DISTANCE LEARNING OF THE UKRAINIAN LANGUAGE: FEATURES, BENEFITS AND PROSPECTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.2.14

Keywords:

general secondary education, methods of teaching the Ukrainian language, Distance Learning, synchronous learning, asynchronous learning, competency approach

Abstract

The article highlights the problem of distance learning of the Ukrainian language in general secondary education. Emphasis is placed on its features and advantages, prospects are described. It is noted that distance learning is a form of learning based on the use of a wide range of traditional and new information and telecommunications technologies, which at different stages of the educational process provide interactive interaction between teachers and students, students and independent work of each other with information network materials. It is emphasized that the obligatory part of the educational process in the conditions of learning with the use of distance technologies is the communication of the teacher with each student. It is clarified that with students who for some reason can not communicate simultaneously, the teacher must agree on a different format of communication. It is emphasized that in addition to providing communication, the use of remote technologies solves the problem of individual approach to students, and also helps to avoid information overload. A system of multilevel exercises and tasks aimed at implementing the competency approach in terms of distance learning is presented. It is noted that the current direction of further research is the analysis of the state of distance education in Ukraine, theoretical substantiation of psychological and pedagogical principles of development and use of elements of distance technologies, in particular in the study of the Ukrainian language.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Natalia Dyka, Borys Grinchenko Kyiv University, 22-А, Pavlo Tychyna Avenue, Kyiv, 02152, Ukraine

PhD (Pedagogy), Associate Professor, Head at the Department of Language and Literary Education, Institute of In-Service Training

Oleksandra Glazova, Borys Grinchenko Kyiv University, 22-А, Pavlo Tychyna Avenue, Kyiv, 02152, Ukraine

PhD (Pedagogy), Associate Professor, Department of Language and Literary Education, Institute of In-Service Training

References

Вишнівський В.В., Гніденко М.П., Гайдур Г.І., Ільїн О.О. Організація дистанційного навчання. Створення електронних навчальних курсів та електронних тестів. Навчальний посібник. Київ: ДУТ, 2014. 140 с. URL: http://www.dut.edu.ua/uploads/l_786_40131752.pdf (дата звернення: 26.04.2021).

Гаврілова Л., Катасонова Ю. Теоретичні аспекти впровадження дистанційного навчання в Україні. Освітологічний дискурс. 2017, № 1-2 (16-17). С. 168-182. DOI: 10.28925/2312-5829.2017.1-2.1682

Державний стандарт повної загальної середньої освіти: Документ № 898-2020-п, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р. № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text (дата звернення: 26.04.2021).

Дика Н.М., Глазова О.П. Нова парадигма післядипломної педагогічної освіти: реалізація компетентнісного підходу. Неперервна професійна освіта: теорія і практика (Серія: Педагогічні науки). Випуск № 3-4 (56-57), 2018. С. 14-20. DOI: 10.28925/1609-8595.2018(3-4)1420.

Заболоцький. А.Ю. Проблема якості дистанційного навчання. Вісник Дніпропетровського університету імені Альфреда Нобеля. Серія: Педагогіка і психологія. 2016. № 1. С. 221-224. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/vduep_2016_1_37 (дата звернення: 26.04.2021).

Ковальчук В.І., Воротникова І.П. Моделі використання елементів дистанційного навчання в школі. Інформаційні технології і засоби навчання. 2017. Том 60, № 4. С. 58-74. DOI: 10.33407/itlt.v60i4.1763 URL: https://journal.iitta.gov.ua/index.php/itlt/article/view/1763/1225 (дата звернення: 26.04.2021).

Концепція Нової української школи. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf (дата звернення: 26.04.2021).

Лапін Є. Чи потрібно у школі заучувати дати, назви, імена, орфографічні та інші правила? Думки 5 експертів. Українська правда. Життя. URL: https://life.pravda.com.ua/projects/majbutnje-shkoly/2021/03/31/244384/ (дата звернення: 26.04.2021).

