51628
Ferrari A. (2013). DIGCOMP: A framework for developing and understanding digital competence in Europe. Ed.: Punie Y., Brečko B.N. Report EUR 26035 EN. Luxembourg: Publications Office of the European Union, 2013. 45 p. https://doi.org/10.2788/52966
High-Level Colloquium on Information Literacy and Lifelong Learning Bibliotheca Alexandrina, Alexandria, Egypt November 6-9, 2005. Reported and Edited by Sarah Devotion Garner, J.D., M.L.I.S. March 2006. 87р. URL: https://unesdoc.unesco.org/ark:/48223/pf0000144820
Jiang, H., Vimalesvaran, S., Wang, J.K., Lim ,K.B., Mogali, S.R., Car, L.T. (2022). Virtual Reality in Medical Students’ Education: Scoping Review. JMIR Med Educ, 8(1), 1–24.
Kajdalova L.G., Drozhik L.V. (2018). Іnteraktivnі tekhnologії u pіdgotovcі magіstrіv farmacevtichnih ta medichnih specіal'nostej [Interactive technologies in preparatory masters of pharmaceutical and medical specialties]. Teorіya ta metodika navchannya ta vihovannya [Theory and methods of teaching and education], 44, 44–54.
Khadivar, S., Rahmani, Y. Virtual University obstacles and challenges in the electronic city. (2014). Bimonthly Artificial Intelligence and Instrumentation, 8 (4), 186–205.
Konsolіdovanij rejting zakladіv vishchoї osvіti Ukraїni 2023 roku [Consolidated rating of higher education institutions of Ukraine in 2023]. 2023. URL: https://knmu.edu.ua/news/hnmu-u-konsolidovanomu-rejtyngu-zakladiv-zvo-ukrayiny/
Kuzminska, O., Mazorchuk, M., Morze, N., Kobylin, O. Attitude to the Digital Learning Environment in Ukrainian Universities. ICT in Education, Research, and Industrial Applications. Proc. 15th Int. Conf. ICTERI 2019. Volume II: Workshops. 2019. С.53–67.
Kuzminska, O., Mazorchuk, M., Morze, N., Kobylin, O. Attitude to the Digital Learning Environment in Ukrainian Universities. ICT in Education, Research, and Industrial Applications. Proc. 15th Int. Conf. ICTERI 2019. Volume II: Workshops. 2019. С.53–67.
Liao, Y.-H., Tang, K.-S., Chen, C.-J., Huang, Y.-H., Tiao, M.-M. (2021). A study on how using an interactive multimedia e-book improves teachers’ ability to teach evidence-based medicine depending on their seniority. BMC Med Educ, 21 (547), 1–9. https://doi.org/10.1186/s12909-021-02984-2.
Masic, I. E-learning as new method of medical education. (2008). Acta Inf Med, 16 (2), 102–117. https://doi.org/10.5455/aim.2008.16.102-117.
McCall, B. (2020). COVID-19 and artificial intelligence: protecting health-care workers and curbing the spread. The Lancet Digital Health, 2 (4), 166–167. https://doi.org/10.1016/s2589-7500(20)30054-6
Morze, N., Bazeliuk, O., Vorotnikova, I., Dementiievska, N., Zakhar, O., Nanaieva, T., Pasichnyk, O., Chernikova, L. (2019). Opis cifrovoї kompetentnostі pedagogіchnogo pracіvnika [Description of the digital competence of the pedagogical worker]. Elektronne naukove fahove vidannya “Vіdkrite osvіtnє e-seredovishche suchasnogo unіversitetu”. [Electronic scientific publication “Open educational e-environment of a modern university”], 1–53. https://doi.org/10.28925/2414-0325.2019s39
Morze, N., Ogrodzka-Mazur, E., Pinto, P., Glazunova, O., Malach, J., Zabolotna, V., Balyk, N. (2017). Educational e-environment of modern university: foreign experts’ perspective. Open educational e-environment of modern University, 3, 1–7.
