ARTIFICIAL TASK AS SCIENTIFIC DEFENSE: PHILOSOPHICAL AND HISTORICAL ASPECT
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2018.1-2.2653Keywords:
artistic taste, historical and philosophical analyses, music art, personalityAbstract
The article deals with concept of artistic taste and its aspects. The author analyzes the process of establishing and development of taste as a philosophic and historical definition. On the one hand, the current theme is very important for preserving the spirituality of Ukrainian nation. On the other hand, artistic tastes characterized the new generation of music teachers whom can popularize artistic communication with classical and contemporary music among children and youth.
The paper describes how were identified the definition the taste by famous philosophists (e.g., B. Gracián, Ch. Batteux, Voltaire, D. Hume, J. J. Winckelmann , J. H. Sulzer, I. Kant) and psychologists and pedagogues (for example, O. Molchanova, R. Naumov, O. Larmin, V. Shatska and others).
The author summarized the theoretical aspects of essence of artistic taste and its components. The artistic taste considered as a key concept of the personality’s aesthetic conscious. It follows the connection among artistic interests, aesthetic ideals та artistic judgments. The artistic taste plays an important role in the process of personality’s formation, especially of the young generation.
As a result, the author proposed to explore new methods of formation of artistic tastes in different aged groups of children and youth. In addition, it will be useful for following the new researches of the aesthetic potential of classical music in the process of artistic tastes’ formation.
Downloads
References
Винкельман И. И. Избранные произведения и письма / Винкельман Иоганн Иоахим. – М. – Л. : Изд.-во Academia, 1935. – С. 218.
Волонина О. В. Музичне мистецтво 6 клас : підручник [для загальних навчальних закладів] / О. В. Волонина – К. : Ірпінь, 2006. – 192 с.
Вольтер Ф.-М. А. Эстетика. Статьи. Письма. Предисловия и рассуждения / Вольтер Франсуа-Мари Аруэ. − М. : Искусство, 1974. – С. 59 – 268.
Герман Ш. М. Беседы об эстетике / Ш. Герман, В. Скатерщиков. – М. : Знание, 1970. − 190 с.
Кант И. Сочинения в шести томах / Иммануил Кант. − М. : Мысль, 1964. – Т. 5. – 1964. – С. 203 – 245.
Из истории музыкального воспитания : хрестоматия / [сост. О. А. Апраксина]. – М. : Просвещение, 1990. – 207 с.
История естетики. Памятники мировой эстетической мысли : в 5 т. / [ред. А. Баумгартен]. – М. : Искусство, 1964. – Т. 2. – 1964. – С.153 – 492.
Немов Р. С. Психология : учеб. [для студ. высш. пед. учеб. заведений] : в 3 кн. – 4-е изд. / Р. С. Немов. – М. : Гуманит. изд. Центр ВЛАДОС, 1995 – 2003. – Кн. 1 : Общие основы психологи. – 1995. – 688 с.
Шацкая В. Н. Музыкально-эстетическое воспитание детей и юношества : сб. статей / Валентина Николаевна Шацкая. – М. : Педагогика, 1975. – 200 с. : нот. ил.
References
Vinkel'man, I. I. (1935). Izbrannye proizvedenija i pis'ma [Selected works and letters]. Moskva, Leningrad: Academia (rus).
Volonyna, O. V. (2006). Muzychne mystectvo 6 klas [Musical Arts 6th grade]. Kyiv, Ukraine: Irpen' (ukr).
Vol'ter, F.-M. A. (1974). Jestetika. Stat'i. Pis'ma. Predislovija i rassuzhdenija [Aesthetics. Articles. Letters. Preface and reasoning]. Moskva, Iskusstvo (rus).
German, Sh. (1970). M. Besedy ob jestetike [Conversations about aesthetics]. Moskva: Znanie (rus).
Kant I. (1964). Sochinenija v shesti tomah [Works in six volumes]. Moskva: Mysl' (rus).
Apraksina, O. A. (1990) Iz istorii muzykal'nogo vospitanija: hrestomatija [From the history of musical education] Reader. Moskva: Znanie (rus).
Baumgarten, A. (1964). Istorija estetiki. Pamjatniki mirovoj jesteticheskoj mysli [History of Estetics. Monuments of world aesthetic thought]. Moscow: Iskusstvo (rus).
Nemov, R. S. (1995). Psihologija [Psychology] (4nd ed.). Moskva: Gumanit. izd. Centr Vlados (rus).
Shackaja, V. N. (1975). Muzykal'no-jesteticheskoe vospitanie detej i junoshestva [Musical and aesthetic education of children and youth]. Sat. articles. Moskva: Psihologіja (rus).
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Освітологічний дискурс
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.