MODERN APPROACHES TO LAW STUDENTS’ EDUCATION IN HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS

Authors

  • Olga Chizhikova Kryvyi Rih Institute of Economics

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.1-2.161175

Keywords:

creativization, educational approaches, future lawyer, lawyer‘s creative skills development, modernization of higher legal education

Abstract

The article reveals the essence of modern approaches to the future lawyers’ training in the process of university education, while studying humanities in particular. The problems of modern higher legal education and the direction of its modernization are highlighted. It is underlined that today the process of a future lawyer’s education is impossible without focusing on the development of students’ creative abilities. Among the problems of modern legal educational system the scientists outline: the development of the lawyer’s creative potential, preparation of  law-students with a creative type of thinking, the need to develop students' creative activity in the learning process, active encouragement of independent work, formation of the bases for students’ professional activity, introduction of new forms and methods of teaching, including simulations, aimed at the preparation of a broad-minded, highly-qualified lawyer etc. Consequently, the educational process in the context of university education should be learner-centered where the law student is an active subject of learning, in which creative cooperation and interaction play a dominant role.

Among key modern approaches to the development of the creative abilities of law students during professional training the following ones are analyzed: creative, competence, activity, learner-centred approaches. Procedural aspects of the future lawyer’s preparation within the framework of the given approaches are presented, future lawyer’s competences are outlined. The competences of a future lawyer include: integral general and special competences. The results of professionally oriented education comprise: social and humanitarian erudition, research skills, communication, professional self-organization, usage of information technologies, etc. Among the professional competences of law students are the following: cognitive, methodological and organizational, technological and informational; intellectual; emotional and moral-ethical ones. The structural components of lawyer’s professional activities are cognitive, communicative, organizationally - constructive, preventive activities, a creative approach to professional tasks solving.

A creative approach in a productive combination with other aforementioned approaches to the greatest extent ensures the development of internal capabilities and creative skills as indicators of the effective preparation of future lawyers, in particular in the process of foreign language education, as it: stimulates the development of personal creative abilities; teaches to act creatively, develops creative thinking; prepares lawyers for further creative professional activities.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Борейчук А. В. Формування освітніх компетентностей майбутніх юристів у процесі професійної підготовки: автореф. дис. … канд. пед. наук: 13.00.04. Рівне: НУВГП, 2018. 21 с. URL: http://ep3.nuwm.edu.ua/9630/1/%D0%B7%D0%B0%D1%82%D0%B2.%20%D0%9F%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D1%85.zah.pdf

Гусарєв С.Д., Тихомиров О. Д. Юридична деонтологія (Основи юридичної діяльності): навч.посібник. К.: Знання, 2005. 655 с.

Задояний М. Оксьом І.Сучасні підходи щодо модернізації юридичної освіти в Україні. Публічне право. 2012. № 4. С. 276-284.

Іванова С. Iнновації в освіті та проблеми реформування системи вищої освіти в аспекті євроінтеграції України. Матеріали десятої міжнародної науково-практичної конференції «Інтернет-Освіта-Наука». Вінниця: ВНТУ, 11-14 жовтня, 2016. С. 200-202.

Кузьменко Н. Особистісно орієнтований підхід в сучасному навчально-виховному процесі ВНЗ. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2016. Вип. 4. URL: http: //nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2016_4_11.

Малафіїк І. В. Дидактика новітньої школи: навч. посіб. для студ. вищ. навч. закл. К.: Слово, 2015. 632 c.

Методика навчання іноземних мов у середніх навчальних закладах / Кол. авторів під керівн. C. Ю. Ніколаєвої. К: Ленвіт, 1999. 320 с.

Новый словарь методических терминов и понятий (теория и практика обучения языкам) / Э. Г. Азимов, А. Н. Щукин. М.: Издательство ИКАР, 2009. 448 с.

