PROFESSIONAL IMAGE OF A FUTURE TEACHER OF FOREIGN LITERATURE: FROM LEARNING TO PRACTICE

Authors

  • Наталія Грицак Тернопільський національний педагогічний університет ім.В.Гнатюка

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.46

Keywords:

future foreign literature teacher, higher educational institution, pedagogical skills, image, a teacher’s image, professional guidelines, the structure of professional image of future foreign literature teachers

Abstract

The article deals with the formation of the professional image of the future foreign literature teacher. The semantic content of the concept of professional image of a teacher is analyzed and supplemented. The structural components influencing the effective formation of the professional image of the future teacher are highlited and described. It is shown that pedagogical skills, visual image, internal appearance are important components in the structure of the professional image of the future teacher. With the peculiarities of the school subject «Foreign Literature», the specifics of forming the professional image of the future foreign literature teacher are justified. The essence of the concept of professional image of the future foreign literature teacher is revealed. The structure of professional image of future foreign literature teachers, which consists of personal, professional, socio-cultural, communicative, motivational-target, result-analytical components is developed. The basic and specific abilities that contribute to the productive formation of the professional image of the future foreign literature teacher are considered. A survey of fourth-year students of the Faculty of Foreign Languages of Volodymyr Hnatyuk Ternopil National Pedagogical University was conducted. The aim of the poll was to find out the attitude of students to future pedagogical activities, to identify their vision of the concepts of «professional image of a teacher», «professional image of a foreign literature teacher». The results showed that the most students consider the concept of professional image of a foreign literature teacher as a set of external, personal and professional qualities that permit the most effectively realise the educational process. The obtained results confirmed that the productive formation of the professional image of the future foreign literature teacher is based on interrelated abilities, particulary basic, linguistic, specific.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Апостол О.В. Професійний імідж викладачів закладів вищої освіти як проблема педагогічної теорії та практики. Науковий часопис Національного педагогічного університету імені М.П. Драгоманова. Серія 05. Педагогічні науки: реалії та перспективи. 2019. Вип. 72 (Т. 1). С. 27–31. DOI https://doi.org/10.31392/NPU-nc.series5.2020.72-1.06

Ашиток Н. Формування професійного іміджу майбутнього педагога в культурологічному аспекті. Молодь і ринок. 2018. № 1. С. 21–25. DOI: https://doi.org/10.24919/2308-4634.2018.126380

Дудчак Г. Формування педагогічного іміджу в майбутніх учителів НУШ. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2020. Вип. 2 (22). С. 56–63. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4914.2(22).2020.219400

Ісаєва О.О. Про основні парадигми шкільної літературної освіти. Науково-педагогічна діяльність Є.П. Голобородько, доктора педагогічних наук, професора, члена-кореспондента НАПН України: Матеріали регіональної науково-практичної конференції, присвяченої 50-річчю діяльності вченого-педагога. Херсон: РІПО, 2010. С. 85–90.

Козлова О., Гребеник, Т. Волосюк Т. Структура професійного іміджу майбутніх педагогів. Педагогічні науки: теорія, історія, інноваційні технології: науковий журнал. 2019. № 10 (94). С. 62–74. DOI: 10.24139/2312-5993/2019.10/062-074.

Козлова О.Г. Відображення особистісно-професійного іміджу вчителя у феномені педагогічної майстерності. Постметодика. 2012. № 6. С. 40–44.

Куземко Л.В. Формування іміджу педагога як складник його особистісно-професійного розвитку. Педагогіка формування творчої особистості у вищій і загальноосвітній школах. 2020. № 71, Т. 2. С. 127–131. DOI: https://doi.org/10.32840/1992-5786.2020.71-2.24

Навроцька М.М. Розвиток професійного іміджу педагога в системі післядипломної педагогічної освіти: дис. ... канд. пед. наук: спец. 13.00.04. Тернопіль, 2019. 252 с.

Романюк Н.Й. Загальнолюдські і національні духовні цінності – серцевина освіти і виховання. Вісник ДААУ. 2001. № 1. С. 343–348.

Савченко Н. Професійний імідж викладача як складова його педагогічної майстерності. Проблеми підготовки сучасного вчителя. 2018. № 17. С. 91–96. DOI: https://doi.org/10.31499/2307-4914.17.2018.162500

Тимошенко В.В. Педагогічний імідж викладача ВНЗ як частина професійної компетенції. Духовність особистості: методологія, теорія і практика. 2016. Вип. 2. С. 196–200.

Трач О.Р. Формування іміджу викладача в соціальних середовищах Інтернету. Імідж сучасного педагога. 2021. № 1 (196). С. 22–25. DOI: https://doi.org/10.33272/2522-9729-2021-1(196)-22-25

Arnon S., Reichel N. Who is the ideal teacher? Am I? Similarity and difference in perception of students of education regarding the qualities of a good teacher and of their own qualities as teachers. Teachers and Teaching. 2007. № 13:5. P. 441–464. DOI: 10.1080/13540600701561653

Budnyk O., Vasianovych Hr., Mikulets L., Avkhutska S., Sinitsyna A., Turkov V., Nikolaesku I. Improving a pedagogical image of an educational institution: a case study. Revista Inclusiones. 2021. Vol: 8 num Especial. P. 332–343.

Chang-Kredl S., Colannino D. Constructing the image of the teacher on Reddit: Best and worst teachers. Teaching and Teacher Education. 2017. Vol. 64. P. 43–51. DOI: https://doi.org/10.1016/j.tate.2017.01.019

Fung L., Lina P.Y. Chow Congruence of student teachers' pedagogical images and actual classroom practices. Educational Research. 2002. № 44:3. P. 313–321. DOI: 10.1080/0013188022000031605

Holloway J., Brass J. Making accountable teachers: The terrors and pleasures of performativity. Journal of Education Policy. 2018. № 33 (3). P. 361–382.

Lewis S., Holloway J. Datafying the teaching ‘profession’: remaking the professional teacher in the image of data. Cambridge Journal of Education. 2019. № 49:1. P. 35–51. DOI: 10.1080/0305764X.2018.1441373

O’Brien S. Re-representing Education’s Image and Status: In the ‘Interest’ of Pedagogical Innovation. In: Zarifis G., Gravani M. (eds) Challenging the 'European Area of Lifelong Learning'. Lifelong Learning Book Series. 2014. Vol. 19. Springer, Dordrecht. DOI: https://doi.org/10.1007/978-94-007-7299-1_11

Palmér H. Professional primary school teacher identity development: a pursuit in line with an unexpressed image. Teacher Development. 2016. № 20:5. P. 682–700. DOI: 10.1080/13664530.2016.1202311

Downloads


Abstract views: 581

Published

2021-11-30

How to Cite

[1]
Н. Грицак, “PROFESSIONAL IMAGE OF A FUTURE TEACHER OF FOREIGN LITERATURE: FROM LEARNING TO PRACTICE”, OD, vol. 35, no. 4, pp. 84–102, Nov. 2021.

Issue

Section

Socio-culturological Principles of Modern Education