Використання засобів штучного інтелекту для професійного розвитку педагогічних кадрів
DOI:
https://doi.org/10.28925/2312-5829/2025.2.3Ключові слова:
штучний інтелект (ШІ), педагогічні кадри, професійний розвиток, освітній процес, опитування, заходиАнотація
У статті розглядається проблема використання засобів штучного інтелекту (ШІ) у професійному розвитку педагогічних кадрів у контексті цифрової трансформації освіти. Зростаюча роль інтелектуальних технологій вимагає від педагогічних кадрів не лише високого рівня цифрової компетентності, а й здатності до інтеграції ШІ у власну професійну діяльність.
У роботі поєднано якісні та кількісні методи дослідження. Здійснено контент-аналіз міжнародних та вітчизняних наукових публікацій, нормативно-правових актів, програм підтримки цифрової освіти.
На основі узагальнення українського досвіду описано напрями, бар’єри й запити педагогів щодо інтеграції ШІ у професійний розвиток.
Аналіз закордонного досвіду, зокрема у межах нормативних ініціатив ЄС (AI Act), а також досліджень закордонних авторів, вказує на глибоку трансформацію підходів до професійного розвитку вчителів. ШІ все активніше використовується для створення персоналізованих освітніх траєкторій, адаптивного контенту, автоматизованого оцінювання та навчальної аналітики. Наголошується на етичних, правових та інфраструктурних викликах, пов’язаних з упровадженням ШІ.
Проведено анкетування 487 українських педагогічних працівників щодо рівня їхньої обізнаності, частоти використання інструментів ШІ, цілей їх застосування та самооцінки цифрових компетентностей. З’ясовано, що переважна більшість опитаних (65,8 %) іноді застосовують ШІ у своїй діяльності, тоді як 28 % використовують їх переважно для власного професійного розвитку. Разом з тим, 57,1 % педагогів оцінили свій рівень володіння ШІ як середній, а 26,9 % – як низький. Виявлено високий попит на зручні, безкоштовні та прості у використанні інструменти, а також на науково-методичний супровід процесу впровадження ШІ.
Подано опис заходів, проведених авторами у 2023-2025 роках, зокрема міжнародних конференцій, вебінарів, майстер-класів і практичних занять, у яких взяли участь понад 750 педагогів. Ці заходи були спрямовані на формування навичок роботи з сучасними інструментами ШІ, зокрема для генерування текстів, малюнків, презентацій тощо. Результати показали високу зацікавленість учасників, прагнення до продовження навчання та готовність інтегрувати ШІ у власну педагогічну практику.
Завантаження
Посилання
Artificial Intelligence Act. (2023). European Union. Brussels: European Commission [in English]. https://digital-strategy.ec.europa.eu/en/policies/regulatory-framework-ai
Fullan, M., Azorín, C., Harris, A., & Jones, M. (2024). Artificial Intelligence and School Leadership: Challenges, opportunities, and implications. School Leadership & Management, 44(4), 339–346 [in English]. https://doi.org/10.1080/13632434.2023.2246856
Gocen, A., & Aydemir, F. (2020). Artificial Intelligence in Education and Schools. Research on Education and Media, 12(1), 14–21 [in English]. https://doi.org/10.2478/rem-2020-0003
Heeg, D. M., & Avraamidou, L. (2023). Use of Artificial Intelligence in School Science: A systematic literature review. Educational Media International, 60(2), 125–150 [in English]. https://doi.org/10.1080/09523987.2023.2264990
Kovalenko, V., & Marienko, M. (2025). Using Specialized AI Services Offered by EOSC for the Professional Development of Science and Mathematics Teachers. In M. E. Auer & T. Rüütmann (Eds.), Futureproofing Engineering Education for Global Responsibility (Lecture Notes in Networks and Systems, Vol. 1281). Springer [in English]. https://doi.org/10.1007/978-3-031-83520-9_21
Leaton Gray, S. (2020). Artificial Intelligence in Schools: Towards a democratic future. London Review of Education, 18(2), 163–177 [in English]. https://doi.org/10.14324/LRE.18.2.02
UNESCO. (2024). Digital Learning and Transformation of Education: Artificial Intelligence in Education [in English]. https://www.unesco.org/en/digital-education/artificial-intelligence
Hrybiuk, O. O., Dziuba, S. M., Kovalenko, V. V., Marienko, M. V., Osadchyi, V. V., Semerikov, S. O., Shyshkina, M. P., & Yatsyshyn, A. V. (2024). Vykorystannia vidkrytoho osvitnoho seredovyshcha z elementamy shtuchnoho intelektu dlia profesiinoho rozvytku vchyteliv: Metodychni rekomendatsii [Using an Open Educational Environment with Elements of Artificial Intelligence for Teachers’ Professional Development: Methodical Recommendations]. (M. P. Shyshkina, Ed.). ITsO NAPN Ukrainy [in Ukrainian]. https://doi.org/10.33407/LIB.NAES.ID/EPRINT/743998
Kovalenko, V. V., & Marienko, M. V. (2024). Vykorystannia vchyteliamy servisiv shtuchnoho intelektu u navchanni pryrodnycho-matematychnykh predmetiv u zakladakh zahalnoi serednoi osvity: Metodychni rekomendatsii [Teachers’ Use of Artificial Intelligence Services in Teaching Science and Mathematics Subjects in General Secondary Education Institutions: Methodical Recommendations]. (V. V. Kovalenko & M. V. Marienko, Ed.). ITsO NAPN Ukrainy [in Ukrainian]. https://doi.org/10.33407/lib.NAES.id/eprint/743886
Morze, N. V., Varchenko-Trotsenko, L. O., Terletska, T. S., & Smyrnova-Trybulska, Ye. M. (2023). Shtuchnyi intelekt u roli asystenta vchytelia pochatkovoi shkoly [Artificial Intelligence as an Assistant to the Primary School Teacher]. Open Educational E-Environment of a Modern University, (15), 97–111 [in Ukrainian].
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Освітологічний дискурс

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Автори зберігають за собою всі авторські права та одночасно надають журналу право першої публікації на умовах лізенції Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported License, що дозволяє розповсюджувати даний матеріал із зазначенням авторства та первинної публікації в даному журналі.















