STUDY TRAINING AS MEANS OF FUTURE SPECIALISTS IN PHYSICAL CULTURE AND SPORT COMMUNICATIVE COMPETENCE CREATING

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.3-4.679

Keywords:

communication, communicative barriers, communicative competence, communication styles, “I-statement”, pedagogic activity, specialists in physical education and sport

Abstract

Theoretical and practical experience referring communicative competence defining as a significant component of specialist’s professional development is systematized in the article. Thereupon it is defined that developing future specialists in physical education and sport effective communicative abilities is becoming especially important in the process of their professional training. 

Purposefulness of implementing organizational and pedagogic conditions for increasing specialist’s readiness for professional activity is grounded. They include the following ones: improving training essence, forms and methods; growth of students’ value-based attitude to professional activity; developing their commitment to self-development and professional advancement. 

The purpose of the article is to analyze peculiarities of developing future specialists in physical education and sport communicative competence in the process of training lesson.

Special aspects of developing future specialists in physical education and sport communicative competence in the process of training lesson are characterized. Training is proved to be a technology oriented towards group work organizing and at the same time at developing each training group’s member personality.

The essence of pedagogic communication, its functions and styles are revealed. Communicative barriers and approaches to their elimination are defined and characterized. Exercises aimed at developing students’ functional communication, active listening and effective cooperation with surrounding people are suggested. Situational tasks modeling future professional activity are chosen. Their performing contributes to mastering “I-statement” technique. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Nataliia Beseda, Полтавський національний технічний університет імені Юрія Кондратюка

кандидат педагогічних наук, доцент кафедри фізичного виховання, спорту та здоров’я людини, Полтавський національний технічний університет імені Юрія Кондратюка

Oleksiy Vorobjov, Полтавський національний технічний університет імені Юрія Кондратюка

старший викладач кафедри фізичного виховання, спорту та здоров’я людини, Полтавський національний технічний університет імені Юрія Кондратюка

References

Беседа Н. А. Розвиток навичок конструктивного спілкування в майбутніх фахівців з фізичної реабілітації (тренінг для студентів). Імідж сучасного педагога. 2015. № 2. С. 66 – 68.

Беседа Н. А. Формування готовності майбутніх учителів фізичної культури до фізкультурно-оздоровчої діяльності в загальноосвітній школі. Сучасні інформаційні технології та інноваційні методики навчання у підготовці фахівців: методологія, теорія, досвід, проблеми. 36. наук. пр. Вип. 41. Київ-Вінниця: ТОВ фірма «Планер». 2015. С. 14 – 18.

Бобрицька В. І. Компетентнісний підхід до формування здоров’я студентської молоді в Україні. Вісник Національного авіаційного університету. Серія: Педагогіка, Психологія. 2017. № 11. С. 15 – 19.

Бобрицька В. І. Компетентнісний підхід у проектуванні науково-дослідницької роботи студентів магістратури. Вища освіта України. Тематичний випуск «Педагогіка вищої школи: методологія, теорія, технології». 2012. № 3 (додаток 1). Т. 2І. С. 46 – 54.

Добротвор О. В. Комунікативна компетентність як предмет наукового дослідження. Педагогічний процес: теорія і практика. 2013. №03. С. 56 – 62.

Марчук Л. М. Формування асертивної поведінки як професійно важливої якості особистості студентів вищої школи. Педагогічні інновації у фаховій освіті : зб. наук. пр. Ужгород : ЗакДУ. 2011. Вип. 2. С. 117 – 123.

Равчина Т. Організація навчального процесу у вищій школі як діалогу викладача і студентів. Вісник Львівського університету. Серія педагогічна. 2016. Вип. 30. С. 24–32.

Сидоренко Е. Тренинг коммуникативной компетентности в деловом взаимодействии. Санкт-Петербург : Речь. 2004. 206 с.

Слободяник Н. В. Спілкування як основа психолого-педагогічної взаємодії суб’єктів освітнього процесу. Psychological journal. 2018. № 4 (14). С. 206 – 216. doi: 10.31108/2018vol14iss4.

Черезова І. О. Комунікативна компетентність як інтегральна якість особистості. Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. 2014. Вип. 1. Т. 1. С. 103 – 107.

Ягупов В. В., Свистун В. І. Компетентнісний підхід до підготовки фахівців у системі вищої освіти. Педагогічні, психологічні науки та соціальна робота. 2007. Т. 71. С. 5 – 6.

