THE INTERRELATION OF A. NEILL’ HERITAGE WITH PHILOSOPHICAL-PEDAGOGICAL THEORIES
Keywords:
teacher of music art, study musical and instrumental bands, individuality, personal competences, profession and pedagogical competenceAbstract
The interrelation of A. Neill’s heritage with philosophical-pedagogical theories was examined in the article. The free education ideas of reformatory Pedagogics (late XIX – early XX cent.) are the general pedagogical context of the formation of his pedagogical conception. We came to the conclusion that A. Neill’s pedagogical heritage is based on the philosophical understanding of the idea of freedom as the man’s natural state and it is closely interrelated with the worldview of famous philosophers and educators of different historical epochs (philosophy of early Daoism, existentialism), conceptions of free education theorists and practitioners (J.-J. Rousseau, M. Моntessori, L. Тоlstoy, C. Ventsel, E. Key, Н. Lane).Downloads
References
Валеев А.А. Концепция свободного воспитания Александра Нейла и ее реализация в практике школы : дис… канд. пед. наук : 13.00.01 / А.А. Валеев. – Казань, 2001. – 212 с.
Вентцель К.Н. Новые пути воспитания и образования детей / К.Н. Вентцель. – М., 1910. – 111 с.
Кей Э. Век ребенка / Э.Кей. – М. : Изд-во В.Саблина, 1906. – 316 с.
Нилл А. Саммерхилл: Воспитание свободой / А.Нилл : Пер. с англ. – М. : Педагогика – Пресс, 2000. – 296 с.
Руссо Ж.-Ж. Эмиль, или О воспитании / Ж.-Ж. Руссо // Пед. соч. : В 2-х т. Сост. А.Н.Джуринский.; Под ред. Г.Н.Джибладзе. – Т. 1. – М., 1981. – С. 19 – 592.
Советский энциклопедический словарь / Гл. ред. А.М.Прохоров. – 4–е изд. – М. : Сов. Энциклопедия, 1988. – 1600 с.
Сухотина Т.Л. Мария Монтессори и свободное воспитание / Т.Л. Сухотина // Свободное воспитание. – 1912 – 1913. – № 7. – С. 1 – 28.
Neill A.S. Summerhill: A Radical Approach to Child Rearing / A.S. Neill. – New York : Hart Publishing Company, 1960. – 392 p.