IMPROVING THE LEVEL OF MOTIVATION OF HIGH MATHEMATICS EXPERIENCE OVER RESOLVING PROFESSIONAL INTEGRITY PROBLEM
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2019.1-2.115127Keywords:
motivation, higher mathematics, tasks of professional orientation, competenceAbstract
The article deals with raising the level of motivation for studying higher mathematics by solving problems of professional orientation. Examples of solving problems for students of the economic profile of education are given. The applied nature of the tasks under consideration aims to combine the study of higher mathematics with the special training of future bachelors and give them the opportunity to gain experience in solving production problems, to increase their professional competence, which is very important during a period of intense competition in the labor market. Modern teaching of higher mathematics in higher educational institutions in Ukraine requires from the teacher a creative, research approach to the selection of tasks for solving in practical classes, namely, the selection of professional orientation tasks for students of the corresponding field of knowledge, which in turn increases interest in studying the discipline, motivation training, forms the corresponding competences of the bachelor's degree.
It should be noted that the use of professional-oriented tasks in higher mathematics classes is very important for the educational process, since:
- activates the educational process;
- increases the level of higher mathematics education;
- provides connection with the future profession;
- helps to get deeper into the subject and fully understand the need to study it in order to acquire the chosen profession.
The defined integral is used to calculate the total economic effects, the total marginal contributions, and so on. The discussed examples do not exhaust all possible applications in the economy, but the interest in studying the course of higher mathematics significantly increases.
On practical classes students of economic specialties are offered tasks on calculation of expenses, income and profit in production, determination of total profit at a separate time; tasks on the strategy of enterprise development, on total expenses of consumers for goods; the problem of finding capital for known parts of investment, discounted income and others that are solved with the help of integral calculus.
The applied nature of these tasks aims to combine the study of higher mathematics with the special training of future bachelors and give them the opportunity to gain experience in solving production problems, to increase their professional competence.
Downloads
References
Барковський В. В., Барковська Н. В. Вища математика для економістів. Київ: ЦУЛ, 2002. 400 с.
Бугір М. К. Математика для економістів: посібник. Київ: Видавничий центр «Академія», 2003. 520 с.
Бубняк Т. І. Вища математика: навчальний посібник. Львів: «Новий світ-2000», 2004. 434 с.
Павленко Т. В., Сукач Т. М. Вивчення інтегрального числення в умовах модульно-рейтингової системи навчання. Алчевськ: ДонДТУ, 2005 166 с.
Ляшенко И. Н., Ляшенко Е. И. Математика для экономистов: учебное пособие для подготовки бакалавров экономического профиля. Донецк, 1998. 228 с.
Михайленко В. М., Федоренко Н. Д. Математичний аналіз для економістів: навч. посібник. Київ: Вид-во Європ. ун-ту, 2002. 298 с.
Горобець С. М. Компетентнісна парадигма в освіті: світовий досвід, здобутки українських і польських науковців. Українська полоністика. 2014. Вип. 11. С. 226–233.
Лісова С. В. Компетентнісний підхід у вищій освіті: зарубіжний досвід // Професійна педагогічна освіта: компетентнісний підхід: монографія / за ред. О.А. Дубасенюк. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, 2011. С. 34–53.
Вища освіта України – Додаток 2 до № 3, том ІІ (27). 2011. Тематичний випуск «Вища освіта України у контексті інтеграції до європейського освітнього простору» 562 с.
Касярум С. О. Компетентнісний підхід до процесу підготовки фахівця: формування природничо-наукової компетенції у майбутнього інженера. Черкаси: Вид. від ЧНУ ім. Б.Хмельницького, 2010. 100 с.
References
Barkovsjkyj, V. V., Barkovsjka, N. V. (2002). Vyshha matematyka dlja ekonomistiv [Higher mathematics for economists]. Kyiv, Ukraine: CUL (ukr).
Bughir, M. K. (2003). Matematyka dlja ekonomistiv [Mathematics for economists]: posibnyk. Kyiv, Ukraine: Vydavnychyj centr «Akademija» (ukr).
Bubnjak, T. I. (2004). Vyshha matematyka [Higher mathematics]. Lviv, Ukraine: «Novyj svit-2000» (ukr).
Pavlenko, T. V., Sukach, T. M. (2005). Vyvchennja integhraljnogho chyslennja v umovakh moduljno-rejtynghovoji systemy navchannja [Study of integral calculus in conditions of modular rating system of training]. Alchevsjk, Ukraine: DonDTU (ukr).
Ljashenko, Y. N., Ljashenko, E. Y. (1998). Matematyka dlja эkonomystov [Mathematics for economists]: uchebnoe posobye dlja podghotovky bakalavrov эkonomycheskogho profylja. Donetsk, Ukraine (rus).
Mykhajlenko, V. M., Fedorenko, N. D. (2002). Matematychnyj analiz dlja ekonomistiv [Mathematical analysis for economists]: navch. posibnyk. Kyiv Ukraine: Vyd-vo Jevrop. un-tu (ukr).
Horobets, S. M. (2014). Kompetentnisna paradyhma v osviti: svitovyi dosvid, zdobutky ukrainskykh i polskykh naukovtsiv [Competency paradigm in education: world experience, achievements of Ukrainian and Polish scholars]. Ukrainska polonistyka, 11, 226–233 (ukr).
Lisova, S. V. (2011). Kompetentnisnyi pidkhid u vyshchii osviti: zarubizhnyi dosvid // Profesiina pedahohichna osvita: kompetentnisnyi pidkhid:[Competency approach in higher education: foreign experience]: monohrafiia. Zhytomyr, Ukraine: Vyd-vo ZhDU im. I. Franka, 34–53 (ukr).
Vyshcha osvita Ukrainy – Dodatok 2 do № 3, tom II (27). (2011). Tematychnyi vypusk «Vyshcha osvita Ukrainy u konteksti intehratsii do yevropeiskoho osvitnoho prostoru» [Thematic issue «Higher Education of Ukraine in the Context of Integration into the European Educational Space»] (ukr).
Kasiarum, S. O. (2010). Kompetentnisnyi pidkhid do protsesu pidhotovky fakhivtsia: formuvannia pryrodnycho-naukovoi kompetentsii u maibutnoho inzhenera [Competent approach to the process of training a specialist: the formation of natural sciences competence in the future engineer]. Cherkasy, Ukraine: Vyd. vid ChNU im. B. Khmelnytskoho (ukr).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Educological discourse
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.