COMPARATIVE ANALYSIS OF MODEL PROGRAMS OF THE INTEGRATED COURSE "HEALTH, SAFETY AND WELL-BEING" 5-6 GRADES

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2022.15

Keywords:

group of authors, State standard, integrated course, health, safety, well-being, model program, volume

Abstract

The article is devoted to a comparative analysis of five model curricula of the integrated course "health, safety and well-being" for grades 5-6 for schools of general secondary education of different groups of authors. These programs were recommended in 2021 by the Ministry of Education and Science of Ukraine. The expediency of conducting a study of model programs is due to the need for teachers to freely choose one basic model program, which will become the basis for writing the curriculum of an school. The article presents selected research results, which include a comparative analysis of the volume and structure of model programs. The presented results include an analysis of the features of the programs, a comparison of the content of the main part, namely, the proposed topics, types of learning activities and expected learning outcomes. The presented results cover only issues related to transport safety in programs, as an example of one aspect of a general study that includes a comparison of all relevant topics that are provided for by the State Standard. The presented research results allow us to reasonably and balancedly choose a model program that will best fit the characteristics of the educational institution, including internal and external social, natural and man-made factors. In addition, the presented analysis allows you to get acquainted with the interesting proposals of various authors' teams on topics and types of educational activities that can be used to write your own program and its implementation.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Fedorenko V. The idea of maintaining and improving the health of our nation is professor iryna datsenko’s life motto. Proc Shevchenko Sci Soc Med Sci [Internet]. 2019 Jun. 24 [cited 2021Dec.16]; 55(1):164-72. DOI: https://doi.org/10.25040/ntsh2019.01.10 URL: https://mspsss.org.ua/index.php/journal/article/view/10 (дата звернення: 16.12.2021).

Guerin, R.J., Okun, A.H., Barile, J.P. et al. Preparing Teens to Stay Safe and Healthy on the Job: a Multilevel Evaluation of the Talking Safety Curriculum for Middle Schools and High Schools. Prev Sci 20, 510–520 (2019). https://doi.org/10.1007/s11121-019-01008-2 URL: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11121-019-01008-2#citeas (дата звернення: 16.12.2021).

Глазова В, Кириченко А. Формування поняття «iнформацiйна безпека» в шкiльному курсi iнформатики: iнформатика та методика її навчання. Збірник наукових праць фізико-математичного факультету ДДПУ, 2021, 11: 80-85. DOI: https://doi.org/10.31865/2413-26672415-3079112021234840

Здоров'я, безпека та добробут (інтегрований курс). 5–6 класи. (Василенко С. В., Коваль Я. Ю., Колотій Л. П.) Чинна модельна навчальна програма інтегрованого курсу «Здоров'я, безпека та добробут» для 5–6 класів авторів Василенко С. В., Коваль Я. Ю., Колотій Л. П. 2021. URL: http://osvita.ua/school/program/program-5-9/83140/ (дата звернення: 09.12.2021).

Кільдеров Д.Е., Мачача Т.С., Юрженко В.В., Луп’як Д.М.; Модельна навчальна програма «Технології. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795) URL: https://osvita.ua/school/program/program-5-9/83160/ (дата звернення: 10.12.2021).

Модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Хитра З. М., Романенко О. А.). 2021. URL: https://drive.google.com/file/d/1kz6LoONostpqPjoNUSVW9yBV5mmGDGHA/view?usp=sharing (дата звернення: 09.12.2021).

Модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Гущина Н. І., Василашко І. П.). 2021/ URL: https://drive.google.com/file/d/1sfs87ZCcZWTJOu63QznSvAX1LqS26aVv/view?usp=sharing (дата звернення: 09.12.2021).

Модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Воронцова Т. В., Пономаренко В. С., Лаврентьєва І. В., Хомич О. Л.). 2021. URL: https://drive.google.com/file/d/1mqsfWrSW1WW1qFNQqeq3xAXkearNQBHF/view?usp=sharing (дата звернення: 09.12.2021).

Модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Шиян О., Волощенко О., Гриньова М., Дяків В., Козак О., Овчарук О., Седоченко А., Сорока І., Страшко С.). 2021. URL: https://drive.google.com/file/d/17MwEgus-Ahsa_nbw9OaDIoZrM7wYHGZS/view (дата звернення: 09.12.2021).

Модельна навчальна програма «Здоров’я, безпека та добробут. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (авт. Хитра З. М., Романенко О. А.). 2021. URL: https://drive.google.com/file/d/1kz6LoONostpqPjoNUSVW9yBV5mmGDGHA/view?usp=sharing (дата звернення: 09.12.2021).

Модельна навчальна програма «Фізична культура. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти (автори: Педан О.С., Коломоєць Г. А., Боляк А. А., Ребрина А. А., Деревянко В. В., Стеценко В. Г., Остапенко О. І., Лакіза О. М., Косик В. М. та інші) «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» наказ Міністерства освіти і науки України від 12 липня 2021 року № 795 (у редакції наказу Міністерства освіти і науки України від 10 серпня 2021 року № 898) URL: https://osvita.ua/doc/files/news/847/84779/Fizichna_kultura_5-6kl_Pedan_Kolomoyec_t.pdf (дата звернення: 09.12.2021).

Роляк А. Профессиональное образование учителей по физической культуре и здоровью: опыт Дании. Педагогика физической культуры и спорта . 2020; 24 (3): 143-50. https://doi.org/10.15561/26649837.2020.0307

Терещук А.І., Абрамова О.В., Гащак В.М., Павич Н.М.; Модельна навчальна програма «Технології. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795) URL: https://osvita.ua/school/program/program-5-9/83161/ (дата звернення: 11.12.2021).

Туташинський В.І. Модельна навчальна програма «Технології. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795) URL: https://osvita.ua/school/program/program-5-9/83159/ (дата звернення: 10.11.2021).

Ходзицька І.Ю., Горобець О.В., Медвідь О.Ю., Пасічна Т.С, Приходько Ю.М. Модельна навчальна програма «Технології. 5-6 класи» для закладів загальної середньої освіти «Рекомендовано Міністерством освіти і науки України» (наказ Міністерства освіти і науки України від 12.07.2021 № 795) URL: https://osvita.ua/school/program/program-5-9/83158/ (дата звернення: 08.12.2021).

Fedorenko, V. (2019). THE IDEA OF MAINTAINING AND IMPROVING THE HEALTH OF OUR NATION IS PROFESSOR IRYNA DATSENKO’S LIFE MOTTO. Proceeding of the Shevchenko Scientific Society. Medical Sciences, 55(1), 164-172. DOI: https://doi.org/10.25040/ntsh2019.01.10 URL: https://mspsss.org.ua/index.php/journal/article/view/10 (in English).

Guerin, R.J., Okun, A.H., Barile, J.P. et al. (2019). Preparing Teens to Stay Safe and Healthy on the Job: a Multilevel Evaluation of the Talking Safety Curriculum for Middle Schools and High Schools. Prev Sci 20, 510–520 DOI: https://doi.org/10.1007/s11121-019-01008-2 URL: https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs11121-019-01008-2#citeas (in English).

Ghlazova V., Kyrychenko A. (2021). Formuvannja ponjattja «informacijna bezpeka» v shkiljnomu kursi informatyky: informatyka ta metodyka jiji navchannja. [Formation of the concept of "information security" in the school course of computer science: computer science and methods of its teaching]. Zbirnyk naukovykh pracj fizyko-matematychnogho fakuljtetu DDPU, (11), 80-85. DOI: https://doi.org/10.31865/2413-26672415-3079112021234840 (in Ukrainian).