Nalyvaiko N., Nalyvaiko O. (2021). Zmіshane navchannya v medichnih zakladah vishchoї osvіti [Blended learning in medical institutions of higher education]. Osvіtologіchnij diskurs [Educological Discourse], 32(1), 101–111. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.1.7
Narada 09.04.2020 roku po zabezpechennyu distancіjnoї osvіti v umovah karantinu v HNMU «Rezul'tati monіtoringu yakostі osvіti u platformі distancіjnogo navchannya HNMU». 2020. [Meeting on 04/09/2020 on ensuring distance education in the conditions of quarantine at KhNMU «Results of monitoring the quality of education in the distance learning platform of KhNMU»]. URL: https://distance.knmu.edu.ua/course/view.php?id=217#
Narada 26.03.2020 roku v HNMU shchodo «Vdoskonalennya vikoristannya platformi distancіjnogo navchannya MOODLE v navchal'nomu procesі» [Meeting on March 26, 2020 at KhNMU regarding «Improving the use of the MOODLE distance learning platform in the educational process»]. 2020. URL: https://distance.knmu.edu.ua/course/view.php?id=217#section-3
Normativnі dokumenti osvіtn'ogo procesu – HNMU. 2023. [Normative documents of the educational process – KhNMU]. URL: https://knmu.edu.ua/documents/normatyvni-dokumenty-navchalnogo-proczesu/
O’Doherty, D., Dromey, M., Lougheed, J., Hannigan, A., Last, J., McGrath, D. (2018). Barriers and solutions to online learning in medical education - an integrative review. BMC Med Educ, 18 (1), 130, 1–11. https://doi.org/10.1186/s12909-018-1240-0.
Ofіcіjnij sajt Harkіvs'kogo nacіonal'nogo medichnogo unіversitetu [Official site of Kharkiv National Medical University]. 2023. URL: https://knmu.edu.ua/
Ovcharuk, O.V., Gurzhii, A.M., Ivaniuk, I.V., Kartashova, L.A., Hrytsenchuk, O.O., Vakaliuk, T.A., Shyshkina, M.P. (2022). The use of digital tools by secondary school teachers for the implementation of distance learning in the context of digital transformation in Ukraine. CTE Workshop Proceedings, 9 (CTE-2021), 16–27.
Prikladi kafedr u formuvannі tematichnih, ekzamenacіjnih ocіnyuvan'. 2023. [Examples of departments in the formation of thematic, examination evaluations]. URL: https://distance.knmu.edu.ua/course/view.php?id=217#section-3
Pro Nacіonal'nu programu іnformatizacії: Zakon Ukraїni. Dokument 2807-IX, chinnij, potochna redakcіya/ Prijnyattya vіd 01.12.2022. Baza danih «Zakonodavstvo Ukraїni» /VR Ukraїni [On the National Informatization Program: Law of Ukraine. Document 2807-IX, valid, current version/ Acceptance dated 12.01.2022. Database «Legislation of Ukraine» /Verkhovna Rada of Ukraine]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2807-20#Text (date of application: 14.06.2023).
Pro skhvalennya Strategії rozvitku vishchoї osvіti v Ukraїnі na 2022-2032 roki: Rozporyadzhennya Kabіnetu Mіnіstrіv Ukraїni vіd 23 lyutogo 2022 r. № 286-r. Dokument 286-2022-r, chinnij, potochna redakcіya. Baza danih «Zakonodavstvo Ukraїni» / VR Ukraїni [On the approval of the Strategy for the Development of Higher Education in Ukraine for 2022-2032: Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated February 23, 2022 No. 286. Document 286-2022, valid, current edition. Database «Legislation of Ukraine»/Verkhovna Rada of Ukraine]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/286-2022-%D1%80#Text (Date of application: 14.06.2023).
Pro skhvalennya Strategії zdіjsnennya cifrovogo rozvitku, cifrovih transformacіj і cifrovіzacії sistemi upravlіnnya derzhavnimi fіnansami na perіod do 2025 roku ta zatverdzhennya planu zahodіv shchodo її realіzacії: Rozporyadzhennya Kabіnetu Mіnіstrіv Ukraїni vіd 17 listopada 2021 r. № 1467-r. Dokument 1467-2021-r, chinnij, potochna redakcіya/ Redakcіya vіd 11.04.2023, pіdstava - 311-2023-p. Baza danih «Zakonodavstvo Ukraїni»/VR Ukraїni [On the approval of the Strategy for implementation of digital development, digital transformations and digitalization of the state finance management system for the period until 2025 and the approval of the plan of measures for its implementation: Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated November 17, 2021 No. 1467-r. Document 1467-2021, valid, current edition/ Edition dated 04.11.2023, basis - item 311-2023. Database «Legislation of Ukraine» /BP of Ukraine]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1467-2021-%D1%80#Text (Date of application: 14.06.2023).
