FORMATION OF SELF-EDUCATIONAL COMPETENCE FUTURE EDUCATORS PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2021.1.12

Keywords:

professional training, self-education, competence, self-educational competence, formation of self-educational competence

Abstract

In the article self-education as a component of professional training acts as a way to implement it. In this context, the self-education of future educators, we mean the process that ensures the continuity of raising the educational level and expanding the information field of professionals, improving the quality and raising the level of their competence and professionalism, related to personal development and participation in general and pedagogical culture. Serves to form a worldview, because the student is the subject of management of their own educational activities during professional training.
Based on the analysis of different approaches to the definition of "self-educational competence" in the context of this study, we consider this term as an integrative phenomenon characterized by stable internal motivation, the formation of professionally significant personal qualities, skills and abilities to organize cognitive personality. search activities aimed at a continuous process of professional development; and is an integral part of the professional competence of the specialist and an indicator of the success of his professional activity.
Given the above, it is possible to state the close connection between the concept of "self-education" and the concept of "vocational training"; self-education should be understood as a way to implement this training, which, accordingly, aims to form a skilled worker capable of developing strategies for professional development as a result of self- education. This is one of the most important prerequisites for further professional realization of him as a specialist In this regard, higher education faces the task of developing more effective learning technologies and creating conditions that would be focused on stimulating students' self- education.
The purpose of the article is to theoretically substantiate the key concepts "educator", "future educator", "self-education", "competence", "formation of self- educational competence".
Methods: analysis, systematization and generalization of psychological and pedagogical literature in order to clarify the state of development of the research problem and clarify the conceptual apparatus.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Tetiana Potapchuk, Precarpathian National Vasyl Stefanyk University

doctor of Pedagogical Sciences (Ed.D.),

Professor of the Department of Theory and Methods of Preschool and Special Education of the SHEE

Nadija Kravets, State Pedagogical University "Vasyl Stefanyk Precarpathian National University"

PhD, associate professor of the department of theory and methods of preschool and special education

References

• Бєлєнька Г. В. Формування професійної компетентності сучасного вихователя дошкільного навчального закладу: монографія. К.: Київ. ун-т ім. Б. Грінченка, 2011. 320 с.

• Бопко І. З. Особливості та проблеми наукової діяльності викладача університету. Зб. наук. праць Національної академії Державної прикордонної служби України. Серія: Педагогічні та психологічні науки. 2014. № 3. С. 44–52.

• Воропай Н. А. Методичне забезпечення формування самоосвітньої компетентності майбутніх вихователів дошкільних закладів. Том 1 № 65 (2014): Збірник наукових праць "Педагогічні науки" С.294-299/http://eKhSUIR.kspu.edu/handle/123456789/622.

• Закон України «Про дошкільну освіту». К.: Редакція журналу «Дошкільне виховання», 2001. 56 с.

• Згурская М. П. Педагогическая культура: информационно-коммуникативный аспект компетенции преподавателя высшей школы. Проблеми та перспективи формування національної гуманітарно-технічної еліти: зб. наук. пр. Харків, 2009. Вип. 22 (26). С. 34–43.

• Кезин В. Г. Психолого-педагогические особенности обучения взрослых. Вестник ПНИПУ. Социально-экономические науки. 2012. № 17 (44). С. 21–26.

• Мороз О. Г., Юрченко В. І. Підготовка майбутнього викладача вищої школи: психолого-педагогічний ракурс. Наукові записки: збірник наукових статей НПУ імені М. П. Драгоманова. К.: НПУ,2001. Вип. 41. С. 156–159.

• Ольховська М. В. Специфіка формування самоосвітньої компетентності майбутніх інженерів-педагогів. Наукові праці. 2013. Том 173. Вип. 161. С. 84–88.

• Пелех Л. Р. Формування особистості майбутнього вчителя у системі масових виховних заходів вищого навчального закладу : автореф. дис. …канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія та методика професійної освіти». К., 2001. 20 с.

• Поніманська Т. І. Дошкільна педагогіка: навчальний посібник для студентів вищих навчальних закладів. К.: Академвидав, 2004. 456 с.

• Преображенская И. Н. Формирование самообразовательной компетентности студентов художественно-графических специальностей (на материале дисциплин информационного цикла): дис. … канд.. пед. наук: 13.00.08. Воронеж, 2008. 205 с.

• Пукас І. Л. Професійно-педагогічний саморозвиток учителя у процесі співпраці школи з закладами педагогічної освіти: дис. …канд. пед. наук: 13.00.04 – теорія і методика професійної освіти. Кам’янець-Подільський. 2018. 312 с.

• Bjeljenjka, Gh. V. (2011). Formuvannja profesijnoji kompetentnosti suchasnogho vykhovatelja doshkiljnogho navchaljnogho zakladu [Formation of professional competence of a modern educator of a preschool educational institution]: monoghrafija. Kyjiv. un-t im. B. Ghrinchenka,. 320 s. [in Ukrainian].