Vasylenko S. V., Kovalj Ja. Ju., Kolotij L. P. (2021). Zdorov'ja, bezpeka ta dobrobut (integhrovanyj kurs). 5–6 klasy. [Health, safety and well-being (integrated course). Grades 5-6.] Chynna modeljna navchaljna proghrama integhrovanogho kursu «Zdorov'ja, bezpeka ta dobrobut» dlja 5–6 klasiv avtoriv Vasylenko S. V., Kovalj Ja. Ju., Kolotij L. P. URL: http://osvita.ua/school/program/program-5-9/83140/ (in Ukrainian).

Kiljderov D.E., Machacha T.S., Jurzhenko V.V., Lup'jak D.M. (2021). Modeljna navchaljna proghrama «Tekhnologhiji. 5-6 klasy» dlja zakladiv zaghaljnoji serednjoji osvity [Model curriculum "Technology. Grades 5-6" for secondary schools] «Rekomendovano Ministerstvom osvity i nauky Ukrajiny» (nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrajiny vid 12.07.2021 # 795) URL: https://osvita.ua/school/program/program-5-9/83160/ (in Ukrainian).

Khytra Z. M., Romanenko O. A. (2021). Modeljna navchaljna proghrama «Zdorov'ja, bezpeka ta dobrobut. 5-6 klasy (integhrovanyj kurs)» dlja zakladiv zaghaljnoji serednjoji osvity [Model training program «Health, safety and well-being. Grades 5-6 (integrated course)» for secondary schools]. Chynna modeljna navchaljna proghrama integhrovanogho kursu «Zdorov'ja, bezpeka ta dobrobut» dlja 5–6 klasiv. URL: https://drive.google.com/file/d/1kz6LoONostpqPjoNUSVW9yBV5mmGDGHA/view?usp=sharing (in Ukrainian).

Ghushhyna N. I., Vasylashko I. P. (2021). Modeljna navchaljna proghrama «Zdorov'ja, bezpeka ta dobrobut. 5-6 klasy (integhrovanyj kurs)» dlja zakladiv zaghaljnoji serednjoji osvity [Model training program «Health, safety and well-being. Grades 5-6 (integrated course)» for secondary schools]. Chynna modeljna navchaljna proghrama integhrovanogho kursu «Zdorov'ja, bezpeka ta dobrobut» dlja 5–6 klasiv. URL: https://drive.google.com/file/d/1sfs87ZCcZWTJOu63QznSvAX1LqS26aVv/view?usp=sharing (in Ukrainian).

Voroncova T. V., Ponomarenko V. S., Lavrentjjeva I. V., Khomych O. L. (2021). Modeljna navchaljna proghrama «Zdorov'ja, bezpeka ta dobrobut. 5-6 klasy (integhrovanyj kurs)» dlja zakladiv zaghaljnoji serednjoji osvity [Model training program «Health, safety and well-being. Grades 5-6 (integrated course)» for secondary schools]. Chynna modeljna navchaljna proghrama integhrovanogho kursu «Zdorov'ja, bezpeka ta dobrobut» dlja 5–6 klasiv. URL: https://drive.google.com/file/d/1mqsfWrSW1WW1qFNQqeq3xAXkearNQBHF/view?usp=sharing (in Ukrainian).

Shyjan O., Voloshhenko O., Ghrynjova M., Djakiv V., Kozak O., Ovcharuk O., Sedochenko A., Soroka I., Strashko S. (2021). Modeljna navchaljna proghrama «Zdorov'ja, bezpeka ta dobrobut. 5-6 klasy (integhrovanyj kurs)» dlja zakladiv zaghaljnoji serednjoji osvity [Model training program «Health, safety and well-being. Grades 5-6 (integrated course)» for secondary schools]. Chynna modeljna navchaljna proghrama integhrovanogho kursu «Zdorov'ja, bezpeka ta dobrobut» dlja 5–6 klasiv. URL: https://drive.google.com/file/d/17MwEgus-Ahsa_nbw9OaDIoZrM7wYHGZS/view (in Ukrainian).

