INNOVATIVE APPROACHES IN TEACHING AND LEARNING OF WORLD LITERATURE IN HIGHER SCHOOL

Authors

  • Natalia Hrytsak Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1-2.198

Keywords:

innovative education, innovative technologies, lecture-conference, multimedia

Abstract

The article deals with theoretical substantiating of the concepts “innovative education” and “innovative technologies”. The state of scientific researches of the problem of the introduction of innovative technologies in the educational process of students-philologists in higher school is explored. Three aspects of the notion “innovation” are examined in the article. The principle components of innovative education are analyzed. Innovative education predicts a new inquiry-based approach in teaching the traditional learning courses at the faculty of philology of higher educational establishments. The role and importance of information technologies are exposed; the expedience of the introduction of new information technologies in the educational process of higher educational establishments is advanced arguments. It is demonstrated that the tendencies of the development of higher education in Ukraine require the search and realization of different forms, methods, principals of education which facilitate the progress high results in educational process. The concept innovative pedagogical activity is ascertained. Innovative education is the realization of the novelty in contents, methods, techniques and forms of education. Innovative education is the opposition to the traditional forms of education as provides changing of educational priority. One of the principle aspects of the problem of the effective introduction of Innovative education is removal accent of lecturer’s functions. Innovative pedagogue’s activity needs special knowledge, skills and mastering logical thinking, creativity and finding the ways of solving the problem. Innovative pedagogical activity is the activity in consequence of which the complex of developed (different levels of complexity), novelty or reinterpretation, and accordingly creative realization of the heritage of other scholars and pedagogues is developed. The author partly propounds the most effective methods and forms of educational work of students-philologists at the classes of world literature of the institutions of higher education. It is defined that the application of innovative technologies concentrates the student audience’s attention, stimulates the retention of educational material, forms the information culture of students-philologists, and improves creative components of the traditional forms of education.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Natalia Hrytsak, Національний педагогічний університет імені М.П. Драгоманова

кандидат філологічних наук, доцент, докторант

References

Ангеловски К. Учителя и инновации: Кн. для учителя: Пер. с макед. Москва: Просвещение, 1990. 157 с.

Жалдак М.І., Лапінський В.В., Шут М.І. Комп’ютерно-орієнтовані засоби навчання математики, фізики, інформатики: посіб. для вчителів. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2004. 182 с.

Ісаєва О.О. Комп’ютер на уроці літератури як методична проблема Всесвітня література в середніх навчальних закладах України. 2009. № 5. С. 2–5.

Козак Л.В. Дослідження інноваційних моделей навчання у вищій школі Освітологічний дискурс. № 1(5). 2014. С. 95– 107. URL: Режим доступу: http://nbuv.gov.ua/UJRN/osdys_2014_1_11.

Кокарєва А.М. Застосування інформаційних технологій у вивченні природничих дисциплін на підготовчих відділеннях технічних університетів: дис. ... кандидата пед. наук: 13.00.04 Київ, 2006. 265 с.

Мачинська Н., Комарова Ю. Упровадження інноваційних технологій навчання у вищій школі Науковий вісник Мелітопольського державного педагогічного університету. Серія: Педагогіка. № 1 (14). 2015. С. 240–246

Тверезовська Н.Т. Інтерактивні інноваційні технології у системі вищої освіти // Вісник Національного технічного університету України «Київський політехнічний інститут». Філософія. Психологія. Педагогіка: зб. наук. праць. – Київ: ІВЦ «Політехніка», 2009. № 3 (27). С. 236–240.

Шумпетер Й.А. Теория экономического развития. – Москва: Директмедиа Паблишинг, 2008. 401 с.

Яшанов С.М. Система інформативної підготовки майбутніх учителів трудового навчання: монографія / За наук. ред. акад. М.І. Жалдака. Київ: Вид-во НПУ імені М. П. Драгоманова, 2010. 486 с.

REFERENCES

Anhelovsky K. (1990) Uchytelya y ynnovatsyy [Teachers and innovations]: Kn. dlya uchytelya: Per. s maked. – M: Prosveshchenye, pp. 49–51(rus) .

Zhaldak M.I., Lapins'kyy V.V., Shut M.I. (2004) Komp"yuterno-oriyentovani zasoby navchannya matematyky, fizyky, informatyky [Computer-oriented means of teaching mathematics, physics, computer science]: posib. dlya vchyteliv. – Kyyiv : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova, 182 p (ukr).

Isayeva O.O. (2009) Komp"yuter na urotsi literatury yak metodychna problema [Computer in the classroom as a methodological problem]. Vsesvitnya literatura v serednikh navchal'nykh zakladakh Ukrayiny, Vol. 5, pp. 2–5 (ukr).

Kozak L.V. (2014) Doslidzhennya innovatsiynykh modeley navchannya u vyshchiy shkoli [Research of innovative models of education in high school]. Osvitolohichnyy dyskurs, Vol 1(5), pp. 95– 107 (ukr).

Kokaryeva A.M. (2006) Zastosuvannya informatsiynykh tekhnolohiy u vyvchenni pryrodnychykh dystsyplin na pidhotovchykh viddilennyakh tekhnichnykh universytetiv [Application of information technologies in the study of natural sciences at the preparatory departments of technical universities]: dys. ... kandydata ped. nauk : 13.00.04 – K., – 265 p. (ukr)

Machyns'ka N., Komarova Yu. (2015) Uprovadzhennya innovatsiynykh tekhnolohiy navchannya u vyshchiy shkoli [Implementation of innovative teaching technologies in higher education]. Naukovyy visnyk Melitopol's'koho derzhavnoho pedahohichnoho universytetu. Seriya: Pedahohika. Vol. 1 (14), pp. 240–246 (ukr)

Tverezovs'ka N.T. (2009) Interaktyvni innovatsiyni tekhnolohiyi u systemi vyshchoyi osvity [Interactive innovative technologies in the system of higher education]. Visnyk Natsional'noho tekhnichnoho universytetu Ukrayiny «Kyyivs'kyy politekhnichnyy instytut». Filosofiya. Psykholohiya. Pedahohika: zb. nauk. prats'. – K.: IVTs «Politekhnika», Vol. 3 (27), pp. 236–240 (ukr)

Shumpeter Y.A. (2008) Teoryya эkonomycheskoho razvytyya [The theory of economic development]. – M.: Dyrektmedya Pablyshynh. – 401 p. (rus)

Yashanov S.M. (2010) Systema informatyvnoyi pidhotovky maybutnikh uchyteliv trudovoho navchannya [The system of informative training of future teachers of labor education]: monohrafiya / Za nauk. red. akad. M.I. Zhaldaka. – K. : Vyd-vo NPU imeni M. P. Drahomanova. – 486 p. (ukr)

Downloads


Abstract views: 484

Published

2018-03-08

How to Cite

[1]
N. Hrytsak, “INNOVATIVE APPROACHES IN TEACHING AND LEARNING OF WORLD LITERATURE IN HIGHER SCHOOL”, OD, pp. 188–199, Mar. 2018.

Issue

Section

Trends in the Development of Modern Education