Морзе Н. В., Глазунова О. Г. Моделі ефективного використання інформаційно-комунікаційних та дистанційних технологій навчання у вищому навчальному закладі. Інформаційні технології і засоби навчання. 2008. № 2 (6). DOI: 10.33407/itlt.v6i2.138

Пилаєва Т.В. Історія розвитку дистанційної освіти в світі. Наукові записки [Кіровоградського державного педагогічного університету імені Володимира Винниченка]. Сер.: Педагогічні науки. 2016. Вип. 147. С. 114-118. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2016_147_30 (дата звернення: 26.04.2021).

Пономарьова К. Компетентнісно орієнтовані завдання з української мови: особливості конструювання та застосування. URL: https://lib.iitta.gov.ua/714221/1/%D0%9F%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%80%D1%8C%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%9A.%20%D0%86.%20%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%BE%20%D0%BE%D1%80.pdf (дата звернення: 26.04.2021).

Про освіту: Закон України № 2145-VIII. Дата оновлення: 18.04.2021. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text (дата звернення: 26.04.2021).

Штихно Л. В. Дистанцiйне навчання як перспективний напрям розвитку сучасної освіти. Молодий вчений. 2016. № 6. С. 489-493. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2016_6_123. (дата звернення: 26.04.2021).

Nurbekova Z., Grinshkun V., Aimicheva G., Nurbekov B., Tuenbaeva K. Project-based learning approach for teaching mobile application development using visualization technology. International Journal of Emerging Technologies in Learning. 2020. № 15 (8). P. 130–143. DOI: 10.3991/ijet.v15i08.12335

Osinska V., Osinski G., Kwiatkowska A. B. Visualization in Learning: Perception, Aesthetics, and Pragmatism. A. Ursyn (Ed.). Handbook of Research on Maximizing Cognitive Learning through Knowledge Visualization. Hershey: IGI Global, 2015. P. 381–414. DOI: 10.4018/978-1-4666-8142-2.ch013

Vyshnivsjkyj. V.V., Ghnidenko, M.P., Ghajdur, Gh.I., Iljjin, O.O. (2014). Orghanizacija dystancijnogho navchannja. Stvorennja elektronnykh navchaljnykh kursiv ta elektronnykh testiv [Organization of distance learning. Creation of electronic training courses and electronic tests]. Navchaljnyj posibnyk. Kyjiv: DUT, 140. http://www.dut.edu.ua/uploads/l_786_40131752.pdf

Ghavrilova, L., Katasonova, Ju. (2017). Teoretychni aspekty vprovadzhennja dystancijnogho navchannja v Ukrajini [Theoretical aspects of the introduction of distance learning in Ukraine]. Osvitologhichnyj dyskurs, 1-2 (16-17), 168-182. https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.1-2.1682

Derzhavnyj standart povnoji zaghaljnoji serednjoji osvity [State standard of complete general secondary education]: Dokument 898-2020-p, zatverdzhenyj postanovoju Kabinetu Ministriv Ukrajiny vid 30 veresnja 2020 r., 898. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF#Text

Dyka, N.M. i Ghlazova, O.P. (2018). Nova paradyghma pisljadyplomnoji pedaghoghichnoji osvity: realizacija kompetentnisnogho pidkhodu [A new paradigm of postgraduate pedagogical education: realization of the competent approach]. Neperervna profesijna osvita: teorija i praktyka (Serija: Pedaghoghichni nauky), Vypusk 3-4 (56-57), 14-20. https://doi.org/10.28925/1609-8595.2018(3-4)1420

Zabolocjkyj,. A.Ju. (2016). Problema jakosti dystancijnogho navchannja [The problem of quality of distance learning]. Visnyk Dnipropetrovsjkogho universytetu imeni Aljfreda Nobelja. Serija: Pedaghoghika i psykhologhija, 1, 221-224. http://nbuv.gov.ua/UJRN/vduep_2016_1_37

