Професійна самоефективність вчителя початкових класів в умовах Нової української школи

Автор(и)

  • Оксана Жигайло кандидат психологічних наук, доцент кафедри фундаментальних дисциплін початкової освіти Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, вул. І. Франка, 24, м. Дрогобич, 82100 https://orcid.org/0000-0001-8297-2951
  • Карина Петровська магістр факультету початкової освіти та мистецтва Дрогобицького державного педагогічного університету імені Івана Франка, вул. І. Франка, 24, м. Дрогобич, 82100 https://orcid.org/0009-0009-8476-4051

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.211

Ключові слова:

самоефективніст, учитель початкових класів, професійна самоефективність, педагогічні діяльність, професійний стандарт вчителя, функції вчителя

Анотація

У статті розглянуто особливості роботи учителя початкових класів Нової української школи через призму особистісного конструкту. Здійснено аналіз літературних джерел з обраної проблеми. Досліджено вплив рівня професійної самоефективності учителя початкових класів на професійну діяльність та її результати, що є важливим для розуміння особливостей роботи учителя.

Виявлено прояви самоефективності у різних життєвих сферах, що сприяють виокремленню професійної самоефективності, яка безпосередньо впливає на професійну діяльність педагога. Співставлено та проаналізовано ряд функцій педагога, які висвітлено у Професійному стандарті, які потребують ретельної роботи та впевненості у позитивному результаті, який напряму залежить від самоефективності учителя.

Досліджено зв’язок результатів попередніх досліджень із сформованими вимогами, які побудовані не лише на професійних навичках, а й особистісних конструктах, які є частиною особистості вчителя. Проаналізовано результати досліджень у сфері професійної самоефективності учителів та описано особливості виконання функцій через призму професійної самоефективності.

Доведено, що учитель з високою самоефективністю без страху може оцінювати свої результати роботи і здійснювати якісний аналіз роботи інших, надавати аргументовану конструктивну оцінку іншим та їх працям. Вчитель, який не боїться труднощів на шляху до мети, гнучкий під час вирішення завдань, критичний та справедливий до своєї діяльності та роботи інших, не буде боятися почути або надати зворотній зв’язок у колі робочого колективу. При спілкуванні із учнями, батьками та колегами проявляє більшу толерантність та орієнтованість на співрозмовниках, демонструє більшу зацікавленість у розмові, може пояснити свої своє бачення та аргументувати його.

Результати роботи вчителя із високою самоефективністю є кращими, адже учитель може легше встановлювати зв’язок із учнями та гнучкіше подавати новий матеріал.

Завантаження

Дані завантаження ще не доступні.

Посилання

Vovk, O.M. (2010). Samoefektyvnistʹ: sutnistʹ, struktura ta osoblyvosti rozvytku v student·sʹkomu vitsi [Self-efficacy: the essence, structure and peculiarities of development in a student's age]. Bulletin of Psychology and Social Pedagogy, 3/K (ukr).

Kremeshna, T. (2010). Pedagogical self-efficacy: the path to successful teaching: textbook. Uman, p. 168 (ukr).

Kredentser O. (2021) Empirychne doslidzhennia osoblyvostei rozvytku riznykh vydiv samoefektyvnosti personalu osvitnikh orhanizatsii v umovakh pandemii COVID-19 [An empirical study of the development of types of educational staff's self-efficacy during the COVID-19 pandemic.] Organizational psychology. Economic psychology 1/22, 89–101 (ukr).

Kredentser O. (2021) Profesiina samoefektyvnist personalu osvitnikh orhanizatsii: teoretychnyi analiz ta empirychne doslidzhennia [Educational organization staff's occupational self-efficacy: theoretical analysis and empirical research.] Organizational psychology. Economic psychology, 2/3 (23), 64–76 (ukr).

Makarenko I.(2011) Problema fenomenu «samoefektyvnist» u psykholoho-pedahohichnii teorii ta praktytsi [The problem of the phenomenon of "self-efficacy" in psychological and pedagogical theory and practice]. Pedagogical sciences, 28, p. 159 (ukr).

Potieriakhin O.(2009) Samoefektyvnist i motyvatsiia diialnosti [Self-efficacy and motivation of activity]. Insurance case, 2, 50-53 (ukr).

Profesiinyi standart na profesiiu «Vchytel pochatkovoi shkoly» [Professional standard for the profession "Primary school teacher"]. Available at: https://www.auc.org.ua/sites/default/files/sectors/u137/standart_uchytelya_pochatkovoyi_shkoly.pdf (Accessed 20 Mar 2023) (ukr).

Bandura A., Gian Vittorio Caprara, Fida R. and others (2008). Longitudinal Analysis of the Role of Perceived Self-Efficacy for Self- Regulated Learning in Academic Continuance and Achievement. Journal of Educational Psychologyб 100(3), 525–534 (eng).

Bandura A., Reese L. and others (1982). Microanalysis of Action and Fear Arousal as a Function of Differential Levels of Perceived Self-Efficacy. Journal of Personality and Social Psycholog, 43(1), 5-21 (eng).

Runhaar, Р., Bednall, Т., Sanders, К., and Yang, Н. (2016) Promoting VET teachers’ innovative behaviour: exploring the roles of task interdependence, learning goal orientation and occupational self-efficacy. Journal of Vocational Education & Training, 68(4), 436-452 (eng).

Downloads


Переглядів анотації: 144

Опубліковано

2023-06-29

Як цитувати

[1]
О. Жигайло і К. Петровська, «Професійна самоефективність вчителя початкових класів в умовах Нової української школи», OD, вип. 2(41), с. 261–274, Чер 2023.

Номер

Розділ

Професійний розвиток педагогів