Pro vishchu osvіtu: Zakon Ukraїni vіd 28.05.2023, pіdstava - 3062-IX. Vіdomostі Verhovnoї Radi (VVR). 2014, № 37–38, st.2004. Dokument 1556-VII, chinnij, potochna redakcіya [On higher education: Law of Ukraine dated May 28, 2023, basis - 3062-IX. Information of the Verkhovna Rada (IVR)]. 2014, No. 37–38, Article 2004. Document 1556-VII, valid, current edition.URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/1556-18#Text (Date of application: 14.06.2023).
Pro zatverdzhennya planu zahodіv z realіzacії Nacіonal'noї strategії rozbudovi bezpechnogo і zdorovogo osvіtn'ogo seredovishcha u novіj ukraїns'kіj shkolі na 2023 rіk: Rozporyadzhennya Kabіnetu Mіnіstrіv Ukraїni vіd 24 lyutogo 2023 r. № 174-r. Kiїv. Dokument 174-2023-r, chinnij, potochna redakcіya. Baza danih «Zakonodavstvo Ukraїni» / VR Ukraїni [On the approval of the plan of measures for the implementation of the National Strategy for the development of a safe and healthy educational environment in the new Ukrainian school for the year 2023: Order of the Cabinet of Ministers of Ukraine of February 24, 2023 No. 174-r. Kyiv. Document 174-2023, valid, current edition. Database «Legislation of Ukraine» / Verkhovna Rada of Ukraine]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/174-2023-%D1%80#Text (Date of application: 14.06.2023).
Pro zatverdzhennya Polozhennya pro distancіjne navchannya: Nakaz Mіnіsterstva Osvіti і Nauki Ukraїni 25.04.2013 № 466. Dokument z0703-13, chinnij, potochna redakcіya vіd 16.10.2020, pіdstava - z0941-20. Baza danih «Zakonodavstvo Ukraїni» / VR Ukraїni [On the approval of the Regulation on distance learning: Order of the Ministry of Education and Science of Ukraine dated 04/25/2013 No. 466. Document z0703-13, valid, current version dated 10/16/2020, basis - z0941-20. Database «Legislation of Ukraine» / Verkhovna Rada of Ukraine]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/z0703-13#n18 (Date of application: 14.06.2023).
Pro zatverdzhennya Poryadku zaluchennya do nadannya medichnoї dopomogi farmacevtichnih pracіvnikіv, zdobuvachіv vishchoї osvіti 4-6 rokіv navchannya za specіal'nostyami galuzі znan' 22 “Ohorona zdorov'ya”, molodshih specіalіstіv z medichnoyu osvіtoyu, lіkarіv-іnternіv ta lіkarіv-specіalіstіv bez vimog shchodo atestacії na prisvoєnnya chi pіdtverdzhennya kvalіfіkacіjnoї kategorії na perіod vstanovlennya karantinu, zaprovadzhennya nadzvichajnoї situacії, nadzvichajnogo abo voєnnogo stanu: Postanova Kabіnetu Mіnіstrіv Ukraїni vіd 21.04.2023 № 375. Dokument 375-2023-p, chinnij, potochna redakcіya. Baza danih «Zakonodavstvo Ukraїni»/VR Ukraїni [On the approval of the Procedure for the involvement in the provision of medical care of pharmaceutical workers, students of higher education of 4-6 years of study in specialties of the field of knowledge 22 “Health care”, junior specialists with medical education, intern doctors and specialist doctors without certification requirements for assigning or confirming a qualification category for the period of quarantine, introduction of an emergency situation, state of emergency or martial law: Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine dated 04/21/2023 No. 375. Document 375-2023-p, valid, current edition. Database «Legislation of Ukraine»/VR of Ukraine]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/375-2023-%D0%BF#Text (Date of application: 14.06.2023).
Pro zatverdzhennya zavdan' Nacіonal'noї programi іnformatizacії na 2022-2024 roki: Postanova Verhovnoї Radi Ukraїni. 8 lipnya 2022 roku. № 2360-IX. Dokument 2360-IX, chinnij, potochna redakcіya. Baza danih «Zakonodavstvo Ukraїni»/VR Ukraїni [On approval of tasks of the National Informatization Program for 2022-2024: Resolution of the Verkhovna Rada of Ukraine. July 8, 2022. No. 2360-IX. Document 2360-IX, valid, current edition. Database «Legislation of Ukraine» /BP of Ukraine]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2360-20#Text (Date of application: 14.06.2023).