Khytra Z. M., Romanenko O. A. (2021). Modeljna navchaljna proghrama «Zdorov'ja, bezpeka ta dobrobut. 5-6 klasy (integhrovanyj kurs)» dlja zakladiv zaghaljnoji serednjoji osvity [Model training program «Health, safety and well-being. Grades 5-6 (integrated course)» for secondary schools]. Chynna modeljna navchaljna proghrama integhrovanogho kursu «Zdorov'ja, bezpeka ta dobrobut» dlja 5–6 klasiv. URL: https://drive.google.com/file/d/1kz6LoONostpqPjoNUSVW9yBV5mmGDGHA/view?usp=sharing (in Ukrainian).

Pedan O.S., Kolomojecj Gh. A., Boljak A. A., Rebryna A. A., Derevjanko V. V., Stecenko V. Gh., Ostapenko O. I., Lakiza O. M., Kosyk V. M. ta inshi. (2021). Modeljna navchaljna proghrama «Fizychna kuljtura. 5-6 klasy» dlja zakladiv zaghaljnoji serednjoji osvity [Model curriculum «Physical Culture. Grades 5-6» for secondary schools] «Rekomendovano Ministerstvom osvity i nauky Ukrajiny» nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrajiny vid 12 lypnja 2021 roku # 795 (u redakciji nakazu Ministerstva osvity i nauky Ukrajiny vid 10 serpnja 2021 roku # 898) URL: https://osvita.ua/doc/files/news/847/84779/Fizichna_kultura_5-6kl_Pedan_Kolomoyec_t.pdf (in Ukrainian).

Roljak A. (2020). Professyonaljnoe obrazovanye uchytelej po fyzycheskoj kulture i zdoroviju: opyt Danyy. [Professional education of teachers of physical education and health: the experience of Denmark]. Pedaghoghyka fyzycheskoj kultury i sporta. 24 (3): 143-50. DOI: https://doi.org/10.15561/26649837.2020.0307 (in Russian).

Tereshhuk A.I., Abramova O.V., Ghashhak V.M., Pavych N.M. (2021). Modeljna navchaljna proghrama «Tekhnologhiji. 5-6 klasy» dlja zakladiv zaghaljnoji serednjoji osvity. [Model curriculum «Technology. Grades 5-6» for secondary schools]. «Rekomendovano Ministerstvom osvity i nauky Ukrajiny» (nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrajiny vid 12.07.2021 # 795) URL: https://osvita.ua/school/program/program-5-9/83161/ (in Ukrainian).

Tutashynsjkyj V.I. (2021). Modeljna navchaljna proghrama «Tekhnologhiji. 5-6 klasy» dlja zakladiv zaghaljnoji serednjoji osvity. [Model curriculum «Technology. Grades 5-6» for secondary schools]. «Rekomendovano Ministerstvom osvity i nauky Ukrajiny» (nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrajiny vid 12.07.2021 # 795) URL: https://osvita.ua/school/program/program-5-9/83159 (in Ukrainian).

Khodzycjka I.Ju., Ghorobecj O.V., Medvidj O.Ju., Pasichna T.S, Prykhodjko Ju.M. (2021). Modeljna navchaljna proghrama «Tekhnologhiji. 5-6 klasy» dlja zakladiv zaghaljnoji serednjoji osvity. [Model curriculum «Technology. Grades 5-6» for secondary schools]. «Rekomendovano Ministerstvom osvity i nauky Ukrajiny» (nakaz Ministerstva osvity i nauky Ukrajiny vid 12.07.2021 # 795) URL

Downloads


Abstract views: 1168

Published

2022-04-04

How to Cite

[1]
V. Zaplatynskyi, “COMPARATIVE ANALYSIS OF MODEL PROGRAMS OF THE INTEGRATED COURSE ‘HEALTH, SAFETY AND WELL-BEING’ 5-6 GRADES”, OD, vol. 36, no. 1, pp. 91–118, Apr. 2022.

Issue

Section

Socio-culturological Principles of Modern Education