THEORETICAL ASPECTS OF DISTANCE LEARNING IN UKRAINE

Authors

  • Lyudmila Gavrilova SHEE “Donbas State Pedagogical University”
  • Julia Katasonova SHEE “Donbas State Pedagogical University”

DOI:

https://doi.org/10.28925/2312-5829.2017.1-2.1682

Keywords:

blended learning, distance education, distance learning, e-education, open education

Abstract

The article analyzes the theoretical aspects of distance education in Ukraine, in particular its conceptual apparatus. Regulatory and legal background of distance learning in Ukraine are public documents, including the Law of Ukraine "On High education", the Concept of distance education in Ukraine and others. Based on scientific sources is systematized the interpretation of key concepts of distance education and distance learning. It analyzes the historical stages of the basic concepts of distance learning (Correspondent learning, distance learning). Current understanding of the concepts and terms of distance education comes from his interpretation of how the use of Internet technologies and resources. The author compares the distance education and distance learning, related notions of open education, e-learning and blended learning. During the analysis of the open education concept, focus is primarily on its technology, use of network information technology, ensuring intensification, continuity and individualized learning. The specifics of electronic education (e-education) is its implementation of a complex of modern educational means – electronic educational resources (electronic documents, publications, teaching demonstration materials, dictionaries, textbooks, distance learning courses). Mixed (hybrid) learning allows flexibility to combine the advantages of distance learning to traditional learning and work in the classroom. All three categories beyond distance learning. Modern distance learning in higher education is provided using the resources of the Internet, multimedia learning tools and other electronic educational resources.

The development of distance education primarily related to the introduction of mixed (hybrid) learning and its organic entry into the system of open education.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Жевакіна Н. В. Педагогічні умови організації дистанційного навчання студентів гуманітарних спеціальностей у педагогічному університеті : автореф. дис... канд. пед. наук : 13.00.04 / Н. В. Жевакіна. – Луганськ, 2009. – 20 с.

Вишнівський В. В. Організація дистанційного навчання. Створення електронних навчальних курсів та електронних тестів : навч. посібник / В. В. Вишнівський, М. П. Гніденко, Г. І. Гайдур, О. О. Ільїн. – Київ: ДУТ, 2014. – 140 с.

Keegan D. & Rumble G. Distance teaching at university level (1982). The Distance Teaching Universities. London : Croom Helm.

Кузьмінський А. І. Педагогіка вищої школи: [Навчальний посібник] / А. І. Кузьмінський. – К. : Знання, 2005. – 486 c.

Технології розробки дистанційного курсу: навчальний посібник / [Биков В. Ю., Кухаренко В. М., Сиротенко Н. Г., Рибалко О. В., Богачков Ю. М.]; за ред. В. Ю. Бикова та В. М. Кухаренка. – К.: Міленіум, 2008. – 324 с.

Полат Е. С. Теория и практика дистанционного обучения: [учеб. пособие для студ. высш. пед. учеб. заведений] / Е. С. Полат, М. Ю. Бухаркина, М. В. Моисеева; под. ред. Е. С. Полат. – М. : Академия, 2004. – 416 с.

Відкрита освіта: новітні технології у навчальному процесі та освітньому менеджменті як засіб інтенсифікації розвитку освітньо-наукової системи України. Аналітична записка [Електронний ресурс] / Національний інститут стратегічних досліджень : Гуманітарний розвиток, 2012. – Режим доступу: http://www.niss.gov.ua/articles/721/

Toru Iiyoshi & M. S. Vijay Kumar (2009). Opening Up Education. The Collective Advancement of Education through Open Technology, Open Content, and Open Knowledge. London, The MIT Press, 256.

Положення про електронні освітні ресурси [Електронний ресурс] / [від 01.10.2012 р.]. – Режим доступу : http://zakon2.rada.gov.ua/laws/show/z1695-12#n13

Федорчук М. В. Сутність і стан упровадження електронної освіти в Україні / М. В. Федорчук. // Право і безпека. – 2015. – №4. – С. 61–66.

Rosenberg M. (2007). Beyond E-Learning: New Approaches to Managing and Delivering Organizational Knowledge. ASTD International Conference. June 3. Atlanta.

Bates T. (2001). National strategies for e-learning in post-secondary education and training. UNESCO. 132.

Чугай О. Ю. Змішане або гібридне навчання як трансформація традиційної освітньої моделі [Електронний ресурс] / О. Ю. Чугай // Х міжнародна науково-практична конференція «Новітні освітні технології в контексті євроінтеграції». – 2015. – Режим доступу: http://confesp.fl.kpi.ua/node/1268.

Кухаренко В.М. Системний підхід до змішаного навчання / В.М.Кухаренко // Інформаційні технології в освіті. – 2015. – № 24. – С. 53 – 67. DOI:10.14308/ite000568.

Желнова Е. В. 8 этапов смешанного обучения (обзор статьи Д. Пейнтер «Missed Steps» [Електронний ресурс]. – Режим доступа: http://www.obs.ru/ interest/publ/?thread=57.

Clark D. (2003). Blended learning. CEO Epic Group plc, 52. Old Steine, Brighton BN1 1NH.

Purnima V. (2002). Blended Learning Models. URL: http://www.learningcircuits.org/2002/aug2002/valiathan.html.

Rossett A., Vaughan F. (2003). Blended learning. CEO Epic Group plc, 52 Old Steine, Brighton BN1 1NH. URL: http://www.obs.ru/interest/publ/?thread=57.

Graham, C. R. (2005). Blended learning system: Definition, current trends and future direction. In: Bonk, C.J., Graham, C.R. (eds.) Handbook of Blended Learning: Global Perspectives, Local Designs, pp.3-21. Pfeiffer, San Francisco

Downloads


Abstract views: 1977

Published

2017-03-24

How to Cite

[1]
L. Gavrilova and J. Katasonova, “THEORETICAL ASPECTS OF DISTANCE LEARNING IN UKRAINE”, OD, pp. 168–182, Mar. 2017.

Issue

Section

Informatization of Education