Kovaljchuk, V.I., Vorotnykova, I.P. (2017). Modeli vykorystannja elementiv dystancijnogho navchannja v shkoli [Models of using elements of distance learning in school]. Informacijni tekhnologhiji i zasoby navchannja, Tom 60, 4, 58- 74. https://doi.org/10.33407/itlt.v60i4.1763

Koncepcija Novoji ukrajinsjkoji shkoly [The concept of the New Ukrainian School]. https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/nova-ukrainska-shkola-compressed.pdf

Lapin, Je. (2021, April, 26). Chy potribno u shkoli zauchuvaty daty, nazvy, imena, orfoghrafichni ta inshi pravyla? Dumky 5 ekspertiv [Do I need to memorize dates, names, spelling and other rules at school? Opinions of 5 experts]. Ukrajinsjka pravda. Zhyttja. https://life.pravda.com.ua/projects/majbutnje-shkoly/2021/03/31/244384/

Morze, N. V., Ghlazunova, O. Gh. (2008). Modeli efektyvnogho vykorystannja informacijno-komunikacijnykh ta dystancijnykh tekhnologhij navchannja u vyshhomu navchaljnomu zakladi [Models of effective use of information and communication and distance learning technologies in higher education]. Informacijni tekhnologhiji i zasoby navchannja. 2 (6). https://doi.org/10.33407/itlt.v6i2.138

Pylajeva, T.V. (2016). Istorija rozvytku dystancijnoji osvity v sviti [History of distance education in the world]. Naukovi zapysky Kirovoghradsjkogho derzhavnogho pedaghoghichnogho universytetu imeni Volodymyra Vynnychenka. Ser.: Pedaghoghichni nauky, 147, 114-118. http://nbuv.gov.ua/UJRN/Nz_p_2016_147_30

Ponomarjova K. Kompetentnisno orijentovani zavdannja z ukrajinsjkoji movy: osoblyvosti konstrujuvannja ta zastosuvannja [Competence-oriented tasks in the Ukrainian language: features of design and application]. https://lib.iitta.gov.ua/714221/1/%D0%9F%D0%BE%D0%BD%D0%BE%D0%BC%D0%B0%D1%80%D1%8C%D0%BE%D0%B2%D0%B0%20%D0%9A.%20%D0%86.%20%D0%9A%D0%BE%D0%BC%D0%BF%D0%B5%D1%82%D0%B5%D0%BD%D1%82%D0%BD%D1%96%D1%81%D0%BD%D0%BE%20%D0%BE%D1%80.pdf

Pro osvitu: Zakon Ukrajiny [On education: Law of Ukraine], 2145-VIII. Data onovlennja: 18.04.2021. https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/2145-19#Text

Shtykhno, L. V. (2016). Dystancijne navchannja jak perspektyvnyj naprjam rozvytku suchasnoji osvity [Distance learning as a promising area of modern education]. Molodyj vchenyj, 6, 489-493. http://nbuv.gov.ua/UJRN/molv_2016_6_123. (data zvernennja: 26.04.2021).

Nurbekova, Z., Grinshkun, V., Aimicheva, G., Nurbekov, B., Tuenbaeva, K. (2020). Project-based learning approach for teaching mobile application development using visualization technology. International Journal of Emerging Technologies in Learning, 15 (8), 130–143. https://doi.org/10.3991/ijet.v15i08.12335

Osinska, V., Osinski, G., Kwiatkowska, A. B. (2015). Visualization in Learning: Perception, Aesthetics, and Pragmatism. In A. Ursyn (Ed.), Handbook of Research on Maximizing Cognitive Learning through Knowledge Visualization (pp. 381–414). IGI Global. https://doi.org/10.4018/978-1-4666-8142-2.ch013

Downloads


Abstract views: 617

Published

2021-06-09

How to Cite

[1]
N. Dyka and O. Glazova, “DISTANCE LEARNING OF THE UKRAINIAN LANGUAGE: FEATURES, BENEFITS AND PROSPECTS”, OD, vol. 33, no. 2, pp. 205–220, Jun. 2021.

Issue

Section

Informatization of Education