FORMATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE OF FUTURE PHYSICAL REHABILITATION SPECIALISTS

Authors

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.3-4.3851

Keywords:

information and communication competence, education, physical rehabilitation

Abstract

It is known that the main direction of the physical rehabilitation development in Ukraine is compliance with international standards for the training of specialists in this profile. One of the main criteria a physical therapist is evaluated are professional competences that are differed in content but consistent to the general direction proclaimed by the World Confederation of Physical Therapy.

Increasing the professional competence of health professionals around the world is defined as the most important factor in reforming the health care system. Along with the general requirements for a physical therapist, which could satisfy the needs of both the individual and the society as a whole, the requirements for professional education in higher education institutions are growing. One of the priority directions of the education development in the transition to an information society is the use of computers and information systems in universities.

The content, essence and features of the information and communication competence of future physical therapists formation are disclosed in the article. It is noted the identification of information and communication competence as a separate component of the physical therapists professional competence is due to the active using of information and communication technologies in all spheres of human activity, including in health care system. The author notes the essence of the physical therapist information competence consists the ability to obtain knowledge about the ways of processing, transferring, storing and presenting professional information using computer technology. The article emphasizes that communication competence is also very important for a physical therapist because a specialist in the field of physical rehabilitation has to communicate directly with different people in the performance of his professional duties, using verbal and non-verbal methods of communication, to be able to establish contact, listen, build a conversation with the patient.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Olena Bismak, Київський університет імені Бориса Грінченка

Завідувач кафедри фізичної реабілітації та біокінезіології

References

Бєлікова Н. О. Теоретико-методичні аспекти професійної підготовки майбутніх фахівців з фізичної реабілітації / Н. О. Бєлікова // Педагогіка, психологія та медико-біологічні проблеми фізичного виховання і спорту. – 2009. – Випуск 5. – С. 16-19.

Бугеря Т. М. Формування готовності фахівців з фізичної реабілітації до професійної діяльності на основі міжпредметних зв’язків / Т. М. Бугеря // Проблеми фізичного виховання і спорту. – 2011. – № 1. – С. 17-20.

Володько І. В. Формування інформаційно-комунікаційної компетентності майбутніх фахівців фізичного виховання і спорту: дис. … кандидата пед. наук: 13.00.04 / Володько Ігор Володимирович. – К., 2016. – 253 с.

Волошко Л. Б. Предметно-змістовні компоненти професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної терапії / Л. Б. Волошко // Системний підхід у професійній підготовці фахівців галузевих напрямів (20 квітня 2017 року): Всеукраїнська науково-практична інтернет-конференція з проблем вищої освіти і науки (дистанційна форма). – 2017. – Випуск 2. – С. 20-23.

Гук С. В. Професійні функції фахівця з фізичної реабілітації / С. В. Гук // Збірник наукових праць. Розділ 1. Педагогіка. – 2013. – Випуск 14. – С. 66-70.

Дерека Т. Г. Формування акме-якостей особистості як компонента акмеологічної компетентності фахівців фізичного виховання / Т. Г. Дерека // Педагогика, психология и медико-биологические проблемы физического воспитания и спорта. – 2016. – №5. – С. 3-8. doi:10.15561/18189172.2016.0503 –Режим доступу: http://www.sportpedagogy.org.ua/html/journal/2016-05/html-ru/16dthsac.html – Назва з екрану.

Крупа В. В. Визначення сутності та змісту формування професійної компетентності майбутніх фахівців фізичної реабілітації / В. В. Крупа // Збірник наукових праць Національної академії державної прикордонної служби України. Серія: Педагогічні та психологічні науки. – 2014. – № 4(73). – С. 176-187.

Кузьменко В. Ю. Роль інформаційно-комунікаційних технологій у формуванні професійної компетентності майбутніх фахівців з фізичної реабілітації у вищих навчальних закладах / В. Ю. Кузьменко // Науковий часопис НПУ імені М.П. Драгоманова. – 2016. – Випуск 32 (71). – С. 173-176.

Лавина Т. А. Формирование ИКТ-компетентности преподавателей ВУЗа / Т. А. Лавина, И. А. Таерова // Педагогические науки: Вестник Череповецкого государственного университета. – 2015. – №4. – С. 141-143.

Лєнкова О. О. Формування інформаційно-комунікаційних компетенцій майбутніх лікарів на засадах використання комп’ютерних технологій у навчальному процесі / О. О. Лєнкова, Г. Ю. Мороховець, С. В. Міщенко // ВІСНИК ВДНЗУ «Українська медична стоматологічна академія» Актуальні проблеми сучасної медицини. – 2015. – Том 15, Випуск 3(51), частина 1. – С. 264-269.

Мороховець Г. Ю. Методика формування інформаційно-комунікаційної компетенції майбутніх лікарів в освітньому середовищі вищого медичного навчального закладу / Г. Ю. Мороховець // Освіта та розвиток обдарованої особистості. – 2016. – № 3 (46). – С. 32-34.

Панченко О. А. Применение информационных технологий в cовременной реабилитологии / О. А. Панченко, О. П. Минцер. – К.: КВИЦ, 2013. – 136 с.

Соколюк О. В. Формування інформаційної компетентності майбутніх учителів основ здоров’я в процесі вивчення дисциплін природничо-наукового циклу: автореф. дис. на здобуття наук. ступеня канд. пед. наук: спец. 13.00.04 «Теорія і методика професійної освіти» / О. В. Соколюк. – Рівне, 2015. – 20 с.

Фастівець А. В. Формування діагностико-прогностичної компетентності майбутнього фахівця фізичної реабілітації / А. В. Фастівець // Молода спортивна наука України: зб. наук. праць з галузі фізичного виховання, спорту і здоров’я людини. – 2014. – Випуск 18, Т. 3. – С. 223–227.

Черезова І. О. Комунікативна компетентність як інтегральна якість особистості / І. О. Черезова // Науковий вісник Херсонського державного університету. Серія: Психологічні науки. – 2014. – Випуск 1, том 1. – С. 103-107.

Downloads


Abstract views: 706

Published

2017-12-14

How to Cite

[1]
O. Bismak, “FORMATION OF INFORMATION AND COMMUNICATION COMPETENCE OF FUTURE PHYSICAL REHABILITATION SPECIALISTS”, OD, pp. 338–351, Dec. 2017.

Issue

Section

Informatization of Education