Pro Єdinij derzhavnij veb-portal cifrovoї osvіti “Dіya. Cifrova osvіta”: Polozhennya vіd 10 bereznya 2021 r. № 184. Dokument 184-2021-p, chinnij, potochna redakcіya/Redakcіya vіd 21.09.2022, pіdstava -1032-2022-p. Baza danih «Zakonodavstvo Ukraїni»/VR Ukraїni [About the Unified State Web Portal of Digital Education “Action. Digital education”: Regulation dated March 10, 2021 No. 184. Document 184-2021-p., valid, current edition/Editorial dated 09.21.2022, basis -1032-2022-p. Database «Legislation of Ukraine» /BP of Ukraine]. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/184-2021-%D0%BF#n11 (Date of application: 14.06.2023).
Proekt Rozporyadzhennya Kabіnetu Mіnіstrіv Ukraїni «Pro skhvalennya Strategії rozvitku sistemi ohoroni zdorov’ya do 2030 roku ta zatverdzhennya operacіjnogo planu її realіzacії u 2023 rocі» [Draft Decree of the Cabinet of Ministers of Ukraine «On the approval of the Strategy for the development of the health care system until 2030 and the approval of the operational plan for its implementation in 2023»]. 2023. URL: https://moz.gov.ua/strategija.
Redecker, C. (2017). European Framework for the Digital Competence of Educators: DigCompEdu. Punie, Y. (ed). EUR 28775 EN. Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2017, 134p. https://doi.org/10.2760/159770.
Rejting HNMU za pokaznikami Scopus 2023 roku [Ranking of KhNMU according to Scopus indicators in 2023]. 2023. URL: https://knmu.edu.ua/news/hnmu-u-rejtyngu-za-pokaznykamy-scopus-2023-roku/
Rezaee, R., Shokrpour, N., Boroumand, M. (2016). Evaluation of Medical Education virtual Program: P3 model. J Adv Med Educ Prof, 4(4), 202–205.
Saffari, Z., Takmil, F., Arabzadeh, R. (2014). The role of educational technology in medical education. J Adv Med Educ Prof, 2(4), 183.
Students'ka konferencіya «Aktual'nі problemi medichnoї іnformatiki: іnnovacіjnі tekhnologії u virіshennі zavdan' suchasnoї medicini» [Student conference «Current problems of medical informatics: innovative technologies in solving the problems of modern medicine»]. 22.04–22.05. 2020. URL: https://distance.knmu.edu.ua/course/view.php?id=1068
Svіtovij dosvіd rozvitku distancіjnih form osvіti u vіtchiznyanomu kontekstі [World experience in the development of distance forms of education in the domestic context]. (2014). URL: http://www.euroosvita.net/index.php/?category=1&id=3757
Vasko, O., Butenko ,V., Shapovalova, O. (2020). Distance learning: experience, problems, prospects. Pedagogical sciences, 43, 59–67.
Vuorikari, R., Kluzer, S., Punie, Y. (2022). DigComp 2.2: The Digital Competence Framework for Citizens, EUR 31006 EN, Publications Office of the European Union, Luxembourg, 2022. 134 p. https://doi.org/10.2760/115376, JRC128415.
Vuorikari, R., Punie, Y., Carretero G.S., Van den Brande, G. (2016). DigComp 2.0: The Digital Competence Framework for Citizens. Update Phase 1: The Conceptual Reference Model. Luxembourg Publication Office of the European Union, 2016. EUR 27948 EN. 45 p. https://doi.org/10.2791/11517
Wong, G., Greenhalgh, T., Pawson, R. (2010). Internet-based medical education: a realist review of what works, for whom and in what circumstances. BMC Medical Education, 10 (12), 1–10.
World Health Organization. WHO director-general’s opening remarks at the media briefing on COVID-19-11 March 2020. Geneva, Switzerland: World Health Organization; 2020. URL: https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19–11-march-2020
World Health Organization. WHO Guideline: recommendations on digital interventions for health system strengthening. World Health Organization. WHO guideline; 2019. URL: https://apps.who.int/iris/bitstream/handle/10665/311941/9789241550505-eng.pdf?ua=1
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.