Одинцова Г.Ю. Роль установки у формуванні креативного мислення юриста: дис. ... канд. пед. наук: 19.00.01. Київ, 2016. 252 с. URL: http://lib.iitta.gov.ua/166280/1

Підвінська І. Юридична діяльність: поняття, структура, цінність. Тенденції і перспективи розвитку інститутів права та держави: Матеріали наук.-практ. Інтернет-конференції, (19 квітня 2018 р.). URL: http://www.legalactivity.com.ua

Стандарт вищої освіти України: перший (бакалаврський) рівень вищої

освіти, галузь знань 08 «Право», спеціальність 081 «Право». URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/081-pravo-bakalavr.pdf

Рижиков В. С. Зміст та складові професійної підготовки майбутніх юристів відповідно професіограми. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2011. Вип. 2. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2011_2_10

Стаценко Е.Р. Развитие творческой активности студентов вуза как педагогическая проблема. Самарский научный вестник. 2016. № 3 (16). С. 194-198.

Федорчук О. С. Фахово-інформатична компетентність майбутніх правознавців як складова їхньої функціональної готовності. Вісник Національної академії Державної прикордонної служби України. 2010. Вип. 5. URL: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2010_5_16

Юридическая деонтология: Учебник / О. Ф. Скакун, Н. И. Овчаренко. Х.: Основа, 1998. 270 с.

Якиманская И. С. Разработка технологии личностно-ориентированного обучения. Вопросы психологии. 1995. № 2. С. 3-19.

Harris A. (2016). Creativity and Education. UK: Palgrave Macmillan. DOI

1057/978-1-137-57224-0

Sadykova A., Shelestova O. (2016). Creativity Development: The Role of Foreign Language Learning. International journal of environmental & science education. vol. 11. no. 15. p. 8163-8181. – Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1118314.pdf

References

Borejchuk A. V. (2018). Formuvannya osvitnih kompetentnostej majbutnih yurystiv u procesi profesijnoyi pidhotovky [Formation of educational competences of future lawyers in the process of professional training]: Extended abstract of candidate’s thesis: 13.00.04. Rivne: NUVHP. 21 p. Retrieved from: http://ep3.nuwm.edu.ua/9630/1/%D0%B7%D0%B0%D1%82%D0%B2.%20%D0%9F%D0%B5%D0%BB%D0%B5%D1%85.zah.pdf

Husaryev S.D., Tyhomyrov O. D. (2005). Yurydychna deontolohiya (Osnovy yurydychnoyi diyal"nosti) [Legal Deontology (Fundamentals of Legal Activity). Tutorial] K.: Znannya. 655 p.

Zadoyanyj M., Oksom I. (2012). Suchasni pidhody shhodo modernizaciyi yurydychnoyi osvity v Ukrayini [Modern approaches to modernizing of legal education in Ukraine. Public Law]. № 4. P. 276-284. (ukr).

Ivanova S. (2016). Innovaciyi v osviti ta problemy reformuvannya systemy vyshhoyi osvity v aspekti yevrointehraciyi Ukrayiny [Innovations in education and problems of reforming the system of higher education in the aspect of European integration of Ukraine]. Proceedings of the tenth International Conference «Internet-Education-Science», Vinnycya: VNTU. P.200-202.

Kuzmenko N. (2016). Osobystisno oriyentovanyj pidhid v suchasnomu navchalno-vyhovnomu procesi VNZ [Personally oriented approach in the modern educational process of higher educational institutions]. Visnyk Nacional"noyi akademiyi Derzhavnoyi prykordonnoyi sluzhby Ukrayiny [Bulletin of the National Academy of the State Border Guard Service of Ukraine]. №. 4. Retrieved from: http: //nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadped_2016_4_11.

Malafiyik I. V. (2015). Dydaktyka novitnoyi shkoly: navch. posib. dlya stud. vyshh. navch. zakl. [Didactics of the newest school] / I. V.Malafiyik. K.: Slovo. 632 p.

