Формування емоційно-вольової стійкості майбутніх офіцерів сектору безпеки і оборони україни в процесі професійної підготовки
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2023.27Ключові слова:
емоційно-вольова стійкість, курсант, професійна підготовка майбутніх офіцерів, сектор безпеки і оборони, тренінгАнотація
У статті висвітлено особливості формування емоційно-вольової стійкості майбутніх офіцерів сектору оборони та безпеки України в процесі професійної підготовки у вищих військових навчальних закладах (ВВНЗ). Визначено, що емоційно-вольова стійкість майбутніх офіцерів сектору оборони і безпеки України є складною динамічною інтегративною властивістю особистості, що забезпечує їх ефективну діяльність в складних умовах військово-професійної діяльності, особливо під час бойових дій. Авторами наголошено, що емоційно-вольова стійкість включає практичне вміння витримувати емоційне напруження під впливом стресових факторів бойової обстановки, та зменшує негативні емоційні впливи, попереджує стрес, сприяє появі готовності до дій в екстремальних ситуаціях. Виявлено, що високий рівень сформованості емоційно-вольової стійкості дозволить посилити ефективність службово-бойової діяльності, саморозвитку та самоактуалізації майбутніх офіцерів сектору безпеки та оборони. Формування емоційно-вольової стійкості майбутніх офіцерів сектору оборони та безпеки України в процесі професійної підготовки у ВВНЗ має включати організацію проведення психологічних тренінгів, аутогенних тренувань, оволодіння курсантами навичками та вміннями емоційної саморегуляції діяльності, виконання вправ та психотехнічних прийомів, при цьому формувати необхідно не лише емоційно-вольову стійкість, а й створювати умови для внутрішнього зростання особистості курсантів. Формування та розвиток емоційно-вольової стійкості курсантів вищих військових навчальних закладів має стати важливою складовою психологічної підготовки особового складу підрозділів сектору оборони і безпеки України. Виявлено, що формування емоційно-вольової стійкості курсантів вищих військових навчальних закладів необхідно здійснювати за допомогою активних соціально-психологічних тренінгових методів, проведення спеціальних вправ та використання відповідних прийомів формування та розвитку цієї якості, що в цілому сприятиме реалізації умов для зростання особистості курсантів. Таким чином, формування емоційно-вольової стійкості курсантів вищих військових навчальних закладів повинно бути важливою складовою системи професійної підготовки майбутніх офіцерів у ВВНЗ.
Завантаження
Посилання
Okaevich, A. (2020). Formuvannya emotsiyno-volʹovoyi stiykosti maybutnikh ofitseriv Zbroynykh syl Ukrayiny yak aktualʹna psykholoho-pedahohichna problema [Formation of emotional and volitional stability of future officers of the Armed Forces of Ukraine as an actual psychological and pedagogical problem]. Pedagogy of the formation of a creative personality in higher and secondary schools, No. 71, T. 2. 173-176.
Masten, A. S. (2014). Global perspectives on resilience in children and youth. Child Development, 85(1), 6-20.
Connor, K. M., & Davidson, J. R. (2003). Development of a new resilience scale: The Connor-Davidson Resilience Scale (CD-RISC). Depression and Anxiety, 18(2), 76-82.
Potapchuk, E. M. (20021). Psykholohichna robota u Prykordonnykh viysʹkakh Ukrayiny. Moralʹno-psykholohichne zabezpechennya sluzhbovoyi diyalʹnosti Prykordonnykh viysʹk Ukrayiny [Psychological work in the Border Troops of Ukraine. Moral and psychological support of service activities of the Border Troops of Ukraine] textbook. Khmelnytskyi: Publishing House of NAPVU. P. 124–173.
Mayer, J. D., & Salovey, P. (1997). What is emotional intelligence? Emotional development and emotional intelligence: Educational implications. New York: Basic Books. pp. 3-31.
Tugade, M. M., & Fredrickson, B. L. (2004). Resilient individuals use positive emotions to bounce back from negative emotional experiences. Journal of Personality and Social Psychology, 86(2), 320-333.
Chebykin O.Ya., Pavlova I.G. (2009). Stanovlennya emotsiynoyi zrilosti osobystosti [Development of emotional maturity of the individual]. Odesa: SVD Cherkasov. 238 p.
Zajac, L., Parker, H. A., & Hall, J. (2016). Volitional resilience training: A conceptual framework and practical application. Journal of Positive Psychology, 11(3), 280-291.
Dienizhna S. O., Sova M. O. (2016). Psychological training of law enforcement officers for professional activity in extreme situations. Problems of Modern Psychology : Collection of research papers of Kamianets-Podilskyi Ivan Ohienko National University, 32, 99–115.
Dzvonyk H. P. (2016). Rol emotsiynoyi stiykosti v profesiynomu samozdiysnenni fakhivtsya [The role of emotional stability in the professional self-fulfillment of a specialist]. Actual problems of psychology. Institute of Psychology named after H.S. Kostyuk of the National Academy of Sciences of Ukraine. Vol. V. P 24–29. [in Ukrainian]
Zinchenko, S. V. (2018). Psykholohichna pidhotovka maybutnikh fakhivtsiv pozhezhno-ryatuvalʹnoyi sluzhby do diyalʹnosti v ekstremalʹnykh umovakh: osobystisnyy aspekt [Psychological preparation of future specialists of the fire and rescue service for activities in extreme conditions: personal aspect]. Problems of civil protection of the population: materials of the 1st All-Ukrainian correspondence scientific-practical conference. K:. P. 50–52.
Yagupov, V. V. (2017). Kto dolzhen bytʹ rezulʹtatom professyonalʹnoy podhotovky budushchykh spetsyalystov v systeme vyssheho professyonalʹnoho obrazovanyya: lychnostʹ, spetsyalyst, lychnostʹ spetsyalysta [Who should be the result of professional training of future specialists in the system of higher professional education: a person, a specialist, a specialist's personality]. Bulletin of Zhytomyr Ivan Franko State University: scientific journal. Pedagogical sciences. Zhytomyr: Eveniuk O.O. Publishing House, 297–302.
Didenko, О. В., Androshchuk, О. С., Maslii, О. М., Balendr, А. В., & Biliavets, С. Я. (2020). Electronic educational resources for training future officers of border guard units. Information Technologies and Learning Tools, 80(6), 39–57. https://doi.org/10.33407/itlt.v80i6.3816
Balendr, A., Biletskyi, V., Iakymchuk, A., Sinkevych, S., Korolov, V., & Bloshchynskyi, I. (2019). Implementation of European Border Guards' Common Educational Standards in Ukraine: Comparative Analysis. Romanian Journal for Multidimensional Education/Revista Romaneasca pentru Educatie Multidimensionala, 11(2).
Balendr, A. (2018). Unifikovana prohrama bazovoho rivnya dlya pidhotovky fakhivtsiv z okhorony kordonu krayin Yevropeysʹkoho Soyuzu [Common Core Curriculum for Border Guards Basic Training in the European Union Countries]. Pedagogical Discourse, 25, 17–21. https://doi.org/10.31475/ped.dys.2018.25.02
Balendr, A. (2020). Profesiyna pidhotovka fakhivtsiv z okhorony kordonu v krayinakh Yevropeysʹkoho Soyuzu: teoriya i praktyka [Professional training of border guards in the countries of the European Union: theory and practice] monograph. Khmelnytskyi: Publ. House of NADPSU, 503.
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2023 Освітологічний дискурс
Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.