References

Beseda N. A. Rozvytok navychok konstruktyvnoho spilkuvannya v maybutnikh fakhivtsiv z fizychnoyi reabilitatsiyi (treninh dlya studentiv) [Development constructive communication skills for future specialists in physical rehabilitation]. Imidzh suchasnoho pedahoha. 2015. № 2. S. 66 – 68 (ukr)

Beseda N. A. Formuvannya hotovnosti maybutnikh uchyteliv fizychnoyi kul'tury do fizkul'turno-ozdorovchoyi diyal'nosti v zahal'noosvitniy shkoli [Formation future teachers of physical culture readiness for physical culture and recreation activity in general education school]. Suchasni informatsiyni tekhnolohiyi ta innovatsiyni metodyky navchannya u pidhotovtsi fakhivtsiv: metodolohiya, teoriya, dosvid, problemy. Zb. nauk. pr. Vyp. 41. Kyyiv-Vinnytsya: TOV firma «Planer». 2015. S. 14 – 18 (ukr)

Bobrytska V. I. Kompetentnisnyy pidkhid do formuvannya zdorovya studentskoyi molodi v Ukrayiny [Competency approach to the formation of student youth health in Ukrayiny]. Visnyk Natsionalnoho aviatsiynoho universytetu. Seriya: Pedahohika, Psykholohiya. 2017. № 11. S. 15 – 19 (ukr)

Bobrytska V. I. Kompetentnisnyy pidkhid u proektuvanni naukovo-doslidnytskoyi roboty studentiv mahistratury [Competency approach in students designing research work of the magistracy]. Vyshcha osvita Ukrayiny. Tematychnyy vypusk «Pedahohika vyshchoyi shkoly: metodolohiya, teoriya, tekhnolohiyi». 2012. № 3 (dodatok 1). T. 2I. S. 46 – 54 (ukr)

Dobrotvor O. V. Komunikatyvna kompetentnist yak predmet naukovoho doslidzhennya [Communicative competence as a subject of scientific research]. Pedahohichnyy protses: teoriya i praktyka. 2013. № 03. S. 56 – 62 (ukr)

Marchuk L. M. Formuvannya asertyvnoyi povedinky yak profesiyno vazhlyvoyi yakosti osobystosti studentiv vyshchoyi shkoly [Formation of assertive behavior as a professionally important quality students personality of higher education]. Pedahohichni innovatsiyi u fakhoviy osviti : zb. nauk. pr. Uzhhorod : ZakDU. 2011. Vyp. 2. S. 117–123 (ukr)

Ravchyna T. Orhanizatsiya navchal'noho protsesu u vyshchiy shkoli yak dialohu vykladacha i studentiv. Visnyk L'vivs'koho universytetu. Seriya pedahohichna. 2016. Vyp. 30. S. 24–32 (ukr)

Sydorenko E. Trenynh kommunykatyvnoy kompetentnosty v delovom vzaymodeystvyy [Training of communicative competence in business interaction]. Sankt-Peterburh : Rech. 2004. 206 s. (rus)

Slobodyanyk N. V. Spilkuvannya yak osnova psykholoho-pedahohichnoyi vzayemodiyi subyektiv osvitnyoho protsesu [Communication as the basis of psychological and pedagogical interaction of subjects of educational process]. Psychologitsal journal. 2018. № 4 (14). S. 206 – 216. doi: 10.31108/2018vol14iss4 (ukr)

Cherezova I. O. Komunikatyvna kompetentnist yak integralna yakist osobystosti [Communicative competence as an integral quality of personality]. Naukoviy visnyk Khersonskogo derzhavnogo universytetu. Serija: Psyhologichni nauky. 2014. Vyp. 1. T. 1. S. 103 – 107 (ukr)

Yahupov V. V., Svystun V. I. Kompetentnisnyy pidkhid do pidhotovky fakhivtsiv u systemi vyshchoyi osvity [Competent approach to the training of specialists in the system of higher education]. Pedahohichni, psykholohichni nauky ta sotsial'na robota. 2007. T. 71. S. 5–6 (ukr)

Downloads


Abstract views: 626

Published

2018-09-08

How to Cite

[1]
N. Beseda and O. Vorobjov, “STUDY TRAINING AS MEANS OF FUTURE SPECIALISTS IN PHYSICAL CULTURE AND SPORT COMMUNICATIVE COMPETENCE CREATING”, OD, pp. 161–172, Sep. 2018.

Issue

Section

Trends in the Development of Modern Education