Nikolayeva C. Yu. (1999). Metodyka navchannya inozemnyh mov u serednix navchalnyx zakladah [Methods of teaching foreign languages in secondary schools]. K: Lenvit. 320 p.

Azymov E., Shhukyn A. (2009). Novyj slovar metodycheskyh termynov y ponyatyj (teoryya i praktyka obuchenyya yazykam) [New dictionary of methodological terms and concepts (theory and practice of teaching languages)]. M.: Izdatel"stvo YKAR. 448 p.

Odyncova H.Yu. (2016). Rol ustanovky u formuvanni kreatyvnoho myslennya yurysta [The role of the installation in formation of the creative thinking of a lawyer]: Candidate’s thesis: 19.00.01. Kyyiv. 252 p. - Retrieved from: http://lib.iitta.gov.ua/166280/1

Pidvins"ka I. (2018). Yurydychna diyalnist: ponyattya, struktura, cinnist" [Legal activity: concept, structure, value] Tendenciyi i perspektyvy rozvytku instytutiv prava ta derzhavy [Trends and prospects for the development of law and state institutions]: Materialy nauk.-prakt. Internet-konferenciyi [Proceedings of the Internet Conference], (19 April 2018) – Retrieved from: http://www.legalactivity.com.ua

Standart vy`shhoyi osvity Ukrayiny: pershyj (bakalavrskyj) riven vy`shhoyi osvity, galuz znan 08 «Pravo», specialnnist 081 «Pravo» (2018). Retrieved from: https://mon.gov.ua/storage/app/media/vishcha-osvita/zatverdzeni%20standarty/12/21/081-pravo-bakalavr.pdf

Ryzhykov V. S. (2011). Zmist ta skladovi profesijnoyi pidhotovky majbutnih yurystiv vidpovidno profesiohramy [The content and components of future lawyers professional training according to the professiogram]. Visnyk Nacional"noyi akademiyi Derzhavnoyi prykordonnoyi sluzhby Ukrayiny. №. 2. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2011_2_10

Stacenko E.R. (2016). Razvytye tvorcheskoj aktyvnosty studentov vuza kak pedahohycheskaya problema [The development of the creative activity of university students as a pedagogical problem]. Samarskyj nauchnyj vestnyk. № 3 (16). P. 194-198.

Fedorchuk O. S. (2010). Fahovo-informatychna kompetentnist majbutnih pravoznavciv yak skladova yihnoyi funkcionalnoyi hotovnosti [Professional and informative competence of future lawyers as a component of their functional readiness] . Visnyk Nacionalnoyi akademiyi Derzhavnoyi prykordonnoyi sluzhby Ukrayiny. Vyp. 5. Retrieved from: http://nbuv.gov.ua/UJRN/Vnadps_2010_5_16

Skakun O. F., Ovcharenko N. Y. (1998). Yurydychna deontolohiya [Legal deontology: Textbook]. X.: Osnova. 270 s.

Yakymanskaya Y. S. (1995). Razrabotka tehnolohyy lychnostno-oryentyrovannoho obuchenyya [Development of student-centered technology learning] Psychology issues. - № 2. S. 3-19.

Harris A. (2016). Creativity and Education. UK: Palgrave Macmillan. DOI

1057/978-1-137-57224-0

Sadykova A. O. Shelestova. (2016). Creativity Development: The Role of Foreign Language Learning. International journal of environmental & science education. vol. 11, no. 15. p. 8163-8181. Retrieved from: https://files.eric.ed.gov/fulltext/EJ1118314.pdf

Downloads


Abstract views: 641

Published

2019-03-21

How to Cite

[1]
O. Chizhikova, “MODERN APPROACHES TO LAW STUDENTS’ EDUCATION IN HIGHER EDUCATIONAL ESTABLISHMENTS”, OD, no. 1-2, pp. 161–175, Mar. 2019.

Issue

Section

Trends in the Development of Modern Education