Pedagogical conditions of motivational readiness of students to study during a second higher education (for example, English language)

Authors

  • Валентина Буренко Київський університет імені Бориса Грінченка

Keywords:

professional retraining, in-service training, adult education, group techniques, motive acceptance

Abstract

The article is devoted to the problem of in-service retraining of teachers. The problem of adult education is examined. The author defines the pedagogical conditions of students’ motive acceptance of studying while getting the second higher education (subject: English), the group techniques for developing students communicative skills in the educational process and creating favourable conditions for retraining.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Валентина Буренко, Київський університет імені Бориса Грінченка

кандидат педагогічних наук, доцент, завідувач кафедри методики мов і літератур

References

Алексюк А. М. Порівняльно-педагогічний аналіз двох систем (технологій) навчання у вищій школі / А. М. Алексюк // Гуманітарні аспекти реформування і розвитку національної системи освіти. — К., 1994. — С. 103—111.

Алексюк А. Н. Педагогика высшей школы / А. Н. Алексюк. — К.: Вища школа, 1993. —186 с.

Андреев В. И. Диалектика воспитания и самовоспитания творческой личности / В. И. Андреев. — Казань: Изд-во Казанского университета, 1986. — 238 с.

Архангельский С. И. Учебный процесс в высшей школе, его закономерные основы и методы / С. И. Архангельский. — М.: Высшая школа, 1980. — 368 с.

Бабанский Ю. К. Оптимизация учебно-воспитательного процесса / Ю. К. Бабанский. — М.: Просвещение, 1982. — 192 с.

Бабанский Ю. К. Как оптимизировать процесс обучения / Ю. К. Бабанский. — М.: Знание, 1978. — 48 с.

Богоявленская Д. Б. Пути к творчеству / Д. Б. Богоявленская. — М.: Знание, 1981. — 96 с.

Божович Л. И. Познавательные интересы и пути их изучения / Л. И. Божович // Известия. — АПН РСФСР, 1955. — Вып. 73. — С. 20-26.

Вилькеев Д. В. Познавательная деятельность учащихся при проблемном характере обучения основам наук в школе / Д. В. Вилькеев. — Казань, 1967. — 112 с.

Выготский Л. С. Собрание сочинений / Л. С. Выготский. — М.: Педагогика, 1983. — Т. 3. — 366 с.

Гальперин П. Я. Психология мышления и учения о поэтапном формировании умственных действий / П. Я. Гальперин // Исследования мышления в советской психологии. — М.: 1966. — С. 5—75.

Данилов М. А., Есипов Б. П. Дидактика / М. А. Данилов, Б. П. Есипов. — М.: Изд-во АПН РСФСР, 1957. — 294 с.

Данилов М. А. Теоретические основы обучения: проблема воспитания познавательной активности и самостоятельности учащихся / М. А. Данилов // В кн.: Вопросы воспитания познавательной активности и самостоятельности школьников. — Казань, 1972. — С. 14—34.

Есипов Б. П. Самостоятельная работа учащихся на уроках / Б. П. Есипов. — М.: Учпедиздат, 1961. — 123 с.

Зимняя И. А. Психология обучения иностранным языкам в школе / И. А. Зимняя. — М.: Просвещение, 1991. — С. 3—219.

Ильин Е. П. Мотивация и мотивы / Е. П. Ильин. — СПб.: Питер, 2000. — 512 с.

Ильина Т. А. Тема обсуждения — педагогическая технология / Т. А. Ильина // Вести, высш. шк., — 1973. — № 11. — С. 13—17.

Капська А. Й. Гра як активний метод навчання студентів майстерності слова / А. Й. Капська // Рідна школа. — 1991. — № 10. — С. 71—73.

Кудрявцев В. Г. Проблемное обучение: истоки, сущность, перспективы / В. Г. Кудрявцев. — М.: Знание, 1991. — 79 с.

Леонтьев А. Н. Избранные психологические труды: в 2 т. / А. Н. Леонтьев. — Т. 2. — М.: Педагогика, 1983. — 387 с.

Леонтьев А. Н. Деятельность, сознание, мышление / А. Н. Леонтьев. — М.: Политиздат, 1977. — 304 с.

Леонтьев А. А. Психология общения / А. А. Леонтьев. — Тарту: Тартусский гос. ун-т, 1986. — 175 с.

Леонтьев А. А. Речь и общение / А. А. Леонтьев // Иностранные языки в высшей школе. — 1977. — № 6. — С. 80—85.

Лернер И. Я. Процесс обучения и его закономерности / И. Я. Лернер. — М.: Знание, 1980. — 96 с.

Лук А. Н. Уметь мыслить / А. Н. Лук. — М.: Знание, 1985. — 144 с.

Лук А. Н. Психология творчества / А. Н. Лук. — М.: Наука, 1978. — 128 с.

Маркова А. К. Мотивация учения и её воспитание у школьников / А. К. Маркова. — М.: Педагогика, 1983. — 65 с.

Мотивация учения / Под ред. М. В. Матюхиной. — Волгоград, 1976. — 89 с.

Матюшкин А. М. Загадки одаренности: проблемы практической диагностики / А. М. Матюшкин. — М.: Школа-Пресс, 1993. — 126 с.

Матюшкин А. М. Проблемные ситуации в мышлении и обучении / А. М. Матюшкин. — М.: Педагогика, 1972. — 208 с.

Махмутов М. И. Проблемное обучение: основные вопросы теории / М. И. Махмутов. — М.: Педагогика, 1975. — 367 с.

Мельхорн Г., Мельхорн X. Гениями не рождаются: общество и способности человека: кн. для учителя / Г. Мельхорн, X. Мельхорн. — М.: Просвещение, 1989. — 159 с.

Мерлин В. С. Лекции по психологии мотивов человека / В. С. Мерлин. — М.: Просвещение, 1969. — 317 с.

Морозова Н. Г. Учителю о познавательном интересе / Н. Г. Морозова. — М.: Знание, 1979. — 48 с.

Низамов Р. А. Дидактические основы активизации учебной деятельности студентов / Р. А. Низамов. — Казань, 1975. — 302 с.

Оконь В. Основы проблемного обучения / В. Оконь. — М., 1968. — 150 с.

Падалка О. С. Педагогічні технології: навчальний посібник / О. С. Падалка. — К., 1995. — 150 с.

Пассов Е. Й. Коммуникативный метод обучения иноязычному говорению / Е. Й. Пассов. — М.: Просвещение, 1991. — 223 с.

Подкасистый П. И. Самостоятельная познавательная деятельность школьников / П. И. Подкасистый. — М.: Педагогика, 1980. — 238 с.

Рубинштейн С. Л. Основы общей психологи / С. Л. Рубинштейн. — М., 1973. — С. 220—245.

каткин М. Н. Проблемы современной дидактики / М. Н. Скаткин. — М.: Педагогика, 1984. — 96 с.

Фурман А. В. Проблемні ситуації в навчанні / А. В. Фурман. — К.: Рад. шк., 1991. — 191 с.

Якобсон П. М. Психологические проблемы мотивации поведения человека / П. М. Якобсон. — М.: Просвещение, 1969. — 317 с.

Downloads


Abstract views: 446

Published

2013-12-19

How to Cite

[1]
В. Буренко, “Pedagogical conditions of motivational readiness of students to study during a second higher education (for example, English language)”, OD, no. 2, pp. 120–133, Dec. 2013.

Issue

Section

13.00.04 - Теорія і методика професійної освіти