• Bopko, I. Z. (2014). Osoblyvosti ta problemy naukovoji dijaljnosti vykladacha universytetu [Features and problems of scientific activity of the university teacher]. Zb. nauk. pracj Nacionaljnoji akademiji Derzhavnoji prykordonnoji sluzhby Ukrajiny. Serija: Pedaghoghichni ta psykhologhichni nauky. # 3. S. 44–52. [in Ukrainian].

• Voropaj N. A. (2014). Metodychne zabezpechennja formuvannja samoosvitnjoji kompetentnosti majbutnikh vykhovateliv doshkiljnykh zakladiv [Methodological support of formation of self-educational competence of future teachers of preschool institutions]. Tom 1 # 65: Zbirnyk naukovykh pracj "Pedaghoghichni nauky" S.294-299/http://eKhSUIR.kspu.edu/handle/123456789/622. [in Ukrainian].

• Zakon Ukrajiny (2001). «Pro doshkiljnu osvitu» ["On Preschool Education"]. Redakcija zhurnalu «Doshkiljne vykhovannja», 56 s. [in Ukrainian].

• Zghurskaja, M. P. (2009). Pedaghoghycheskaja kuljtura: ynformacyonno-kommunykatyvnыj aspekt kompetencyy prepodavatelja vыsshej shkolы [Pedagogical culture: information and communication aspect of the competence of a teacher of higher education]. Problemy ta perspektyvy formuvannja nacionaljnoji ghumanitarno-tekhnichnoji elity: zb. nauk. pr. Vyp. 22 (26). S. 34–43. [in Russian].

• Kezyn, V. Gh. (2012). Psykhologho-pedaghoghycheskye osobennosty obuchenyja vzroslыkh [Psychological and pedagogical features of adult learning]. Vestnyk PNYPU. Socyaljno-эkonomycheskye nauky. # 17 (44). S. 21–26. [in Russian].

• Moroz, O. Gh. & Jurchenko V. I. (2001). Pidghotovka majbutnjogho vykladacha vyshhoji shkoly: psykhologho-pedaghoghichnyj rakurs [Preparation of the future teacher of higher school: psychological and pedagogical perspective]. Naukovi zapysky: zbirnyk naukovykh statej NPU imeni M. P. Draghomanova. NPU, Vyp. 41. S. 156–159. [in Ukrainian].

• Oljkhovsjka, M. V. (2013). Specyfika formuvannja samoosvitnjoji kompetentnosti majbutnikh inzheneriv-pedaghoghiv [The specifics of the formation of self-educational competence of future engineers-teachers]. Naukovi praci. Tom 173. Vyp. 161. S. 84–88. [in Ukrainian].

• Pelekh, L. R. (2001). Formuvannja osobystosti majbutnjogho vchytelja u systemi masovykh vykhovnykh zakhodiv vyshhogho navchaljnogho zakladu [Formation of the personality of the future teacher in the system of mass educational activities of higher education]: avtoref. dys. …kand. ped. nauk: spec. 13.00.04 «Teorija ta metodyka profesijnoji osvity». 20 s. [in Ukrainian].

• Ponimansjka, T. I. (2004). Doshkiljna pedaghoghika [Preschool pedagogy]: navchaljnyj posibnyk dlja studentiv vyshhykh navchaljnykh zakladiv. Akademvydav, 456 s. [in Ukrainian].

• Preobrazhenskaja Y. N. (2008). Formyrovanye samoobrazovateljnoj kompetentnosty studentov khudozhestvenno-ghrafycheskykh specyaljnostej (na materyale dyscyplyn ynformacyonnogho cykla) [Formation of self-educational competence of students of art and graphic specialties (on a material of disciplines of an information cycle)]: dys. … kand.. ped. nauk: 13.00.08. 205 s. [in Russian].

• Pukas, I. L. (2018). Profesijno-pedaghoghichnyj samorozvytok uchytelja u procesi spivpraci shkoly z zakladamy pedaghoghichnoji osvity [Professional and pedagogical self-development of a teacher in the process of cooperation of a school with institutions of pedagogical education]: dys. …kand. ped. nauk: 13.00.04 – teorija i metodyka profesijnoji osvity. 312 s. [in Ukrainian].

Downloads


Abstract views: 447

Published

2021-02-26

How to Cite

[1]
T. . Potapchuk and N. Kravets, “FORMATION OF SELF-EDUCATIONAL COMPETENCE FUTURE EDUCATORS PRESCHOOL EDUCATION INSTITUTIONS”, OD, vol. 32, no. 1, pp. 180–193, Feb. 2021.

Issue

Section

Acmeological Studios