ACCIOLOGICAL CONCEPT OF A NEW EDUCATIONAL STRATEGY FOR TRAINING OF TEACHERS

Authors

  • Hanna Ivaniuk Київський університет імені Бориса Грінченка

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.3-4.0867

Keywords:

аxiological concept, content of education, educational process, educational-professional program, institution of higher education, new educational strategy, professional activity, training of teachers

Abstract

We consider the education of the 21st century as a process of preparing a young generation for life and work and as a means of productive changes in the state and the world dimension as a whole. The development of the education system in Ukraine is characterized by internal public inquiries and external factors that are actualized in the context of European integration. At the time – training of an innovative specialist, ready for intercultural communication and conscious protection of human virtues: individual freedoms and respect for it, culture of peace, etc.

According to the results of the analysis of philosophical, historical and pedagogical sources, the status of pedagogical practice, the axiological concept of a new educational strategy of teacher training in a higher education institution is generalized and substantiated. Education is seen as a factor in harmonization in systems: man – man, man – nature, man – technology.

The article gives a summary of the results of the study of the status of the identified problem in the practice of training the teachers of the first educational level (Bachelor) specialties «Preschool education», «Primary education». The revealed tendencies are characterized: divergence, which leads to the destruction of ties that could ensure the formation of a system of knowledge about man, nature, technology (technology) and society. Education directed towards the future should deviate from the rudiment of the knowledge-normative strategy of the Soviet model and build on values based on philosophical, ethical, aesthetic concepts. According to the results of the analysis of the study, the opinions of students, pedagogues-practitioners regarding the correspondence of the content of professional disciplines (pedagogy, psychology) to the needs of the individual, community and society are determined. A set of methods (poll, interviewing, questionnaires, pedagogical essay, mathematical statistics) allowed to reveal the dominance of moral values in the educational process (professional activity).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Hanna Ivaniuk, Київський університет імені Бориса Грінченка

Завідувач кафедри педагогіки і психології

References

Андрущенко В.П. Стратегія реформування освіти в Україні: рекомендації з освітньої політики. К.:К.І.С., 2003. 296 с.

Ващенко Г. Виховання волі і характеру: у 2 ч. Боффало: Мюнхен: Накл. Осередку СУМу ім. Лесі Українки, 1957. Ч.2: Педагогічна. 271 с.

Зазюн І.А. Гуманістична стратегія теорії і практики навчального процесу. Рідна школа. 2000. №8. С. 8–13.

Іванюк Г. Нова стратегія професійно-педагогічної освіти: європейський вимір. Педагогічний процес: теорія і практика. 2017. №4. С.21-26.

Кремень В.Г. Освіта і наука України – шлях модернізації. К.: Грамота, 2002. 213.

Крылова Н. Культурология образования. М.: Нар.образование, 2000. 272.

Культура и культурология : Словарь / сост. А.И. Кравченко. М.: Академ. Проект : Екатеринбург: Деловая книга, 2003. 928.

Лутай В.С. Філософія сучасної освіти : навч. посіб. К.: Центр «Магстр-S» Творчої спілки вчителів України, 1996. 256.

Огнев’юк В. Освіта та конкурентоспроможність суспільства. Освітологія. 2016. №5. С. 37–44. doi: 10.28925/2226-3012.2016.5.3744

Психолого-педагогический словарь / Сост. Рапацевич Е.С. Минск : «Современное слово», 2006. 928.

Русова С. Вибрані педагогічні твори: у 2 кн. Кн 1. К.:Либідь, 1997. 272.

Рыбалка В.В. Психология чести и достоинства личности: культурологические и аксиологические аспекты : научно-метод. пособие. Одесса : «ІНТЕРПРІНТ», 2010. 414.

Стельмахович М. Г. Народна педагогіка. К.: Пед.думка, 1985. 234.

Ціннісний дискурс освіти : монографія / А. О. Ярошенко. К.: 2004. 156.

Чепіга Я. Народний учитель і національне питання. Світло. 1912. №1. 15–24.

References

Andrushhenko, V.P. (2003) Strategy of reform in Ukraine: recommendations for the implementation of. K.:K.I.S. (ukr)

Vashhenko, Gh. (1957) Education of the will and character: u 2 ch. Boffalo: Mjunkhen: Nakl. Oseredku SUMu im. Lesi Ukrajinky, 1957. Ch.2: Pedaghoghichna (ukr)

Zazjun, I.A. (2000) Humanistic strategy of the theory and practice of the educational process. Ridna shkola, 8, 8–13 (ukr)

Ivanjuk, Gh. (2017) A New Strategy for Professional Education: A European Dimension. Pedaghoghichnyj proces: teorija i praktyka, 4, 21-26 (ukr)

Kremenj, V.GH. (2002) Education and science of Ukraine are the way of modernization. K.: Ghramota, 213 13 (ukr)

Krylova, N. (2000) Culturology of Education. M.: Nar.obrazovanie (rus)

Culture and Culturology: Vocabulary (2003) / sost. A.I. Kravchenko. M.: Akadem. Proekt : Ekaterinburg: Delovaja kniga (rus)

Lutaj, V.S. (1996) The philosophy of modern education: navch. posib. K.: Centr «Maghstr-S» Tvorchoji spilky vchyteliv Ukrajiny (ukr)

Oghnev'juk, V. (2016) Education and competitiveness of society. Osvitologhija, 5, 37–44. doi: 10.28925/2226-3012.2016.5.3744 (ukr)

Psychological-pedagogical dictionary (2006) / Sost. Rapacevich E.S. Minsk : «Sovremennoe slovo» (rus)

Rusova, S. (1997) Selected pedagogical works: u 2 kn. Kn 1. K.:Lybidj (ukr)

Ryibalka, V.V. (2010) Psychology of honor and dignity of personality: cultural and axiological aspects: scientific method. allowance. Odessa : «ІNTERPRІNT» (rus)

Steljmakhovych, M. Gh. (1985) Folk pedagogy. K.: Ped.dumka (ukr)

Valuable discourse of education : monoghrafija. (2004). A. O. Jaroshenko. K. (ukr)

Chepigha, Ja. (1912) People's teacher and national question. Svitlo, 1, 15–24 (ukr)

Downloads


Abstract views: 381

Published

2018-09-08

How to Cite

[1]
H. Ivaniuk, “ACCIOLOGICAL CONCEPT OF A NEW EDUCATIONAL STRATEGY FOR TRAINING OF TEACHERS”, OD, pp. 68–82, Sep. 2018.

Issue

Section

Trends in the Development of Modern Education