ОСОБЛИВОСТІ ФОРМУВАННЯ ФОНОЛОГІЧНИХ ЗНАНЬ В УЧНІВ З ТЯЖКИМИ МОВЛЕННЄВИМИ РОЗЛАДАМИ
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829.2016.1.96107Ключові слова:
кейс, кейс-метод, аналіз, ситуація, інновація, інноваційна діяльністьАнотація
Стаття присвячена питанню вивчення особливостей формування фонологічних знань учнів з тяжкими мовленнєвими розладами (ТМР) в спеціальних освітніх закладах у процесі опанування шкільних знань. Теоретичний аналіз лінгвістичної, психолого-педагогічної, логопедичної, психолінгвістичної та методичної літератури з проблеми дослідження демонструє, що проблема формування мовної та мовленнєвої компетентності школярів з ТМР є актуальною, але недостатньо вивченою. Визначено, що структуру фонологічних знань складає достатньо сформований рівень фонематичного сприймання, фонематичних уявлень, слухової уваги та контролю, звукового аналізу і синтезу. У контексті пілотної розвідки зазначено, що достатня кількість фонологічних знань на практичному рівні проявляється у здатності сприймати власне мовлення та мовлення оточуючих, здійснювати необхідний відбір фонем для їх поєднання в слова та власні висловлювання, уміння виокремлювати певний звук із слова-речення-тексту, уміння контролювати своє мовлення та критично ставитися до нього, тощо. Визначено, що на основі таких знань учні з тяжкими мовленнєвими розладами оволодівають лексичними, граматичними й синтаксичними конструктами, які формуються у них своєрідно та весь процес їхнього становлення супроводжується виникненням труднощів.
Завантаження
Посилання
Акимова М. Сформорованность фонематических процессов у детей старшого дошкольного возраста – необходимое условие обучения грамоте / М. Акимова // Логопедия сегодня. – 2013. – №2 (40). – с.3-8
Вохмина Ю. Использование коррекционно-развивающих упражнений для формирования орфографических навыков на уроках Русского языка в 5 классе / Ю. Вохмина // Педагогическое образование в России. – 2015. – №1. – с.159-166
Гаврилова Н. Порушення фонетичного боку мовлення у дітей: монографія. – Кам’янець-Подільський: ТОВ «Друк-Сервіс», 2011. – 200 с.
Данілавічютє Е. Діагностика стану сформованості складових мовленнєвої діяльності, що зумовлюють оволодіння навичок читання / Е. Данілавічютє // Теорія і практика сучасної логопедії: Збірник наукових праць: Вип. 3. – К.: Актуальна освіта, 2006. – с.119-136
Данілавічютє Е. Програмне забезпечення процесу опанування англійської мови учнями 1 – 4 та 5 класів із тяжкими порушеннями мовлення / Е. Данілавічютє // Особлива дитина: навчання і виховання. – №3(71). – 2014. – с. 30-41
Ільяна В. Корекція дислексій в учнів молодших класів спеціальних шкіл для дітей з тяжкими порушеннями мовлення : дис. … канд. пед. наук : 13.00.03 / Валентина Михайлівна Ільяна ; НАПН України, Ін-т спец. педагогіки. – К., 2010. – 221 с.
Логопедия: учебник для студентов дефектол. фак. пед. вузов / под ред. Л. С. Волковой. – 5-е узд., перераб. и доп. – М.: Гуманит. изд. центр ВЛАДОС, 2007. – 703 с.
Мельніченко Т. Стан сформованості фонологічного компоненту мовлення в учнів 5-6 класів з тяжкими мовленнєвими розладами / Т. Мельніченко // Освіта осіб з особливими потребами : шляхи розбудови : зб. наук. праць – Вип. 6 (2). – К., 2014. – с.110-116
Муляр Е. Особенности освоения предметов филологического цикла учащимися с тяжелыми нарушениями речи в школе V вида / Е. Муляр, Е. Пристав, А. Скороход // Царскосельские чтения. – 2013. – №XVII. – с.190-193
Радецька В. Формування фонематичних навичок у дітей з мовленнєвими вадами / В. Радецька // Логопед : наук.-метод. журнал. – 2011. – №1(1) – с.23-24
Соботович Є. Нормативні показники та критерії оцінювання мовленнєвого розвитку (у його фонологічній ланці) дітей дошкільного віку / Є. Соботович // Дефектологія. – 2002. – №3. – режим доступу : http://logopedia.nm.ru./Sob-Kr-F.htm
Спирова Л. Особенности речевого развития учащихся с тяжелыми нарушениями речи (1-4 классы) [Текст] – 2-е изд. / Л. Спирова. – М.: МСГИ, Е. В. Карпов, 2004. – 200 с.
Тищенко В. Фонематичні процеси в онтогенезі дитячого мовлення та методика діагностики їх порушень: методичні рекомендації. – К.: НПУ імені М. П. Драгоманова. – 2011. – 22 с.
Чередніченко Н. Діагностика лінгвістичних здібностей у молодших школярів із порушеннями мовлення при опануванні ними фонетико-графічних умінь та навичок / Н. Чередніченко, О. Пелешенко // Логопедія : науково-метод.журнал. – К. : НПУ ім. М.П. Драгоманова. – 2013. – №4. – с.75-86